Η μονταζιερα του Γιωργου Κ.

Η φετινή τηλεοπτική σεζόν ήταν πολύ ιδιαίτερη για την ελληνική τηλεόραση

Η φετινή τηλεοπτική σεζόν (2019-2020) ήταν πολύ ιδιαίτερη για την ελληνική τηλεόραση. Πολλοί αναφέρθηκαν στην «ανάσταση» της ελληνικής μυθοπλασίας. Πως γίνεται όμως να λέμε πως η μυθοπλασία αναστήνεται και θριαμβεύει όταν καθημερινά κατατροπώνεται από ανούσια ριάλιτι-«σκουπίδια»; Πως γίνεται να μιλάμε για τη νέα εποχή και την εξέλιξη της ελληνικής τηλεόρασης όταν η λογική της κλειδαρότρυπας συνεχίζει να κυριαρχεί; Όταν παραγωγές όπως το “Big Brother” και το “Survivor” πρόκειται να επιστρέψουν και τηλεσκουπίδια σαν το GNTM είναι η αγαπημένη συνήθεια των ανθρώπων, ακόμα και παιδιών;

Για να θριαμβεύσει η ελληνική μυθοπλασία δεν αρκεί να γίνονται καλές παραγωγές, πρέπει να τις παρακολουθεί και κάποιος. Και είναι τουλάχιστον άδικο να παραπονιούνται καθημερινά οι νέοι για την ποιότητα των ελληνικών σειρών όταν δε μπαίνουν καν στον κόπο να τις παρακολουθήσουν και αντιθέτως παρακολουθούν προγράμματα κατωτάτου επιπέδου όπως το “Master Chef”;

Αλλά ας δούμε τα πράγματα κανάλι-κανάλι. Ξεκινώντας με τον ΑNT1. Ήταν γνωστό πως ο ANT1 φέτος είχε μεγάλα σχέδια. Για την ακρίβεια φαινομενικά μεγάλα. Το πρόγραμμα του περιείχε κωμικές σειρές όπως το «Πέτα τη Φριτέζα», το «Μη ψαρώνεις» και το «Αν ήμουν Πλούσιος». Κωμικές σειρές που και είκοσι χρόνια πριν να παιζόντουσαν θα φαινόντουσαν κουρασμένες και ξεπερασμένες. Αλλά οι κωμωδίες σήμερα για την τηλεόραση ίσως να είναι και μία χαμένη μάχη, αφού καμία δεν είναι εφάμιλλη των παλιών καλών κωμικών σειρών. Ενώ με βάση όλα αυτά περιμένεις πως στον τομέα της μυθοπλασίας ο ΑΝΤ1 θα είναι ο μεγάλος χαμένος της σεζόν έρχεται η επιστροφή του «Καφέ της Χαράς» και οι «Άγριες Μέλισσες» να ανατρέψουν τα πάντα.

Η πιο πολυδιαφημισμένη σειρά της τηλεόρασης, «Άγριες Μέλισσες», διαθέτει ένα εξαιρετικό καστ που απαρτίζεται από κυρίως θεατρικούς ηθοποιούς με πρωταγωνίστρια τη Μαρία Κίτσου που είναι ίσως το καλύτερο πράγμα που έχει συμβεί στην ελληνική τηλεόραση εδώ και χρόνια, μία σχετικά καλή σκηνοθεσία, που όμως δεν αξίζει τόσο τα εύσημα που της δίνονται, αλλά και κάτι που οι προηγούμενες σειρές του καναλιού που αναφέραμε δε διαθέτουν. Πάμε και στο σενάριο… Σίγουρα το ότι είναι εποχής κέρδισε το κοινό, όπως και οι χαρακτήρες που είναι πολύ πιο περίπλοκοι από ότι είχαμε συνηθίσει να βλέπουμε στην ελληνική τηλεόραση. Οι «Άγριες Μέλισσες» έδωσαν μία ανάσα στον ΑΝΤ1 μετά τις περσινές ήττες και βοήθησαν τόσο την εκπομπή του Αρναούτογλου δίνοντας lead in, αλλά και ενδιαφέροντες – επιτέλους – καλεσμένους στην εκπομπή του. Το ίδιο ισχύει και για το «Πρωινό» της Σκορδά που δε χάνει ευκαιρία να παίζει αποκλειστικά, πράγμα ειρωνικό αφού που ακούστηκε κανάλι να παίζει στην εκπομπή του spoilers για την πιο δυνατή σειρά του;

Συνεχίζουμε με τον Alpha, που ενώ πέρυσι ήταν ο ξεκάθαρος νικητής της σεζόν, χωρίς να το άξιζε ιδιαίτερα, φέτος ήταν από την πλευρά των χαμένων, πράγμα που είναι όμως κρίμα κι άδικο. Ο Alpha πήρε τολμηρές αποφάσεις. Έκοψε στην 5η χρονιά το «Σόι σου» μία από τις πιο πετυχημένες κωμωδίες που έχει κάνει ποτέ του και δεν επένδυσε καθόλου στα ριάλιτι.

Το «Έλα στη θέση μου», μία κωμωδία που στην πρώτη της χρονιά ήταν μία κανονική σειρά, όχι βέβαια κάτι για να τρελαθείς, αλλά στην τέταρτη που διανύει φέτος αποτελεί αυτό το έργο που ξέρεις κάθε χρόνο πως ένας χαμένος συγγενής θα εμφανίζεται για να διεκδικήσει την εταιρεία, με τον τηλεθεατή να μη δίνει δεκάρα, αλλά παρόλα αυτά να σημειώνει ικανοποιητικά νούμερα τηλεθέασης γιατί παίζει στη «νεκρή ζώνη» των ειδήσεων.

Το «Μην αρχίζεις την μουρμούρα», που στην έβδομη χρονιά του γίνεται η μακροβιότερη κωμωδία της ελληνικής τηλεόρασης (μαζί με τις 7 θανάσιμες πεθερές), χωρίς να κουράζει ιδιαίτερα. Το «Κρατάς Μυστικό», μία ανατρεπτική κωμωδία που είμαστε σχεδόν σίγουροι πως πρόκειται για την πιο έξυπνη, πιο ευφάνταστη και πιο φρέσκια πρωτότυπη κωμωδία της τηλεόρασης που έχουμε δει τα τελευταία 10 χρόνια. Μία σειρά με ένα καστ που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την Ελισάβετ Κωνσταντινίδου και τον Ταξιάρχη Χάνο, που αδικήθηκε όμως στα νούμερα τηλεθέασης.

Το «Σπίτι Είναι», το επόμενο βήμα των σεναριογράφων από το «Σόι σου» που
παρότι δεν ήταν τόσο καλό όσο εκείνο δεν άξιζε τα μονοψήφια νούμερα τηλεθέασης που έλαβε και παρότι όχι ιδιαίτερα καλή κωμωδία, είναι σίγουρα ανώτερη των χλιαρών κωμωδιών του Αντ1 (εξαιρείται το καινούργιο «Καφέ της χαράς»).

Και κλείνουμε με το μεγάλο χαρτί του Alpha, το «Έρωτας Μετά». Μία δραματική σειρά μυστηρίου που διαδραματίζεται σε παρελθόν και παρόν αποτελούμενη από δυνατούς νέους και παλιούς ηθοποιούς μεταξύ άλλων τον Αντώνη Καρυστινό, τη Βάσω Λασκαράκη, την Έμιλυ Κολιανδρή, τη Μπέτυ Λιβανού, τον Μάριο Αθανασίου και τον Γιώργο Νινιό. Παρότι στην αρχή κέρδισε το τηλεοπτικό κοινό ισοπεδώθηκε από το GNTM και δεν ήταν από τα έργα που μπορούσες να παρακολουθήσεις εάν είχες χάσει μερικά επεισόδια. Η σειρά ήταν γεμάτη συμβολισμούς, χαρακτήρες με βάθος, αλλά και μία σειρά που για να σχηματίσεις ολοκληρωμένη άποψη χρειάζεται να την παρακολουθήσεις σε βάθος. Όσο ήρεμη και βασισμένη στο συναίσθημα και το δράμα των χαρακτήρων δείχνει στην αρχή τόσο σοκαριστική, σκοτεινή και γεμάτη δράση αποκαλύπτεται στην πορεία, ενώ μετά και την είσοδο του Γιώργου Νινιού καταλαβαίνεις πως η σειρά δεν είναι καθόλου αυτό που φαίνεται. Η σειρά αδικήθηκε κατάφορα πρώτον επειδή οι τηλεθεατές προτίμησαν τα ριάλιτι και δεύτερον επειδή δεν ήταν και εποχής για να τραβήξει το ενδιαφέρον. Παρόλα αυτά το κοινό που την παρακολουθεί ήταν και είναι αφοσιωμένο, ενώ χάρη τις πρωτοποριακές κινήσεις του Alpha υπάρχει αλληλεπίδραση με τους σεναριογράφους και live chat στο twitter.

Το Star επενδύει για άλλη μία φορά στα ριάλιτι, και βγαίνει νικητής. Έλεος… Το Open του Ιβάν Σαββίδη φέτος κάνει το «Κόκκινο Ποτάμι» μία άρτια σειρά με μεγαλύτερη ουσία από οποιανδήποτε άλλη. Το «Κόκκινο Ποτάμι» ξεκίνησε και συνέχισε δυνατά, αλλά κάπου στην πορεία τα νούμερα δεν ήταν αυτά που έπρεπε. Και πάλι ήταν υψηλά, αλλά άξιζε περισσότερα. Ο ΣΚΑΙ επίσης επενδύει σε ριάλιτι και εκπομπές, αλλά διαθέτει και μία τηλεοπτική καθημερινή σειρά με πολλά εξωτερικά γυρίσματα, ωραία σκηνοθεσία, αλλά απαίσιες ερασιτεχνικές ερμηνείες και σενάριο πρώτης δημοτικού, τις «Οκτώ Λέξεις». Και κάπως έτσι ο Alpha καταλήγει να είναι το κανάλι με το καλύτερο πρόγραμμα και το λιγότερο κοινό.
 

Παρότι λοιπόν κάνουμε λόγο για τον θρίαμβο των ελληνικών σειρών η μόνη που πήγε καλά ήταν ουσιαστικά οι «Άγριες Μέλισσες», πράγμα που θα πρέπει σίγουρα να μας προβληματίζει. Όλα αυτά τα χρόνια λέγαμε για το πόσο κακή είναι η ελληνική τηλεόραση και πως αυτό είναι το πρόβλημα. Μήπως τώρα όμως το πρόβλημα δεν αφορά το πόσο άξια είναι η ελληνική τηλεόραση, αλλά το πόσο προκατειλημμένοι είναι οι νέοι και πόσο διατεθειμένοι είναι να την παρακολουθήσουν; Επίσης σοβαρό πρόβλημα είναι και το ότι ανάμεσα σε όλες αυτές τις σειρές μόλις τρεις δραματικές σειρές ήταν άρτιες («Άγριες Μέλισσες», «Έρωτας Μετά», «Κόκκινο Ποτάμι»), αλλά σχεδόν καμία από τις κωμικές ήταν έστω καλή. Να ‘ναι καλά το «Κρατάς Μυστικό», άντε και το «Καφέ», που είναι νωρίς για να το κρίνουμε. Αλήθεια, πόσο τιμάει την Ελληνική τηλεόραση το πώς έχει αρχίσει και η ίδια να σνομπάρει τις κωμωδίες της όταν αυτές ήταν που τη φτάσανε στο θρίαμβο τη δεκαετία του 1990;

Συμπέρασμα… Η ελληνική μυθοπλασία αναστήθηκε, εν μέρει, αυτό που πρέπει να αναστηθεί τώρα είναι το ενδιαφέρον του κοινού. Διότι αν το κοινό δεν ενδιαφερθεί για την προσπάθεια να γίνουν καλές ελληνικές σειρές τότε η μυθοπλασία θα μπει ξανά σε δεύτερη μοίρα και θα θριαμβεύσουν και πάλι τα ριάλιτι.
 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.