Γυμνασιο Ξυλαγανης: Κυτταρο ζωντανιας και δημιουργιας παρα τις δυσκολιες

Στέλλα Θεολόγου, διευθύντρια «Θέλαμε το σχολείο να είναι πιο ανοικτό σε πράγματα της καθημερινότητας των παιδιών»

Κόντρα στο έθος που θέλει τις σχολικές μονάδες που βρίσκονται εκτός αστικών κέντρων να έχουν και περιορισμένες παράλληλες δραστηριότητες για τους μαθητές τους πηγαίνει το Γυμνάσιο Ξυλαγανής, σύμφωνα με όσα παρέθεσε κατά τη διάρκεια της συνομιλίας μας η κ. Στέλλα Θεολόγου, διευθύντρια του σχολείου.
 
Το γυμνάσιο κατά την περσινή χρονιά έχει να επιδείξει πληθώρα δράσεων και δραστηριοτήτων για τους μαθητές του, παρά τη δυσχερή συγκυρία αλλά και την υποχρηματοδότηση των δημοσίων δομών παιδείας ενώ και φέτος όπως σημείωσε η κ. Θεολόγου, θα επιχειρηθεί το ίδιο.
 
Η θέληση άλλωστε τόσο των εκπαιδευτικών όσο και του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του σχολείου έχει αποδείξει ότι μπορεί να υπερκεράσει τα προβλήματα, που σημειωτέον δεν είναι λίγα αν αναλογιστεί κανείς πως, εκτός από τα καθολικά της υποστελέχωσης και υποχρηματοδότησης, μαθητές του σχολείου αντιμετωπίζουν και προβλήματα σίτισης ενώ άλλα κατά τις απογευματινές ώρες εργάζονται προκειμένου να συνεισφέρουν στο οικογενειακό εισόδημα.
 
Στέλλα Θεολόγου όμως αναλυτικά για τις δράσεις του Γυμνασίου Ξυλαγανής, την ανταπόκριση των παιδιών και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το σχολείο…
 
ΠτΘ: Το σχολείο της Ξυλαγανής είναι ένα από τα περιφερειακά σχολεία της Ροδόπης, που συνεχίζει κανονικά τη λειτουργία του. Πόσα παιδιά φιλοξενούνται αυτή τη στιγμή στο γυμνάσιο;
Σ.Θ.:
Φέτος έχουμε 54 παιδιά, περισσότερα δηλαδή από όσα είχαμε πέρυσι. Κανονικά τα παιδιά που θα έπρεπε να φοιτούν στο γυμνάσιο Ξυλαγανής είναι πολύ περισσότερα, αλλά έχουμε ένα μεγάλο αριθμό μαθητών οι οποίοι παίρνουν μεταγραφή στο μειονοτικό γυμνάσιο της πόλης, με αποτέλεσμα ο μαθητικός πληθυσμός για το γυμνάσιο της Ξυλαγανής να έχει συρρικνωθεί τουλάχιστον στο μισό.
 

ΠτΘ: Το γυμνάσιο της Ξυλαγανής έχει, ξεκινώντας από το Σεπτέμβρη του 2015, να επιδείξει πλούσιο κατάλογο δραστηριοτήτων. Πόσο σημαντικό είναι για τα παιδιά αλλά και την κοινωνία της Ξυλαγανής η πραγματοποίηση τέτοιων δραστηριοτήτων;
Σ.Θ.:
Πρέπει να τονίσουμε ότι τα παιδιά που βρίσκονται στα επαρχιακά σχολεία, δεν έχουν μεγάλες ευκαιρίες για δραστηριότητες και για συμμετοχή σε δράσεις, όπως παιδιά που βρίσκονται σε μεγάλα αστικά κέντρα. Γι’ αυτό έγινε μια μεγάλη προσπάθεια πέρυσι από το γυμνάσιο Ξυλαγανής να δοθεί ευκαιρία σ’ αυτά τα παιδιά, να μπορέσουν να γνωρίσουν πράγματα, τα οποία διαφορετικά στα χωριά και στον περιορισμένο χώρο της οικογένειας και στο περιβάλλον του χωριού τους, της γειτονιάς τους, είναι πάρα πολύ δύσκολο να γνωρίσουν. Επομένως από την αρχή της χρονιάς έγινε ένας προγραμματισμός δράσεων, ο οποίος «ξετυλίχθηκε» καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς.
 
Θα πρέπει να επισημάνουμε ωστόσο ότι υπάρχει μεγάλη γραφειοκρατία που είναι ένας ανασταλτικός παράγοντας για την οργάνωση αυτών των δράσεων, καθώς η διαδικασία προβλέπει για κάθε ένα άτομο και κάθε ένα φορέα ή σύλλογο που θα καλέσουμε στο σχολείο, να λάβουμε άδεια από το υπουργείο Παιδείας. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να γίνει μια διαδικασία μέσω της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, να γίνει αίτημα για συγκεκριμένη μέρα και ώρα και συγκεκριμένα άτομα, τα οποία θα επισκεφτούν το σχολείο, για να ενημερώσουν τα παιδιά για θέματα που, φυσικά, απασχολούν την εκπαίδευση. 

«Υπάρχουν παιδιά στο σχολείο μας που αντιμετωπίζουν ακόμα και σοβαρό πρόβλημα σίτισης» 

ΠτΘ: Η λίστα του Γυμνασίου της Ξυλαγανής περιλαμβάνει δράσεις ποικίλου περιεχομένου. Δεν περιορίζονται μόνο στο κομμάτι της επαφής των παιδιών με τον αθλητισμό. Βλέπουμε δράσεις που αφορούν την επαφή των παιδιών με τη φύση, την επίσκεψη του Μητροπολίτης Μαρωνείας-Σαπών κατά την έναρξη της χρονιάς…
Σ.Θ.:
Πέρυσι ο Μητροπολίτης Μαρωνείας – Σαπών κατά την έναρξη της χρονιάς είχε επισκεφτεί διάφορα σχολεία της πόλης της Κομοτηνής και μοίρασε στα παιδιά γραφική ύλη. Θεωρήσαμε ότι είναι μια καλή ιδέα να τον προσκαλέσουμε και στο σχολείο μας, να μας ευχηθεί καλή χρονιά και να μοιράσει στα παιδιά γραφική ύλη. Οι μαθητές μας χάρηκαν ιδιαίτερα από αυτή την επίσκεψη. Τα παιδιά στο σχολείο μας είναι από οικογένειες που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Υπάρχουν παιδιά στο σχολείο μας που αντιμετωπίζουν ακόμα και σοβαρό πρόβλημα σίτισης. Είχαμε κάνει αίτηση για το πρόγραμμα σίτισης, αλλά γίνεται με κλήρωση και το σχολείο μας δυστυχώς δεν κληρώθηκε. Παρ’ όλα αυτά απ’ ό,τι με ενημέρωσε ο σύλλογος διδασκόντων, τις προηγούμενες χρονιές ο σύλλογος γονέων συγκέντρωνε χρήματα για να αγοράσει προϊόντα σε κάποιους μαθητές του σχολείου.

«Δεν μπορούμε να κάνουμε μακρινές δράσεις, επειδή δεν έχουμε χρήματα» 

ΠτΘ: Με πιο σκεπτικό πραγματοποιείτε αυτές τις δραστηριότητες ως σχολείο;
Σ.Θ.:
Θέλαμε το σχολείο να είναι πιο ανοικτό σε πράγματα της καθημερινότητας των παιδιών. Για παράδειγμα, διαπιστώσαμε με τους συναδέλφους ότι πολλά παιδιά έχουν μοτοσικλέτα, χωρίς να έχουν δίπλωμα, αλλά και αυτά που έχουν δίπλωμα δεν τηρούν βασικούς κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Θεωρήσαμε λοιπόν πολύ σημαντικό να έρθει ο σύλλογος «Μοτοθέσις» και να μας μιλήσει για την οδική ασφάλεια, για την υπευθυνότητα που χρειάζεται κάποιος ο οποίος έχει στην κατοχή του μια μοτοσικλέτα. Ταυτόχρονα θέλαμε να δώσουμε και εναλλακτικές στα παιδιά, όπως είναι το ποδήλατο, το οποίο συνδυάζει και την άθληση, επομένως επισκέφτηκε το σχολείο μας ο σύλλογος «Θράκας Ιππέας» και μάλιστα ήρθε και ένας πρωταθλητής της ποδηλασίας, μας έδειξε το ποδήλατό του -που δεν είναι βέβαια ένα απλό ποδήλατο- μίλησε στα παιδιά τα οποία και ενθουσιάστηκαν.
Τα παιδιά είχαν μεγάλη χαρά με αυτές τις δράσεις και δεν νομίζω ότι ήταν μόνο επειδή έχαναν μάθημα. Πιστεύω ότι ήταν το γεγονός ότι δεν τους δίνεται η δυνατότητα να φύγουμε σαν σχολείο έξω από την Ξυλαγανή. Δεν μπορούμε να κάνουμε μακρινές δράσεις, επειδή δεν έχουμε χρήματα. Ακυρώθηκαν δυο εκδρομές που είχαμε προκηρύξει, γιατί δεν μαζεύτηκε το απαραίτητο ποσό, που είναι μετά από διαγωνισμό. Και δεν μιλάμε για μεγάλα ποσά. Δεν υπήρχε καν αυτό το ποσό για να μπορέσουν τα παιδιά να πάνε τις εκδρομές αυτές.

«Τα παιδιά ήταν ενθουσιασμένα από όλες τις επισκέψεις που έχουμε κάνει» 

ΠτΘ: Βλέπουμε και μία επίσκεψη που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Απρίλιο, στο πλαίσιο του προγράμματος «Εισαγωγής σταδιοδρομίας» στο ΤΕΙ Καβάλας-Δράμας και στο σπήλαιο του Αγγίτη, αλλά και την επίσκεψη στο Μουσείο Θρακικής Παιδείας και στο Βυζαντινό Μουσείο Κομοτηνής.
Σ.Θ.:
Για αυτά υπήρχε μεγάλη συνεργασία με το σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, που πρέπει να πω ότι πέρυσι ήταν πολύ οργανωμένος, ανταποκρίθηκε σε ό,τι ζητήσαμε και μάλιστα άμεσα. Πιστεύω ότι έκαναν το καλύτερο που μπορούσαν για τα παιδιά.
 
Οι επισκέψεις στο ΤΕΙ Καβάλας και Δράμας, έγιναν από την Γ΄ Γυμνασίου καθώς τα παιδιά έπρεπε να ενημερωθούν για κάποιες δομές στο πλαίσιο του μαθήματος ΣΕΠ. Οι επισκέψεις στο Μουσείο Θρακικής Παιδείας και στο Βυζαντινό Μουσείο ήταν πάλι στο πλαίσιο διδακτικής επίσκεψης στην Κομοτηνή, κατά τη διάρκεια της οποίας τα παιδιά της Γ΄ Γυμνασίου πήγαν στα ΕΠΑΛ, παρακολούθησαν πρόγραμμα των ΕΠΑΛ και οι υπόλοιποι μαθητές έκαναν συγκεκριμένες επισκέψεις. Πρέπει να τονίσουμε ότι τα παιδιά ήταν ενθουσιασμένα από όλες τις επισκέψεις που έχουμε κάνει και πέρα από τα μαθήματα που είναι πολύ σημαντικό κομμάτι της σχολικής ζωής, αυτές οι δράσεις και οι δραστηριότητες είναι επίσης, εξίσου σημαντικό κομμάτι της σχολικής ζωής. Μάλιστα πιστεύω ότι είναι αυτές που μένουν στο μυαλό των παιδιών μέχρι που μεγαλώνουν και ενηλικιώνονται.
 
Όταν υπάρχουν άνθρωποι ειδικοί να μιλήσουν για κάποια θέματα, είναι πολύ καλύτερο από το να μιλάνε οι ίδιοι οι καθηγητές, που μπορεί να έχουν μελετήσει ένα θέμα. Για παράδειγμα, εγώ δεν θα μπορούσα να μιλήσω σε κανένα τόσο καλά για την ποδηλασία, όσο μπόρεσαν οι άνθρωποι οι οποίοι ασχολούνται με το συγκεκριμένο άθλημα. Επίσης, είναι πολύ πιο ευχάριστο, κατά τη διάρκεια του ωρολογίου προγράμματος, να υπάρχουν άνθρωποι, εκτός από τους καθηγητές, οι οποίοι να εκπαιδεύουν τα παιδιά σε τομείς που έχουν να κάνουν με τις ειδικότητές τους. Για παράδειγμα κάναμε ένα πρόγραμμα που ονομαζόταν «Οικονομία και εγώ» και σχετιζόταν με την επιχειρηματικότητα, είναι εγκεκριμένο από το υπουργείο παιδείας, και μάλιστα υπήρχαν εγχειρίδια του υπουργείου παιδείας. Μέσω αυτού του προγράμματος τα παιδιά μάθανε κάποια σημαντικά πράγματα για την οικονομία, από τον διευθυντή του παραρτήματος της Εθνικής Τράπεζας στην Κομοτηνή, μάθανε πράγματα όπως το τι είναι το δάνειο, και πώς το δάνειο μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στον οικογενειακό προϋπολογισμό. Επίσης έγινε μια προσομοίωση συνέντευξης και τα παιδιά είδαν τον λάθος τρόπο που θα μπορούσαν να ανταποκριθούν σε μια συνέντευξη εργασίας και το σωστό τρόπο. Το βρήκαν εξαιρετικά ενδιαφέρον, γιατί τα παιδιά, ειδικά της Γ΄ Γυμνασίου, έχουν ωριμάσει αρκετά. Κάποια από αυτά ήδη έχουν απογευματινές εργασίες, για να ενισχύσουν το οικογενειακό τους εισόδημα.
 
ΠτΘ: Υπάρχουν προβλήματα από άποψη υποδομών και εγκαταστάσεων;
Σ.Θ.:
Το σχολείο είναι πολύ προσεγμένο, έχει γίνει και πρόσφατα μια ανακαίνιση. Δεν έχουμε πρόβλημα στις εγκαταστάσεις. Το πρόβλημα είναι στο ανθρώπινο δυναμικό. 

«Στο σχολείο μας είμαστε 11 εκπαιδευτικοί και από αυτούς μόνο μία είναι όλες τις ημέρες της εβδομάδας στο σχολείο» 

ΠτΘ: Στη πλειοψηφία των μονάδων στη Ροδόπη, το πρόβλημα που υφίσταται από πέρυσι, φέτος εξακολουθεί να υπάρχει;
Σ.Θ.:
Από τις περιορισμένες γνώσεις που έχω, βλέπω ότι υπήρχε πρόβλημα και εξακολουθεί να υπάρχει. Στο σχολείο μας είμαστε 11 εκπαιδευτικοί και από αυτούς τους εκπαιδευτικούς μόνο μία είναι όλες τις ημέρες της εβδομάδας στο σχολείο. Οι υπόλοιποι αναγκάζονται να πηγαίνουν και σε άλλα σχολεία για να συμπληρώνουν το υποχρεωτικό τους ωράριο. Κι αυτό επίσης είναι ένα μεγάλο πρόβλημα στην κατάρτιση του ωρολογίου προγράμματος, ότι δηλαδή χάνουν την επαφή με το σχολείο, χάνουν την επαφή με τους μαθητές. Είναι ένα πολύ λεπτό ζήτημα αυτό που έχει να κάνει με τη φύση της εργασίας μας. Δεν είναι οι εκπαιδευτικοί απλοί δημόσιοι υπάλληλοι διεκπεραιωτικοί. Είναι αυτή η επαφή που έχουν με τα παιδιά, η οποία αν δεν γίνεται σε καθημερινή βάση, χάνεται.
 
ΠτΘ: Ποιος είναι ο προγραμματισμός που έχετε καταρτίσει, ή έστω ποια η λογική που θα βασιστείτε; Θα συνεχιστούν όλες αυτές οι δράσεις τις οποίες πραγματοποιήσατε τους προηγούμενους μήνες;
Σ.Θ.:
Κάποιες από αυτές θα συνεχιστούν. Παράλληλα έχουμε στον προγραμματισμό μας κάποιες καινούργιες δράσεις, βέβαια όλα θα εξαρτηθούν από το πόσο θα συνεργαστούμε με τον καινούργιο σύλλογο, γιατί θα αλλάξει φέτος ο σύλλογος Γονέων και πόσο τα παιδιά θα μπορέσουν να ανταπεξέλθουν οικονομικά και όταν λέω οικονομικά εννοώ το εισιτήριο του λεωφορείου. Δηλαδή δεν μπορούσαμε να καλύψουμε το εισιτήριο του λεωφορείου για να μπορέσουμε να κάνουμε τις δράσεις. Εάν μπορέσουν τα παιδιά να ανταπεξέλθουν σε αυτό το κόστος της μετακίνησης, εμείς είμαστε πρόθυμοι και έχουμε και πολλές καλές ιδέες για να κάνουμε διάφορες δράσεις.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.