Σημαντικη δυναμικη μπορει να δωσει στη Ροδοπη ο σχολικος τουρισμος

Μεγάλες οι δυνατότητες για την ανάπτυξη του σχολικού τουρισμού στην περιοχή, μέσα από συντονισμένες κινήσεις όλων των εμπλεκομένων

Τις δυνατότητες που προσδίδουν οι εκπαιδευτικές επισκέψεις και εκδρομές στην πολύπλευρη ανάπτυξη της Ροδόπης τόνισαν οι ομιλητές στην εκδήλωση  «Ο παιδαγωγικο-μορφωτικός χαρακτήρας των εκπαιδευτικών επισκέψεων και εκδρομών» που διοργάνωσαν οι Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης δια των γραφείων των σχολικών δραστηριοτήτων τους το απόγευμα της Τρίτης 25 Οκτωβρίου στην αίθουσα εκδηλώσεων του Λαογραφικού Μουσείου Κομοτηνής.
 
Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν πολλοί εκπαιδευτικοί, αλλά και οι Διευθυντές της Δευτεροβάθμιας και της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, Μαίρη Κοσμίδου και Μαρίνος Κωνσταντινίδης αντίστοιχα. 

Έμφαση από τους φορείς 

Ένδειξη της σημασίας που προσέδωσαν στην εκδήλωση όχι μόνο οι καθηγητές αλλά και οι τοπικοί φορείς είναι το γεγονός πως τόσο ο Δήμος Κομοτηνής όσο και η ΟΕΒΕΣ Ροδόπης ανταποκρίθηκαν, με τον τρόπο τους, στο κάλεσμα για την εκδήλωση.
 
Από την πλευρά του Δήμου Κομοτηνής το παρών έδωσε η κ. Κλεοπάτρα Στογιαννίδου, πρόεδρος της επιτροπής Τουρισμού του Δήμου Κομοτηνής, σημειώνοντας πως ο σχολικός τουρισμός είναι ένα θέμα που αφορά άμεσα το Δήμο και την τοπική κοινωνία. «Αν μέσα από την ανάπτυξη του σχολικού τουρισμού φέρουμε κόσμο στην περιοχή μας, νομίζω ότι έχουμε πετύχει ένα σημαντικό στόχο» σημείωσε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας πως η περιοχή μας δεν στερείται ενδιαφέροντος και έχει όλες εκείνες τις προϋποθέσεις για να γίνει προορισμός επισκέψιμος από σχολεία.
 
Από την ΟΕΒΕΣ ο πρόεδρος κ. Ανέστης Βαφειάδης με επιστολή του χαιρέτισε την προσπάθεια που γίνεται μέσα από την εκδήλωση, σημειώνοντας πως είναι πολύ σημαντική η προβολή της Ροδόπης ως τουριστικού προορισμού. Αυτό οφείλεται, σύμφωνα με τον ίδιο, σε τέσσερις λόγους, γιατί διαθέτει απαράμιλλο φυσικό κάλλος, αποτελεί τόπο συνάντησης διαφορετικών πολιτισμών, προσφέρει πανδαισία γεύσεων και είναι ένα σταυροδρόμι πολυεπίπεδης γνώσης και εμπορίου. «Για αυτό και η αύξηση της επισκεψιμότητας, θα φέρει ανάπτυξη στην περιοχή, επενδύσεις, άνοδο του βιοτικού μας επιπέδου και θα έχει μια γενικότερη θετική επίδοση στο κοινωνικό σύνολο» σημειώνει χαρακτηριστικά.
 
 

Απαραίτητο μέρος της σχολικής διαδικασίας

 
Άλλωστε, όπως ανέφερε η υπεύθυνη σχολικών δραστηριοτήτων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης κ. Κατερίνα Σχοινά, οι σχολικές εκδρομές και επισκέψεις δεν είναι απλά μέρος της σχολικής διαδικασίας, αλλά το Υπουργείο Παιδείας τις προκρίνει ως αναγκαίο μέρος της σχολικής διαδικασίας, ενώ  συστήνεται στους εκπαιδευτικούς εφόσον πληρούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όπως να προηγείται εργασία και μελέτη του χώρου που θα επισκεφτούν τα παιδιά, αλλά και η επιλογή ενός κατάλληλου τόπου που θα έχει αρχαιολογικό, ιστορικό πολιτισμικό ή οικολογικό ενδιαφέρον, αλλά και ο αναστοχασμός των όσων έγιναν στη διάρκεια της εκδρομής και η αξιοποίησή τους ώστε να αποβεί απολύτως εποικοδομητική για όλη την ομάδα που την έχει επισκεφτεί. «Αυτό σίγουρα γίνεται μέσω των εκδρομών και  των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων, μιας και είναι ακριβώς αυτό το σκεπτικό τους» σημείωσε η κ. Σχοινά, τονίζοντας πως αυτός ήταν ο λόγος που κάλεσαν τους ομιλητές της Τρίτης, ώστε να δώσουν τη δική τους άποψη για την όλη προσπάθεια. 

Δημιουργώντας ένα μυθολογικό αφήγημα 

Για τις μαθητικές εκδρομές και τις τοπικές  κοινωνίες μίλησε ο Επίκουρος Καθηγητής Εθνογραφίας του Ελλαδικού Χώρου, στο Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης κ. Βασίλειος Δαλκαβούκης, με θέμα Ανα-στρέφοντας το «τουριστικό βλέμμα».
 
Παράλληλα για το ρόλο των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στις εκπαιδευτικές εκδρομές μίλησαν η κ. Μαρία-Ευθυμία Δούπα και ο Νίκος Σαζακλίδης, μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας του Κ.Π.Ε. Μαρώνειας μια ιδιαίτερα σημαντική εισήγηση μιας και ο Παγκόσμιος τουρισμός πλέον κινείται με προσανατολισμό την αειφορία, δηλαδή πολιτισμική ανάπτυξη και σεβασμό του περιβάλλοντος και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, κάτι που μετακυλύεται και στον σχολικό τουρισμό.
 
Τέλος για τη συμβολή των μύθων της Θράκης στην ανάπτυξη του σχολικού τουρισμού μίλησε η κ. Αικατερίνη Μάρκου, Επίκουρη Καθηγήτρια Συγκριτικής Κοινωνιολογίας στον Βαλκανικό χώρο, στο Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, τονίζοντας πως ο τουρισμός μπορεί να αναπτυχθεί μέσα από τον τεράστιο μυθολογικό πλούτο που διαθέτει η περιοχή μας.
Όπως ανέφερε η μυθολογία της Θράκης θα μπορούσε να μετατραπεί σε τουριστικό πόρο και στη συνέχεια ανέπτυξε το πώς η ιδέα αυτή θα μπορούσε να συμβάλλει στην ανάπτυξη του σχολικού τουρισμού.
 
«Η τουριστική ματιά κατασκευάζεται μέσα από σημεία-σύμβολα, συνιστά δηλαδή έναν κοινωνικά κατασκευασμένο τρόπο θέασης, κάτι που σημαίνει ότι ο τρόπος με τον οποίο κοιτάει ο τουρίστας ένα τόπο, εξαρτάται από μια πληθώρα λόγων και πρακτικών που διαμορφώνονται από τους επαγγελματίες του τουρισμού και τους εμπλεκόμενους φορείς» σημείωσε, τονίζοντας πως ένας τουρίστας φτάνει στον προορισμό με τη μεσολάβηση όλων αυτών των φορέων ως μια παράσταση, ως ένα σημείο.
 
Αν η Θράκη προβληθεί ως χώρα των μύθων, χρησιμοποιηθεί δηλαδή η φράση «Θράκη: η χώρα των μύθων», τότε αποκτά μια συμβολική σημασία και ο θρακικός τόπος γίνεται αντιληπτός ως μια αναπαράσταση της μυθικής παράδοσης του θρακικού λαού ώστε κάποιο χωριό, μια προϊστορική πέτρα, ένα μαντείο μια σπηλιά να κάνει τον τουρίστα να συνειδητοποιήσει πως βρίσκεται σε μια περιοχή που το μυθολογικό παρελθόν γίνεται παρόν, και μπορεί να δημιουργήσει κατ’ επέκταση το δικό του μύθο για την περιοχή.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.