Ενθετο Αφιερωμα στο Διεθνες Συνεδριο με θεμα: Διαπολιτισμικη Θρησκευτικη Εκπαιδευση και Ισλαμικες Σπουδες. Προκλησεις και προοπτικες σε Ελλαδα και Ευρωπη

Με αφορμή τη λήξη του «Προγράμματος δια βίου εκπαίδευσης Θεολόγων και Ιεροδιδασκάλων της Θράκης σε θέματα θρησκευτικών, θρησκευτικής ετερότητας και διαπολιτισμικής θρησκευτικής αγωγής»

Το «Πρόγραμμα δια βίου εκπαίδευσης Θεολόγων και Ιεροδιδασκάλων της Θράκης σε θέματα θρησκευτικών, θρησκευτικής ετερότητας και διαπολιτισμικής θρησκευτικής αγωγής», με επιστημονικά υπεύθυνη την κ. Αγγελική Ζιάκα, επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ, που υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του «Επιχειρησιακού Προγράμματος Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση του Υπουργείου Παιδείας», μετά από ενάμιση χρόνο συστηματικών και επίμονων κύκλων εκπαιδευτικών επιμορφώσεων, ολοκληρώθηκε το Σαββατοκύριακο, 10-11/10, στην Καβάλα με τη διοργάνωση του Διεθνούς Συνεδρίου με τίτλο «Διαπολιτισμική Θρησκευτική Εκπαίδευση και Ισλαμικές Σπουδές- Προκλήσεις και Προοπτικές σε Ελλάδα και Ευρώπη», στο πλαίσιο του οποίου, παρουσία του συνόλου σχεδόν των επιμορφωτών-μελών ΔΕΠ των Τμημάτων Θεολογίας του ΑΠΘ κυρίως, αλλά και κάποιων μελών ΔΕΠ εκ του ΕΚΠΑ, και των επιμορφωνόμενων, θεολόγων, χριστιανών και μουσουλμάνων που εργάζονται στο δημόσιο σχολείο, αλλά και ιεροδιδασκάλων του Ισλάμ, κατατέθηκαν τα συμπεράσματα και αξιολογήθηκαν οι δράσεις του Προγράμματος, και όχι μόνον, αφού αντικείμενο του Συνεδρίου ήταν το μέλλον της Διαπολιτισμικής Θρησκευτικής Εκπαίδευσης και οι Ισλαμικές Σπουδές τόσο στη χώρα μας όσο και στην Ευρώπη.

Έχοντας παρακολουθήσει συστηματικά την εξέλιξη του «Προγράμματος Θεολόγων και Ιεροδιδασκάλων» από την αρχή του, εξαιτίας του ιδιαίτερου ενδιαφέροντός του, αφού αφορούσε σ’ ένα θέμα που καθόλου δεν είχε συζητηθεί στην περιοχή μας παρά μόνον υπήρχε, το ζήτημα δηλαδή της συμβίωσης επί αιώνες, ειρηνικώ τω τρόπω, των δυο θρησκειών του τόπου μας, του χριστιανισμού και του ισλάμ, και έχοντας την πεποίθηση ότι η εκπαιδευτική ισονομία δεν μπορεί να εξακολουθήσει να παραβιάζεται την ώρα του μαθήματος των θρησκευτικών, εκλάβαμε ως ιδιαίτερα σημαντική την απόπειρα του Υπουργείου Παιδείας να παρέχει και στους μουσουλμάνους μαθητές του δημόσιου σχολείου τη δυνατότητα να είναι στην τάξη τη συγκεκριμένη ώρα και όχι στην αυλή του σχολείου, συζητώντας για ζητήματα τόσο του θρησκευτικού φαινομένου ευρύτερα όσο και της δικής τους θρησκείας· ως ιδιαίτερα σημαντική σε κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο-είναι ζήτημα και ισοπολιτείας-, και όχι μόνον. Αφού ως θρακιώτες είχαμε τη δυνατότητα να εντρυφήσουμε και να μάθουμε κατανοώντας, έστω και σε αδρές γραμμές, πολλά από τα ζητήματα που άπτονται των θρησκειών που συμβιώνουν στον τόπο μας και μέχρι τώρα αγνοούσαμε.

Στο πλαίσιο αυτό, και επιμένοντας στην αξία των κοινωνικών διαλόγων σε όλα τα επίπεδα της κοινής μας ζωής, του διαλόγου και της αλληλοκατανόησης και στο επίπεδο των θρησκειών που ευρύνει τους ορίζοντές μας προς τον «άλλο» αλλά και μας οδηγεί προς την πραγμάτωση του μέγιστου ανθρωπιστικού ιδανικού της ανεξιθρησκείας, επιμένοντας να μάθουμε όσο το δυνατόν περισσότερα γι’ αυτόν τον τομέα της κοινωνικής μας ζωής και, συγχρόνως, θεωρώντας εκπληκτικό στην πραγμάτωσή του και στην αποκαλυπτικότητά του για τις ελλείψεις της κοινής μας ζωής στη Θράκη το Πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας για τη δυνατότητα αξιοποίησης της ώρας των θρησκευτικών και από τους μουσουλμάνους μαθητές, εκτός από το συνεπτυγμένο, δημοσιευμένο ήδη, ρεπορτάζ για το Διεθνές Συνέδριο της λήξης του «Προγράμματος Θεολόγων και Ιεροδιδασκάλων», επανερχόμαστε και φιλοξενούμε σήμερα στο Ένθετο Αφιέρωμά μας, όπως και είχαμε υποσχεθεί, το σύνολο των συνομιλιών μας, με τον εκπρόσωπο κατ’ αρχάς του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, του Ινστιτούτου-συμβούλου του Υπουργείου Παιδείας, για τον τρόπο που η ελληνική πολιτεία αντιμετωπίζει τη συνέχεια και τη μετεξέλιξη του Προγράμματος και άρα του μαθήματος της διδασκαλίας του Ισλάμ την ώρα των Θρησκευτικών στα σχολεία της Θράκης, τους πανεπιστημιακούς «επιμορφωτές» του Προγράμματος, με την ιδιαίτερη συνέντευξη του Προέδρου του Τμήματος Θεολογίας, αλλά και τους επιμορφωνόμενους και τους συνέδρους με τους οποίους είχαμε τη δυνατότητα να συνομιλήσουμε, με τον επίλογο  του όλου εγχειρήματος να παρουσιάζεται, όπως και αρμόζει, από την επιστημονικά υπεύθυνη του Προγράμματος Αγγελική Ζιάκα.

Με την ευχή, οι αφορμές για διάλογο και αλληλοκατανόηση να συνεχίσουν να δίνονται στη θρακική κοινωνία, η οποία αδυνατεί ακόμη, δυστυχώς, να τους παράγει η ίδια, εμμένοντας είναι αλήθεια με εκπληκτικό τρόπο στην αξία της συμβίωσης στην πράξη, έστω και αν αυτή τόσα χρόνια μετά εξακολουθεί να είναι εμπειρικού κυρίως χαρακτήρα… Εντούτοις, βρίθουν σήμερα στην περιοχή μας τόσο οι πανεπιστημιακές σχολές όσο και οι πτυχιούχοι, οι οποίοι, συνεργαζόμενοι, θα μπορούσαν να μας οδηγήσουν στα βέλτιστα… Στο εμπρός… 

Το «Πρόγραμμα δια βίου εκπαίδευσης Θεολόγων και Ιεροδιδασκάλων της Θράκης» αξιολογούν εκ των συνέδρων οι:
Σταύρος Γιαγκάζογλου (link)
Χρυσόστομος Σταμούλης (link)
Νίκη Παπαγεωργίου (link)
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης (link)
Άγγελος Βαλλιανάτος (link)
Τζιχάντ Χαλήλ (link)
Αγγελική Ζιάκα (link)
 
και οι επιμορφούμενοι & οι σύνεδροι (διαβάστε αναλυτικά τις αξιολογήσεις εδώ):
Δήμητρα Παρθένου
Ελένη Ντόσκα
Νίκος Κοσμίδης
Τζεμαλή Εφέντη
Οσμάν Τσαούς Φικρί
Γιώργος Σαπουντζής και
Μολλά Ιρφάν

Διαβάστε ολόκληρο το ένθετο του διεθνούς συνεδρίου σε pdf εδώ

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.