Περι των σχολικων εγχειριδιων στα Μειονοτικα Σχολεια της Θρακης

Από 21 Σεπτεμβρίου οι γονείς των μαθητών του Κεντρικού Μ/κου Σχολείου Ξάνθης έχουν κατέβει σε διαμαρτυρία για τα βιβλία που χρησιμοποιούνται στο ελληνόγλωσσο πρόγραμμα των Μ/κων Σχολείων. Τα θεωρούν ακατάλληλα ή ανύπαρκτα. 

Ποια είναι η κατάσταση: 

Τα βιβλία αυτά γράφτηκαν για τελείως διαφορετικές συνθήκες. Σήμερα οι μαθητές έρχονται στην Α΄ τάξη αφού έχουν φοιτήσει στο Νηπιαγωγείο. Έχουν κατακτήσει ένα βασικό λεξιλόγιο στα ελληνικά. Επίσης έχει αλλάξει το κοινωνικο-οικονομικό στάτους των οικογενειών παρέχοντας στα παιδιά περισσότερες εμπειρίες, παραστάσεις, γνώσεις. Οι γονείς πλέον ζητούν κι απαιτούν για τα παιδιά τους ένα καλύτερο αύριο και ξέρουν πολύ καλά πως αυτό περνά μέσα από την καλύτερη παιδεία κι εκπαίδευση. 

Η ανάγκη για εκσυγχρονισμό του διδακτικού υλικού είναι πλέον επιτακτική. Η απουσία βιβλίων Ιστορίας και Γεωγραφίας δεν μπόρεσε να αναπληρωθεί από τη διαθεματική προσέγγιση που επιχείρησαν τα μη γλωσσικά τεύχη που συνόδευαν το υπόλοιπο υλικό του προγράμματος. Η αλήθεια είναι πως τα τελευταία χρόνια οι εκπαιδευτικοί αναγκάζονται να εκπονούν από μόνοι τους και αναλυτικό πρόγραμμα αλλά και διδακτικό υλικό. Αυτό όμως εναπόκειται στην καλή θέληση και διάθεση του κάθε συναδέλφου. Ούτε υποχρέωσή του είναι, ούτε τι γνώσεις και την επάρκεια έχουμε για κάτι τέτοιο. Η πολύχρονη εμπειρία και η ανάγκη της διδακτικής διαδικασίας μας οδηγούν να το αποτολμάμε.
 
Κάτι ακόμα που θα πρέπει να λάβει κανείς υπ' όψιν του είναι η διαφορετικότητα ανάμεσα στα σχολεία των πόλεων και τα σχολεία των χωριών.
 
Έχοντας όλα αυτά λοιπόν κατά νου γίνεται κατανοητή η ανάγκη ενός νέου προγράμματος. Η χρήση των βιβλίων των δημοσίων σχολείων είναι μια λύση, αλλά μάλλον μοιάζει με λύση ανάγκης. 

Εκτός από το οικονομικό βάρος που προκύπτει από την εκπόνηση νέου προγράμματος και τη συγγραφή καινούριων βιβλίων υπάρχει, όπως σε κάθε τι που έχει σχέση με τη Μειονότητα, και η πολιτική διάσταση του θέματος. Γι' αυτήν θα έπρεπε κανείς να γράψει τόμους για να γίνει κατανοητή.
 
Η σημερινή απόφαση του Υπουργείου να ζητήσει άμεσα την καταγραφή των συναδέλφων που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν τα βιβλία του δημοσίου ως βοηθητικό-υποστηρικτικό υλικό, την συγγραφή πρακτικού που να υπογράφει ο κάθε ένας για την απόφασή του και την αποστολή βιβλίων με αντιστοιχία 1 βιβλίων για κάθε 8 μαθητές δείχνει μάλλον τον πανικό του και την προσπάθεια να κατευνάσει τα πνεύματα και να κλείσει τα στόματα. Ο φόβος της διάδοσης μιας τέτοιας διαμαρτυρίας φυλάει τα έρμα.
 
Γενναίες αποφάσεις στο χώρο αυτό δύσκολα παίρνονται κι ακόμα πιο δύσκολα πραγματοποιούνται.
 

* Η Μαρία Δήμου είναι εκπαιδευτικός στο  Μειονοτικό Σχολείο «Μάστανλη»

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.