Μαζικη αντιγραφη και εξ αποστασεως εξετασεις

Της Έκδοσης

Μια κραυγή αγωνίας για τα Πανεπιστήμια, όσο αφορά την μαζική αντιγραφή που διαπίστωσε στις εξ αποστάσεως εξετάσεις, εκφράζει με άρθρο του στο in.gr ο Καθηγητής του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας κ. Βασίλης Νιτσιάκος, μετά την αποδοχή του αιτήματος της ακύρωσης των εξετάσεων στο μάθημα «Εισαγωγή στη Λαογραφία».

Σε αυτό, θέτει τον δάκτυλο επί τον τύπον των ήλων,  όσο αφορά τα ουσιαστικά προβλήματα που γεννώνται από την ιδιότυπη αυτή κατάσταση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Αγγίζει δε, με δεδομένο ότι η αντιγραφή ήταν και μαζική, αλλά και τα κείμενα μεταξύ τους ήταν πανομοιότυπα, τόσο την ηθική διάσταση του θέματος όσο αφορά αυτούς που αποφάσισαν να προχωρήσουν σε αυτή, όσο και την ακαδημαϊκή.

Για αυτό και απευθύνει το ερώτημα αν θα πρέπει το Υπουργείο, με δεδομένο ότι η κατάσταση αυτή φαίνεται να είναι γενικευμένη, αν θα πρέπει να σκεφτεί σοβαρά το θέμα του ανοίγματος των Πανεπιστημίων, έστω και σταδιακά.

Πριν παραθέσουμε το κείμενο, παρόλο που ο ίδιος είναι πολύ γλαφυρός στην περιγραφή του, θα θέσουμε και μια δικιά μας απορία. Πόσοι θα πουν ότι καλά έκανε που ακύρωσε τις εξετάσεις, και πόσοι θα θεωρήσουν «Καθηγητική Αυθαιρεσία» την ηθική στάση που κράτησε; Γιατί ο αριθμός των δεύτερων, ίσως βοηθήσει να απαντηθεί το ερώτημά του, «Αυτή είναι η νέα μας γενιά; Αν ναι, τις πταίει;»

Ακολουθεί όλο το κείμενο του άρθρου του:

«Σήμερα Τετάρτη 3 Μαρτίου ζήτησα από τη Γενική Συνέλευση του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων να ακυρωθούν οι εξετάσεις στο μάθημα «Εισαγωγή στη Λαογραφία» , που δίδαξα ως υποχρεωτικό στους φοιτητές του Πρώτου εξαμήνου, λόγω του ότι διαπίστωσα  οργανωμένη μαζική αντιγραφή.

Το αίτημα έγινε ομόφωνα δεκτό με την επισήμανση από τα μέλη της Συνέλευσης ότι το σύστημα εξέτασης μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας έχει οδηγήσει σε ακραία μορφή παθογένειες και  νοσηρά φαινόμενα, που έτσι κι αλλιώς αντιμετωπίζουν τα Πανεπιστήμια. Αποφασίστηκε δε, πέραν της ακύρωσης και επανάληψης της συγκεκριμένης εξέτασης, να εκδοθεί αυστηρή ανακοίνωση προς τους φοιτητές να σταματήσει αυτό το φαινόμενο που εξευτελίζει την εκπαιδευτική διαδικασία και θέτει επίσης ζητήματα ηθικής τάξεως.

Στις κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες είναι γνωστό ότι δεν ενδείκνυνται τρόποι εξέτασης, όπως π.χ, πολλαπλών επιλογών κ.λπ. διότι το ζητούμενο είναι η ανάπτυξη ενός θέματος με κριτικό τρόπο και ανάλογη επιχειρηματολογία. Κάτι τέτοιο ακυρώνεται με οποιοδήποτε σύστημα δεν δίνει τη δυνατότητα στον εξεταζόμενο να αναπτύξει τη σκέψη του αποδεικνύοντας παράλληλα την αφομοίωση όψεων του γνωστικού αντικειμένου κάθε μαθήματος.

Με αυτή τη λογική και διενεργώντας πρώτη φορά εξ αποστάσεως εξετάσεις σε πολυπληθή φοιτητικό κοινό έθεσα απλά ερωτήματα για να αξιολογήσω το κατά πόσο οι εξεταζόμενοι ασχολήθηκαν σοβαρά με το αντικείμενο και εξοικειώθηκαν με θεμελιώδη ζητήματα της επιστήμης ( άλλωστε πρόκειται για εισαγωγικό μάθημα).

Αντί, λοιπόν, να λάβω ηλεκτρονικά κείμενα πρωτογενούς σκέψης βρέθηκα μπροστά στο σοκαριστικό φαινόμενο να διακρίνω πανομοιότυπα κείμενα σε τέσσερις ομάδες ( σχεδόν copy paste). Όσοι προσπάθησαν να τα διαφοροποιήσουν στο ελάχιστο αλλάζοντας κάποιες λέξεις κατά κανόνα έγραψαν ακατανόητα πράγματα.

Εκ των υστέρων πληροφορήθηκα από μέλη της συνέλευσης ότι αυτό γίνεται συστηματικά από τη στιγμή που εφαρμόστηκε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση και όλοι αντιμετωπίζουν πρόβλημα και προσπαθούν να επινοήσουν τρόπους αποτροπής αυτού του εκπαιδευτικά αποτρόπαιου φαινομένου.

Έθεσα στη συνέλευση και την ηθική διάσταση του θέματος, δηλαδή με ποιους κώδικες αξιών κοινωνικοποιούνται όλοι αυτοί οι νέοι,  ώστε να θεωρούν ότι μπορούν να προχωρήσουν στις σπουδές τους αντιγράφοντας και στη ζωή τους γενικότερα με ανάλογες συμπεριφορές και νοοτροπίες. Αυτή είναι η νέα μας γενιά; Αν ναι, τις πταίει;

Πέραν, ωστόσο,  των παραπάνω ζητημάτων,  έχοντας ενημερώσει τα θεσμικά όργανα του Πανεπιστημίου,  απευθύνω ένα αγωνιώδες ερώτημα και προς την ηγεσία του Υπουργείου: Μήπως πρέπει να σκεφτεί σοβαρά το θέμα του ανοίγματος των Πανεπιστημίων, έστω σταδιακά και λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα που αφορούν στην πανδημία; Μήπως;»

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.