Στο μικροσκοπιο η εκπαιδευση στη μουσουλμανικη μειονοτητα της Θρακης

Μια ενδιαφέρουσα εκδήλωση για την εκπαίδευση στη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης πραγματοποιήθηκε το περασμένο Σάββατο στην αίθουσα της πρώην Νομαρχίας, στην Κομοτηνή, με πρωτοβουλία της Εταιρείας Πολιτισμού & Κοινωνικής Ανάπτυξης Μακεδονίας – Θράκης. Η Εταιρία, έχει ιδρυθεί το 1997, είναι ευαισθητοποιημένη στα θέματα της ομογένειας και των μειονοτήτων και δραστηριοποιείται έντονα στα κράτη της Βαλκανικής.
«Η πατρίδα μας περνάει δύσκολες στιγμές», τόνισε ο πρόεδρός της, κ. Στάθης Πολυχρονιάδης, επισημαίνοντας ότι «μια αυτογνωσία ίσως να μας οδηγήσει στις καλύτερες επιλογές για την επίλυση των προβλημάτων, που έχουμε». «Οι πολίτες θα πρέπει να ερευνούν, να ελέγχουν, να διαβάζουν, να ακούνε, έτσι ώστε να μπορούν να διαμορφώσουν μια υπεύθυνη γνώμη και να αυτενεργούν, να μην είναι εύκολο να καθοδηγηθούν από άλλους».
Το θέμα της εκπαίδευσης στη μειονότητα της Θράκης προσέγγισαν με τις εισηγήσεις τους ο κ. Χαλίλ Καράνταη, τ. Διευθυντής του Β΄ Μειονοτικού Δημοτικού Σχολείου Ξάνθης, ο κ. Αναστάσιος Μολοχίδης, Διευθυντή της ΕΠΑΘ, και ο κ. Γιώργος Κελεσίδης, Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Ο τελευταίος αντικατέστησε το γ.γ. Πληθυσμού και Κοινωνικής Συνοχής του Υπουργείου Εσωτερικών, Άγγελο Συρίγο, που δεν κατέστη δυνατό να παραβρεθεί στην εκδήλωση. Μετά το πέρας των εισηγήσεων, δόθηκε τιμητική πλακέτα στον αποχωρούντα Διευθυντή Πολιτικών Υποθέσεων Θράκης, Πρέσβη Αλέξη Αλεξανδρή, καθώς και στον Διευθύνοντα σύμβουλο της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης Α.Ε. κ. Δημήτρη Πολιτόπουλο, ως επιβράβευση της υποδειγματικής καινοτόμου επιχειρηματικής παρουσίας του στη Θράκη.

Γιώργος Κελεσίδης «Πρόκληση να γκρεμίσουμε τις αόρατες μπάρες που υπάρχουν και χωρίζουν»

Υστέρα από μια αναλυτική παρουσίαση της ιστορικής διαδρομής της μειονοτικής εκπαίδευσης στη Θράκη, ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης, κ. Γιώργος Κελεσίδης, εστίασε ιδιαίτερα στις αλλαγές-τομές που πραγματοποιήθηκαν τις τελευταίες δυο δεκαετίες, αλλαγές οι οποίες ενθάρρυναν σημαντικά την προσβασιμότητα των μουσουλμανοπαίδων στην εκπαίδευση. Είναι χαρακτηριστικό πως ενώ στις αρχές της δεκαετίας του ’90 μόλις και μετά βίας υπερέβαιναν τους 600 οι μαθητές από τη μειονότητα, που φοιτούσαν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σήμερα ο αντίστοιχος αριθμός τους έχει εκτοξευτεί στις 6.000 περίπου. Παρόμοια μετρήσιμα αποτελέσματα, που αφορούν στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, αντικατοπτρίζουν τα θετικά βήματα, που έγιναν στον τομέα της εκπαίδευσης των μουσουλμανοπαίδων. Κατά τον κ. Κελεσίδη, σε αυτήν την περίοδο κατέρρευσαν οι τελευταίες μπάρες, διακριτές και ορατές, και πρόκληση για το σήμερα είναι «να γκρεμίσουμε τις αόρατες μπάρες που υπάρχουν και χωρίζουν». «Να πάμε στην εποχή», συνέχισε, «που η ευρωπαϊκή αντίληψη για την παιδεία, για τα δικαιώματα του παιδιού, στηρίζεται πάνω στο δικαίωμα να γνωρίζει τη γλώσσα, επικοινωνώντας πολύ καλά, να ξέρει τη δική του μητρική γλώσσα, την ιδιαίτερη θρησκεία του». «Αυτή είναι η πρόκληση κι όσοι αντέχουν ας συμβαδίσουν», κατέληξε, «όλοι οι υπόλοιποι ας μείνουν στην οπισθοφυλακή, σηκώνοντας για λάβαρο το παρελθόν».

Το 1992 η πρώτη γυναίκα στην ΕΠΑΘ, 50% τα τελευταία χρόνια

Ενδιαφέρουσα ήταν και η εισήγηση του κ. Μολοχίδη, που παρουσίασε αναλυτικά το ρόλο της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης από την ίδρυσή της μέχρι τα τελευταία χρόνια. Κατά τον ίδιο, για αρκετά χρόνια η ΕΠΑΘ για τους αποφοίτους των Ιεροσπουδαστηρίων αντιμετωπιζόταν κυρίως μια διέξοδος για αλλαγή παραστάσεων. Παρουσιάζοντας στατιστικά στοιχεία, ανέδειξε τη σταδιακή αύξηση του ενδιαφέροντος, που εκδηλωνόταν για φοίτηση στην Ακαδημία, με αποκορύφωμα την περίοδο 2009-10, όπου 150 άτομα διαγωνίσθηκαν για 22 θέσεις. Όπως εξήγησε, μετά από έρευνα που διεξήχθη τα τελευταία χρόνια, η μεγάλη πλειοψηφία των επιτυχόντων στην ΕΠΑΘ είχαν επιτύχει και σε άλλο τμήμα Πανεπιστημίου της χώρας, αλλά προτίμησαν να σπουδάσουν στην Ακαδημία, προκειμένου να ενδυναμώσουν τις επιδόσεις τους στην Ελληνική Γλώσσα και στις Θετικές Επιστήμες και στη συνέχεια να συνεχίσουν τις σπουδές τους. Τέλος, ειδική μνεία έκανε ο κ. Μολοχίδης στα ποσοστά της εισαγωγής γυναικών στην ΕΠΑΘ, που συναντώνται βέβαια από το 1992 και μετά. Κι αυτό, διότι μόλις το 1992 εισήχθη στην Ακαδημία η πρώτη μουσουλμάνα σπουδάστρια. Στη διάρκεια της τελευταίας 20ετίας ωστόσο η αναλογία μεταξύ ανδρών και γυναικών βελτιωνόταν συνεχώς, με αποτέλεσμα την τελευταία χρονιά λειτουργίας της ΕΠΑΘ οι γυναίκες, που σπούδαζαν σε αυτή να αποτελούν το 50% του συνόλου των σπουδαστών.

Δημήτρης Πολιτόπουλος «Δεν έχει μεγάλη σημασία πόσες γλώσσες μιλάς ή τι γλώσσες μιλάς»

Με αφορμή τη βράβευσή του στο πλαίσιο της συγκεκριμένης εκδήλωσης ο κ. Δημήτρης Πολιτόπουλος έστειλε το δικό του μήνυμα. «Δεν έχει μεγάλη σημασία πόσες γλώσσες μιλάς ή τι γλώσσες μιλάς», υπογράμμισε, «σημασία έχει τι λες με αυτές τις γλώσσες». Έχοντας επιλέξει να δραστηριοποιηθεί στην περιοχή της Θράκης, δήλωσε κατηγορηματικά ότι δεν μετάνιωσε γι’ αυτό και επιπλέον υπογράμμισε τη σπουδαία στρατηγική θέση που κατέχει στο νοτιοανατολικό άκρο της Ευρώπης, θέση που προμηνύει κατά τον ίδιο ένα ευοίωνο μέλλον σε επίπεδο αναπτυξιακό. Η Επιχείρηση που διευθύνει ήδη χρησιμοποιεί 5.500 στρέμματα για την καλλιέργεια κριθαριού στην ευρύτερη περιοχή της Θράκης, ενώ οι όμορφες πλαγιές της Ροδόπης προσφέρονται από πέρυσι για την παραγωγή του νέου απολαυστικού προϊόντος της, το γνωστό πλέον τσάι «TUVUNU». Οι εκτάσεις που σπέρνονται με τσάι στην ορεινή Ροδόπη, σε υψόμετρο άνω των 450 μέτρων, προσφέρουν παράλληλα μια οικονομική διέξοδο στους καπνοπαραγωγούς της περιοχής, με τα γνωστά προβλήματα που αντιμετωπίζουν αυτήν την περίοδο. Εντός του Δεκεμβρίου το τσάι «TUVUNU» πρόκειται να κάνει ντεμπούτο στην αγορά, αρχικά στη Νέα Υόρκη και πιθανόν ταυτόχρονα στην Ελλάδα. Ο κ. Πολιτόπουλος βασίζεται στην σταθερή πλέον στήριξη των καταναλωτών της Θράκης, όλης της Ελλάδας και όχι μόνο, και επιλέγει να αντιμετωπίζει την οικονομική κρίση με αισιόδοξη ματιά. Πάντα προσβλέπουμε θετικά στο μέλλον», υπογράμμισε, «όποιος σκέπτεται θετικά, πιστεύω ότι θα μείνει ανέπαφος από την κρίση».

Αλέξης Αλεξανδρής «Το μαγικό κλειδί της παιδείας όσο πιο καλά το γυρίζουμε, τόσο πιο ανεπτυγμένες κοινωνίες έχουμε»

«Είναι μεγάλη μου χαρά που μου δίνεται άλλη μια ευκαιρία να παραβρεθώ στις εκδηλώσεις πατριωτικού περιεχομένου και πολιτιστικής και πολιτισμικής αυτογνωσίας», υπογράμμισε κατά τη βράβευσή του πρέσβης Αλέξης Αλεξανδρής, ενώ χαρακτήρισε την παιδεία «κλειδί που θα ανοίξει τα πάντα, όχι μόνο για τους μουσουλμανόπαιδες, αλλά γενικά». «Αυτό το μαγικό κλειδί», επισήμανε, «όσο πιο καλά το γυρίζουμε, τόσο πιο ανεπτυγμένες κοινωνίες έχουμε».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.