Τα «αλαμπουρνεζικα» του Μεγαρου Μουσικης

Της έκδοσης

Σπουδαίο όπλο το μπούμερανγκ. Όταν οι αποικιοκράτες ανακάλυπταν τον πολιτισμό των ιθαγενών της Ωκεανίας, τους είχε κάνει μεγάλη εντύπωση το όπλο και πολλοί από αυτούς το μετέφεραν πίσω στις πατρίδες τους. Για να λένε την αλήθεια βέβαια δεν είχαν όλα τα μπούμερανγκ τη δυνατότητα να επιστρέφουν στον ρίπτη τους. Μόνο κάποια που ήταν κατασκευασμένα από ελαφρότερο ξύλο είχαν αυτή τη δυνατότητα.

Αν και η Ελλάδα δεν υπήρξε αποικιοκρατική χώρα, φαίνεται πως κι αυτή εντυπωσιάστηκε από το μπούμερανγκ με τη λαϊκή σοφία να δημιουργεί τη φράση: «γύρισε μπούμερανγκ».

Σπουδαία όπως είναι η λαϊκή σοφία, δικαίως καταλαμβάνει μεγάλο μέρος στο «μπαούλο» του πολιτισμού μας. Συμπυκνώνει με μοναδικό τρόπο την τέχνη να μεταφέρει διδάγματα της κοινής εμπειρίας. Δυστυχώς βέβαια στις εποχές που ζούμε, των μεγάλων οραμάτων, της καλοπέρασης και των μεγάλων φιλοδοξιών, (που συστηματικά τα κοινωνικά ήθη της ευμάρειας των περασμένων  δεκαετιών καλλιέργησε στο να μην εδράζονται στις δυνατότητες, τις γνώσεις και την εργατικότητά μας αλλά αποκλειστικά και μόνο στα θέλω και τις γνωριμίες μας), η λαϊκή σοφία παραγνωρίζεται ή και σνομπάρεται.

Τα παραδείγματα είναι πάμπολλα, θα σταθούμε όμως στο τελευταίο που συγκέντρωσε την προσοχή μας. Είναι η περίπτωση του Μεγάρου Μουσικής Κομοτηνής. Η «οδύσσεια» της κατασκευής και λειτουργίας του εγχειρήματος είναι γνωστή και δεν θα αναλωθούμε σε αυτή. Ούτε βέβαια θα εστιάσουμε στις τουριστικές στοχεύσεις που έχει η Περιφέρεια για το Μέγαρο και εκφράσαμε τις διαφωνίες μας σε άλλο εκδοτικό σημείωμα. Εκεί που θα επικεντρωθούμε αυτή τη φορά είναι στην παρουσία του Μεγάρου στα social media και δη στο Instagram. Ενέργεια για την οποία γράφαμε στο χθεσινό φύλλο της εφημερίδας μας.

Για να το θέσουμε κόσμια, δεν ξέρουμε πραγματικά αν τέτοιου είδους αναρτήσεις όπως αυτή της ανακοίνωσης του διαγωνισμού προάγουν τον χαρακτήρα του Μεγάρου ως φορέα πολιτισμού, που θέλει να είναι. Αν μας ρωτάτε θα λέγαμε πως μάλλον το αντίθετο καταφέρνει η εν λόγω ανάρτηση. Δεν αναφερόμαστε στο περιεχόμενο της δράσης, αλλά σε αυτό καθ’ αυτό το κείμενο της ανάρτησης. Επιτηδευμένος λόγος (γιατί έτσι τάχα πρέπει να εκφράζονται τα Μέγαρα;) που βρίθει λαθών και σε πολλές προτάσεις δεν βγάζει καν νόημα και όλα αυτά για έναν παιδικό διαγωνισμό ζωγραφικής.

Για να μη μηδενίζουμε τα πάντα, εδώ και αρκετούς μήνες πράγματι γίνεται μια φιλότιμη προσπάθεια το Μέγαρο να αποκτήσει ξανά ζωή. Προσπάθεια που δεν ξέρουμε αν έχει θετικό πρόσημο, αυτό θα το κρίνουν οι αρμόδιοι, όμως με τέτοιες αδέξιες προσπάθειες επικοινωνίας φοβούμαστε πως υποσκάπτεται το όποιο αποτέλεσμα. Και υποσκάπτεται από τους ίδιους τους ανθρώπους που ανέλαβαν να κάνουν επιτέλους το Μέγαρο της πόλης ζωντανό…

Ας επανέλθουμε όμως στη λαϊκή σοφία με τον τρόπο του μπούμερανγκ. Αυτή η σπουδαία έκφραση πολιτισμού έχει δημιουργήσει τη λέξη «αλαμπουρνέζικα» για να περιγράψει κάτι που δεν καταλαβαίνουμε. Ελπίζουμε το Μέγαρο να παραδειγματιστεί από άλλες εκφράσεις και εκφάνσεις της λαϊκής σοφίας.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.