Πιο κοντά στην μοναδική ιστορία και φύση της Ανατολικής Ροδόπης μας φέρνει ο δρόμος Μαρώνειας-Δικέλλων

28.11.2020 06:54

Κώστας Μαρκενδούδης

Με τις ελάχιστες παρεμβάσεις, ακολουθώντας τη σημερινή διαδρομή, θα ασφαλτοστρωθεί ο δρόμος που «αγγίζει» πάρα πολλά μνημεία της περιοχής

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

Τη διαβεβαίωση πως το έργο του δρόμου Μαρώνειας Δικέλλων θα γίνει με τις μικρότερες δυνατές παρεμβάσεις τόσο στο φυσικό τοπίο όσο και στους διάσπαρτους αρχαιολογικούς χώρους της περιοχής, τονίζοντας πως θα αποτελέσει το έναυσμα για να αναδειχθούν όλα τα σημεία κατά μήκος του, έδωσαν όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές κατά την διαδικτυακή παρουσίαση του έργου την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου.

Πρόκειται για ένα δρόμο η ιδέα για τον οποίο ξεκίνησε το 1980, πέρασε από πολλά «κύματα» και αντιξοότητες, όμως με σεβασμό στο περιβάλλον, στους αρχαιολογικούς χώρους αλλά και στο ανάγλυφο της περιοχής, θα καταστήσει την περιοχή ευκόλως προσβάσιμη για όλους.

Στη διαδικτυακή εκδήλωση συμμετείχαν ο Αντιπεριφερειάρχης Ροδόπης κ. Νίκος Τσαλικίδης, η Προϊσταμένητης Εφορείας Αρχαιοτήτων Ροδόπης Χρύσα Καραδήμα, στελέχη της ΔιεύθυνσηςΤεχνικών Έργων ΠΕ Ροδόπης κι ο εκπρόσωπος της αναδόχου μελετητικής εταιρείας ΕΥΕΡΓΟΣ Αργύρης Πλέσιας, που ανέλυσαν τόσο τα αρχαιολογικά, όσο και τα τεχνικά σημεία του έργου.


Ο νέος δρόμος θα έχει μήκος περίπου 14 χιλιόμετρα, και θα ξεκινά από τον κόμβο που βρίσκεται νότια της Μαρώνειας, προς την κατεύθυνση του Αρχαίου Θεάτρου.Θα περνά από το αρχαίο Θέατρο, την περιοχή της Μαρμαρίτσας, τα τείχη της αρχαίας Ισμάρας, θα διέρχεται πάνω από την παραλία Πετρωτών και τον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας Μεσημβρίας και θα καταλήγει στον αρχαιολογικό χώρο Βρύση Μουσά.

Έτσι και θα μπορέσει να γίνει ευκολότερα προσβάσιμο όλο το παραλιακό μέτωπο της περιοχής, αλλά θα μπορέσουν να γίνουν επισκέψιμοι και οι αρχαιολογικοί χώροι και γενικότερα η περιοχή του Ισμάρου, που αποτελεί έναν άγνωστο χώρο όχι μόνο για τους τουρίστες, αλλά και για πολλούς κατοίκους της περιοχής.

Έργο πνοής για όλη τη Θράκη

Έργο πνοής για την περιοχή μας, που συνδέσει το παραλιακόμέτωπο της Θράκης, και θα δημιουργήσει ευνοϊκές συνθήκες για την περιοχή μαςέχοντας τη δυνατότητα να αλλάξει τη φυσιογνωμία της Ροδόπης, αλλά και την αντίληψη που υπάρχει για την περιοχή, χαρακτήρισε τη σύνδεση ο κ. Τσαλικίδης, ξεκινώντας την παρουσίαση.


Το έργο αυτό μπορεί να πήρε μεγάλο διάστημα για να προχωρήσει, όμως θεωρεί πως σε λίγα χρόνια θα αποτελέσει σημαντικό μέσο ανάπτυξης και συνδεσιμότητας με την ευρύτερη περιοχή, και από την αφάνεια θα αποτελέσει πέρασμα και σημείο συνάντησης.

«Η αρχαιολογική ταυτότητα της περιοχής μας είναι συνδεδεμένη άρρηκτα με τον επίμαχο χώρο» ανέφερε ο κ. Τσαλικίδης, τόσο λόγω του Θεάτρου, όσο και των άλλων αρχαιολογικών χώρων που βρίσκονται στην περιοχή. Επίσης ο αντιπεριφερειάρχης υποστήριξε πως θα τονώσει την επιχειρηματικότητα και το επενδυτικό ενδιαφέρον, γιατί θα αποτελέσει αφορμή επισκεψιμότητας και επενδύσεων για μια περιοχή που έχει πολλές δυνατότητες και φυσικό πλούτο και θα συνδεθεί πλέον με το τουριστικό και οδικό δίκτυο της ΑΜΘ.

«Η φύση και ο πολιτισμός εμπλέκονται με ξεχωριστό και διαφορετικό τρόπο στην περιοχή μας, και διαχρονικά αποτελούν προτεραιότητα για την Περιφέρεια» υπογράμμισε ο κ. Τσαλικίδης για να προσθέσει πως «ο χώρος από τον οποίο διέρχεται ο δρόμος σηματοδοτεί και τροφοδοτεί την τοπική ταυτότητα, και είναιάρρηκτα συνδεδεμένος με την ιστορία του τόπου, αλλά και τη σύγχρονη καθημερινότητα των κατοίκων».Μάλιστα η Περιφέρεια, τόνισε, έχει σχεδιάσει για τα επόμενα χρόνια συνοδά έργα τα οποία ουσιαστικά θα ενώσουν το παραλιακό μέτωπο από τα Δίκελλα μέχρι το Πόρτο Λάγος.

Με τις ελάχιστες δυνατές παρεμβάσεις στο φυσικό τοπίο η διαδρομή

Το τεχνικό κομμάτι του σχεδιασμού του δρόμου, ώστε να επηρεάσει όσο το δυνατόν λιγότερο το φυσικό περιβάλλον αλλά και τους αρχαιολογικούς χώρους, περιέγραψε ο κ. Πλέσιας, που τόνισε πως ο προηγούμενος σχεδιασμός, πριν από πολλά χρόνια, αντιμετωπίστηκε σαν οδικό έργο, και για αυτό και διακόπηκε.

Με την παρούσα μελέτη, και με την συνεργασία της Εφορείας, ανέπτυξαν μια διαφορετική αντίληψη, που έχει να κάνει με την λογική του αρχαιολογικού περιπάτου, αναδεικνύοντας αρχαιολογικά στοιχεία και το περιβάλλον της περιοχής, και έτσι θεωρεί πως δημιουργήθηκε«ένα εξαιρετικά ικανοποιητικό έργο περιβαλλοντικής και αρχαιολογικής αναδείξεως».


Στόχος τους, σημείωσε, να κρατήσουν στο μέτρο του δυνατού αναλλοίωτο το ανάγλυφο, γιατί πέρα του αρχαιολογικού χαρακτήρα, αποτελεί και ένα τοπίο ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, για αυτό και δεν ξεκίνησαν να κάνουν ένα αυτοκινητόδρομο, αλλά να εκσυγχρονίσουν τον υφιστάμενο δρόμο και να γίνει αυτός βατός στη σύγχρονη τεχνολογία.

Η οδός σήμερα έχει μικρό πλάτος, τοπικά 4 με 4,50 μέτρα και σε μικρά τμήματα όπως στα τείχη της Αρχαίας Ισμάρας 2,50 μέτρα.Ξεκινώντας από την διασταύρωση του δρόμου με τον δρόμο Μαρώνειας-Αγίου Χαραλάμπου, ο κ. Πλέσιας περιέγραψε τις παρεμβάσεις που θα γίνουν:
  • Σε περιοχές που υπάρχει περιορισμός από την ύπαρξη αρχαιολογικών ευρημάτων και σχηματισμών, αλλά και από έντονο εδαφικό ανάγλυφο όπου θα απαιτούνταν εκτεταμένες εκσκαφές, η εφαρμοστέα διατομή θα προσαρμόζεται στο διαθέσιμο χώρο.
  • Στις περιοχές της έναρξης του έργου, του Δυτικού τμήματος των Μακρών Τειχών της Σύναξης και προ της διασταύρωσης προς Άγιο Ευγένιο προβλέπονται συνολικά τέσσερις χώροι στάθμευσης.
  • Στις διασταυρώσεις του δρόμου με την οδό Μαρώνεια - Άγιο Χαράλαμπο, όπου ξεκινά, και την οδό Πετρωτών - Παραλίας Πετρωτών το 12° χλμ. του, προβλέπεται η κατασκευή δύο τετρασκελών ισόπεδων κόμβων.
  • Από την έξοδο του πρώτου χώρου στάθμευσης έως και το αρχαίο θέατρο και σε μήκος 1.410 μέτρων προβλέπεται κατασκευή πεζόδρομου πλάτους 2,05μέτρων ενώ αποκαθίστανται και δύο πλατώματα θέασης με τις προσβάσεις τους στην περιοχή του αρχαίου θεάτρου.
  • Κατά μήκος του δρόμου θα γίνουν παρεμβάσεις για την απορροή των υδάτων, ενώ θα κατασκευαστεί και μία γέφυρα ανοίγματος 28,50 μέτρων.
  • Φωτισμός θα υπάρχει στους κόμβους και στον 1ο χώρο στάθμευσης, ενώ στην περιοχή των Μακρών Τειχών και εξαιτίας του μικρού διαθέσιμου πλάτους οδοστρώματος, θα τοποθετηθεί σύστημα αυτόνομων φωτεινών σηματοδοτών ώστε η κυκλοφορία να πραγματοποιείται εκ περιτροπής.

Ανάδειξη των γνωστών, και των λιγότερο γνωστών σημείων της περιοχής

Τέλος η κ. Καραδήμα σημείωσε πως μετά την απόρριψη του πολύ παρεμβατικού δρόμου τη δεκαετία του ’90, από το 2000 και μετά πολλοί προϊστάμενοι της τότες ΙΘ’  Εφορείας Αρχαιοτήτων, αρχαιολόγοι και μελετητές ασχολήθηκαν με το θέμα, σε συνεργασία με όλες τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, ώστε η χάραξη αυτή, να μην προκαλέσει βλάβη, ή αν υπήρχε ανάγκη παρεμβάσεων, η βλάβη αυτή να μην είναι σημαντική.

Η σημασία της περιοχής και των αρχαιολογικών της χώρων είναι εξαιρετικά σημαντική, ανέφερε, επισημαίνοντας πως και μόνο ο μύθος που υπάρχει πίσω από τον Ίσμαρο, τον μόνο τόπο που με βεβαιότητα έχει αναγνωριστεί ότι πέρασε ο Οδυσσέας, και πέρα από το φυσικό του κάλλος είναι ένας ιδιαίτερος χώρος, που όλοι πρέπει να κάνουν τα αδύνατα δυνατά για να μείνει αλώβητος.

«Κάποια μεγαλύτερη εκσκαφή θα γίνει μόνο για λόγους ασφάλειας, αλλά και ως επιβλέποντες, θα κάνουμε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλη τη διαδρομή, όπουχρειάζεται» ξεκαθάρισε η κ. Καραδήμα.«Ξέρουμε πόσο σημαντικό είναι να γίνει σωστά αυτός ο δρόμος, και να αξιοποιήσουμε όλα αυτά τα μνημεία που βρίσκονται σε όλη τη διαδρομή του δρόμου» επεσήμανε, σημειώνοντας πως πέρα από το αρχαίο Θέατρο ή τη Σύναξη, είναι τα μακρά τείχη του Αγίου Γεωργίου, η μεγαλιθική πύλη, τα λίθινα πατητήρια, λαξευμένοι τάφοι σε βράχο, υπαίθρια ιερά.Για αυτόν και θα προσπαθήσουν να συνδέσουν αυτή τη διαδρομή με διαδρομές και στην κοιλάδα των Πετρωτών, όπου υπάρχουν διάφορα σημεία ενδιαφέροντος.

Άλλωστε, όπως ανέφερε, θα υπάρχει σήμανση στον δρόμο για τους αρχαιολογικούς χώρους, ώστε οι διερχόμενοι να γνωρίζουν πού βρίσκονται, και αν έχουν τη δυνατότητα να τους επισκεφτούν.Μάλιστα σε σημεία που συναντά ο δρόμος διασταυρώσεις ή πάρκινγκ, θα υπάρχει πληροφοριακό υλικό, είτε προς τα παλαιολιθικά ευρήματα, είτε προς τη Σύναξη, είτε προς άλλα σημεία, καθώς και μια μικρή διευθέτηση που θα δημιουργηθεί και σημανθεί από την υπηρεσία.

ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine