Η «τραγωδια» της ελληνικης εκπαιδευσης μεσα απο το παραδειγμα του Εσπερινου ΕΠΑΛ Κομοτηνης

Από τον Σεπτέμβριο σπουδάζουν αισθητική, τον Νοέμβριο αναγκάζονται να αλλάξουν ειδικότητα ή να εγκαταλείψουν το σχολείο

«Έχουμε τμήμα, αλλά δεν έχουμε καθηγητές, έχουμε καθηγητές, όμως μας “καταργούν” το τμήμα». Η συγκεκριμένη διαπίστωση από μαθήτρια του Εσπερινού ΕΠΑΛ Κομοτηνής περιγράφει ανάγλυφα τη σύγχρονη «τραγωδία» της δημόσιας εκπαίδευσης στη χώρα μας. Το παράδειγμα του Εσπερινού Επαγγελματικού Λυκείου της πόλης μας έρχεται να επιβεβαιώσει μια πανθομολογούμενη πλέον διαπίστωση, ότι η εκπαίδευση αποτελεί ένα από τα πρώτα και μεγαλύτερα θύματα της οικονομικής κρίσης.
 
Η μία διάσταση της «τραγωδίας», που βιώνουν οι μαθητές του σχολείου τους τελευταίους μήνες, είναι ότι δύο μήνες μετά από την έναρξη του τρέχοντος σχολικού έτους, ακόμα δεν έχουν προσληφθεί οι αναγκαίοι αναπληρωτές φιλόλογοι. Αυτό προκαλεί μεγάλο προβληματισμό ιδίως στους μαθητές, που προετοιμάζονται για να δοκιμαστούν στον στίβο των πανελληνίων και κινδυνεύουν να βρεθούν σε μειονεκτική θέση απέναντι στους συνυποψηφίους τους. Επιπλέον, επικαλούμενοι πληροφορίες, που θέλουν να έχουν γίνει κάποιες προσλήψεις φιλολόγων αλλά να κατευθύνθηκαν σε άλλα σχολεία της περιοχής, οι μαθητές του Εσπερινού ΕΠΑΛ αναρωτιούνται αν κατατάσσονται σε μαθητές δεύτερης κατηγορίας και σε παιδιά ενός κατώτερου θεού.
 

Πέρα από αυτό, όμως, η απόφαση που «ξεχείλισε το ποτήρι» ήταν η κατάργηση του τμήματος Αισθητικής, το οποίο άρχισε να λειτουργεί από τον φετινό Σεπτέμβριο στο Εσπερινό Λύκειο. Τη συγκεκριμένη ειδικότητα είχαν επιλέξει 5 μαθήτριες του σχολείου, οι οποίες στο διάστημα τον δύο μηνών, που ακολούθησε, παρακολουθούσαν κανονικά τα αντίστοιχα μαθήματα. Αιφνιδίως την περασμένη Τρίτη, ακριβώς με τη συμπλήρωση δύο μηνών από την έναρξη των μαθημάτων, ενημερώθηκαν από τη διευθύντρια του σχολείου ότι η ειδικότητα της αισθητικής αποφασίστηκε να καταργηθεί. Το παράδοξο είναι ότι το σχολείο διαθέτει δύο μόνιμους εκπαιδευτικούς με ειδικότητα την αισθητική, παρά ταύτα κρίθηκε ανεπαρκής για τη λειτουργία του τμήματος ο υπάρχον αριθμός των φοιτούντων. Με την επίμαχη απόφαση όμως οι πέντε μαθήτριες βρέθηκαν μετέωρες στη μέση σχεδόν της σχολικής χρονιάς, έχοντας να επιλέξουν πλέον είτε τη συνέχιση των σπουδών τους στα τμήματα Πληροφορικής, Μηχανολογίας και Τεχνικών Οχημάτων, που λειτουργούν στο σχολείο τους, είτε την εγκατάλειψη της προσπάθειάς τους.
 
 

Αρετή Κανιτσέρη
 
«Δεν έχουμε και κάποιο άλλο τμήμα, για να πάμε, γιατί είμαστε πέντε κορίτσια και τα άλλα είναι αντρικά επαγγέλματα»

 
«Είμαστε στη Β’ Λυκείου και αν πάμε σε κάποιο άλλο τμήμα του σχολείου θα είμαστε δύο μήνες πίσω και δε θα μπορούμε να τους παρακολουθήσουμε», τόνισε αγωνιούσα για το μέλλον της η Αρετή Κανιτσέρη, μια από τις πέντε μαθήτριες του καταργηθέντος τμήματος, για να επισημάνει επίσης ότι «δεν έχουμε και κάποιο άλλο τμήμα, για να πάμε, γιατί είμαστε πέντε κορίτσια και τα άλλα είναι αντρικά επαγγέλματα».
 
 

Αγάθη Κάζα
 
«Κάποιοι, που έχουν θεσμική θέση, μας αντιμετωπίζουν σα να είμαστε πολίτες δεύτερης κατηγορίας»

 
«Αυτά τα παιδιά πού θα πάνε;», αναρωτήθηκε από την πλευρά της η Αγάθη Κάζα, πρόεδρος του Συλλόγου Μαθητών και Αποφοίτων του Εσπερινού ΕΠΑΛ. «Ποιος και με ποιο δικαίωμα αποφάσισε να κλείσει το τμήμα Αισθητικής», συνέχισε, «από τη στιγμή που το ΠΥΣΔΕ έκανε την πρόταση να λειτουργούν ολιγομελή τμήματα;». Αναφερόμενη και στο θέμα των φιλολόγων, όπως και σε άλλες ελλείψεις που παρουσιάζονται στο σχολείο, η κ. Κάζα παρατήρησε ότι «κάποιοι, που έχουν θεσμική θέση, μας αντιμετωπίζουν σαν να είμαστε πολίτες δεύτερης κατηγορίας», ενώ εξέφρασε την ανησυχία της μήπως η συνεχής απαξίωση οδηγήσει στο κλείσιμο του Εσπερινού ΕΠΑΛ. «Υπάρχουν λόγοι που ήρθαμε στο Εσπερινό ΕΠΑΛ και όχι στο πρωινό», ξεκαθάρισε κλείνοντας, υπενθυμίζοντας ότι η μεγάλη πλειοψηφία των συμμαθητών της είναι άνθρωποι που εργάζονται ταυτόχρονα με τις σπουδές τους για βιοπορισμό.
 
Το πρωί της Τετάρτης, συνοδευόμενες από μέλη 15μελούς συμβουλίου και του Συλλόγου Μαθητών και Αποφοίτων του σχολείου τους, οι 5 κοπέλες απευθύνθηκαν στον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης, κ. Παναγιώτη Κεραμάρη, του οποίου την υπογραφή φέρει και η απόφαση για την κατάργηση του τμήματος αισθητικής. Ο κ. Κεραμάρης αναγνώρισε το αδιέξοδο, που προκαλεί η συγκεκριμένη απόφαση, πλην όμως επικαλέστηκε ότι η λήψη της ήταν δέσμια υποχρέωσή του, αφού τέτοιες ήταν οι οδηγίες που είχε λάβει από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου. Επιπλέον, διέκρινε ότι αυτού του είδους οι αρνητικές εξελίξεις είναι απόρροια της οικονομικής κρίσης και των λανθασμένων πολιτικών που εφαρμόστηκαν κατά το παρελθόν στο χώρο της παιδείας. Εκεί όπου δυσκολεύτηκε περισσότερο να δώσει σαφείς εξηγήσεις ήταν στο ερώτημα γιατί η επίμαχη απόφαση λήφθηκε τον μήνα Νοέμβριο, δύο μήνες από την έναρξη των μαθημάτων κι όχι σε προγενέστερο χρόνο, ώστε οι ενδιαφερόμενες μαθήτριες να είχαν εξετάσει έγκαιρα τις εναλλακτικές επιλογές τους. Στην απάντηση του επ’ αυτού ο κ. Κεραμάρης επικαλέστηκε τις χρονοβόρες διαδικασίες, με τις οποίες κινείται γενικότερα η δημόσια διοίκηση, όπως επίσης τη συγκυρία της διεξαγωγής των εθνικών εκλογών, η οποία επέφερε επιπλέον καθυστέρηση.

Παναγιώτης Κεραμάρης
 
«Σύμφωνα με τις οδηγίες που έχω, είχα την υποχρέωση να μην εγκρίνω το τμήμα»

 
«Ήταν βέβαιο ότι με τις αποφάσεις που πήραμε θα αντιμετωπίζαμε αντιδράσεις και γκρίνιες», παρατήρησε στη δήλωσή του, αναγνωρίζοντας συνάμα πως οι περισσότερες από αυτές είναι δικαιολογημένες. «Όσον αφορά τα ολιγομελή τμήματα των σχολείων, έχουμε οδηγίες και εγκυκλίους στις οποίες στηριζόμαστε», εξήγησε, «και στο συγκεκριμένο ζήτημα, με το τμήμα της Αισθητικής, ήταν μόνο πέντε μαθητές και, σύμφωνα με τις οδηγίες που έχω, είχα την υποχρέωση να μην το εγκρίνω». «Κάναμε με τους συναδέρφους μου το καλύτερο δυνατό στην περιφέρειά μας για όλους τους νομούς», σημείωσε σε άλλο σημείο, «αλλά είναι φυσικό να υπάρξει αντίδραση για όσα δεν εγκρίθηκαν».
 
 

Η υπόσχεση για επικοινωνία με το Υπουργείο και η πιθανή «εμπλοκή» του ΙΕΚ

 
Καταλήγοντας την αναφορά του στο ζήτημα, ο περιφερειακός διευθυντής υποσχέθηκε να επικοινωνήσει με το Υπουργείου Παιδείας και να ζητήσει την επανεξέταση της λειτουργίας του τμήματος Αισθητικής, με το σκεπτικό ότι το σχολείο διαθέτει δύο εκπαιδευτικούς της συγκεκριμένης ειδικότητας. Έσπευσε όμως να διευκρινίσει ότι η όλη υπόθεση περιπλέκεται, αν αναλογιστεί κανείς ότι είναι κεντρική απόφαση να υπάρξει συνεργασία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με τα δημόσια ΙΕΚ, ώστε να υπάρχουν κοινές ειδικότητες να διατεθούν οι εκπαιδευτικοί των ΕΠΑΛ για να λειτουργήσουν τα τμήματα των ΙΕΚ. Αυτό, όπως είναι φυσικό, αποδυναμώνει το επιχείρημα της ύπαρξης εκπαιδευτικών στο Εσπερινό ΕΠΑΛ υπέρ της διατήρησης του τμήματος  αισθητικής.
 
 

«Τα οικονομικά της χώρας μας μάς επιβάλλουν να είμαστε φειδωλοί στην ικανοποίηση των αιτημάτων»

 
Προτού ολοκληρώσει, ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης υπογράμμισε ότι «πρέπει να καταλάβουμε όλοι μας ότι η οικονομική συγκυρία, τα οικονομικά της χώρας μας, μάς επιβάλλουν να είμαστε φειδωλοί στην ικανοποίηση των αιτημάτων». «Υπάρχουν κάποια συγκεκριμένα κριτήρια για να εγκριθούν τα τμήματα», παρατήρησε, επισημαίνοντας πως ο ίδιος υπέγραψε για τη διατήρηση τμήματος -στο Εσπερινό ΕΠΑΛ Αλεξανδρούπολης-  που έχει έναν μόνο μαθητή, ο οποίος ωστόσο φοιτά στην τρίτη τάξη του λυκείου.
 
 

Το «μπαλάκι» στον διευθυντή εκπαίδευσης για την κατανομή των φιλολόγων

 
Τέλος, σε ό,τι έχει να κάνει με τη διαμαρτυρία των μαθητών ότι δεν προσλήφθηκαν φιλόλογοι στο Εσπερινό ΕΠΑΛ, ο κ. Κεραμάρης αναγνώρισε ότι, παρά τις προσλήψεις, εξακολουθούν να υπάρχουν εκπαιδευτικά κενά, ενώ για την κατανομή των προσληφθέντων στα σχολεία «έριξε το μπαλάκι» στους κατά τόπους διευθυντές εκπαίδευσης, σημειώνοντας ότι «εμείς έχουμε απλώς την εποπτεία και τον έλεγχο, αν μας ζητηθεί, αλλά ο κάθε διευθυντής εκπαίδευσης ξέρει τα κενά που έχουν προτεραιότητα και προσπαθεί να τα καλύψει».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.