«Οι αλλαγες του Υπουργειου Παιδειας υλοποιουν συγκεκριμενα αντιεκπαιδευτικα σχεδια της κυβερνησης»

Ανοιχτή επιστολή προς την τοπική κοινωνία και ειδικά τους γονείς

Η εκπαίδευση βρίσκεται στο “μάτι του κυκλώνα” με τις μεταρρυθμίσεις του Υπουργείου Παιδείας για το “νέο ενιαίο ολοήμερο δημοτικό”, τα νηπιαγωγεία, την ειδική αγωγή. Οι αλλαγές, δεν γίνονται με κριτήριο τις παιδαγωγικές και μορφωτικές ανάγκες των παιδιών μας. Γίνονται με μοναδικό κριτήριο αυτό της συρρίκνωσης των εκπαιδευτικών δαπανών, της διάλυσης της δημόσιας εκπαίδευσης και την προώθησης του μοντέλου του σχολείου της αγοράς.
 
Ποια είναι η αλήθεια:
1. Με τον «ενιαίο τρόπο λειτουργίας του ολοήμερου» όλα τα δημοτικά σχολεία θα σχολούν στις 13:15, αλλά καταργείται η ενισχυτική διδασκαλία, αφαιρούνται ώρες σε μαθήματα στα σχολεία ΕΑΕΠ και εισάγονται κάποια μαθήματα στα «κλασικά» ολοήμερα (εικαστικά, θεατρική αγωγή, πληροφορική). Το τελικό ισοζύγιο είναι αρνητικό.
2. Στο ολοήμερο σχολείο καταργείται ο δάσκαλος/α που το λειτουργούσε. Μένουν μόλις 45 λεπτά μελέτης και ολίγον μαθήματα ειδικοτήτων ανάλογα με το τι θα έχει στη διάθεσή του το κάθε σχολείο, αν έχει. Αν δεν έχει δεν θα λειτουργεί. Σήμερα υπάρχουν (και στην περιοχή μας) ολοήμερα που δε λειτουργούν (ή υπολειτουργούν) λόγω ελλείψεων εκπαιδευτικών.
3. Επιδιώκουν να κλείσουν ολοήμερα τμήματα τόσο σε δημοτικά όσο και σε νηπιαγωγεία και να αποκλείσουν παιδιά από αυτά καθώς ο νόμος και η σχετική εγκύκλιος εφαρμογής υποχρεώνει δύο γονείς να βεβαιώνουν εγγράφως είτε ότι εργάζονται είτε να επιδεικνύουν την κάρτα ανεργίας τους σε μια εποχή μαύρης εργασίας και επισφαλούς απασχόλησης.
4. Με το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα, επιδιώκεται να δημιουργηθούν πλεονάσματα ωρών στους δασκάλους για να συμπληρώνουν το ωράριο τους στο ολοήμερο, σε άλλο τμήμα ή σε άλλα σχολεία. Θα υπάρξουν τμήματα που θα έχουν 2-3 δάσκαλους και 4-6 εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων. Ανατρέπεται έτσι η βασική παιδαγωγική συνθήκη της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης: ο δάσκαλος/α τάξης και η σχέση που οικοδομεί με τους μαθητες/τριες.
5. Το υπουργείο ισχυρίζεται πως βάζει ειδικότητες σε όλα τα σχολεία. Στην πραγματικότητα προβλέπει ότι σε περίπτωση μη διάθεσης εκπαιδευτικού ειδικότητας (γυμναστή, εικαστικών, μουσικής, θεατρολογίας) δηλαδή σε περίπτωση μη πρόσληψης των εκπαιδευτικών αυτών θα μπορεί να αναλαμβάνει το μάθημα ο δάσκαλος/α. Μ’ αυτό τον τρόπο ακυρώνει στην πράξη τα μαθήματα αυτά. Όπου έχει πλεονάσματα δασκάλων δε θα προσλαμβάνει εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων (και το αντίστροφο!) Για το μάθημα της πληροφορικής δεν υπάρχουν καν εργαστήρια πληροφορικής στα παλιά κλασικά σχολεία.
6. Στην προσχολική αγωγή το υπουργείο ανεβάζει το ελάχιστο όριο των παιδιών που μπορούν να φοιτούν σε ένα τμήμα από τα 7 στα 14. Περίπου 1100 τμήματα πρόκειται να συγχωνευτούν και πολλά προνήπια θα μείνουν εκτός προσχολικής αγωγής. Στην περιοχή μας υπάρχουν περίπου 15 νηπιαγωγεία σε χωριά που καλύπτουν τοπικές ανάγκες και βάσει της διάταξης αυτής κινδυνεύουν να κλείσουν. Επιπλέον άτυπα ανεβαίνει το μέγιστο όριο νηπίων σε κάθε τμήμα στους 27. Σήμερα με 26-7 νήπια λειτουργούσαν δύο τμήματα (13-14 παιδιά το καθένα) Με ελάχιστο όριο τα 14 παιδιά τα δύο τμήματα συγχωνεύονται και μια νηπιαγωγός θα πρέπει να διαχειριστεί 26 ή 27 παιδάκια ή οι γονείς κάποιων προνηπίων θα κληθούν να τα μετακινήσουν εφόσον βρεθεί για αυτά θέση σε κάποιο όμορο νηπιαγωγείο. Αυτά ενώ είναι γνωστό σε όλους ότι η αναλογία νηπιαγωγού νηπίων δεν πρέπει να υπερβαίνει το 1/15 για παιδαγωγικούς λόγους.
7. Το υπουργείο περιορίζει και οδηγεί σε πλήρη κατάργηση τη δημόσια παράλληλη στήριξη στο χώρο της Ειδικής Αγωγής και μεταλλάσσει το ρόλο των τμημάτων ένταξης. Τα νέα τμήματα ένταξης που ιδρύθηκαν στο ΠΥΣΠΕ Ροδόπης (8) καθώς και όσα ήδη υπήρχαν αλλάζουν ρόλο: Οι εκπαιδευτικοί των ΤΕ θα κληθούν να “μοιράζουν” το χρόνο τους εντός των κανονικών τμημάτων έτσι ώστε να εξοικονομηθούν κάποιοι ή και όλοι οι εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης. Οι μαθητές των ΤΕ θα έχουν λιγότερο χρόνο τους απαραίτητους για τις ανάγκες τους εκπαιδευτικούς. Ούτε ΤΕ θα έχουμε πλήρως λειτουργούντα ούτε παράλληλη στήριξη. Οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής με αυτό το μοντέλο από 45 σήμερα στο ΠΥΣΠΕ Ροδόπης θα μειωθούν ίσως και κάτω από τους 30. Διαμορφώνεται ένας σύγχρονος μορφωτικός καιάδας, ανοίγοντας το δρόμο στην ιδιωτικοποίηση και την επιβάρυνση του οικογενειακού εισοδήματος για τη βοήθεια στα παιδιά με ειδικές ανάγκες.
 
Οι αλλαγές αυτή τη στιγμή γίνονται για να φαίνεται ότι όχι μόνο δεν λείπουν εκπαιδευτικοί αλλά ότι «περισσεύουν». Το Υπ.Παιδείας “κόβει και ράβει” για να λειτουργήσει το δημόσιο σχολείο χωρίς μόνιμους διορισμούς και με πολύ λιγότερους αναπληρωτές. Στην περιοχή μας ο «νέος» τύπος σχολείου σημαίνει «εξοικονόμηση» περίπου 40 δασκάλων, 15 νηπιαγωγών, 15 εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής και 10 άλλων ειδικοτήτων μόνο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Σε πανελλαδικό ετήσιο επίπεδο τα νούμερα είναι 6000 εκπαιδευτικοί και εκατομμύρια ώρες διδασκαλίας.
 
Ο “κόφτης” στην εκπαίδευση είναι ήδη παντού άλλωστε εδώ και 6 χρόνια:
• Στο -60% βρίσκονται οι λειτουργικές δαπάνες των σχολείων. Οι σχολικές βιβλιοθήκες και τα υπάρχοντα εργαστήρια εγκαταλείπονται και συντηρούνται με το φιλότιμο (και συχνά τον οβολό και την προσωπική εργασία) εκπαιδευτικών και γονέων.
• Μηδενικοί διορισμοί πολλαπλασιάζουν τα κενά. 3500 υπάρχουν στο τέλος της χρονιάς!
• Τα βιβλία που εγκλωβίζουν τις διδακτικές προσεγγίσεις σε απομνημονευτικές μορφές και τυπικές λύσεις ασκήσεων και παρακάμπτουν τη λογοτεχνία παραμένουν ενώ οι υποσχέσεις για αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων και συγγραφή νέων βιβλίων πάνε περίπατο.
• Οι τέχνες υποβαθμίζονται σε μονόωρη απασχόληση, χωρίς συνέχεια και διάχυση σ’ όλο το σχολείο.
 
Οι αλλαγές του Υπουργείου Παιδείας υλοποιούν συγκεκριμένα αντιεκπαιδευτικά σχέδια της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, υπό την ευλογία και την καθοδήγηση της ΕΕ και του ΟΟΣΑ στην κατεύθυνση υλοποίησης του 3ου μνημονίου που ψήφισε όλο το κομματικό μνημονιακό μπλοκ πέρσι το καλοκαίρι.
 
Έχει σημασία να γνωρίζετε τι προβλέπει μεταξύ άλλων το μνημόνιο 3 για την εκπαίδευση επί λέξει:
• «Ευθυγράμμιση αριθμού διδακτικών ωρών ανά μέλος προσωπικού και αναλογία μαθητών ανά εκπαιδευτικό, με βέλτιστες πρακτικές ΟΟΣΑ» δηλαδή λιγότεροι εκπαιδευτικοί, μεγαλύτερα και λιγότερα τμήματα και σχολεία.
• «Θέσπιση νέου συστήματος μόνιμης κινητικότητας» δηλαδή υποχρεωτικές μετακινήσεις για να μπαλώνονται αντί να καλύπτονται πραγματικά τα κενά.
• «Επιχειρηματικότητα» δηλαδή μετατροπή των σχολείων σε μικρές επιχειρήσεις στη λογική λειτουργίας τους που θα σημάνει εκ νέου μείωση της χρηματοδότησης και θα αφήσει εύφορο πεδίο εκμετάλλευσης και διαφήμισης για λίγα ψίχουλα χορηγιών….
• «Μεταρρύθμιση του ενιαίου μισθολογίου» που έχει ήδη εφαρμοστεί και οι μισθοί των εκπαιδευτικών μειώθηκαν από την 1η Ιουνίου και θα μειωθούν ξανά την 1η Ιανουαρίου του 1917. Τα χρήματα αυτά θα λείψουν από την τοπική αγορά.
Υπάρχουν και πολύ σοβαρές κυοφορούμενες αλλαγές τόσο στο περιεχόμενο της παρεχόμενης μόρφωσης (στο τι και πως θα διδάσκονται τα παιδιά δηλαδή) όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση που χρειάζονται ξεχωριστό κείμενο για την ανάπτυξή τους.
 
Ξέρουμε πολύ καλά ότι όσο περνάει ο καιρός η καθημερινότητά η δική σας αλλά και η δική μας γίνεται όλο και πιο δύσκολη. Οι ανάγκες μας για μόνιμη και σταθερή δουλειά, για μισθό που θα μας επιτρέπει να ζούμε με αξιοπρέπεια, για κοινωνική ασφάλιση και σύνταξη και για ανθρώπινη δημόσια υγεία έχουν μπει χρόνια τώρα στον «κόφτη» των μνημονίων. Το μαχαίρι το κρατούν οι κυβερνήσεις που εναλλάσσονται στην εξουσία, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΔΝΤ και οι τράπεζες που κλέβουν τον πλούτο που παράγουμε όλοι για να ταΐσουν την μηχανή του χρέους. Η κατάσταση αυτή δε θα έχει τέλος
 
Aγαπητοί γονείς να ξέρετε πως οι εκπαιδευτικοί αγωνίζομαστε για ένα άλλο σχολείο. Σας χρειαζόμαστε μαζί μας για ένα σχολείο όπου:
• Με όλα τα προνήπια και νήπια στα νηπιαγωγεία. Με νηπιαγωγεία παντού ώστε κανένα παιδί να μην μένει έξω από την προσχολική εκπαίδευση.
• Με τμήματα έως 20 παιδιά στο Δημοτικό και 15 στο νηπιαγωγείο.
• Με όσα τμήματα ένταξης είναι αναγκαία και όσους εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης είναι απαραίτητοι για να καλύπτονται όλα τα παιδιά που θα χρειάζονται υποστήριξη.
• Με τμήματα του ολοήμερου που θα τα στηρίζουν δάσκαλοι που θα δουλεύουν αποκλειστικά σε αυτά και που θα γράφονται όσοι μαθητές το θέλουν χωρίς προϋποθέσεις για να βοηθηθούν μαθησιακά και να έρχονται σε επαφή με αντικείμενα που τους ενδιαφέρουν.
• Με ενισχυτική διδασκαλία, με τάξεις υποδοχής για αλλοδαπούς μαθητές και μαθητές που έρχονται στο δημόσιο σχολείο χωρίς να είναι φυσικοί ομιλητές της ελληνικής γλώσσας.
• Με όλους τους συναδέλφους των ειδικοτήτων μόνιμους, που δε θα «διακτινίζονται» σε πολλά σχολεία, ώστε τα παιδιά να γνωρίζουν ουσιαστικά τα αντικείμενά τους και να πλουτίζουν το σχολείο με τέχνη, πολιτισμό, αθλητισμό, τεχνολογία, φαντασία με αντίστοιχες ομάδες – δράσεις. Με μόνιμους δασκάλους και νηπιαγωγούς ως βάση συνέχειας της παιδαγωγικής διαδικασίας
• Με γενναία χρηματοδότηση για να μπορούν να λειτουργούν νηπιαγωγεία και σχολεία καλύπτοντας όλες τις λειτουργικές δαπάνες και παιδαγωγικές δραστηριότητες.
• Με περιεχόμενο ουσιαστική γνώση και όχι κατακερματισμένη. Που θα δίνει χαρά στα παιδιά και τα εφόδια να καταλαβαίνουν τον κόσμο γύρω τους και όχι απλά μερικές δεξιότητες για να ανταγωνίζονται στην εργασιακή ζούγκλα που τα περιμένει στο μέλλον. Που θα βοηθά τα παιδιά να πατούν στα πόδια τους για να αλλάξουν τον κόσμο.
 
Αγαπητοί Γονείς:
~ Αναλυτικότερο επεξηγηματικό γράμμα της ΔΟΕ (της ομοσπονδίας εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης) διαφορετικό για δημοτικά και νηπιαγωγεία θα σας δοθεί στο σχολείο σας. Αν για κάποιο λόγο δεν το παραλάβετε αναζητήστε το.
~ Μπορείτε και πρέπει να καταθέσετε αίτηση εγγραφής του παιδιού σας στο ολοήμερο – αν το επιθυμείτε φυσικά – ανεξάρτητα από τις προϋποθέσεις και το σχολείο έχει υποχρέωση να την παραλάβει.
~ Μπορείτε και πρέπει να μην δεχτείτε για κανένα λόγο μετακίνηση του παιδιού σας σε όμορο δημοτικό σχολείο ή νηπιαγωγείο: αυτό θα σημάνει φοίτηση σε μεγαλύτερο αριθμητικά τμήμα και ταυτόχρονα πιθανά συγχώνευση τμημάτων στη σχολική μονάδα που πρέπει κανονικά να φοιτήσει το παιδί σας. Να γνωρίζετε πως ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα είναι 25. Η έλλειψη εκπαιδευτικού δε συνιστά λόγο για αύξηση του ορίου αυτού κατά 10% (όπως όντως προβλέπεται για ειδικούς λόγους π.χ. έλλειψη αιθουσών)
~ Συμπαραταχθείτε μαζί με τους/τις εκπαιδευτικούς του δημοτικού σχολείου ή του νηπιαγωγείου των παιδιών σας.
~ Στην έναρξη της χρονιάς διαμαρτυρηθείτε για τυχόν ελλείψεις εκπαιδευτικών, ενημερωθείτε εκ νέου και συμμετέχετε στις κινητοποιήσεις του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης ώστε να μην κλείσει ή συγχωνευτεί κανένα τμήμα, καμιά σχολική μονάδα.
 
*ΠΥΣΠΕ: Περιφερειακό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Είναι το όργανο που καθορίζει τα κενά και τοποθετεί τους εκπαιδευτικούς σε αυτά. Υπάρχει πλειοψηφία της ορισμένης από το Υπουργείο Διοίκησης. Ωστόσο συμμετέχουν δύο εκλεγμένοι αντιπρόσωποι των εκπαιδευτικών. Ο Στέφανος Μακρυγιάννης είναι ένας εκ των δύο, εκλεγμένος με την Ανεξάρτητη Ριζοσπαστική Παρέμβαση, την τοπική συλλογικότητα εκπαιδευτικών που συμμετέχει στο πανελλαδικό δίκτυο του ανεξάρτητου ταξικού συνδικαλισμού. Είναι δάσκαλος στο 13ο Δημοτικό Σχολείο Κομοτηνής.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.