Ημεριδα με θεμα «Σχολικος εκφοβισμος, ενδοσχολικη βια, θυματοποιηση (bulling)»

Από το ΕΕΕΚ Κομοτηνής και την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης ΑΜ-Θ - Υπό τη σκιά παύσης λειτουργίας των υποστηρικτικών δομών κατά του σχολικού εκφοβισμού

Μπορεί ως όρος ο σχολικός εκφοβισμός να έχει μπει στην ελληνική καθημερινότητα τα τελευταία χρόνια, ωστόσο ως φαινόμενο προϋπήρχε και μάλιστα θα μπορούσε να πει κανείς ότι τα φαινόμενα στην Ελλάδα της κρίσης συνεχώς εντείνονται. Το τελευταίο διάστημα όμως μεγάλη είναι και η προσπάθεια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για το θέμα τόσο της εκπαιδευτικής κοινότητας όσο και γενικότερα της κοινωνίας. Στο πλαίσιο αυτό το ΕΕΕΕΚ Κομοτηνής σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης ΑΜ-Θ διοργανώνουν σήμερα στις 18.00 στην Αίθουσα του Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Κομοτηνής ενημερωτική ημερίδα με θέμα «Σχολικός εκφοβισμός, ενδοσχολική βία, θυματοποίηση (bulling)» και ομιλητές τους κ.κ. Γιώργο Κουντουρά, Ψυχολόγο – Ψυχαναλυτή και Ασημένια Τσακίρογλου «Δικηγόρο –Διαμεσολαβήτρια.
 
Με αφορμή την ενημερωτική αυτή ημερίδα η Νατάσσα Βαφειάδου συνομίλησε στην εκπομπή «Με το Ν και με το Β» τόσο με τη Διευθύντρια του ΕΕΕΕΚ Κομοτηνής την κ. Χαριτίνη Πετρίδου όσο και με την κ. Ζωή Γκιούλη, συντονίστρια δράσεων πρόληψης και βίας κατά του σχολικού εκφοβισμού στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης ΑΜ-Θ. Η μεν πρώτη ανέλυσε το περιεχόμενο της εκδήλωσης αλλά και τις ανάγκες που οδήγησαν το ΕΕΕΕΚ Κομοτηνής στη διοργάνωση μιας τέτοιας ημερίδας ενώ η δεύτερη επεσήμανε τις εκφάνσεις και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού, τονίζοντας παράλληλα πως υπήρξε συνάντηση με τον υπουργό Παιδείας κ. Αριστείδη Μπαλτά ώστε οι δομές της χώρας κατά του σχολικού εκφοβισμού να συνεχιστούν και μετά την περάτωση του ΕΣΠΑ που λήγει τον Οκτώβριο και μάλιστα να ενισχυθεί η δράση με τη δημιουργία μιας άρτιας δομής. Για το θέμα μάλιστα όπως αποκάλυψε η ίδια οι 13 περιφερειακοί συντονιστές όλης της χώρας απέστειλαν και υπόμνημα με τις προτάσεις τους στον υπουργό παιδείας.
 
Χαριτίνη Πετρίδου όμως και Ζωή Γκιούλη…
 
 

Χαριτίνη Πετρίδου διευθύντρια ΕΕΕΕΚ Κομοτηνής
 
«Ο σχολικός εκφοβισμός και στη χώρα μας αρχίζει να παίρνει ανεξέλεγκτες καταστάσεις»

 
ΠτΘ: Με την ημερίδα σας αυτή επαναφέρεται στην τοπική επικαιρότητα ένα ιδιαιτέρως σημαντικό θέμα.
Χ.Π.: Ο Σύλλογος Διδασκόντων του ΕΕΕΕΚ Κομοτηνής λαμβάνοντας υπόψη ότι ένας από τους στόχους του κοινωνικού σχολείου είναι το άνοιγμά του προς την κοινωνία και η σύνδεσή του με αυτήν, αποφάσισε να προβεί στη διοργάνωση επιμορφωτικής ημερίδας για τον σχολικό εκφοβισμό. Η εκδήλωση θα λάβει χώρα στην αίθουσα εκδηλώσεων του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου. Είναι ένα θέμα που και στη χώρα μας αρχίζει να παίρνει ανεξέλεγκτες καταστάσεις. Πιθανά ο χαρακτηρισμός του από τους ερευνητές ως μάστιγα της εποχής να είναι και δόκιμος. Αυτή ήταν και η αφορμή που μας οδήγησε στη διοργάνωση αυτής της ημερίδας. Συμπαραστάτες μας σε αυτή την προσπάθεια είναι η ΠΑΜ-Θ, το ΕΒΕΡ και η κ. Ζωή Γκιούλη.
 

 
«Για τη λύση του θέματος δεν είναι υπεύθυνοι ούτε μόνο οι εκπαιδευτικοί ούτε μόνο το σχολείο αλλά θα πρέπει να υπάρχει μια ολιστική προσέγγιση»

 
ΠτΘ: Έχουν υποπέσει στην αντίληψή σας τέτοιου είδους φαινόμενα;
Χ.Π.: Υπάρχει μια έλλειψη ενημέρωσης και επιμόρφωσης από την πλευρά των εκπαιδευτικών για το τι ακριβώς είναι το bulling. Δεν μπορεί να γίνει ένας διαχωρισμός μεταξύ του πειράγματος και του bulling, γι’ αυτό ακριβώς το λόγο και η ημερίδα. Ναι μεν το υπουργείο παιδείας μέσω του παιδαγωγικού ινστιτούτου καταβάλλει μια προσπάθεια για να επιμορφώσει τους εκπαιδευτικούς, παρόλα αυτά η προσπάθεια θα πρέπει να είναι από κοινού. Για τη λύση του θέματος δεν είναι υπεύθυνοι ούτε μόνο οι εκπαιδευτικοί ούτε μόνο το σχολείο αλλά θα πρέπει να υπάρχει μια ολιστική προσέγγιση που σημαίνει ότι η κοινωνία, το σχολείο, οι γονείς, οι μαθητές θα πρέπει να εμπλακούν στην προσπάθεια της μείωσης του φαινομένου. Τα παιδιά είναι λίγο δύσκολο να μιλήσουν θα πρέπει λοιπόν να τα βοηθήσουμε να μιλήσουν. Κι όταν κάποιος δεν το γνωρίζει το θέμα είναι δύσκολη και η προσέγγιση των παιδιών. Συνήθως τα παιδιά-θύματα το κρύβουν.
 

 
Οι ομιλητές της εκδήλωσης

 
ΠτΘ: Στην ημερίδα σας έχετε και δύο εξαιρετικούς ομιλητές
Χ.Π.: Για θέματα συμβουλευτικής θα μιλήσει η κ. Τσακίρογλου, η οποία δέχτηκε να έρθει και να είναι ομιλήτρια από την Καβάλα. Το θέμα της ομιλίας της είναι «Σχολική Διαμεσολάβηση». Από την άλλη ο  κ. Κουντουράς, ένας αξιόλογος ψυχαναλυτής θα αναλύσει το θέμα από την πλευρά της ψυχανάλυσης, εμβαθύνοντας το θέμα σε σχέση με το παιδί. Ο τίτλος της ομιλίας του είναι «το υποκείμενο του εκφοβισμού μέσα από το λόγο της ψυχανάλυσης».
 

Ζωή Γκιούλη, συντονίστρια δράσεων πρόληψης και βίας κατά του σχολικού εκφοβισμού στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης ΑΜ-Θ

«Αν δεν υπήρχε το προφίλ του θύματος  δε θα είχαμε σχολικό εκφοβισμό»

ΠτΘ: Σε αυτήν ημερίδα που συνδιοργανώνεται με το ΕΕΕΕΚ Κομοτηνής προστίθεται στον τίτλο της εκδήλωσης και η λέξη θυματοποίηση…
Ζ.Γκ.: Ακόμη και να μην υπήρχε η λέξη στον τίτλο σε αντίστοιχες διοργανώσεις, υπάρχει ως όρος στο λεξιλόγιο του σχολικού εκφοβισμού. Νομίζω πως αν δεν υπήρχε το προφίλ του θύματος  δε θα είχαμε σχολικό εκφοβισμό. Με αυτό εννοώ πως οι θύτες δεν θα είχαν επιθετικές συμπεριφορές προς μαθητές οι οποίοι θα μπορούσαν να αντιδράσουν και να θέσουν ένα όριο σε σχέση με το θύτη. Ακριβώς επειδή οι θύτες αντιλαμβάνονται την ευαισθησία και την ευθραυστότητα του ψυχολογικού προφίλ του θύματος, γι’ αυτό και το επιλέγουν ως στόχο.

 

 
«Με τη λήξη του τρέχοντος ΕΣΠΑ τον Οκτώβριο, δεν θα είναι δυνατή η συνέχιση της λειτουργίας της δομής πρόληψης και αντιμετώπισης της σχολικής βίας»

 

ΠτΘ: Μέχρι σήμερα βλέπουμε ότι στην Ελλάδα γίνονται μεμονωμένες προσπάθειες ενημέρωσης χωρίς να υπάρχει μια εξειδικευμένη δομή για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού.
Ζ.Γκ.: Αυτή τη στιγμή λειτουργεί ένα δίκτυο πρόληψης και αντιμετώπισης της σχολικής βίας σε συνέχεια του Παρατηρητηρίου Πρόληψης. Από πέρσι αναπτύσσεται αυτό το δίκτυο πρόληψης και αντιμετώπισης των φαινομένων που εκπορεύεται από το υπουργείο Παιδείας και υπάρχει μια κεντρική επιστημονική επιτροπή, 13 περιφερειακοί συντονιστές, τα μέλη Περιφερειακών Ομάδων Δράσεων Πρόληψης (ΠΟΔΠ) που είναι περιφερειακές ομάδες δράσεων και αποτελούνται από συμβούλους και στελέχη της εκπαίδευσης και τέλος υπάρχουν σε κάθε σχολείο οι Ομάδες Δράσεων Πρόληψης (ΟΔΠ). Το θέμα είναι ότι, αν σταματήσει το τρέχον ΕΣΠΑ τον Οκτώβριο, δεν θα είναι δυνατή η συνέχιση της λειτουργίας αυτής της δομής, γιατί ξέρουμε πολύ καλά ότι στην Ελλάδα κάθε δίκτυο ΕΣΠΑ, το οποίο δημιουργείται, έχει ένα κακό τέλος με τη λήξη του προγράμματος.
Σε ένα διήμερο σεμινάριο το οποίο έγινε στην Αθήνα στις 23 και 24 Απριλίου συναντηθήκαμε οι 13 συντονιστές περιφερειακών δράσεων με τον υπουργό παιδείας κ. Αριστείδη Μπαλτά, για να συζητήσουμε το θέμα της βιωσιμότητας αυτής της δομής. Ο υπουργός ήταν πολύ θετικός  και ζήτησε να υποβάλουμε ένα υπόμνημα προτάσεων ώστε να μην πέσει σε αχρηστία η δομή, γιατί είμαστε στην αρχή ακόμα της προσπάθειας και θέλουμε να έχει διάρκεια. Η συνάντηση διήρκεσε αρκετή ώρα και κατά τη διάρκειά της συζητήσαμε με τον υπουργό τα θέματα της δομής, πώς μπορεί να γίνει και κυρίως τη δημιουργία ενός θεσμοθετημένου πλαισίου λειτουργίας και αρμοδιοτήτων των εμπλεκομένων στη δομή. Αυτή τη στιγμή έχει ήδη υποβληθεί το υπόμνημα και περιμένουμε να συμπεριληφθεί σε  κάποιο νομοσχέδιο.

Η δική μας πρόταση την οποία συνδιαμορφώσαμε με το Κέντρο Πρόληψης Ορφέας είναι η συγκρότηση μιας διεπιστημονικής ομάδας παρέμβασης και διαχείρισης της βίας του σχολικού εκφοβισμού, ώστε αν προκύψει ένα περιστατικό να μην βρίσκεται ο εκπαιδευτικός μόνος του χωρίς μια υποστηρικτική δομή. Έτσι λοιπόν προτείνουμε και τη συμμετοχή στελεχών του Κέντρου Πρόληψης, εκτός από άλλους φορείς, οι οποίοι έχουν και την εμπειρία και τη γνώση, ώστε να έχει ένα στόχο αυτή η διεπιστημονική ομάδα παρέμβασης, να διερευνά και να αξιολογεί τα περιστατικά, να καταγράφει και μετά να κάνει προτάσεις διαχείρισης του περιστατικού. Αν όντως υλοποιηθούν τα όσα προτείναμε στον υπουργό, νομίζω πως κάνουμε ένα πολύ μεγάλο οργανωτικό βήμα για τη διαχείριση και αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού.

 
 

«Ο σχολικός εκφοβισμός είναι ένα πρόβλημα πολυπαραγοντικό και πολυμετρικό»

 

ΠτΘ: Αν υλοποιηθούν όλα αυτά θα έχουμε δηλαδή μια πιο ολοκληρωμένη δομή;
Ζ.Γκ.: Θα έχουμε ένα συστημικό εργαλείο για να δουλέψουμε και να αντιμετωπίσουμε μέσα στα σχολεία το μεγάλο πρόβλημα του σχολικού εκφοβισμού το οποίο είναι πολυπαραγοντικό και πολυμετρικό. Το ζήτημα βέβαια δεν είναι μόνο σχολικό αλλά πιστεύω πως αν μέσα στο σχολείο κάνουμε συστηματικά και οργανωμένα κάποιες δράσεις τότε θα έχουμε θετικά αποτελέσματα.
 

 

«Και ο ίδιος ο θύτης είναι θύμα»

 

ΠτΘ: Είναι πολύ δύσκολο αν αναλογιστεί ιδιαίτερα κανείς πως τα περισσότερα περιστατικά δεν γνωστοποιούνται στους εκπαιδευτικούς.
Ζ.Γκ.: Βεβαίως γι αυτό οφείλουμε κι εμείς από την αρχή της χρονιάς να έχουμε επαφή με τους γονείς και να συζητάμε. Να προσθέσω όμως πως στο δίπολο θύμα-θύτης, στην περίπτωση του θύτη παρατηρούμε περισσότερο έλλειψη γονέων παρά γονεϊκή υπερπροστασία. Περισσότερο η γονεϊκή υπερπροστασία μπορεί να αφορά την περίπτωση του θύματος, ενώ στον θύτη η βία είναι μια προσπάθεια αντιμετώπισης του πανικού και των φοβιών που του δημιουργούνται λόγω έλλειψης γονεϊκής φροντίδας. Όπως καταλαβαίνετε, υπό αυτή την έννοια και ο ίδιος ο θύτης είναι θύμα. Γι’ αυτό λέω ότι τα παιδιά μας κινδυνεύουν περισσότερο από τους ενήλικους παρά από τους ανήλικους συμμαθητές τους.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.