Με το σπαθι τους στην Ευρωπαικη Ολυμπιαδα Φυσικων Επιστημων

Η ομάδα του 1ου ΓΕΛ Κομοτηνής επικράτησε στον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Βόρειας Ελλάδας - Ετοιμάζουν βαλίτσες για την Κοπεγχάγη και την 15η Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Επιστημών

Στην 15η Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών, που θα πραγματοποιηθεί στη Κοπεγχάγη της Δανίας από 7 έως 14 Μαΐου 2017 θα βρεθούν τα παιδιά της ομάδας του 1ου ΓΕΛ Κομοτηνής, που κατάφεραν να επικρατήσουν, παρά τις αντιξοότητες και τον σκληρό ανταγωνισμό, στον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Βόρειας Ελλάδας για τη 15η Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Επιστημών – EUSO 2017. 

Έτσι πήραν το εισιτήριο και θα εκπροσωπήσουν τη χώρα μας μαζί με το Κολέγιο Αθηνών, που αναδείχτηκε πρώτο στον ανάλογο διαγωνισμό της Νότιας Ελλάδας, στην Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών.
 
Για να φτάσουν σε αυτή τη διάκριση, τα παιδιά της ομάδας Νικόλαος Καλλιγάς, Παναγιώτης Καρακωστίδης, Κερασούλα Χριστακάκη και Τερψιθέα Χαριτοπούλου, που παρόλο που ήταν αναπληρωματική συμμετείχε σε όλες τις φάσεις της προσπάθειας, έπρεπε να θυσιάσουν πολλές ώρες από τον ελεύθερο χρόνο τους, και τελικά με μεγάλη προσπάθεια, χρησιμοποιώντας μάλιστα όργανα και πειραματικές διατάξεις από ΕΚΦΕ της Θεσσαλονίκης που ευγενικά τους τα παρείχαν, κατάφεραν να πάρουν επάξια την πρώτη θέση.
 
Φυσικά δεν θα μπορούσαν να φτάσουν μέχρι εκεί χωρίς τη βοήθεια των καθηγητών που τους προετοίμασαν, ιδιαίτερα εντατικά και αφιερώνοντας και αυτοί τον ελεύθερο χρόνο τους, με πρωτεργάτρια την Δρ Σοφία Κυριαζοπούλου, Υπεύθυνη του Εργαστηριακού Κέντρου Φυσικών Επιστημών (ΕΚΦΕ) Κομοτηνής, και το τρίπτυχο των κ. Δημήτριου Μαντατζή, Φυσικού, Δρ Αικατερίνης Ντόντη, Χημικού και Ιωάννη Πασχαλίδη, Βιολόγου.
 
Βέβαια τώρα, μετά την χαρά της επιτυχίας, έρχεται πολύ δουλειά, μιας και τα παιδιά θα πρέπει να προετοιμαστούν κατάλληλα για το ταξίδι στην Κοπεγχάγη, όπου όπως είναι αναμενόμενο, ο ανταγωνισμός θα είναι πολύ πιο δυνατός.
 
Ελπίζουν όμως πως με την επιμονή τους, την αποφασιστικότητα των καθηγητών τους αλλά και τη βοήθεια από φορείς και ιδιώτες, που ενδιαφέρονται για την προβολή της Ροδόπης στο εξωτερικό, που θα γίνει μοναδικά από αυτούς, να τα καταφέρουν. 

Τι περιλάμβανε ο διαγωνισμός 

Ο Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός για τη συμμετοχή στην 15η Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών-EUSO 2017 είναι ένας διαγωνισμός τον οποίο διοργανώνει η Πανελλήνια Ένωση Υπευθύνων ΕΚΦΕ, όπου τριμελείς ομάδες μαθητών διαγωνίζονται για τρεις ώρες σε πειραματικές διατάξεις στις θεματικές ενότητες της Φυσικής, της Χημείας και της Βιολογίας.
 
Οι μαθητές εκτέλεσαν πειράματα, πήραν μετρήσεις, επεξεργάστηκαν δεδομένα, έβγαλαν συμπεράσματα και διαγωνίστηκαν σε ένα ευρύ φάσμα όχι μόνο γνώσεων αλλά κυρίως δεξιοτήτων και ικανοτήτων, δημιουργικής σκέψης και εφευρετικότητας.
 

Ο Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός για τον EUSO 2017 διεξήχθη σε δυο φάσεις.
Στην πρώτη φάση, η ομάδα του 1ου ΓΕΛ Κομοτηνής επικράτησε στον Τοπικό διαγωνισμό που διεξήχθη στις 10 Δεκεμβρίου 2016 στο Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών (ΕΚΦΕ) Κομοτηνής της ΔΔΕ Ροδόπης.
 
Η τελική φάση του διαγωνισμού διεξήχθη το Σάββατο, 28 Ιανουαρίου ταυτόχρονα στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Στη Θεσσαλονίκη διαγωνίστηκαν οι ομάδες που προκρίθηκαν από τους τοπικούς Διαγωνισμούς των Ε.Κ.Φ.Ε. των Περιφερειών Θεσσαλίας, Ηπείρου, Δυτικής Μακεδονίας, Κεντρικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και Ιονίων νήσων, ενώ στην Αθήνα διαγωνίστηκαν οι ομάδες από τους τοπικούς Διαγωνισμούς των Ε.Κ.Φ.Ε. των Περιφερειών Αττικής, Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας, Στερεάς Ελλάδος, Κρήτης, Βορείου Αιγαίου και Νοτίου Αιγαίου. 

Σοφία Κυριαζοπούλου «Η αξία αυτών που πήραν μέρος στο διαγωνισμό, ανεβάζει και την αξία των σχολείων στην Κομοτηνή και τη Ροδόπη» 

Τον διαγωνισμό της Βορείου Ελλάδας κατάφερε να κερδίσει το 1ο ΓΕΛ Κομοτηνής, επιστεγάζοντας την προσπάθεια του ΕΚΦΕ Ροδόπης να εισάγει την πειραματική διδασκαλία, αλλά και την ομαδοσυνεργατική μέθοδο στην τοπική εκπαίδευση.
 
Όπως σημείωσε η υπεύθυνή του κ. Σοφία Κυριαζοπούλου, στόχος του ΕΚΦΕ είναι να ενθαρρύνει και να εκπαιδεύει τους καθηγητές ώστε να μπορούν να εκτελέσουν πειράματα φυσικών επιστημών, με στόχο τα παιδιά να αποκτήσουν δεξιότητες στην πειραματική διαδικασία με τη μέθοδο της καθοδηγούμενης ανακάλυψης, μέσω της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου, δηλαδή της συνεργασίας μέσα σε ομάδες για να φτάσουν στην ανακάλυψη.

Αυτή η εισαγωγή στη πειραματική μέθοδο όχι μόνο προετοιμάζει τους μελλοντικούς ερευνητές, αλλά τους βοηθά να γίνουν ενεργοί και σκεπτόμενοι πολίτες, ανεξάρτητα από το τι θα κάνουν στο μέλλον.
 
 «Η επιστημονική μέθοδος ισούται με το παρατηρώ, υποθέτω, πειραματίζομαι επάνω σε μια υπόθεση που επιβεβαιώνεται ή  απορρίπτεται, και μετά με τη λογική  επεξεργάζομαι τις μετρήσεις και  βγάζω ένα συμπέρασμα που γίνεται με βάση τη λογική και επομένως είναι πιο ασφαλές» σημείωσε, τονίζοντας πως με αυτό τον τρόπο οι μαθητές μαθαίνουν να αναλύουν, να οργανώνουν και να συνθέτουν τις σκέψεις τους ώστε να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα της ζωής αργότερα, με ένα σωστό επιστημονικό και ορθολογικό τρόπο.
 

Για αυτό άλλωστε η ΠΑΝΕΚΦΕ διοργανώνει το διαγωνισμό αυτό, για τον οποίο αφιερώνεται πολύς χρόνος και μεγάλη προσπάθεια και από τους ίδιους τους υπευθύνους των ΕΚΦΕ, τα οποία, να σημειωθεί, δεν χρηματοδοτούνται για αυτή τη μεγάλη προσπάθεια που κάνουν. 
 
Η κ. Κυριαζοπούλου εξήρε την προσωπική προσπάθεια των παιδιών, που προπονήθηκαν για δύο εβδομάδες πριν το διαγωνισμό με μεγάλη ένταση και μεράκι, με τη βοήθεια των καθηγητών τους, καταφέρνοντας να φτάσουν στην πρώτη θέση.
 
«Το κατόρθωμα είναι πάρα πολύ μεγάλο για ένα περιφερειακό σχολείο» σημείωσε, τονίζοντας πως ο διαγωνισμός, ιδιαίτερα στη φυσική, απαιτούσε εφευρετικότητα και διορατικότητα από την ομάδα, την οποία οι μαθητές από τη Ροδόπη επέδειξαν και κατάφεραν να διακριθούν, ανάμεσα σε 25 δυνατές ομάδες τόσο από δημόσια όσο και ιδιωτικά σχολεία της Βόρειας Ελλάδας.
 
«Η αξία αυτών που πήραν μέρος στο διαγωνισμό, ανεβάζει και την αξία των σχολείων στην Κομοτηνή και τη Ροδόπη» σημείωσε, τονίζοντας πως αυτό αποδεικνύει και την προσπάθεια των καθηγητών από το Γυμνάσιο ακόμη, μιας και το επίπεδο των μαθητών είναι αποτέλεσμα όλων των ετών που πέρασαν από την εκπαίδευση.
 
Πάντως, όπως επισήμανε η υπεύθυνη του ΕΦΚΑ Κομοτηνής, η κατάκτηση της πρώτης θέσης δεν είναι το τέλος, αλλά μάλλον η αρχή της προσπάθειας, μιας και θα χρειαστεί εντατική προετοιμασία των μαθητών για το ταξίδι στην Δανία, και οι ίδιοι αποτελούν πρεσβευτές τόσο της χώρας, όσο και της περιοχής μας, και θα προσπαθήσουν να βγάλουν και τους δύο ασπροπρόσωπους.
 
Με δεδομένο μάλιστα ότι καλύπτονται πολύ λίγα από τα έξοδα, θεωρεί πως θα χρειαστεί σημαντική υποστήριξη για ό,τι κάνουν από εδώ και πέρα, τόσο σε επίπεδο προετοιμασίας, όσο και σε επίπεδο ταξιδιού, μιας και τα έξοδα της αποστολής θα είναι αρκετά, και ελπίζει πως οι τοπικοί και οι θεσμικοί φορείς  να συνειδητοποιήσουν πόσο σημαντική είναι αυτή η προσπάθεια για τη Ροδόπη και την Κομοτηνή, και να τη βοηθήσουν. 

Κερασούλα Χριστακάκη «Κοπιάσαμε πολύ, αλλά άξιζε» 

Για την προετοιμασία της ομάδας, μετά την επικράτησή της στον τοπικό διαγωνισμό μίλησε η Κερασούλα Χριστακάκη, σημειώνοντας πως χρειάστηκαν πολλά εργαστήρια, αλλά και θεωρητικά μαθήματα, ώστε να τα πάνε καλά και στον πανελλήνιο Διαγωνισμό.
 
«Περάσαμε πολλές ώρες μέσα στο εργαστήριο, κοπιάσαμε πολύ, αλλά άξιζε, γιατί ήρθαμε κοντά σε ένα αντικείμενο που αρέσει σε όλους μας» σημείωσε επισημαίνοντας πως μέσα από την πρακτική άσκηση και τα πειράματα κατάφεραν τόσο να γνωρίσουν τις επιστήμες, αλλά να δεθούν καλύτερα και σαν ομάδα.
 
Θεωρεί άλλωστε πως αυτός ήταν ένας πολύ σημαντικός παράγοντας, μαζί με την σωστή προετοιμασία από τους καθηγητές τους, ώστε να φτάσουν στη νίκη, κατορθώνοντας ταυτόχρονα να περάσουν καλά. 

Νικόλαος Καλλιγάς «Ήμασταν πολύ δεμένοι ως ομάδα και καταφέραμε να διεκπεραιώσουμε κάθε εργασία που μας ανέθεσαν» 

Στην εμπειρία του διαγωνισμού και της προσπάθειας ανάμεσα στις υπόλοιπες ομάδες αναφέρθηκε ο Νικόλαος Καλλιγάς, ο οποίος σημείωσε πως τα πειράματα ήταν ιδιαίτερα πρωτότυπα, τα οποία δεν είχαν συναντήσει στην προετοιμασία.
 

«Αυτό δεν μας τρόμαξε, αντίθετα μας βοήθησε στο διαγωνισμό, και είχαμε αρκετή ομαδικότητα, ήμασταν πολύ δεμένοι ως ομάδα και καταφέραμε να διεκπεραιώσουμε κάθε εργασία που μας ανέθεσαν και στα τρία μαθήματα» σημείωσε, εκφράζοντας τη βεβαιότητα πως το γεγονός ότι ήταν πολύ συγκροτημένοι ως ομάδα τους βοήθησε να υπερκεράσουν κάθε δυσκολία που συνάντησαν, μεταξύ των οποίων ήταν και το γεγονός ότι δεν είχαν μεγάλη επαφή με τα υλικά που χρησιμοποιούσαν.
 
Στάθηκε δε στο γεγονός ότι πέρα από την επιτυχία, σημασία έχει και η εμπειρία, καθώς «κάτι που θα καταφέρεις να κάνεις, η συνεργασία με τον διπλανό σου, τα συγχαρητήρια και τα χαμόγελα που θα δώσεις όταν βγεις έξω είναι εμπειρίες που θα μείνουν αξέχαστες». 

Παναγιώτης Καρακωστίδης «Ήταν εκπληκτικά τα συναισθήματα και ανεπανάληπτη η εμπειρία» 

Για την εμπειρία, και την αγωνία, της παρουσίασης των αποτελεσμάτων, που έγινε την επόμενη ημέρα του διαγωνισμού, Κυριακή 29 Ιανουαρίου, στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας ΝΟΗΣΙΣ, μίλησε ο Παναγιώτης Καρακωστίδης, όπου τα παιδιά βρέθηκαν μαζί με τους καθηγητές αλλά και τις οικογένειές τους.
 
«Είχαμε πολύ άγχος, γνωρίζαμε ότι είχαμε καλές επιδόσεις και μπορούσαμε να φτάσουμε στην πεντάδα, αλλά περιμέναμε με πολύ αγωνία τα αποτελέσματα» σημείωσε, κάτι που όμως μετατράπηκε σε χαρά όταν ανακοινώθηκε το μάθημα της φυσικής, όπου ήταν πρώτοι στην κατάταξη, με μεγάλη διαφορά από τον δεύτερο.
 
Η ομάδα τα πήγε πολύ καλά και στη Χημεία, κατακτώντας την δεύτερη θέση, και παρόλο που δεν τα πήγε τόσο καλά στη Βιολογία, ισοβάθμησε στην πρώτη θέση με την ομάδα του 1ου ΓΕΛ Ηγουμενίτσας, παίρνοντας όμως τη νίκη γιατί είχαν υψηλότερη βαθμολογία σε δύο από τα τρία μαθήματα.
 
«Ήταν εκπληκτικά τα συναισθήματα και ανεπανάληπτη η εμπειρία» ανέφερε, εκφράζοντας την ελπίδα πως θα τα ξαναζήσουν στην Κοπεγχάγη. 

Τερψιθέα Χαριτοπούλου «Η βοήθεια των καθηγητών μας ήταν καθοριστική»

Τέλος, η Τερψιθέα Χαριτοπούλου, η οποία ήταν αναπληρωματική σε περίπτωση που κάποιο άλλο μέλος είχε πρόβλημα όμως ακολούθησε και την εκπαίδευση αλλά και την ομάδα στη Θεσσαλονίκη, ευχαρίστησε εκ μέρους της ομάδας όλους όσους τους βοήθησαν να επιτύχουν αυτή τη διάκριση, ξεκινώντας από τον κ. Δημήτριο Μαντατζή, Φυσικό, τη Δρ Αικατερίνη Ντόντη, Χημικό και τον κ. Ιωάννη Πασχαλίδη, Βιολόγο, καθώς και την κ. Σοφία Κυριαζοπούλου που τους χάρισαν πολλές ώρες από τον ελεύθερο χρόνο τους, με τη βοήθεια τους να είναι καθοριστική, αλλά και τους γονείς των παιδιών της ομάδας, που στάθηκαν δίπλα τους καθ’ όλη τη προσπάθεια 

Ιωάννης Πασχαλίδης «Είναι καταπληκτικά παιδιά, έχουμε την δυνατότητα, έχουμε την όρεξη να προετοιμαστούμε με ακόμα πιο έντονο τρόπο για την Κοπεγχάγη» 

Στη σημασία της προετοιμασίας που έγινε μέσα στο εργαστήριο με τα παιδιά, που δεν γίνεται στην κλίμακα που επιθυμούν οι καθηγητές κατά τη διάρκεια της κανονικής τάξης, στάθηκε ο Φυσικός κ. Ιωάννης Πασχαλίδης, ο οποίος τόνισε πως παρότι έδωσαν πολύ προσωπικό χρόνο και έξοδα, η εμπειρία άξιζε όλους αυτούς τους κόπους, άσχετα με τη θέση στην οποία αναδείχθηκαν τα παιδιά.
 

Για αυτό τόνισε πως θα το επαναλάμβανε με πολύ μεγάλη ευχαρίστηση, ειδικά για αυτή την ομάδα, που «είναι καταπληκτικά παιδιά, έχουμε την δυνατότητα, έχουμε την όρεξη να προετοιμαστούμε με ακόμα πιο έντονο τρόπο για την Κοπεγχάγη»
 
Μάλιστα θα πρότεινε αυτή την εμπειρία σε όλους τους διδάσκοντες, μιας και τα παιδιά περνώντας από τη θεωρία στην πράξη, απέκτησαν εμπειρίες αλλά και δυνατότητες.
 
 «Πραγματικά νομίζω ότι όλα τα σχολεία θα έπρεπε να λειτουργήσουν έτσι, είναι πολύ καλή η συμμετοχή, και σε όσα υπάρχουν οι δυνατότητες, να το κάνουν» σημείωσε, τονίζοντας πως η εμπειρία άξιζε τον οποιονδήποτε κόπο. 

Δημήτρης Μαντατζής «Η “χρυσή συνταγή” επιτυχίας ήταν το πνεύμα της ομάδας» 

Τέλος, ο κ. Δημήτρης Μαντατζής, έκανε ειδική αναφορά στο ομαδικό πνεύμα που βοήθησε τα παιδιά να επιτύχουν, μιας και τα κριτήρια για να τα καταφέρουν δεν περιοριζόταν στην ικανότητα, την προσπάθεια και τον κόπο, αλλά το να δέσουν σαν ομάδα.
 
«Το μεγάλο μας άγχος ήταν αν τα παιδιά μπορούσαν να φτιάξουν ομάδα. Όμως δεν έχω δει άλλη ομάδα τόσο αρμονικά συνεργαζόμενη» σημείωσε, τονίζοντας πως στο διαγωνισμό είδαν πως όλα τα σχολεία δεν είχαν την ίδια ομαδικότητα και άνεση, και οι μαθητές μας κατάφεραν χωρίς να αγχωθούν να δείξουν ακριβώς αυτό που είναι. «Αυτή η ομαδικότητα  ήταν η “χρυσή συνταγή”, και ήταν αρκετή». 

Συγχαρητήρια από τη ΔΔΕ Ροδόπης 

Η ΔΔΕ Ροδόπης με ανακοίνωσή της συγχαίρει τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς του νομού μας που υπερνικούν τις δυσκολίες και αποδεικνύουν επανειλημμένα ότι  το μεράκι, η αφοσίωση στους στόχους, η δυναμική της ομάδας είναι σημαντικοί παράγοντες της επιτυχίας!

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.