Επεκταση του ΔΠΘ σε ολη την ΑΜΘ: Ενα «οραμα» που μετρα δεκαετιες

Η πρόταση του Γιάννη Πανούση το μακρινό 1995-1996

Η υπόθεση της ακαδημαϊκής παρουσίας του ΔΠΘ σε όλη την έκταση της ΑΜΘ, δεν είναι καινούργια, αλλά ούτε και εύκολη όπως αποδεικνύουν τα πράγματα. Κυρίως βεβαίως εναπόκειται στην πολιτική συγκυρία και τις στοχεύσεις των εκάστοτε κυβερνήσεων. Αν είχε γραφεί έως τώρα ένα συνολικό ιστορικό εγχειρίδιο για το Πανεπιστήμιο της Θράκης, σαν αυτές που έχουν γραφτεί για τα δύο πρώτα πανεπιστήμια της χώρας το ΕΚΠΑ και το ΑΠΘ, τότε σίγουρα ένα από τα κεφάλαια θα αφιερωνόταν στα σχέδια για την επέκτασή του.

Μια τέτοια πρόταση, ίσως η πληρέστερη, που έχει κατατεθεί για την παρουσία του ΔΠΘ σε όλη την ΑΜΘ μας έρχεται από το μακρινό πλέον 1995-1996 και υπογράφεται από τον τότε Πρύτανη κ. Γιάννη Πανούση. Φέρει μάλιστα τον τίτλο «Το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης προς το 2.000 μ.Χ.». Θα πρέπει να σημειωθεί ότι την περίοδο εκείνη το ΔΠΘ είχε σχολές σε Ξάνθη, Κομοτηνή και Αλεξανδρούπολη. Δεν είχε ακόμη υλοποιηθεί η επέκταση του πανεπιστημίου στην Ορεστιάδα, όπως επίσης δεν είχαν ιδρυθεί και πολλά από τα τμήματα που γνωρίζουμε σήμερα, όπως το Τμήμα Γλώσσας Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών, το Τμήμα Μοριακής Βιολογίας, το τότε ΔΟΣΑ, το Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης κ.α.

Γιάννης Πανούσης και ΔΠΘ

Για όσους έχουν «κοντή» μνήμη, να θυμίσουμε ότι ο Γιάννης Πανούσης, ακολούθησε την πορεία, συμμετείχε ενεργά και έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην «περπατησιά» και φυσιογνωμία του Πανεπιστήμιου της περιοχής μας, σχεδόν από την ίδρυσή του. Ως πανεπιστημιακός δάσκαλος, από το 1978 υπηρέτησε για 19 έτη στη Νομική Σχολή του ΔΠΘ ενώ δίδαξε επίσης στο Παιδαγωγικό και το ΤΕΦΑΑ του ΔΠΘ. Είχε επίσης εμπλακεί στα διοικητικά του Πανεπιστημίου, ως πρόεδρος της Νομικής, του ΤΕΦΑΑ, του Τμήματος Νηπιαγωγών, Αντιπρύτανης αλλά και Πρύτανης την περίοδο 1994-1997. Μετά την ολοκλήρωση της θητείας του ως πρύτανης του ΔΠΘ αναχώρησε για την Αθήνα, όπου συνέχισε την ακαδημαϊκή του πορεία ως καθηγητής στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών.  

«Όταν ως Πρύτανης του ΔΠΘ σχεδίαζα (και εν πολλοίς οραματιζόμουνα) το 1995-96 την ανάπτυξη του Πανεπιστημίου πίστευα ενδόμυχα ότι η επιτυχία του Ιδρύματος αυτού είναι -εν είδει «πεπρωμένου»- εγγεγραμμένη στην ίδια του τη φύση. (…) Τότε είχα διαβλέψει και την επέκταση του ΔΠΘ σε Καβάλα και Δράμα ώστε να καταστεί ένα συνολικό ίδρυμα όλης της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης» θα γράψει πολλά χρόνια αργότερα, το 2007, σε άρθρο του στον Παρατηρητή της Θράκης για το σχέδιο που είχε καταθέσει, ο κ. Πανούσης.

Η πρόταση

Τι περιελάβανε όμως εκείνη η πρόταση; Την παρουσία του Πανεπιστημίου σε 9 πόλεις της ΑΜΘ με 21 Τμήμα ΑΕΙ, διοικητικά ταξινομημένα σε 7 Σχολές, 18 ΤΕΙ, 8 Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα (ΕΠΙ), 7 Κέντρα και 25 ΙΕΚ.

Συγκεκριμένα ανά πόλη προτεινόταν:

Ορεστιάδα: Τμήμα Αγροτικής Οικονομίας Τμήμα Γεωργικής Βιομηχανίας, Τμήμα Γεωργικής Βιοτεχνολογίας, ΤΕΙ Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων, ΙΕΚ Τεχνολογίας αναπαραγωγής ζώων, ΙΕΚ Τεχνολογίας Θερμοκηπίων, ΙΕΚ Τεχνολογίας επεξεργασίας γάλακτος.

Διδυμότειχο: ΤΕΙ Γεωργικών Μηχανημάτων-Αρδεύσεων, ΤΕΙ Διοίκησης Μονάδων Υγείας, ΤΕΙ Ιατρικών Εργαστητίων, ΤΕΙ Τεχνολογίας Ιατρικών Οργάνων, ΙΕΚ Τεχνολογίας Αρδεύσεων, ΙΕΚ Ιατρικών και βιολογικών εργαστηρίων

Σαμοθράκη: Κέντρο Summer School Γλώσσας, Ιστορίας, Πολιτισμού

Θάσος: Κέντρο Summer School Διεθνών Σχέσεων και Εξωτερικής Πολιτικής

Αλεξανδρούπολη: Τμήμα Ιατρικής, Τμήμα Νηπιαγωγών, Τμήμα Παιδαγωγών Δημοτικής Εκπαίδευσης (υπήρχαν ήδη), ΤΕΦΑΑ (μετακίνηση από Κομοτηνή), Τμήμα Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Τμήμα Ανθρωπολογίας, Μοριακής Βιολογίας και Γενετικής, ΤΕΙ Νοσηλευτικής, ΕΠΙ Διαπολιτισμικής Αγωγής, ΕΠΙ Βιοηθικής, ΕΠΙ Σχολικής και Κοινωνικής Προσαρμογής, Κέντρο Βαλκανικών Γλωσσών, Ψυχοπαιδαγωγικό Κέντρο, ΙΕΚ Νοσηλευτικής τραυματολογίας, ΙΕΚ Νοσηλευτικής ΜΕΘ, ΙΕΚ Νοσηλευτικής ατόμων με ψυχικές παθήσεις, ΙΕΚ Προσχολικής Αγωγής παιδικών με αναπηρία, ΙΕΚ Υγείας και Κοινωνικών Υπηρεσιών

Καβάλα: ΤΕΙ Διοίκησης Επιχειρήσεων, ΤΕΙ Τεχνολογίας Πετρελαίου (υπήρχαν ήδη), ΤΕΙ Συνεταιριστικών Οργανώσεων και Εκμεταλεύσεων, ΤΕΙ Ναυπηγικής, ΤΕΙ Εμπορίας και Διαφήμισης, ΤΕΙ Τουριστικών Επιχειρήσεων, Κέντρο Διεθνών Μεταφορών, ΙΕΚ ειδίκευσης ναυτιλιακής κατεύθυνσης, ΙΕΚ ξενοδοχειακών υπηρεσιών, ΙΕΚ τουριστικού πρακτορείου, ΙΕΚ μεταφορών/τουρισμού

ΤΕΙ Μηχανολογίας, ΤΕΙ Ηλεκτρολογίας, ΤΕΙ λογιστικής (Καταργούνται)

Κομοτηνή: Τμήμα Νομικής Τμήμα Κοινωνικής Διοίκησης, Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας, Τμήμα Ιστορίας Εθνολογίας (υπήρχαν ήδη), Τμήμα Οικονομικών Σχέσεων και Διεθνούς Εμπορίου, Τμήμα Ιστορίας Αρχαιολογίας (μετονομασία Τμήματος Ιστορίας Εθνολογίας) Τμήμα Εθνολογίας Λαογραφίας Βαλκανικών Λαών (από την κατάτμηση του Τμήματος Ιστορίας Εθνολογίας), ΤΕΙ συντήρησης Αρχαιοτήτων, ΤΕΙ Βιβλιοθηκονομίας, ΤΕΙ Διοίκησης Επιχειρήσεων, ΕΠΙ Δικαιωμάτων Ανθρώπου, ΕΠΙ Θρακικού Αρχείου, Κέντρο Σπουδών Ορθοδοξίας, ΙΕΚ Διοικητικού και Οικονομικού Στελέχους, ΙΕΚ Ειδίκευσης εμπορικών επιχειρήσεων, ΙΕΚ Δημοσιογραφίας, ΙΕΚ Διοίκησης Οικονομίας

Δράμα: ΤΕΙ Δασοπονίας (υπήρχε ήδη), Τμήμα Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος, Τμήμα Γεωλογίας Ορυκτολογίας, ΤΕΙ Ορυχείων, ΤΕΙ Τοπογραφίας, ΕΠΙ Οικονομικής Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων ΙΕΚ Ειδίκευσης δασικής προστασίας-Επιμέλειας Εθνικών Δρυμών.

Ξάνθη: Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών, Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος (ήδη υπάρχοντα) Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών Βιομηχανίας, ΤΕΙ Πολιτικών Έργων Υποδομής, ΕΠΙ Διαστημικής και Χάους, ΕΠΙ Περιβαλλοντικών Ερευνών, Τεχνολογικό Πάρκο-Κέντρο, ΙΕΚ Ειδικών εφαρμογών πληροφορικής με πολυμέσα, ΙΕΚ Τεχνολογικών συστημάτων τηλεπικοινωνίας, ΙΕΚ Σχεδίασης μέσω Η/Υ, ΙΕΚ Τεχνικός ελέγχου ρύπανσης, ΙΕΚ Τεχνολογίας.

Η πρόταση περιλάμβανε ακόμη την Ίδρυση Σχολής Αναπτυξιακών Σπουδών* που θα απαρτιζόταν από τα Τμήματα: Αγροτικής Τεχνολογίας και Ανάπτυξης, Βιομηχανικής Ενεργειακής Τεχνολογίας και Ανάπτυξης, Χωροταξίας, Περιφερειακού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης, Μεταφορών Συγκοινωνιολογίας και Ανάπτυξης, Διεθνών Ευρωπαϊκών Εμπορικών Σχέσεων και Ανάπτυξης, Διοίκησης Επιχειρήσεων Προσωπικού και Ανάπτυξης, Πολιτικής Επικοινωνίας Συνεργασίας και Ανάπτυξης,

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Διεθνών Ευρωπαϊκών Βαλκανικών Ηγετικών Στελεχών (για Επιχειρηματίες, Εκπαιδευτικούς, Επιστήμονες Υγείας)

Παράρτημα του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης, Ινστιτούτο Στρατηγικών και Αναπτυξιακών Ερευνών

*Οι σπουδές θα γίνονταν στα ελληνικά, αγγλικά ή και σε μια βαλκανική γλώσσα.

Επίσης Σχολή Σπουδών για Πολιτισμούς Διασποράς*,** με Τμήματα Ανθρωπογεωγραφίας και Δημογραφίας Λαών Διασποράς, Πολιτισμού, Τέχνης και Γλώσσας Λαών Διασποράς, Ελληνισμού της Διασποράς, Τμήμα Λαών Μεσογείου και Μεσοποταμίας (Εβραϊκές, Αραβικές Σπουδές)

Ινστιτούτο Απόδημο Θρακικού Ελληνισμού, Ινστιτούτο Μετανάστευσης και Παλιννόστησης, Ινστιτούτο Πληθυσμιακών Μελετών, Ινστιτούτο Πολυπολιτισμικής ταυτότητας λαών διασποράς,

Κέντρο Σλαβικών και Βαλκανικών Γλωσσών και Πολιτισμών, Κέντρο Μετάφραση και Διερμηνείας Σλαβικών και Βαλκανικών Γλωσσών.

*Οι σπουδές θα γίνονταν στα ελληνικά, αγγλικά και σε μια βαλκανική/σλαβική γλώσσα

**Σύμφωνα με την πρόταση τα παιδιά των παλιννοστησάντων και των αποδήμων θα εγγράφονταν χωρίς εξετάσεις στα Τμήματα αυτά του ΔΠΘ.

«Τα ελληνικά ΑΕΙ πρέπει να αλλάξουν φυσιογνωμία»

Η πρόταση βεβαίως αποπνέει εν μέρει το κλίμα ευμάρειας και τις προτεραιότητες της εποχής, αντικατοπτρίζει ωστόσο και ένα σαφές όραμα για το ρόλο του πανεπιστημίου στην ευρύτερη περιοχή.

Κι αν η πρόταση εκείνη δεν ευόδωσε, κι αν έκτοτε πολλά πρόγραμμα έγιναν «αλλιώς» στο πανεπιστήμιο, αυτό που δεν άλλαξε είναι οι σκέψεις, απόψεις διαπιστώσεις που καταθέτει ο κ. Πανούσης στην κατακλείδα της πρότασης του:

«Καταλήγοντας θέλω να υπογραμμίσω ότι τα ελληνικά ΑΕΙ πρέπει να αλλάξουν φυσιογνωμία και στυλ και να προσθέσουν στο 5ετές πρόγραμμα ανάπτυξης (που οφείλουν κάποτε να καταρτίσουν) και νέα καθήκοντα.

Ανάμεσα στις διακηρύξεις της σύγχρονης αυτής Χάρτας θα μπορούσε κανείς να διακρίνει την ειδική εθνική/ακαδημαϊκή αποστολή του ακριτικού ΑΕΙ, την πανεπιστημιακή διπλωματία των ΑΕΙ/πολιτικών επιστημών ή και βέβαια το χρέος μας προς τους αποδήμους και την ομογένεια.

Μόνο έτσι θα προλάβουμε τον καιρό που φεύγει χωρίς να δίνει μεγάλη σημασία στο συσχετισμό των ψήφων το αποτέλεσμα των ψηφοφοριών και τις διαφοροποιήσεις των ψηφοφόρων που κινούνται μέσα σ’ ένα κρατικοδίαιτο, συγκεντρωτικό, παγιδευμένο από πολιτικούς και εργολάβους αλλά και γραφειοκρατικοποιημένο σύστημα το οποίο δεν τολμά το άλμα προς τα μπρος».

Όλα αυτά 27 χρόνια πριν…

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.