Ο «Γολγοθας» ενος δασικου καθαρισμου

Η περίπτωση του άλσους δίπλα στον οικισμό Κρυονερίου

Μέσα σε αυτό το πύρινο κατά κυριολεξία καλοκαίρι, που βιώνει η χώρα συχνά έχουμε ακούσει στο δημόσιο λόγο για την ανάγκη πρόληψης και θωράκισης απέναντι στις πυρκαγιές. Το εγχείρημα βέβαια στην πράξη, έστω κι αν άλλως διατείνονται οι πολιτικώς αρμόδιοι, δεν προμηνύεται εύκολο.  

Ένα πλέγμα απροθυμίας, γραφειοκρατίας, πολυνομίας, απαρχαιωμένου νομοθετικού πλαισίου, σύγχυσης αρμοδιοτήτων και έλλειψης χρηματοδοτήσεων συνθέτουν ένα «εκρηκτικό μείγμα» σε όποιο πρόβλημα εμφανίζεται στη χώρα, που ως πολίτες μας κάνει να ζούμε κάθε φορά «τη μέρα της μαρμότας».

Προς επίρρωση των παραπάνω, χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Συλλόγου Κρυονερίου, όταν ενδιαφέρθηκε και προσπάθησε να προωθήσει το αίτημα για καθαρισμό του άλσους που βρίσκεται πλησίον του παραθαλάσσιου οικισμού, για την πρόληψη εκδήλωσης πυρκαγιάς αλλά και πυροσπροστασίας, του μικρού δάσους και του οικισμού ήδη από το 2020.

Σε αναλυτικό και αναγκαστικά μακροσκελές κείμενό του, ο πρόεδρος του Συλλόγου Κρυονερίου κ. Γεώργιος Καρακωστίδης καταγράφει αναλυτικά τις ενέργειες που ανέπτυξε τα προβλήματα που συνάντησε, τις απαντήσεις που λάμβανε αλλά και τα αποτέλεσμα που είχε. Όπως ο ίδιος διευκρινίζει προς αποφυγή παρεξηγήσεων «τα στοιχεία αφορούν μόνο την περιοχή μας και όχι άλλες δασικές εκτάσεις της Θράκης για τις οποίες δεν έχουμε τα αποδεικτικά στοιχεία για να αναφερθούμε».

Ο λόγος στον ίδιο λοιπόν:

«Ως ΔΣ του Συλλόγου Κρυονερίου θα θέλαμε με αυτή την επιστολή πρώτα  απ’ όλα να πούμε ένα μεγάλο ευχαριστώ στους πυροσβέστες αλλά και σε όλους τους εθελοντές που βοήθησαν στην κατάσβεση των πυρκαγιών και τον περιορισμό των καταστροφών από την πύρινη λαίλαπα που έπληξε την περιοχή μας. Επίσης θα θέλαμε να εκφράσουμε την συμπαράσταση μας σε όλους εκείνους που είδαν τις περιουσίες και τους κόπους τους να καταστρέφονται μέσα σε λίγα λεπτά .Σε αυτό όμως που θα πρέπει να σταθούμε ήταν η μεγάλη και άνευ προηγουμένου συμμετοχή της νεολαίας που είναι ίσως και το ποιο αισιόδοξο μήνυμα μέσα σε αυτό το απέραντο μαύρο της Θράκης. Για να μην ξαναζήσουμε όμως τέτοιου μεγέθους καταστροφές όχι πρέπει αλλά  απαιτείται να ληφθούν σοβαρά μέτρα άμεσα. Όπως φάνηκε ο βασιλιάς ήταν τελείως γυμνός όσον αφορά τα μέτρα πρόληψης και πυροπροστασίας. Δεν υπήρχε δυστυχώς προληπτικός σχεδιασμός πλην αυτού της ειδοποίησης μέσω τηλεφώνου (112) για ετοιμότητα και εκκένωση οικισμών. Κανένα σχέδιο και καμία οργάνωση για την συμμετοχή μηχανημάτων και κατοίκων της περιοχής που ενώ ζητούσαν να εμπλακούν κανείς δεν ήξερε να τους πει ούτε το πώς ούτε το πού. Αυτά τα είδαμε με τα μάτια μας. Η Τοπική αυτοδιοίκηση έδειξε αιφνιδιασμένη και ανήμπορη να εκμεταλλευτεί σε αυτή τη μάχη την τεράστια προσφορά  ανθρώπινου δυναμικού, υλικών και μέσων. Μέσα σε όλα αυτά και πριν καν σβήσουν οι φωτιές έχουμε πολλές δηλώσεις πολιτικών αλλά και Υπουργών για μέτρα προληπτικής προστασίας αντιμετώπισης πυρκαγιών , ακούσαμε για αυστηρότερες κυρώσεις σε δήμους και ιδιώτες, και αναφορές για ένα μεγάλο, πρωτοφανές ιστορικά, πρόγραμμα πρόληψης, καθαρισμών ζωνών και διαπλατύνσεων που έγινε το 2023. Για ένα νέο πλαίσιο που υπάρχει από το 2021 σχετικά με τη δυνατότητα των δήμων να επεμβαίνουν σε οικόπεδα που δεν έχουν καθαριστεί (Κανονισμός Καθαριότητας Δήμων). Ακούσαμε για την πρόθεση να γίνονται  αυστηροί έλεγχοι από την Πολιτική Προστασία στους Δήμους ακόμη και με επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση μη συμμόρφωσης. 

Θα σας παραθέσουμε μια σειρά από γεγονότα που έχουμε βιώσει μέσα από επαφές και αλληλογραφία (3) ετών με όλους τους καθ’ ύλην αρμόδιους εμπλεκόμενους φορείς που είναι επιφορτισμένοι με τον σχεδιασμό αλλά και το έργο της προληπτικής προστασίας και της πυρασφάλειας στην περιοχής μας. Γεγονότα που απαντούν ταυτόχρονα και στις παραπάνω δηλώσεις. Έτσι θα μπορέσετε να βγάλετε συμπεράσματα σχετικά με την πολιτική βούληση, την οργάνωση τον σχεδιασμό τα διατιθέμενα κονδύλια και τον έλεγχο.

Όπως θα δείτε τεκμηριωμένα παρακάτω, τα όργανα της συντεταγμένης πολιτείας όχι μόνο δεν έλαβαν βάσει κάποιου σχεδίου ή έστω μνημονίου ενεργειών μέτρα προληπτικής προστασίας ως όφειλαν στην περιοχή μας αλλά δεν άλλαξαν αυτή την στάση τους όταν αυτά ζητούνται επί δύο και πλέον χρόνια με επιστολές μας. Δεν το έκαναν όμως ούτε και όταν απευθυνθήκαμε στα αρμόδια Υπουργεία Πολιτικής Προστασίας, Περιβάλλοντος και Ενέργειας (αυτό είναι και το πλέον ανησυχητικό)που θα έπρεπε θεωρητικά να ασκούν επιτελική εποπτεία και έλεγχο. Πώς θα το κάνουν όμως αυτό όταν δεν έχουν την βούληση να ελέγξουν ούτε την εφαρμογή εγκυκλίων που οι ίδιοι  εξέδωσαν παρότι αυτό τους ζητήθηκε;

Διευκρινίζουμε εδώ πως τα στοιχεία αφορούν μόνο την περιοχή μας και όχι άλλες δασικές εκτάσεις της Θράκης για τις οποίες δεν έχουμε τα αποδεικτικά στοιχεία για να αναφερθούμε.

Για το αν υπάρχει βούληση, αν είναι δαιδαλώδες και γραφειοκρατικό το νομοθετικό πλαίσιο, μεγάλη η διασπορά αρμοδιοτήτων, εάν υπάρχουν κονδύλια χρηματοδότησης, θα το διαπιστώσετε παρακάτω.

Άλλωστε αντίστοιχες τραγελαφικές καταστάσεις με την συντεταγμένη πολιτεία αντιμετωπίζουμε σχεδόν σε όλα τα αιτήματα που έχουμε υποβάλλει αρμοδίως. 

Πρόληψη: Μια λέξη με τεράστια σημασία στον τομέα της οργάνωσης και του σχεδιασμού ενεργειών, δράσεων και υποδομών από την συντεταγμένη πολιτεία για την Προστασία των πολιτών και των περιουσιών τους  από επικίνδυνα φυσικά φαινόμενα πριν αυτά εκδηλωθούν. 

Βεβαίως η πρόληψη απαιτεί βούληση, οργάνωση, καταμερισμό αρμοδιοτήτων, γνώση του χώρου ευθύνης, εκπόνηση σχεδίων δράσης σε τοπικό(κοινότητες) και κεντρικό επίπεδο (Δήμου -Περιφέρειας), συντονισμό, ένταξη εθελοντικών ομάδων και μηχανημάτων της περιοχής για άμεση εμπλοκή, εκπόνηση αιτιολογημένων μελετών για λήψη αντίστοιχων κονδυλίων, διαθέσιμο προσωπικό, υλικά και μέσα, και πάνω από όλα ΈΛΕΓΧΟ.

Όλα τα παραπάνω δεν θα λύσουν όλα τα προβλήματα, ούτε θα αποτρέψουν όλες τις καταστροφές και μάλιστα τέτοιου μεγέθους που βιώνει σήμερα ο τόπος. Σίγουρα όμως θα βοηθήσουν στον περιορισμό και το μέγεθος της καταστροφής. Αυτές όμως είναι διαπιστώσεις που δικαιούμαστε να τις κάνουμε εμείς ως πολίτες. Από τα αρμόδια όργανα απαιτούνται ενέργειες και έργα.

Μέτρα προληπτικής Προστασίας-Πυρασφάλειας στο παραλιακό μέτωπο του Δήμου Μαρωνείας και στον οικισμό Κρυονερίου.

Στις 24 Σεπ 2020 ως Σύλλογος Οικισμού Κρυονερίου απευθυνθήκαμε στην Δ. Πολιτικής Προστασίας Ροδόπης προκειμένου να αποσαφηνίσουμε κατά αρμοδιότητα την ευθύνη καθαρισμού των αισθητικών αναδασώσεων Κρυονερίου. Κάτι που κάναμε για όλα τα αιτήματα μας.

Στις 28 Σεπ 2020 λάβαμε απάντηση : Ο καθαρισμός Δασυλλίων είναι αρμοδιότητα του Δασαρχείου σε συνεργασία με το Δήμο Μαρωνείας – Σαπών. Λύθηκε λοιπόν το θέμα της αρμοδιότητας.

Από τις 29 Σεπ 2020 απευθυνθήκαμε στη Δ. Δασών Ροδόπης αλλά και στον Δήμο Μαρωνείας Σαπών μέσω επιστολών αλλά και συναντήσεων με τους δύο παραπάνω φορείς προκειμένου να πείσουμε για την αναγκαιότητα εκπόνησης μελέτης καθαρισμού των αναδασώσεων στα πλαίσια της αντιπυρικής προστασίας και πυρασφάλειας της περιοχής αλλά και της αξιοποίησης τους, τονίζοντας παράλληλα και την αναπτυξιακή ωφέλεια ενός τέτοιου έργου για την περιοχή (κάτι που προβλέπεται άλλωστε και από την νομοθεσία Ν.3208/2003 άρθρο 4 παρ. 8 περί Αισθητικών Αναδασώσεων).

Καταφέραμε μετά από μήνες επαφών να πείσουμε για την ανάγκη εκπόνησης μελέτης αντιπυρικής προστασίας από την Δ. Δασών Ροδόπης. Μάλιστα η μελέτη συμπεριέλαβε όλο το παραλιακό μέτωπο μεταξύ παραλίας Κρυονερίου και παραλίας Ιμέρου.

Στις 10 Μαρ 2021 έγινε ανάθεση εκπόνησης της μελέτης όπως μας κοινοποιήθηκε. Ακολούθησαν και πάλι επιστολές πιέζοντας πλέον για την έγκριση της μελέτης.

Στις 05 Ιουν 2021 εκδόθηκε απόφαση έγκρισης μελέτης . (ΑΔΑΜ: 22SYMV010489083 2022-05-04) με θέμα: «Αντιπυρική προστασία στις αισθητικές αναδασώσεις παραλιακής ζώνης Ιμέρου και Προσκυνητών Π.Ε. Ροδόπης» περιοχής ευθύνης της Διεύθυνσης Δασών Ν. Ροδόπης. 

Τότε άρχισε ο γολγοθάς της εύρεσης χρηματοδότησης.

Στις 14 Δεκ 2021 μετά από  επιστολές 6 μηνών  λάβαμε απάντηση από  την Δ. Δασων η οποία ανέφερε ότι για το 2021 δεν διατέθηκε χρηματοδότηση για την παραπάνω μελέτη, παραθέτοντας μάλιστα απολογιστικά οικονομικά στοιχεία χρηματοδότησης τονίζοντας μάλιστα πως το ποσό που απαιτείται για την υλοποίηση αυτής της μελέτης (82.210,26 ευρώ) είναι διπλάσιο της ετήσιας συνολικής χρηματοδότησης της Δ. Δασών Ροδόπης και τριπλάσιο της ετήσιας χρηματοδότησης του Δήμου Μαρωνείας Σαπών. Η Δ. Δασών Ροδόπης για το 2021 έλαβε 41.000 ευρώ για έργα και εργασίες αντιπυρικής προστασίας δασών, ο Δήμος Μαρωνείας Σαπών 23.600 ευρώ ενώ οι υπόλοιποι Δήμοι ΠΕ Ροδόπης συνολικά έλαβαν 125.000 ευρώ για δράσεις πυροπροστασίας. Άρα και η εξεύρεση χρηματοδότησης ήταν πολύ δύσκολη και άμεσα συνδεδεμένη με την υλοποίηση του έργου.

Έτσι από τις αρχές του 2022 επιδοθήκαμε κυριολεκτικά σε έναν αγώνα μέσω  επιστολών προς τα Υπουργείο Π. Προστασίας, Ενέργειας, Εσωτερικών, ακόμη και στον Πρωθυπουργό της χώρας προκειμένου με επιχειρήματα (ισχύουσα νομοθεσία και έγγραφα) να πείσουμε για την αναγκαιότητα χρηματοδότησης αυτού του έργου που εκτός των άλλων θα είχε και αναπτυξιακό χαρακτήρα. Το πήγαινε έλα μεταξύ υπηρεσιών και Υπουργείων για εύρεση χρηματοδότησης που ακολούθησε (από τις κοινοποιήσεις εγγράφων που λαμβάναμε) ήταν ανεπανάληπτο. Κανένας φορέας δεν μπορούσε να χρηματοδοτήσει το έργο: Η πίεση μέσω επιστολών συνεχίστηκε ζητώντας μάλιστα από μέρους μας ως τελευταία λύση ακόμα και την τμηματική χορήγηση χρηματοδότησης προκειμένου να πετύχουμε έναρξη του έργου και να μην χαθεί ακόμη μια χρονιά.

Στις 20 Ιουν 2022 λάβαμε επιστολή από το Υπουργείο Ενέργειας (Απάντηση Υπουργού κυρίου Αμυρά) που μας κοινοποίησε ότι συμβασιοποιήθηκε επιτέλους η μελέτη και πως θα υλοποιούνταν άμεσα. (ΠΡΟΣΕΞΕΤΕ εδώ τον σκοπό του έργου γιατί έχει σημασία)

Με σκοπό: Την αντιπυρική προστασία των αναδασώσεων, με μέτρα που στοχεύουν κυρίως στην πρόληψη ενδεχόμενης εκδήλωσης φωτιάς και στην παρεμπόδιση της εξέλιξής της σε δασική πυρκαγιά, καθώς και στην επίτευξη ενός ικανοποιητικού βαθμού βατότητας και κίνησης εντός αυτών. Παράλληλα, με τις προτεινόμενες επεμβάσεις θα επιτευχθεί η αισθητική βελτίωση του τοπίου, η εκπλήρωση του σκοπού εγκατάστασης των συγκεκριμένων αναδασώσεων (αισθητικών) και η πληρέστερη παροχή δασικής αναψυχής στους επισκέπτες της περιοχής. 

Αντικείμενο του έργου σύμφωνα με την θεώρηση μελέτης ήταν:

1.ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΙ-Κλαδεύσεις  αναδασώσεων κωνοφόρων 

2.Θρυμματισμός υπολειμμάτων υλοτομίας.

Ύψος δαπάνης 82.210,26 ευρώ. Τους επόμενους δυο μήνες άρχισε η υλοποίηση του έργου από εργολάβο .Το έργο όμως που βλέπαμε να υλοποιείται κατά τη διάρκεια των εργασιών δεν ήταν αυτό που περιμέναμε σύμφωνα με τους στόχους που είχαν τεθεί αλλά και σύμφωνα με την απάντηση του Υπουργού.

Θεωρήσαμε πως μετά από μεγάλο αγώνα τα είχαμε καταφέρει.

Έτσι ζητήσαμε ενημέρωση από την Δ. Δασων .

Στις 21 Σεπ 2022 αφού διαπιστώσαμε πως είχαν διακοπεί οι εργασίες, χωρίς να έχουν γίνει καθόλου καθαρισμοί -αποψιλώσεις ξερών χόρτων-θάμνων πευκοβελόνων, ούτε εσωτερικά ούτε περιμετρικά ούτε και απομακρύνσεις όλων των  κομμένων κορμών από τον χώρο ζητήσαμε τότε να ενημερωθούμε υποβάλλοντας τα παρακάτω ερωτήματα:

α. Εάν έχουν αποπερατωθεί οι εργασίες  υλοποίησης της  από 29.04.2022 σύμβασης (ΑΔΑΜ: 22SYMV010489083 2022-05-04) με θέμα: «Αντιπυρική προστασία στις αισθητικές αναδασώσεις παραλιακής ζώνης Ιμέρου και Προσκυνητών Π.Ε. Ροδόπης» περιοχής ευθύνης της Διεύθυνσης Δασών Ν. Ροδόπης. 

β. Εάν έχει προβλεφθεί καθαρισμός του χώρου των αναδασώσεων ο οποίος δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί. 

γ. Ποιες πρωτοβουλίες  προτίθεται να αναλάβει η Δ. Δασών προκειμένου να μπορέσουν να καθαριστούν οι Αισθητικές Αναδασώσεις Κρυονερίου; 

Σημειώσαμε επίσης πως οι παραπάνω αναδασώσεις αποτέλεσαν και την κύρια αιτία εκπόνησης της μελέτης, με το πιο επικίνδυνο τμήμα (λόγω θέσης) όλης της παραλιακής δασικής έκτασης που έγινε παρέμβαση με την παραπάνω σύμβαση.

Στις 28 Σεπ 2022 η Διεύθυνση  Δασών Ροδόπης  μας ενημέρωσε σχετικά:

   α. Πως δεν προβλέπεται συγκεντρωση και απομακρυνση πευκοβελόνων διότι λειτουργούν προστατευτικά και βελτιωτικά για το έδαφος μέσα από την διαδικασία χουμοποίησης. 

   β. Η θαμνώδης βλάστηση στα δασύλλια αποτελείται από αυτοφυή είδη και από φυσική αναγέννηση  ατόμων τραχείας και θαλάσσιας πεύκης τα οποία εμπλουτίζουν και βελτιώνουν την δασική βλάστηση στην παραλιακή ζώνη, και σε καμία περίπτωση δεν θα προβλεφθεί η απομάκρυνση τους, έχοντας υπόψη και την σχετική νομολογία όπως αναφέρεται αναλυτικά στο σχετική συνημμένη επιστολή.

  γ. Δεν μας ανέφερε όμως τίποτα για το τι ακριβώς δηλαδή αφορούσαν οι καθαρισμοί που αναφέρονται στην υλοποίηση της μελέτης αλλά και στην απάντηση του Υπουργού.

Απευθυνθήκαμε τότε στα Υπουργεία που ασκούν αρμοδίως τον επιτελικό έλεγχο για απαντήσεις σχετικά με τις ενστάσεις μας.

Στις 31 Οκτ 2022 στείλαμε επιστολή στους Υπουργούς Π. Προστασίας, Ενέργειας και Περιβάλλοντος υποβάλλοντας τις ενστάσεις μας (με συνημμένες επιστολές και φωτογραφικό υλικό) αναφέροντας πως:

Τα αποτελέσματα της υλοποίησης της παραπάνω μελέτης με βάση την εικόνα που παρουσιάζουν (χωρίς να είμαστε ειδικοί) είναι απογοητευτικά, αφού ο βαθμός επικινδυνότητας των αισθητικών αναδασώσεων της περιοχής Κρυονερίου μετά την υλοποίηση των παρεμβάσεων της μελέτης  δεν έχει αρθεί, προσκομίζοντας μάλιστα και πρόσφατο αποδεικτικό φωτογραφικό υλικό της 27ης Οκτ 22 .

Αναφέραμε επίσης τους βασικούς στόχους της μελέτης αλλά και την έγγραφη απάντηση του κυρίου Υπουργού. Επίσης και την ισχύουσα νομοθεσία που διέπει τις συγκεκριμένες αισθητικές αναδασώσεις στο Ν.3208/2003 άρθρο 4 παρ. 8 που είναι σαφής και αναφέρει: Τα δάση της περίπτωσης ε. της παραγράφου 1 του άρθρου 69, που προορίζονται για αισθητική απόλαυση και αναψυχή, υπόκεινται σε διαχείριση ως δάση – πάρκα και επιτρέπεται σε αυτά η κατασκευή έργων και η εκτέλεση εργασιών που συντηρούν και εμπλουτίζουν την βλάστηση, βελτιώνουν την αισθητική του τοπίου, εξασφαλίζουν την άνετη και ασφαλή κίνηση και εξυπηρέτηση των επισκεπτών και διευκολύνουν την σωματική άσκηση και την πνευματική ανάταση του ανθρώπου.

Στις 02 Νοε 2022 λάβαμε επιστολή από την Δ/νση Σχεδιασμού Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών-Υπ. Κλ. Κρίσης & Πολ. Προστασίας η οποία απλά, διαβίβασε την επιστολή μας στο Υπουργείο Ενέργειας, την Δ. Δασών Ροδόπης και την ΠΕ.ΠΥ.ΑΜΘ όπως εξετάσουν τα διαλαμβανόμενα της επιστολής μας κατά αρμοδιότητα.

Στις 17 Νοε 2022 λάβαμε απάντηση από τον Γενικό Γραμματέα Δασών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Αξιότιμε κ. Καρακωστίδη,

Σας ευχαριστούμε για το από 31/10/22 mail σας προς τον Υφυπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας κ. Αμυρά.

Σχετικά με τα αναφερόμενα στο mail σας, θα θέλαμε να τονίσουμε τα παρακάτω.

Θεωρούμε ότι τα περισσότερα θέματα που θίγετε, έχουν απαντηθεί από το με αριθμ. πρωτ. 324511/28-09-2022 έγγραφο της Διεύθυνσης Δασών Ροδόπης του ΥΠΕΝ.

Σημειώνουμε επίσης ότι οι εν λόγω εργασίες έχουν ήδη περατωθεί και το έργο παραλήφθηκε από τη Διεύθυνση Δασών Ροδόπης, καθώς εκτελέστηκε συμμορφούμενο με τα προβλεπόμενα στην εγκεκριμένη μελέτη.

Επισημαίνεται πως οι διατάξεις της δασικής νομοθεσίας που επικαλείστε, αφορούν σε τροποποίηση του άρθρου 71 «Ειδικαί διατάξεις διαχειρίσεως των προστατευτικών δασών του Δασικού Κώδικα» (ν.δ.86/1969), όπου συμπληρωματικά αναφέρεται πως «Η διαχείριση των προστατευτικών δασών … γίνεται κατά τρόπο που αποκλείει την υποβάθμιση της βλάστησης και τη διάβρωση των εδαφών», «Στα ως άνω προστατευτικά δάση απαγορεύονται υλοτομίες που διασπούν τη συνοχή των συστάδων και απογυμνώνουν το έδαφος», «Η κατασκευή μόνιμων εγκαταστάσεων, απαραίτητων για τη λειτουργία των πάρκων, επιτρέπεται μόνο στο αναγκαίο μέτρο και σε εκτάσεις που δεν έχουν δασική βλάστηση, η δε συνολικά καταλαμβανόμενη από τις ανωτέρω εγκαταστάσεις έκταση δεν μπορεί να υπερβεί το πέντε τοις εκατό (5%) της συνολικής έκτασης και κατ’ ανώτατο όριο τα δέκα στρέμματα».

Από τα παραπάνω προκύπτει σαφώς πως οι δασικές υπηρεσίες, που είναι επιφορτισμένες με την ευθύνη διαχείρισης και προστασίας του συγκεκριμένου δασικού οικοσυστήματος, εξετάζουν το σύνολο των παραγόντων που συνεπιδρούν στο οικοσύστημα, ώστε να επιτυγχάνονται τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.

Τέλος, θα θέλαμε να αναφέρουμε ότι οι περιφερειακές δασικές υπηρεσίες, που πλέον έχουν ενταχθεί στο οργανόγραμμα του ΥΠΕΝ, εξετάζουν όλες τις δυνατότητες, ώστε να αξιοποιούνται στο μέγιστο οι διαθέσιμοι πόροι για την προστασία και διαχείριση των αισθητικών αναδασώσεων της ζώνης Ιμέρου και Προσκυνητών της Π.Ε. Ροδόπης, όπως γίνεται και για το σύνολο των δασικών οικοσυστημάτων της χώρας.

Για την ατζέντα των ενστάσεων μας αλλά και για το φωτογραφικό υλικό που στείλαμε δεν λάβαμε απάντηση καμία.

Έτσι στις 21 Νοε 2022 επαναλάβαμε επιστολή προς τον Γενικό Γραμματέα Δασών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και αλλά και προς το Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας. Στην επιστολή επαναλάβαμετις ενστάσεις μας και τους στόχους του έργου: Άρση επικινδυνότητας, Καθαρισμοί, αποψιλώσεις, βατότητα. Κλείνοντας μάλιστα την επιστολή σε αυστηρό ύφος όπως παρακάτω:

Κλείνοντας αυτή την επιστολή  θεωρούμε πως τα παραπάνω σαφή ερωτήματα-αιτήματα μας αξίζουν κάποιων απαντήσεων .

Εκτός αν θεωρείτε πως δεν χρειάζεται να γίνει:

α. Καμία Μελέτη και κανένας καθαρισμός χώρων στην περιοχή Κρυονερίου (ως προληπτικό μέτρο) λαμβάνοντας υπόψη και το φωτογραφικό υλικό που σας στείλαμε προκειμένου να μειωθεί ο βαθμός επικινδυνότητας.

β. Καμία Μελέτη και καμιά μικροεπέμβαση εντός των αναδασώσεων για αντικατάσταση των ξύλινων κατασκευών που έχουν ζητηθεί από τον Σύλλογο Κρυονερίου τα οποία  κείτονται κατεστραμμένα απο την ελλιπή συντήρηση ετών και αυξάνουν την επικινδυνότητα των χώρων  .

Στις 25 Νοε 2022 λάβαμε απάντηση από το Υπουργείο Π. Προστασίας το οποίο:

Παρέπεμψε  την επιστολή μας κατά αρμοδιότητα και για απευθείας απάντηση από την Αρμόδια Δ. Δασών Ροδόπης, Δ. Δασών Υπουργείου Περιβάλλοντος κ Ενέργειας με κοινοποίηση στην ΠΕ.ΠΥ.Δ ΑΜΘ.

Στις 02 Δεκ 2022 λάβαμε επιστολή από τον Γενικό Γραμματέα Δασών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αλλά και από το Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας.

Η απάντηση του μεταξύ άλλων ανέφερε: Η Διεύθυνση Δασών Ροδόπης, ως καθ’ ύλην αρμόδια υπηρεσία, στελεχωμένη με το απαραίτητο επιστημονικό προσωπικό, συνέταξε, έλεγξε, θεώρησε, επίβλεψε και παρέλαβε τις εργασίες της μελέτης με θέμα: «Αντιπυρική προστασία στις αισθητικές αναδασώσεις παραλιακής ζώνης Ιμέρου και Προσκυνητών Π.Ε. Ροδόπης»,

Τέλος, επισημαίνουμε ότι η Δ.Δ. Ροδόπης πραγματοποίησε τις ανωτέρω εργασίες έχοντας ως σκοπό την αντιπυρική προστασία των αναδασώσεων, με μέτρα που στοχεύουν κυρίως στην πρόληψη ενδεχόμενης εκδήλωσης φωτιάς και στην παρεμπόδιση της εξέλιξής της σε δασική πυρκαγιά, καθώς και στην επίτευξη ενός ικανοποιητικού βαθμού βατότητας και κίνησης εντός αυτών. Παράλληλα, με τις προτεινόμενες επεμβάσεις έχει επιτευχθεί η αισθητική βελτίωση του τοπίου, η εκπλήρωση του σκοπού εγκατάστασης των συγκεκριμένων αναδασώσεων (αισθητικών) και η πληρέστερη παροχή δασικής αναψυχής στους επισκέπτες της περιοχής . 

Παρόλα αυτά εμείς: 

Στις 05 Δεκ 2022 στείλαμε επιστολή προς τον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης Πολιτικής Προστασίας κύριο Στυλιανίδη και Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κύριο Αμυρά.

Μια επιστολή που αφού ενημερώσαμε για τους στόχους του έργου,  αλλά και για τις ενστάσεις μας που δεν λάβει απαντήσεις :

Ζητήσαμε την άμεση  εφαρμογή στην περιοχή μας της απο 27-4-2022 με αρ.πρωτ.2902  εγκυκλίου της Γ.Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας με ΑΔΑ:ΨΝΛΔ46ΝΠΙΘ-Μ5 που αναφέρει ρητά :.

 1.Θέμα: Έργα και μέτρα πρόληψης για την αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών Προπαρασκευαστικές δράσεις εμπλεκομένων φορέων.

    α. Παράγραφος 1.2 Έργα αντιπυρικής προστασίας δασών και δασικών εκτάσεων 

    β.Παράγραφος 1.4 Προληπτικοί καθαρισμοί βλάστησης για τη μείωση του κινδύνου.

    γ. Παράγραφος 1.5 Προληπτικοί καθαρισμοί βλάστησης κατά μήκος του οδικού δικτύου.

Αναφέροντας μάλιστα πως η  πραγματική κατάσταση αλλά και η εικόνα των αναδασώσεων Κρυονερίου που περιβάλλουν Οικισμό και Κατασκηνώσεις της Ι.Μ.Μ Κομοτηνής  είναι εκεί και δεν αλλάζει, όσο ωραιοποιημένη και ιδανική και αν παρουσιάζεται  μέσα από τις απαντήσεις αρμοδίων.

Στις 07 Δεκ 2022 (άμεσα δηλαδή) η Διεύθυνση Σχεδιασμού αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών του Υπουργείου Π. Προστασίας δεν σχολίασε το αίτημα μας για εφαρμογή της εγκυκλίου που θέσαμε για την περιοχή μας (μιας εγκυκλίου που το ίδιο Υπουργείο είχε εκδώσει μόλις προ μηνών)  διαβίβασε μεγάλο μέρος της μεταξύ μας αλληλογραφίας αλλά και την παραπάνω επιστολή μας προς  στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και την Δ. Δασών Ροδόπης προκειμένου να εξετάσουν τα διαλαμβανόμενα της επιστολής κατά αρμοδιότητα. 

Έτσι περιμέναμε απαντήσεις.

Στις 26 Ιαν 2023 στείλαμε επιστολή προς τον προϊστάμενο της Γενικής Διεύθυνσης Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και την Προϊσταμένη  της Γενικής Διεύθυνσης Δασών Ροδόπης(παραλήπτες επιστολής) ζητώντας να ενημερωθούμε με βάση το παραπάνω σχετικό.

Στις 01 Μαρ 2023 επαναλάβαμε επιστολή προς τον προϊστάμενο της Γενικής Διεύθυνσης Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και την Προϊσταμένη  της Γενικής Διεύθυνσης Δασών Ροδόπης ζητώντας ενημέρωση .

Στις 05 Απρ 2023 στείλαμε εκ νέου επιστολή προς τον προϊστάμενο της Γενικής Διεύθυνσης Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και την Προϊσταμένη  της Γενικής Διεύθυνσης Δασών Ροδόπης ζητώντας ενημέρωση σε εκτέλεση σχετικού (συνημμένου) εγγράφου της Γενικής Γραμματείας του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας  με αρ.πρωτ.Α 2636,που μας διαβιβάστηκε από 07 Δεκ 2022 εκφράζοντας παράλληλα και την έντονη  ανησυχία μας ενόψει της επικείμενης έναρξης  θερινής περιόδου.. 

Στις 07 Απρ 2023 (μετά από 4 μήνες) λάβαμε επιτέλους  απάντηση από την Γενική Γραμματεία Δασών ,Γενική Διεύθυνση Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος Διεύθυνση Προστασίας Δασών Τμήμα Δασοπροστασίας και Αγροτικής Ασφάλειας η οποία ανέφερε :Σε συνέχεια των επιστολών σας, τόσο προς το Υπουργείο μας όσο και στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, σας επισημαίνουμε ότι η αρμόδια Υπηρεσία εκτέλεσης των έργων είναι η Διεύθυνση Δασών Ροδόπης, η οποία υπάγεται στην Επιθεώρηση Εφαρμογής Δασικής Πολιτικής Μακεδονίας – Θράκης. Το έργο στο οποίο αναφέρεστε έχει ολοκληρωθεί και η θέση της Υπηρεσίας μας, ως επιτελική αρχή σχεδιασμού της δασικής πολιτικής, περιγράφεται επαρκώς στο με αρ. πρωτ. ΥΠΕΝ/ΔΠΔ/01-12-2022 έγγραφο, που σας έχει ήδη αποσταλεί.

Το πλέον σοβαρό και άκρως ανησυχητικό είναι πως ενώ ζητήθηκε από μέρους μας εφαρμογή της εγκυκλίου στην περιοχή μας που εκδόθηκε την 27-4-2022 με αρ.πρωτ.2902 ΑΔΑ:ΨΝΛΔ46ΝΠΙΘ-Μ57απο την Γ. Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας με  (από τον εκδότη δηλαδή της εγκυκλίου )και από το αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και απάντηση δεν λάβαμε ΠΟΤΕ. Άλλα ζητήσαμε να εφαρμοστούν και σε άλλα μας απάντησαν.

Στις 30 Μαΐου 2023 έγινε σύγκληση του Συντονιστικού Οργάνου Π. Προστασίας Π.Ε Ροδόπης από τον Αντιπεριφερειάρχη Ροδόπης  παρουσία και των Προϊσταμένων Π. Προστασίας Ροδόπης αλλά και ΑΜΘ. Ένα εκ των βασικών θεμάτων συζήτησης ήταν αυτό της αλλαγής του χαρακτήρα των Παραλιακών Αισθητικών Αναδασώσεων  (χαρακτηρισμός ως προστατευόμενα) μεταξύ άλλων περιοχών του Νομού. Είναι αυτά που αναφέρονται τις τελευταίες μέρες οι απαγορεύσεις διέλευσης οχημάτων και  πεζών στα τοπικά ΜΜΕ (λόγω αυξημένου κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς). Η συνάντηση έγινε παρουσία και των επικεφαλής αρμοδίων φορέων. Σε αυτή την συνάντηση κληθήκαμε να παραστούμε δια εκπροσώπου και εμείς. Τον Σύλλογο εκπροσώπησε ο Πρόεδρος του Συλλόγου .Εκεί δόθηκε η ευκαιρία να θέσουμε στους αρμόδιους αναλυτικά τις ενστάσεις αλλά και τους  προβληματισμούς μας σχετικά με την διαχρονική έλλειψη μέτρων προληπτικής προστασίας και πυρασφάλειας του οικισμού αλλά και των αισθητικών  αναδασώσεων παρότι έχουν ζητηθεί. Ενημερώθηκε το όργανο και για την μη εφαρμογή του κανονισμού καθαριότητας από τον Δήμο Μαρωνείας Σαπών στον οικισμό,(για καθαρισμό αγροτεμαχίων και οικοπέδων εντός οικισμού) παρά τις συνεχείς εκκλήσεις μας απο το 2020 αλλά και για την έλλειψη αντιπυρικών ζωνών πέριξ του οικισμού και των κατασκηνώσεων της Ι.Μ.Μ.Κ στο Κρυονέρι, όπως επίσης και του καθαρισμού του εσωτερικού οδικού δικτύου από χόρτα. Όλα αρμοδιότητας Δήμου Μαρωνείας Σαπών. Ενημερώθηκαν επίσης για τις ενστάσεις μας σχετικά με την εκτέλεση του έργου στις Αισθητικές Αναδασώσεις αλλά και τις ανύπαρκτες παρεμβάσεις και αποψιλώσεις περιμετρικά και εσωτερικά τους ,την μη εφαρμογή της παραπάνω εγκυκλίου του Υ. Π.Προστασίας όπως επίσης και για τον τεράστιο κίνδυνο (λόγω θέσης) που διατρέχουν σε καθημερινή βάση. Όλα τα παραπάνω παρουσία και του εκπροσώπου και της Δ. Δασών αλλά και της Πυροσβεστικής .Τα παραπάνω είχαν τεθεί υπόψη και κατά την συνάντηση του Συλλόγου με τον Δήμαρχο Μαρωνείας Σαπών στην τελευταία συνάντηση αντιπροσωπείας μας ήδη από  25 Απρ 2023 όπως και σε κάθε συνάντηση μας .

Ζητήθηκε και υιοθετήθηκε ως πρόταση να τοποθετηθούν ενημερωτικές πινακίδες δύο τύπων και όχι ενός όπως είχε προταθεί από την Π. Προστασία (μία απαγόρευσης της κυκλοφορίας αλλά και μία ενημέρωσης του κοινού με υπόμνημα και σύμβολα)  για καλύτερη κατανόηση .Μια τέτοιας μορφής πινακίδα είδαμε στα Μ.Μ.Ε ότι τοποθετήθηκε στο Δάσος της Νυμφαίας.

 Ζητήθηκε να γίνουν άμεσες παρεμβάσεις  εσωτερικά και περιμετρικά των αναδασώσεων βασικές αποψιλώσεις ξερών χόρτων προκειμένου να αρθεί έστω και μερικώς ο βαθμός επικινδυνότητας πρόσκλησης πυρκαγιάς αφού το παχύ στρώμα πευκοβελόνων και οι θάμνοι δεν δύναται κατά την Δ.Δασών να απομακρυνθούν. Σημειώνουμε εδώ πως εκπρόσωπος του Δήμου Μαρωνείας Σαπών  δεν υπήρχε στην αίθουσα…

Έως τις αρχές Ιουλίου δεν υπήρξε καμία παρέμβαση καθαρισμού -αποψιλώσεων  από κανένα φορέα και καμιά υλοποίηση των παραπάνω .Οι όποιες παρεμβάσεις καθαρισμών -αποψιλώσεων είχαν γίνει ήταν εντός του οικισμού με πρωτοβουλία των κατοίκων που επωμίστηκαν και το κόστος.

ΕΤΣΙ

Στις 12 Ιουλίου 2023 στείλαμε επιστολή στον Επικεφαλής της Πολιτικής Προστασίας Π.Α.Μ.Θ. κρούοντας τον κώδωνα κινδύνου για τα μέτρα Προληπτικής Προστασίας που  δεν είχαν ληφθεί  στον Οικισμό Κρυονερίου και στην ευρύτερη περιοχή η οποία περιλαμβάνει τις αισθητικές Αναδασώσεις που περιβάλλουν αυτόν αλλά και τις Κατασκηνώσεις της ΙΜΜΚ σύμφωνα με τις αποφάσεις του Οργάνου . 

Στις 17 Ιουλίου 2023 λάβαμε απάντηση από τον Επικεφαλής Πολιτικής Προστασίας Π.Α.Μ.Θ. ο οποίος ζήτησε κατά αρμοδιότητα :

α. Από τον Δήμο Μαρωνείας Σαπών και στην Δ.Δασών να κάνουν όλες τις δέουσες ενέργειες που αναφέρει στην επιστολή ο Σύλλογος Κρυονερίου.

β. Όσο για την αρμοδιότητα της Πολιτικής Προστασίας που αφορά την κατασκευή και τοποθέτηση ενημερωτικών πινακίδων, θα προχωρήσει σε διαγωνισμό και τοποθέτηση τις επόμενες εβδομάδες. 

Έτσι πορευτήκαμε έως και τις αρχές Αυγούστου όταν έγινε μια μικρή ζώνη με προωθητή γαιών πυρασφάλειας 400 μέτρων μικρού πλάτους στη μία πλευρά του οικισμού από εργολάβο που είχε αναλάβει το έργο. Αυτά ήταν όλα τα μέτρα Π. Προστασίας για το 2023 που ελήφθησαν απέναντι στις έγγραφες εκκλήσεις μας. 

Δεκάδες όμως είναι οι επιστολές μας προς τον Δήμο Μαρωνείας Σαπών όχι μόνο για την αντιπυρική αλλά και για την αντιπλημμυρική προστασία του Οικισμού  (μέτρα προληπτικής προστασίας και αυτά) αλλά και προς το Υπουργείο Εσωτερικών που θεωρητικά ασκεί την εποπτεία και τον επιτελικό έλεγχο . 

Η Πολιτική Προστασία ίσως θα έπρεπε (χθες) να έχει ζητήσει (και αν δεν το έχει κάνει να το ζητήσει άμεσα) από τους Δήμους του Νομού να εκπονήσουν σχέδια και μνημόνια ενεργειών προληπτικής προστασίας (Πυροπροστασία-Πλημμύρες και άλλες φυσικές καταστροφές) οικισμών και αναδασώσεων αρμοδιότητας τους με σαφές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τους. Να έχουν ελεγχθεί και συνδεθεί μεταξύ τους κατά το μέτρο του δυνατού, να έχουν γίνει-γίνονται ενημερώσεις περιοδικά στους κατοίκους των οικισμών που αφορούν και που θα χρειαστεί ενδεχομένως να εμπλακούν άμεσα. Σήμερα θα αξιολογούνταν τα τυχόν κενά που παρουσιάστηκαν στη βάση της εφαρμογής τους στην πράξη μέσα από την εμπειρία των εμπλεκομένων φορέων και πολιτών που φέτος ήταν πολύ πλούσια. Έτσι ίσως μπορέσουν η θα μπορούσαν να περιοριστούν σε μεγάλο βαθμό οι καταστροφές και οι επιπτώσεις τους στην περιοχή μας 

Τον  ΕΛΕΓΧΟ  τον επικαλούνται πολλοί αυτές τις ημέρες και αποτελεί και λέξη κλειδί για την λύση πολλών και βασικών προβλημάτων κατά την άποψη μας. Πώς ακριβώς όμως θα μετουσιωθεί από δήλωση προθέσεων σε πράξη; Πολύ δύσκολα λέμε εμείς.

Και εδώ θα απαντήσουμε με στοιχεία .

Με επιστολή μας από 23 Μαΐου 2022 προς το Υπουργείο Εσωτερικών  ζητήσαμε ενημέρωση  (αφού ο Δήμος δεν απαντούσε ως όφειλε επί πολλούς μήνες σε επιστολές-εκκλήσεις του Υπουργείου να ασχοληθεί με τα αιτήματα μας κατά αρμοδιότητα  και να ενημερώσει αυτό σχετικά. Με την επιστολή μας λοιπόν  ζητήσαμε να μας κοινοποιηθεί η όποια ενημέρωση είχε το Υπουργείο από τον Δήμο Μαρωνείας Σαπών αναφέροντας αυτολεξεί: Εφόσον εσείς βέβαια έχετε λάβει σχετική ενημέρωση. Εάν τούτο δεν έχει συμβεί ακόμη (από 14 Φεβ 2022) τότε σας παρακαλούμε όπως εξαντλήσετε όλα τα περιθώρια ελέγχου που διαθέτετε προκειμένου να ενημερωθούμε σχετικά. Άλλωστε οι προτάσεις μας αφορούν επίλυση  άμεσων και  σοβαρών προβλημάτων Πυρασφάλειας, Αντιπλημμυρικής προστασίας, οδοποιίας, Υγιεινής και Ασφάλειας κατοίκων της περιοχής.

Τι απάντηση λάβαμε;

α. Το Υπουργείο επανέλαβε για ακόμη μια φορά έγγραφη έκκληση εξέτασης των αιτημάτων μας κατά αρμοδιότητα προς τον Δήμο.

β. Σε ό,τι αφορούσε τον έλεγχο που ζητούσαμε σχετικά και μόνο με τις  απαντήσεις που αναμέναμε αλλά δεν λαμβάναμε ούτε εμείς και όπως φάνηκε  ούτε το Υπουργείο  μας ενημέρωσε προς έκπληξη μας για όλη την ισχύουσα νομοθεσία που διέπει την λειτουργία των Δήμων με αναλυτική αναφορά ακόμη και στο άρθρο 102 του Συντάγματος περί διοικητικής αυτοτέλειας της τοπικής αυτοδιοίκησης. Μα εμείς δεν αμφισβητήσαμε  την διοικητική  αυτοτέλεια της αυτοδιοίκησης, ενημέρωση ζητήσαμε.

Κλείνουμε με μια παράγραφο που κατά κόρον χρησιμοποιήσαμε σε πολλές επιστολές μας (πριν τις φωτιές) προς τους αρμόδιους φορείς:

Ο Νομός Ροδόπης όπως και ολόκληρη η Θράκη έχει πληρώσει βαρύ φόρο το 2022 σε αυτό τον τομέα. Γι’ αυτό θεωρούμε πως θα πρέπει να ληφθούν άμεσα  όλα τα αναγκαία προληπτικά  μέτρα (καθαρισμοί και αποψιλώσεις χόρτων) για να μην επαναληφθούν παρόμοιες δυσάρεστες καταστάσεις  και το 2023. Σε κάθε περίπτωση εμείς μέσα από τον πολύ μικρό θεσμικό μας ρόλο θα συνεχίσουμε να επισημαίνουμε τις λανθασμένες  εκτιμήσεις των αρμοδίων  φορέων, εκτιμήσεις  που ευχόμαστε και ελπίζουμε να μην αποβούν επικίνδυνες για την ασφάλεια των κατοίκων και το μέλλον της περιοχής».  

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.