Πειραματιζομενοι με τη γνωση

Στο 1ο ΓΕΛ το εισιτήριο για τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Επιστημών στη Θεσσαλονίκη, διεκδικώντας τη συμμετοχή του στη 15η Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών στη Δανία

Πειράματα βιολογίας, φυσικής και χημείας πραγματοποίησαν μαθητές τριών Λυκείων της Ροδόπης 

 
Τις σημαντικές πειραματικές δεξιότητες που έχουν οι μαθητές της Ροδόπης επέδειξαν το Σάββατο 10 Δεκεμβρίου τα μέλη των ομάδων μαθητών τριών Λυκείων της Κομοτηνής που συμμετείχαν στον Τοπικό Μαθητικό Διαγωνισμό που οργάνωσε το Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών Κομοτηνής (ΕΚΦΕ) της ΔΔΕ Ροδόπης.
 

Σε αυτόν συμμετείχαν ομάδες από το 1ο και 3ο ΓΕΛ καθώς και από το Μουσικό Σχολείο Κομοτηνής, που πραγματοποίησαν πειράματα βιολογίας, φυσικής και χημείας, στον μοναδικό πειραματικό διαγωνισμό στην Ελλάδα, ο οποίος γίνεται στα πρότυπα της ομαδοσυνεργατικής μάθησης, με τα παιδιά σε τριμελείς ομάδες να συνεργάζονται και με κάποιες θεωρητικές οδηγίες να εκτελούν πειράματα.
 
Με αυτό τον τρόπο επέδειξαν τις πειραματικές δεξιότητές τους, δηλαδή τις ικανότητές τους στο να κάνουν υποθέσεις, να τις τεστάρουν, να παίρνουν μετρήσεις και να τις επεξεργάζονται για να βγάλουν κάποιο αποτέλεσμα.
 
Μετά από έναν πολύωρο διαγωνισμό, με τις τρείς ομάδες να βρίσκονται σε πολύ καλό επίπεδο, τελικά επικράτησε η ομάδα του 1ου ΓΕΛ,  που θα εκπροσωπήσει τη Ροδόπη στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Επιστημών στη Θεσσαλονίκη στις 28 Ιανουαρίου 2017 που διοργανώνει η ΠΑΝ.Ε.Κ.Φ.Ε. (Πανελλήνια Ένωση Υπευθύνων Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών).
 
Από εκεί θα προκριθεί μια ομάδα για την 15η Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών που θα πραγματοποιηθεί στη Κοπεγχάγη της Δανίας από 7 έως 14 Μαΐου 2017.
 
 

Εισάγοντας τον πειραματικό ορθολογισμό στην καθημερινή ζωή

 
Αυτή ήταν η δεύτερη φορά που ο διαγωνισμός γίνεται στην Ροδόπη, με τις ομάδες αυτή τη φορά να αυξάνονται κατά μία, κάτι που δείχνει, σύμφωνα με την υπεύθυνη του ΕΚΦΕ Κομοτηνής κ. Σοφία Κυριαζοπούλου, το αυξανόμενο ενδιαφέρον που υπάρχει για την πειραματική διδασκαλία στα σχολεία της περιοχής μας.
 
Άλλωστε στόχος του ΕΚΦΕ είναι να ενθαρρύνει και να εκπαιδεύει τους καθηγητές ώστε να μπορούν να εκτελέσουν πειράματα φυσικών επιστημών με στόχο τα παιδιά να αποκτήσουν δεξιότητες στην πειραματική διαδικασία με τη μέθοδο της καθοδηγούμενης ανακάλυψης, μέσω της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου, δηλαδή της συνεργασίας μέσα σε ομάδες για να φτάσουν στην ανακάλυψη.
 
Η προσπάθεια  να μπει η πειραματική μέθοδος στα σχολεία έχει ξεκινήσει εδώ και λίγο καιρό, καθώς σύμφωνα με την κ. Κυριαζοπούλου «η πολιτεία κατάλαβε πως αυτοί είναι οι νέοι τρόποι με τους οποίους τα παιδιά καταλαβαίνουν, ανακαλύπτουν και μαθαίνουν καλύτερα, κάτι που φυσικά στο εξωτερικό είναι γνωστό για πολλά χρόνια».
 
«Δυστυχώς στην χώρα μας λόγω έλλειψης πόρων αλλά και χάρη στον τρόπο με τον οποίο γίνεται η εξέταση στο Λύκειο, η προσπάθεια αυτή, που ξεκίνησε πολύ ελπιδοφόρα και θέλουμε να συνεχίσουμε και προωθήσουμε, δεν ευδοκιμεί στις μεγάλες ηλικίες» σημείωσε η ίδια, αντιτείνοντας ότι στα Γυμνάσια προσπαθούν, έστω και με απλά υλικά, οι καθηγητές να αφήνουν τα παιδιά να κάνουν κάποιες ασκήσεις ή έστω να τους δείχνουν κάποια πειράματα.
 
«Προσπαθούμε να εισάγουμε τα παιδιά σε αυτό τον τρόπο μάθησης και σκέψης, αλλά και να ετοιμάσουμε και ερευνητές αργότερα που θα στηρίξουν τις διάφορες επιστήμες» σημείωσε η κ. Κυριαζοπούλου τονίζοντας επιπλέον πως ακόμα και αν δεν ακολουθήσουν τις θετικές επιστήμες, αυτός ο τρόπος σκέψης, βοηθά πάρα πολύ τα παιδιά να αναλύσουν, να οργανώσουν και να συνθέσουν τις σκέψεις τους ώστε να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα της ζωής αργότερα, με ένα σωστό επιστημονικό και ορθολογικό τρόπο.
 
 

Περιθώρια βελτίωσης της πειραματικής εκπαίδευσης

 
Στον περυσινό διαγωνισμό στην Θεσσαλονίκη είχε πάει η ομάδα του Μουσικού Σχολείου Κομοτηνής, που είχε επικρατήσει της ομάδας του Διαπολιτισμικού Λυκείου Σαπών στον τοπικό διαγωνισμό, η οποία σύμφωνα με την κ. Κυριαζοπούλου τα είχε πάει πολύ καλά, αν μάλιστα υπολογίσει κανείς τις ελλείψεις που υπάρχουν στη Θράκη σε όργανα και διατάξεις.
 
Πάντως ελπίζει πως τα επόμενα χρόνια οι ομάδες από τα σχολεία που θα θέλουν να συμμετάσχουν θα αυξηθούν, παρόλο που το σύστημα δεν ευνοεί την πειραματική διδασκαλία, ελπίζοντας και στη βοήθεια της πολιτείας μιας και ο χώρος της ΕΚΦΕ μπορεί να υποστηρίξει μόνο 3 ομάδες.
 
Κλείνοντας ευχαρίστησε τους καθηγητές, που συνοδεύουν και προπονούν τα παιδιά, τα ίδια τα παιδιά που έδωσαν πολύ από τον ελεύθερο χρόνο τους για να προπονηθούν, αλλά και το Δήμο Κομοτηνής και την πρόεδρο της ΔΚΕΠΠΑΚ κ. Νατάσα Λιβεριάδου που πάντα στηρίζει αυτές τις πρωτοβουλίες.
 

Οι συντελεστές του διαγωνισμού ήταν οι εξής: 

Επιστημονική Επιτροπή Διαγωνισμού-Βαθμολογητές
Πρόεδρος: Κυριαζοπούλου Σοφία, Υπ. ΕΚΦΕ Κομοτηνής, Δρ. Φυσικής
Παπανικολάου Μαρία, Φυσικός 2ο ΕΠΑΛ
Δρόσος Γεώργιος, Βιολόγος, 2ο ΓΕΛ
 
Ομάδα  1ο ΓΕΛ
Μαθητές: Καλλιγάς Νικόλαος, Καρακωστίδης Παναγιώτης, Χριστακάκη Κερασούλα, και Χαριτοπούλου Τερψιθέα (αναπληρωματική)
Συνοδοί-προπονητές: Μαντατζής Δημήτριος (Φυσικός), Ντόντη Αικατερίνη (Χημικός), Πασχαλίδης Ιωάννης (Βιολόγος)
 
Ομάδα   3ο ΓΕΛ 
Μαθητές: Ζαφειριάδου Χριστίνα, Ναντζόπουλος Νικόλαος, Τηγανούρια Αλεξάνδρα
Συνοδός: Αψεμίδης Ευστάθιος (Φυσικός)
 
Ομάδα Μουσικό Σχολείο Κομοτηνής
 
Μαθητές: Αντωνακάκης Νικόλαος,  Παχατουρίδης Σάββας,   Τραμπίδης Κων/νος
Συνοδοί-Προπονητές: Μαλαμίδης  Ιωάννης (Φυσικός),  Μαλαμίδου Θεοδώρα (Βιολόγος), Φωτιάδης Φώτιος (Χημικός, M.Ed.)

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.