Συμποσιο για τον Ερνστ Μπλοχ στο Σαλτσμπουργκ με τη συμμετοχη της ΣΚΑΣ ΔΠΘ

Συναυλία της Μαρία Φαραντούρη στο αποκορύφωμα του Συμποσίου

«Ουτοπία και αντίσταση: ιδεολογική κριτική- πολιτική μουσική και εκπαίδευση», είναι το θέμα του πρώτου Συμποσίου για τον Έρνστ Μπλοχ που θα πραγματοποιηθεί στο Σαλτσμπουργκ. Σύμφωνα με τους διοργανωτές το Συμπόσιο επιδιώκει να συνδέσει διεπιστημονικά τη θεωρία του Μπλοχ με επιστημονικές και καλλιτεχνικές συνεισφορές, ώστε να συμβάλει στον εμπλουτισμό της κριτικής εκπαιδευτικής έρευνας. 

Στη βάση της προσέγγισης της μουσικής από τον Μπλοχ ως κοινωνικού σεισμογράφου, που λειτουργεί σαν γέφυρα ανάμεσα στα κοινωνικά στρώματα και γίνεται δίαυλος έκφρασης των επιθυμιών για αλλαγή, η ερμηνεύτρια Μαρία Φαραντούρη θα παρουσιάσει το μουσικό αποκορύφωμα του Συμποσίου με μία Συναυλία με τραγούδια που έγραψαν ιστορία, για τις δημοκρατικές αξίες, την κοινωνία και τον άνθρωπο. Το Σάλτσμπουργκ, παγκοσμίως γνωστό ως μια μουσική, λογοτεχνική και καλλιτεχνική πόλη, προσφέρει με αυτήν την εκδήλωση μια αξιόλογη ευκαιρία επαφής του Πολιτισμού με την Επιστήμη. 

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ένα ευρύ φάσμα ερωτήσεων διανοίγεται για τους εισηγητές του Συνεδρίου: 

  • Σε ποιον βαθμό μπορεί ο όρος αντίσταση να χαρακτηριστεί ως ουτοπία, υπό της έννοια της μη συνειδητοποίησης ή του μη ορισμού; 
  • Ποιες μορφές υπαρκτής αντίστασης υπάρχουν; 
  • Ποιες προϋποθέσεις θα μπορούσαν να είναι ευνοϊκές/δυσμενείς στην απόδοση του όρου αντίσταση; 
  • Ποια σημασία αποκτά η ουτοπία ενός «βασιλείου της ελευθερίας» για τις τέχνες ειδικότερα;
  • Ποιες προϋποθέσεις των σημερινών κοινωνιών θα μπορούσαν να είναι ευνοϊκές/δυσμενείς στην απόδοση του όρου αντίσταση; 
  • Πώς μπορεί να αποτυπωθεί και να καθοριστεί η σχέση μεταξύ ελπίδας και αντίστασης θεωρητικά ή εμπειρικά; 
  • Πώς μπορεί να καθοριστεί η σχέση μεταξύ αντίστασης, εκπαίδευσης και ουτοπίας; 
  • Σε ποιον βαθμό μπορούν η πολιτική μουσική, η λογοτεχνία και η τέχνη να συσχετιστούν με την εκπαίδευση; 
  • Με ποιον τρόπο καταφέρνουν η πολιτική μουσική, η λογοτεχνία και η τέχνη να τονώσουν την αντίσταση; 
  • Ποιες περαιτέρω πτυχές της θεωρίας του Μπλοχ μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο πλαίσιο μιας απελευθερωτικής προοπτικής, για την κριτική- εκπαιδευτική έρευνα και πράξη; 

Το Συνέδριο για τον Έρνστ Μπλοχ στο Σάλτσμπουργκ, συνδιοργανώνεται με τη Σχολή Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, και ευελπιστεί να αναδείξει τη σημασία της θεωρίας του Μπλοχ για την κριτική εκπαιδευτική έρευνα, και γενικότερα, στο όνομα της αντίστασης κατά των διαδικασιών του αποδημοκρατισμού, να καταστήσει γόνιμη τη συνεργασία μεταξύ Επιστήμης και της Τέχνης, για την ισχυροποίηση της διεπιστημονικής κοινωνικοκριτικής έρευνας.  

Λίγα λόγια για τον Έρνστ Μπλοχ

Ο Έρνστ Μπλοχ γεννήθηκε  στις 8 Ιουλίου του 1885 σε μια μικρή βιομηχανική πόλη της Γερμανίας κοντά στον ποταμό Ρήνο. Σπούδασε  φιλοσοφία, φυσική και μουσική στο Μόναχο, στο Βύρτσμπουργκ και στο Βερολίνο ήρθε  σε επαφή με τον Μάρτιν Χάιντεγκερ, τον Μπένγιαμιν, τον Αντόρνο, τον Μπέρτολτ Μπρεχτ και τον Γκέοργκ Λούκατς με τον οποίο ανέπτυξε φιλικές σχέσεις. Μετά τη συγγραφή του πρώτου του φιλοσοφικού πονήματος: «Το πνεύμα της ουτοπίας» το 1918, ο Έρνστ Μπλοχ κατέφυγε  στη Ζυρίχη, στη Βιέννη και στη συνέχεια στις ΗΠΑ όπου και συνέγραψε  τα κυριότερα έργα του («Η αρχή της ελπίδας» και «Φυσικό δίκαιο και ανθρώπινη αξιοπρέπεια») αναπτύσσοντας παράλληλα μαχητική αντιπολεμική και αντιφασιστική αρθρογραφία κατά τη διάρκεια του Β Παγκοσμίου Πολέμου και εμπλεκόμενος σε φιλοσοφικές συζητήσεις για τη σχέση της τέχνης με την πολιτική. Μετά την επιστροφή του στην Ευρώπη το 1948 ανέλαβε την έδρα φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου της Λειψίας και άσκησε  κριτική στην πολιτική της Ανατολικής Γερμανίας τονίζοντας την ανάγκη φιλοσοφικής και επιστημονικής ανανέωσης και κατακρίνοντας την οικοδόμηση του τείχους του Βερολίνου. Ο Έρνστ Μπλοχ πέθανε  στις 4 Αυγούστου του 1977 στην Τυβίγγη της Δυτικής Γερμανίας.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.