Μαθητικες δημιουργιες με αναφορα στον πολιτισμο

Παρουσίαση προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη Ροδόπη

Μέρος των 150 περίπου προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων που υλοποιήθηκαν στη διάρκεια της χρονιάς, παρουσιάστηκαν στη διάρκεια εκδήλωσης που οργάνωσε  η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης, δια των Γραφείων Σχολικών Δραστηριοτήτων και ΚΕΣΥΠ, την Πέμπτη το απόγευμα, στο 3ο Γενικό Λύκειο Κομοτηνής.  Η αίθουσα εκδηλώσεων του 3ου ΓΕΛ «γέμισε από την ενέργεια, τη δημιουργικότητα και το κέφι μαθητών κι εκπαιδευτικών, οι οποίοι συμμετείχαν με ποικίλες δραστηριότητές τους και κέρδισαν το θερμό χειροκρότημα των παρισταμένων». Ανάμεσα τους, ο Μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής κ.κ Παντελεήμων, σχολικοί σύμβουλοι της εκπαίδευσης, διευθυντές σχολικών μονάδων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και γονείς.
 
Στο αντιπροσωπευτικό δείγμα των προγραμμάτων που παρουσιάστηκαν στην εκδήλωση διασταυρώνονται τέχνες όπως το θέατρο, ο χορός, το χορόδραμα, η λογοτεχνία, η μουσική, η χαρακτική, η καλλιτεχνική φωτογραφία και ο κινηματογράφος. Πολιτιστικά οδοιπορικά στην Κάτω Ιταλία, την Κωνσταντινούπολη και τη Θράκη συνδυάστηκαν με περιηγήσεις σε μερικά από τα σημαντικότερα ελληνικά ορειβατικά μονοπάτια. Κλασικά θεατρικά κείμενα, όπως η ευριπίδεια «Ελένη» και το σαιξπηρικό δράμα «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», αποτέλεσαν αφορμή για εμπνευσμένες καλλιτεχνικές δράσεις, ενώ το διαδικτυακό σχολικό ραδιόφωνο μετέφερε τις φωνές των θρακιωτών μαθητών σε όλη την υφήλιο. Μαθητές και μαθήτριες από σχολεία της πόλης και της περιφέρειας, μαζί με τα παιδιά του Εργαστηρίου Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Κομοτηνής) ανέδειξαν με τη συμμετοχή τους «το γοητευτικό παράλληλο σχολείο που λειτουργεί όταν το άλλο, το επίσημο σχολείο κλείνει, τα απογεύματα και τα Σαββατοκύριακα, τότε που η γνώση γίνεται παιχνίδι, ελευθερία, ταξίδι και δημιουργία. Και ίσως, μάλιστα, η γνώση που αποκομίζεται με τέτοιους τρόπους να έχει μεγαλύτερη διάρκεια και επίδραση στη ζωή των παιδιών» όπως σημείωσε η κ. Κατερίνα Σχοινά, υπεύθυνη σχολικών δραστηριοτήτων της Β/θμιας Εκπαίδευσης Ροδόπης.
 
 

Οδοιπορικό στην Κάτω Ιταλία

 
«Το οδοιπορικό στην Κάτω Ιταλία» υλοποιήθηκε με κοινή δράση 4 ομάδων μαθητών. Οι ομάδες που συνεργάστηκαν,  δημιούργησαν κοινή δράση πεδίου στην Ελλάδα και τη Νότια Ιταλία, με επιμέρους θεματικές ,τις Μονές του Αγίου Νικολάου κατά μήκος της Εγνατίας Οδού, με υπεύθυνους καθηγητές τις κ.κ Λεμονιά Δαργινίδου και Ζωή Παπαδημητρίου, ραδιοφωνική παραγωγή, με την κ. Ελένη Μαργαρίτη ,  «ελιά, ο θησαυρός της Μεσογείου», με ευθύνη των καθηγητών κ.κ Βικτώρια Μυλωνοπούλου και Κώστα Πελτέκη. Ενώ στο πλαίσιο του προγράμματος, λειτούργησε και δημοσιογραφική ομάδα με υπεύθυνη την καθηγήτρια κ. Ειρήνη Πίτατζη.
 
Οι εργασία των μαθητών ξεκίνησε με επίσκεψη στη Μονή του Αγίου Νικολάου στο Πόρτο Λάγος στη διάρκεια της έρευνας για τα ομώνυμα μοναστήρια που βρίσκονται κατά μήκος της Εγνατίας Οδού. Στη Νότια Ιταλία, στην Απουλία, η περιβαλλοντική ομάδα ασχολήθηκε με την καλλιέργεια της ελιάς που αποτελεί και κύρια καλλιέργεια στην περιοχή. Στην Πομπηία, εστίασε η έρευνα της δημοσιογραφικής ομάδας.
 
Η επίσκεψη στα ελληνόφωνα χωριά ήταν μια εκπληκτική εμπειρία για το σύνολο των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα, όπως περιέγραψαν οι κ.κ Δαργινίδου και Παπαδημητρίου. 
 
Στην μικρή πόλη Καλημέρα, η αποστολή του 1ου Γυμνασίου Κομοτηνής έτυχε ιδιαίτερης υποδοχής, από μαθητές του μουσικού γυμνασίου της περιοχής οι οποίοι έψαλαν τον εθνικό ύμνο της Ελλάδας. Οι οικοδεσπότες, μίλησαν στη διάλεκτο Γκρίκο «που θεωρείται νεκρή αλλά ανασταίνεται σε εκείνα τα χωριά». Η Γκρίκο, περιλαμβάνει δωρικές λέξεις, οι οποίες μαρτυρούν την αρχαία της προέλευση, μεσαιωνικές και νεοελληνικές καθώς και λέξεις από την τοπική ιταλική διάλεκτο της περιοχής.
 
Εξάλλου παρουσίασαν ελληνόφωνα τραγούδια και τραγούδια στην γκραικανική διάλεκτο.
 
Η αντιπροσωπεία των μαθητών του τοπικού γυμνασίου, παρουσίασε με τη σειρά του παραδοσιακό μουσικό-χορευτικό πρόγραμμα, με αναφορά κυρίως από τη Θράκη. Η συνάντηση των σχολείων κορυφώθηκε με  Έλληνες και Ιταλούς να χορεύουν  ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς σε πανηγυρική ατμόσφαιρα.
 
Σταθμοί του οδοιπορικού ήταν  το χωριό Άλμπερο Μπέλο που ανακηρύχθηκε από την Ουνέσκο, Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς και η Καλλίπολη όπου επισκέφθηκαν ιταλικές εκκλησίες. Στο Λέτσε, βρέθηκαν στον ορθόδοξο ναό  του Αγίου Νικολάου ενώ συναντήθηκαν και με τον Μητροπολίτη Ιταλίας.  Στο Μπάρι, την τελευταία ημέρα του ταξιδιού τους, μαθητές και καθηγητές, βρέθηκαν στη Βασιλική του Αγίου Νικολάου, όπου έψαλαν το απολυτίκιο του.
 
 

Έμφαση στην καλλιτεχνική φωτογραφία

 
Μαθητές του ΓΕΛ Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Σαπών κι ο  καθηγητής πληροφορικής κ. Γιώργος Ματθαίος, παρουσίασαν κατά την εκδήλωση, τις δράσεις προγράμματος που ανέπτυξαν, με αντικείμενο για την καλλιτεχνική φωτογραφία.
 
Σύμφωνα με τον κ. Ματθαίο, το πρόγραμμα στόχευε να φέρει τα παιδιά κοντά στην τέχνη της φωτογραφίας, ώστε «πέρα από selfies και μια αποτύπωση στιγμών», να ειδωθεί  από τα ίδια «σαν μια μορφή έκφρασης συναισθημάτων και αποτύπωσης καλλιτεχνικής». Διήρκησε ένα χρόνο και περιελάμβανε, μαθήματα μέσα στο σχολείο, συζητήσεις πάνω σε φωτογραφίες διάσημων φωτογράφων και εξορμήσεις με ημιεπαγγελματικό εξοπλισμό. Οι μαθητές έμαθαν να συνθέτουν και να  «βγάζουν διάφορα είδη φωτογραφίας», ξεδιπλώνοντας το ταλέντο τους. Με το φακό τους αποτύπωσαν τοπία, πορτραίτα και εικόνες στο δρόμο ενώ παράλληλα διδάχθηκαν πώς δημιουργείται μια ηλεκτρονική πλατφόρμα με φωτογραφικό περιεχόμενο. Ύστερα από μίνι διαγωνισμό, μικρή συλλογή των μαθητικών φωτογραφιών στο πλαίσιο του προγράμματος, παρουσιάστηκαν στην εκδήλωση ενώ οι ίδιες βρίσκονται αναρτημένες και στο διαδίκτυο.
 
 

Βιωματικό μάθημα τοπικής ιστορίας
 

Στην ιστορική πορεία της περιοχής όπως καταγράφεται μέσα από τα μνημεία του τόπου, εστίασε πρόγραμμα σχολικών δραστηριοτήτων του 4ου Γυμνασίου, με υπεύθυνη καθηγήτρια την φιλόλογο κ. Σοφία Σουβατζόγλου, που παρουσιάστηκε από τους συμμετέχοντες σε αυτό μαθητές. Στη διάρκεια του έτους αναπτύχθηκε εξάλλου και παρεμφερές πρόγραμμα με τον τίτλο «το περιβάλλον του τόπου μου, σημείο συνάντησης των πολιτισμών του», με ευθύνη της φιλολόγου κ. Καραμουσαλίδου.   
 
«Ευσεβής μας πόθος ήταν να κάνουμε ένα, όσο το δυνατόν, βιωματικό και πιο ευχάριστο μάθημα τοπικής ιστορίας, ένα ταξίδι στην ιστορία του τόπου. Επίσης θέλαμε να σταματήσουν τα παιδιά μπροστά στα μνημεία, στα κτίρια, στους χώρους που υπάρχουν δίπλα μας, συνήθως τα προσπερνάμε, χωρίς να τους δώσουμε ιδιαίτερη σημασία. Να κοιτάξουν συνειδητά , να αναρωτηθούν για το παρελθόν τους» ανέφερε η κ. Σουβατζόγλου. Η ίδια πρόσθεσε ότι μέσω των προγραμμάτων επιδιώχθηκε να ανατραπεί «μια παγιωμένη αντίληψη ότι η επίσκεψη στο μουσείο είναι μια πολύ πληκτική, μονότονη και πιεστική υπόθεση». Σε αυτή την κατεύθυνση συνεισέφεραν με τη συνεργασία τους με τις ομάδες, η κ. Νάγια Δαλακούρα αρχαιολόγος και μουσειοπαιδαγωγός, η κ. Ελισάβετ Γιαλαντζή υπεύθυνη του εκκλησιαστικού μουσείου «Ιμαρέτ» καθώς επίσης στελέχη από το Μουσείο Θρακικής Παιδείας και το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βιστωνίδας. «Διασκεδάσαμε και τα παιδιά γνωρίστηκαν καλύτερα μεταξύ τους», πρόσθεσε η κ. Σουβατζόγλου, τονίζοντας συγχρόνως ότι φυτεύτηκε έστω «ένας σπόρος  αμφιβολίας αναζήτησης, διερεύνησης. Ελπίζουμε οι καρποί μακροπρόθεσμοι έστω, να είναι γλυκείς». 
 
 

«Το θέατρο απελευθερώνει»

 
Με το θέατρο και το χορό καταπιάστηκαν οι μαθητές του 3ου Γυμνασίου Κομοτηνής, κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων δραστηριοτήτων στο σχολείο τους, τη φετινή χρονιά.
 
Ο καθηγητής αγγλικών κ. Κώστας Μαυρίδης, ο οποίος εργάζεται τα τελευταία χρόνια στην θεατρική σκηνοθεσία, συνεργάστηκε με 12 μαθητές και των τριών τάξεων, για το ανέβασμα της παράστασης «Ρωμαίος και Ιουλιέτα-Ταξιδιώτες στο χρόνο» που βασίστηκε σε έργο του ιδίου. 
 
Το θεατρικό έργο ξεκινά με αφορμή το κλασικό έργο του Σαίξπηρ, αναφέρεται στην σημερινή εποχή συνδέοντας τους δύο ήρωες της ιστορίας, με τη σημερινή εποχή, μέσα από τον κινηματογράφο , έργα τέχνης και ταινίες που έχουν εμπνευστεί από το Ρωμαίο και την Ιουλιέτα. Παράλληλα τα παιδιά, οι ήρωες του έργου, βίωναν μια παρόμοια ιστορία στην προσωπική τους ζωή. «Σαν εμπειρία όπως πάντα το θέατρο, είναι μια συγκλονιστική εμπειρία κυρίως με τα παιδιά, και δεν παύει να είναι μια διδακτική διαδικασία» υπογράμμισε ο κ. Μαυρίδης. «Σαν εκπαιδευτική διαδικασία, το θέατρο βοηθά τα παιδιά να απελευθερωθούν να γίνουν ομάδα, να λειτουργήσουν, να συνεργαστούν μεταξύ τους, και να βγάλουν χαρίσματα και ιδιότητες που ίσως και τα ίδια δεν ήξεραν ότι διαθέτουν» επισήμανε. Ο ίδιος έθιξε και το στοιχείο της ομαδικότητας, που χαρακτήρισε τη δράση στο πλαίσιο του προγράμματος δεδομένου, όπως ανέφερε,  ότι «το θέατρο είναι μια δουλειά συνόλου, φέρνει ανθρώπους κοντά κι εμπλέκει πάρα πολλούς παράγοντες». Εκφράζοντας τις ευχαριστίες του και προς τη Διευθύντρια του Γυμνασίου κ. Κερατσώ Γεωργιάδου αλλά και προς τους γονείς των μαθητών.
 
Σημειώνεται τέλος ότι στο πλαίσιο της εκδήλωσης, στο 3ο ΓΕΛ,  παρουσιάστηκε έκθεση με θέμα «χαρακτική και τυπώματα» του 3ου Γυμνασίου.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.