Απολογισμος για το προγραμμα εκπαιδευσης Μουσουλμανoπαιδων (+ Gallery)

Εν αναμονή ανακοινώσεων για το μέλλον του… - Με γιορτές, κέφι και συγκίνηση…

Με επιτυχία ολοκληρώθηκαν το τριήμερο 5 -7 Ιουνίου οι γιορτές του προγράμματος εκπαίδευσης μουσουλμανοπαίδων που ουσιαστικά σηματοδότησαν τη λήξη του προγράμματος για αυτή τη χρονιά.
 
Οι εορταστικές εκδηλώσεις ξεκίνησαν με την ημερίδα «Κοινωνική ένταξη και παιδαγωγικές καινοτομίες: το Πρόγραμμα για την Εκπαίδευση των Παιδιών της Μουσουλμανικής Μειονότητας», στην οποία δια των δύο υπευθύνων του προγράμματος κ.κ. Θάλειας Δραγώνα και Άννας Φραγκουδάκη και των κ.κ. Αλεξάνδρας Ανδρούσου και Νέλλης Ασκούνη, πραγματοποιήθηκε αναλυτική ανασκόπηση για το όλο πρόγραμμα και τα αποτελέσματα αυτού, ενώ για το πρόγραμμα μίλησαν επίσης η κ. Φρόσω Κιάου, πρώην Υπουργός Παιδείας, η οποία και εκπροσώπησε τον Υπουργό Παιδείας Αριστείδη Μπαλτά, ο κ. Κωστής Παπαϊωάννου, Γενικός Γραμματέας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Υπουργείου Δικαιοσύνης, ο κ.Χαράλαμπος Πουλόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου και η κ.Ευαγγελία Τρέσσου, επιστημονική υπεύθυνη του Προγράμματος Εκπαίδευσης Παιδιών Ρομά, ενώ διαβάστηκε και ο χαιρετισμός του βουλευτή Ροδόπης του ΣΥΡΙΖΑ κ.Μουσταφά Μουσταφά, που έλειπε λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων. 

Φρόσω Κιάου «Δεν μπορεί να δοθεί η δέσμευση για τη χρηματοδότηση του προγράμματος από εθνικούς πόρους, αλλά μπορεί να δοθεί η δέσμευση ότι όποιο πρόγραμμα σχετικό ζητήσει ένταξη, εμείς θα το στηρίξουμε»

Η παρουσία της στην εν λόγω εκδήλωση αποτελεί και δείγμα «της αμέριστης στήριξης του υπουργείου σε αυτό και σε άλλα προγράμματα τα οποία εύχομαι να δρομολογηθούν στο θέμα της ενίσχυσης της εκπαίδευσης των μαθητών και νέων της μειονότητας» ανέφερε η κ. Φρόσω Κιάου υπογραμμίζοντας πως «το υπουργείο φέρει πλέον το τίτλο Παιδείας και Πολιτισμού, δύο όροι άρρηκτα συνδεδεμένοι στην βάση του οποίου θα αναπτύξουμε τις δράσεις». « Είναι πολύ σημαντικό παιδεία και πολιτισμός να βρίσκονται στον πυρήνα της αλληλοκατανόησης, της αλληλεγγύης, της προσέγγισης και να αποτελούν τον πυρήνα για το μέλλον των παιδιών, που θα πάρουν αργότερα το μέλλον τους, μορφωμένα και γεμάτα το δικό τους δρόμο στη ζωή» συνέχισε η ίδια, ενώ ερωτηθείσα σχετικά με τη συνέχεια του προγράμματος τόνισε πως «θα ήταν ευκταίο τα προγράμματα αυτά να μπορούν να χρηματοδοτηθούν με εθνικούς πόρους. Τέτοια δέσμευση δυστυχώς δεν μπορεί να δοθεί, μπορεί να δοθεί όμως η δέσμευση ότι όποιο πρόγραμμα σχετικό ζητήσει ένταξη, και εκ μέρους της Ε.Ε. και εθνικών πόρων, εμείς θα το στηρίξουμε, θα το βοηθήσουμε και σε αυτή την κατεύθυνση δεν υπάρχει αμφιβολία». 

Κωστής Παπαϊωάννου «Για μία ακόμη μια φορά αποδεικνύεται πως τέτοιου είδους γέφυρες, δύσκολα κατασκευάζονται αλλά γκρεμίζονται εύκολα»

Ο κ. Κωστής Παπαϊωάννου, Γενικός Γραμματέας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Υπουργείου Δικαιοσύνης, τόνισε πως «το πρόγραμμα αποτελεί μια από τις καλές πρακτικές, που δυστυχώς στη χώρα μας λείπουν, με μια διαδρομή που έχει αφήσει θετικά σημάδια όχι μόνο στα παιδιά που έχουν περάσει από αυτό, αλλά και γενικότερα στη μειονότητα».
 
«Για μία ακόμη μια φορά αποδεικνύεται πως τέτοιου είδους γέφυρες, δύσκολα κατασκευάζονται αλλά γκρεμίζονται εύκολα» συνέχισε ο ίδιος και επεσήμανε πως «με την έννοια αυτή αυτό αποτελεί ένα δίδαγμα για τον τρόπο που προσεγγίζουμε τη Θράκη, ένα χώρο με τις δικές του ευαισθησίες και ιδιαιτερότητες στον οποίο χρειάζονται πολύ προσεκτικά βήματα, να αναπτύξουμε το διάλογο ανάμεσα σε όλους τους φορείς της περιοχής και κυρίως να αποφεύγουμε κινήσεις εντυπωσιασμού και απόδειξης ισχύος»
 
Ο κ. Παπαϊωάννου εξέφρασε επίσης την πεποίθησή του πως η εκπαίδευση δεν αποτελεί ένα δικαίωμα αυτή καθαυτή μόνον, αλλά και μια γέφυρα για την απόλαυση μιας σειράς άλλων δικαιωμάτων, ένταξης, ενσωμάτωσης και τόνισε πως τα αποτελέσματα του προγράμματος δεν είναι μόνο αυτά που έχουμε δει, αλλά και όσα θα συνεχίσουμε να βλέπουμε σε βάθος χρόνου.
 
Το εορταστικό τριήμερο συνεχίστηκε το βράδυ του Σαββάτου με συναυλία του συγκροτήματος Balkanatolia στο πάρκο της Αγίας Παρασκευής, όπου το «παρών» έδωσαν μεταξύ άλλων οι βουλευτές Ροδόπης κ.κ. Αϊχάν Καραγιουσούφ και Μουσταφά Μουσταφά, ο κ. Δημήτρης Πολιτόπουλος , Διευθύνων Σύμβουλος Ζυθοποιίας Μακεδονίας- Θράκης που προλόγισε και την εκδήλωση μιλώντας για την αξία του διαλόγου μεταξύ των ανθρώπων, η δημοτική σύμβουλος κ. Ουφούκ Μουσταφά, η Υπεύθυνη του οινοποιείου Κίκονες, παραγωγός κ.Μελίνα Τάσσου, ο διευθυντής Εταιρικής Ανάπτυξης της Ζυθοποιίας Μακεδονίας- Θράκης (ΖΜΘ) κ. Δημήτρης Κρις κ.ά
 
Το τριήμερο εκδηλώσεων ολοκληρώθηκε την Κυριακή με εκδηλώσεις που έλαβαν χώρα στην Ξάνθη, τις οποίες και προλόγισαν οι κ.κ. Χουσεΐν Ζεϊμπέκ, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ και Αναστάσιος Μάρκου, Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ξάνθης. 

Άννα Φραγκουδάκη & Θάλεια Δραγώνα «Η θρακική κοινωνία αντέχει τις αλλαγές και δεν παράγει τέρατα»

«Ονειρευόμαστε χρόνια τώρα το πρόγραμμα να γίνει μέρος της τοπικής αυτοδιοίκησης»
 
Λίγες ώρες πριν την έναρξη των εκδηλώσεων οι δύο υπεύθυνες του προγράμματος, η κ. Θάλεια Δραγώνα, καθηγήτρια Κοινωνικής Ψυχολογίας και η κ. Άννα Φραγκουδάκη, καθηγήτρια Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης βρέθηκαν στα studio του Ράδιο Παρατηρητής για μια εφ’ όλης της ύλης συνομιλία με τη Νατάσσα Βαφειάδου και την Τζένη Κατσαρή- Βαφειάδη για τη λειτουργία του προγράμματος, τους σκοπούς που επιτελεί, τις εκπαιδευτικές του καινοτομίες, αλλά και το μέλλον του.
 
Κι αν το μέλλον, όπως σημείωσαν οι δύο υπεύθυνες του προγράμματος, κανείς δεν μπορεί να το επιβεβαιώσει με σιγουριά λόγω της οικονομικής συγκυρίας, η συνέχιση του προγράμματος είναι όμως επιθυμία τόσο των υπευθύνων του όσο και της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας αλλά και των τοπικών κοινωνιών. Άλλωστε το αποτελέσματα είναι απτά και ιδιαιτέρως σημαντικά για την τοπική κοινωνία.
 
Άννα Φραγκουδάκη όμως και Θάλεια Δραγώνα… 

«Οι γιορτές φέτος έχουν κι ένα χαρακτήρα αναμνηστικό»

ΠτΘ: Το πρόγραμμα κλείνει και φέτος τις δράσεις του με μια μεγάλη γιορτή. Η πρώτη εκδήλωση είναι μια ημερίδα, τι θα ακούσουμε λοιπόν στην ημερίδα αυτή;
Θ.Δ.:
Αυτές οι γιορτές έχουν έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα καθώς είναι το τέλος της τέταρτης φάσης του προγράμματος και μάλιστα με δύο παρατάσεις. Γι’ αυτό οι γιορτές φέτος έχουν κι ένα χαρακτήρα αναμνηστικό από την αρχή του προγράμματος. Κλείνει δηλαδή μεν μια φάση αλλά με έναν τρόπο κλείνουν και τέσσερις φάσεις μαζί. 

«Ο θεσμός θα πρέπει να επιβιώσει ακόμη και όταν τελειώσουν όλα τα ΕΣΠΑ»

ΠτΘ: Επιθυμία της τοπικής κοινωνίας είναι να παραμείνουν ως δομές τα ΚΕΣΠΕΜ…
Α.Φ.:
Ο μεγάλος θρίαμβός των ΚΕΣΠΕΜ για εμάς είναι ότι τα παιδιά μας λένε ότι εδώ τα ελληνικά είναι εύκολα να τα μάθει κανείς. Μεγάλη ανταμοιβή. Παράλληλα οι μητέρες που στην αρχή φοβόντουσαν τι θα συμβεί στο παιδί τους, τι κρύβεται πίσω από όλα αυτά, μας εμπιστεύτηκαν απόλυτα, μας ζήτησαν να κάνουν και οι ίδεις μαθήματα ελληνικών. Χαρακτηριστικά πέρσι στον Ίασμο έλεγαν πως το ΚΕΣΠΕΜ είναι το σπίτι τους. Ο θεσμός έχει μεγάλη σημασία και θα πρέπει να επιβιώσει ακόμη και όταν τελειώσουν όλα τα ΕΣΠΑ. Ονειρευόμαστε χρόνια τώρα το πρόγραμμα να γίνει μέρος της τοπικής αυτοδιοίκησης, να μετασχηματιστεί σταδιακά. Βέβαια είναι δύσκολο να συζητά κανείς κάτι τέτοια μέσα στα χρόνια της κρίσης, που είναι όλη η χώρα στον αέρα και δεν ξέρουμε τι θα γίνει αύριο. Να σημειώσω ότι τα Κέντρα ξεκίνησαν με το σκεπτικό να γίνουν κέντρα ελληνομάθειας και ουσιαστικά έχουν μεταμορφωθεί –πάντα είναι κέντρα ελληνομάθειας βέβαια- σε κέντρα πολιτισμού και κοινωνικοποίησης στην ταυτότητα του πολίτη της Ελλάδας. 

«Είμαστε εδώ για να είμαστε δίπλα στο σχολείο»

ΠτΘ: Σημειωτέον ότι για πολλά χρόνια για τα παιδιά που δεν είναι η μητρική τους γλώσσα τα ελληνικά το εκπαιδευτικό σύστημα δεν είχε καμία πρόβλεψη άλλης κοινωνικοποίησης…
Θ.Δ.:
Τα ΚΕΣΠΕΜ λειτουργούν παράλληλα με την εκπαίδευση. Τα κέντρα δεν είναι υπεύθυνα για την ελληνομάθεια με την έννοια ότι υπεύθυνα γι αυτό είναι τα σχολεία. Εμείς ήρθαμε για να ενισχύσουμε την ελληνομάθεια για να εισάγουμε κάποιες καινοτομίες στον τρόπο διδασκαλίας, να εισάγουμε νέα υλικά και μια άλλη αντίληψη για το τι σημαίνει να διδάσκεις παιδιά που η μητρική τους γλώσσα δεν είναι η ελληνική και έχουν άλλη πολιτισμική, θρησκευτική, γλωσσική ταυτότητα. Εμείς είμαστε εδώ για να είμαστε δίπλα στο σχολείο.
 
Πάντως αυτό που έχει σημασία είναι ότι αυτή η δουλειά –είμαστε από το 1997 στη Θράκη αν και όχι συνεχόμενα- έχει μια εξέλιξη, μια διεύρυνση. Νομίζω ότι αυτό ήταν το μεγάλο κέρδος του προγράμματος και για εμάς που το υλοποιούσαμε και για την κοινωνία στην οποία απευθυνθήκαμε. Χαρακτηριστικό είναι ότι στην αρχή το πρόγραμμα το γνώριζαν ως πρόγραμμα Φραγκουδάκη, αργότερα ως ΠΕΜ και σήμερα ως ΚΕΣΠΕΜ. Δηλαδή το πρόγραμμα άρχισε ως πρόγραμμα ενός ανθρώπου εξελίχθηκε σε πρόγραμμα εκπαίδευσης μουσουλμανοπαίδων και τώρα έγινε ΚΕΣΠΕΜ, που είναι τα κέντρα μας και είναι ανοιχτά σε όλη την κοινότητα.

«Όταν πρωτοήρθαμε στη Θράκη παρατηρήσαμε ότι αυτό που κυριαρχεί στην τοπική κοινωνία είναι δύο παράλληλοι μονόλογοι»

ΠτΘ: Με αφορμή τις γιορτές που διοργανώνετε κάθε χρόνο εν είδει απολογισμού, τι συναισθήματα σας δημιουργεί εσάς αυτός ο απολογισμός και τι θα παρακολουθήσουμε σε αυτές τις γιορτές;
Α.Φ.:
Αυτές οι γιορτές έχουν ένα πανηγυριώτικο χαρακτήρα όμως το βαθύτερό τους νόημα είναι ένας ανοιχτός διάλογος με τον κόσμο και την κοινωνία. Η λέξη διάλογος έχει μεγάλη σημασία γιατί αυτό που παρατηρήσαμε όταν πρωτοήρθαμε στη Θράκη είναι ότι αυτό που κυριαρχεί στην τοπική κοινωνία είναι δύο παράλληλοι μονόλογοι και ξέρετε όπως μαθαίνουμε από το δημοτικό οι παράλληλες ευθείες ποτέ δεν συναντώνται. Ο διάλογος έχει μέγιστη σημασία για την κοινωνία και νομίζω ότι οι νέες γενιές είναι πιο έτοιμες να τον ανοίξουν και να τον αξιοποιήσουν. Στις γιορτές πράγματι θα κάνουμε έναν σύντομο απολογισμό, γιατί είναι κολοσσιαίο το έργο.
Δ.Θ.: Ο απολογισμός αυτός θα επικεντρωθεί σε δύο βασικά διακυβεύματα γιατί δεν μας ενδιαφέρει να περιγράψουμε το πρόγραμμα. Δεν περιγράφεται άλλωστε. Τα δύο βασικά διακυβεύματα της ημερίδας είναι οι παιδαγωγικές καινοτομίες και η κοινωνική ένταξη. Δηλαδή τι αφήνουμε ως παρακαταθήκη στον τόπο αυτά τα χρόνια που πέρασαν σε σχέση με τις παιδαγωγικές καινοτομίες και την κοινωνική ένταξη.
Α.Φ.: Θα περιγράψουμε ποιο ήταν κατά τι γνώμη μας το καινούργιο πνεύμα που έφερε το πρόγραμμα. Το Σεπτέμβριο του 1997 όταν πρωτοήρθαμε και άνοιγαν τα σχολεία επί δύο εβδομάδες συναντήσαμε όλους τους εκπαιδευτικούς μειονοτικών σχολείων. Τους συναντούσαμε σε ομάδες των 80 ατόμων που έφταναν σε μια μεγάλη αίθουσα, μοιράζονταν σε μικρές ομάδες, μικτές αποτελούμενες από πλειονοτικούς και μειονοτικούς εκπαιδευτικούς και καταγράψαμε τη γνώμη των δασκάλων για όλα τα προβλήματα του μειονοτικού σχολείου. Ξεκινήσαμε δηλαδή καλλιεργώντας το διάλογο και την επιχειρηματολογία.

«Σήμερα στο πρόγραμμα δουλεύουν κοπέλες που είχαν έρθει από 10 χρονών ως μαθήτριες»

ΠτΘ: Το πρόγραμμα από το 1997 που ξεκίνησε έχει μια συνέχεια, γιατί ειδικά στην εκπαίδευση βλέπουμε πως τα πράγματα αλλάζουν όταν αλλάζουν και οι υπουργοί παιδείας…
Θ.Δ.:
Αυτό είναι αλήθεια. Ευτυχώς όλοι ανεξαιρέτως οι υπουργοί από το 1997 υποστήριξαν την ίδια πολιτική για το πρόγραμμα.
Α.Φ.: Ήταν βέβαια και πολύ δύσκολο για τους υπουργούς να αρνηθούν αυτή την πολιτική. Ποιος υπουργός θα μπορούσε να αρνηθεί την πολιτική της ελληνομάθειας και της κοινωνικής ένταξης της μειονότητας; Ποιος θα μπορούσε να αρνηθεί ότι αυτός είναι ο μόνος τρόπος να μπορέσουν οι πολίτες της μειονότητας να είναι πολίτες της Ελλάδας με τις ίδιες ευκαιρίες;
Υπάρχει όμως και κάτι άλλο που βοήθησε στη συνέχιση του προγράμματος. Είναι το μεγάλο πάθος των ανθρώπων που δουλεύουν στο πρόγραμμα. Το πάθος τους, ο ενθουσιασμός τους είναι ασίγαστος σαν να δουλεύουν πρώτη μέρα για αυτό.
Α.Φ.: Χαρακτηριστικό παράδειγμα, που είναι παράλληλα και το μεγάλο μας καμάρι, είναι ότι σήμερα στο πρόγραμμα δουλεύουν κοπέλες που είχαν έρθει από 10 χρονών ως μαθήτριες. Μάλιστα έχουμε καταγεγραμμένο σε βίντεο να λένε πως τα ΚΕΣΠΕΜ τους βοήθησαν, τους έδωσαν κουράγιο να τελειώσουν το Λύκειο και να σπουδάσουν. Έχουν όλες διπλώματα ελληνικών πανεπιστημίων και σήμερα κάνουν ελληνικά στα μικρά παιδιά των ΚΕΣΠΕΜ. Αυτά τα κορίτσια είναι ένα σύμβολο. 

«Τα Κέντρα κοστίζουν πολλαπλάσια κάθε φορά που κλείνουν σε σχέση με το κόστος τους αν παραμένουν ανοιχτά»

ΠτΘ: Το πρόγραμμα θα πάρει παράταση και για του χρόνου;
Θ.Δ.:
Σε αυτό δεν μπορούμε να απαντήσουμε με σιγουριά. Ξέρουμε όμως ότι ο νυν υπουργός παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς ως προς την αντίληψη είναι υπέρ του προγράμματος, όπως και ο αναπληρωτής υπουργός Τάσος Κουράκης που πριν γίνει υπουργός έκανε πολλές ερωτήσεις στη Βουλή γύρω από το πρόγραμμα. Στη φάση που βρίσκεται η χώρα όμως, φαντάζομαι ότι ούτε και ο ίδιος ο υπουργός δεν θα μπορούσε να απαντήσει με σιγουριά για το μέλλον του προγράμματος. Αν όλα πάνε καλά τα καινούργια ΕΣΠΑ υποθέτουμε ότι θα περιλάβουν το πρόγραμμα ξανά και τα Κέντρα θα παραμείνουν ανοιχτά. Άλλωστε τα Κέντρα κοστίζουν πολλαπλάσια κάθε φορά που κλείνουν σε σχέση με το κόστος τους αν παραμένουν ανοιχτά. 

«Η θρακική κοινωνία ξέρει να ενσωματώνει αλλαγές γρήγορα»

ΠτΘ: Ας ελπίσουμε ότι όλα θα πάνε καλά…
Α.Φ.:
Όταν πρωτοήρθαμε οι πιο συντηρητικοί και μεγάλης ηλικίας άνθρωποι μας έλεγαν ότι αυτό που σκοπεύαμε να κάνουμε δεν γινόταν. Κάναμε πολλαπλάσια όμως. Έγιναν θαύματα, η κοινωνία έχει κάνει άλματα, είμαστε έτη φωτός μακριά από το 1997. Η θρακική κοινωνία άλλωστε ξέρει να ενσωματώνει αλλαγές γρήγορα. Η θρακική κοινωνία αντέχει τις αλλαγές και δεν παράγει τέρατα, γιατί ξέρετε οι αλλαγές πολλές φορές από κοινωνιολογική άποψη παράγουν και αρνητικά αποτελέσματα.

 

Συνέντευξη Θάλειας Δραγώνας και Άννας Φραγκουδάκης στο Ράδιο Παρατηρητής 94fm by Ράδιο Παρατηρητής 94,0 Fm on Mixcloud

 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.