Οι «μνηστηρες» μιας πολυφερνης «νυφης», ητοι του λιμανιου της Αλεξανδρουπολης

Δεν είναι αρκετά τα 10 χρόνια που αναμένουμε για το πολυπόθητο «σχήμα» που θα φέρει την ανάπτυξη στο λιμάνι;

Ο τελευταίος πρόεδρος του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. ΑΕ, Άρης Ξενόφος, κατά τη διάρκεια της θητείας του, από τις 6 Νοεμβρίου 2017 μέχρι τις 14 Δεκεμβρίου 2020 οπότε και παραιτήθηκε, στις επισκέψεις του στo λιμάνι της Αλεξανδρούπολης στις 5 Δεκεμβρίου 2017 και στις 24 Ιουλίου 2018, είχε διαβεβαιώσει ότι τo λιμάνι της Αλεξανδρούπολης βρίσκεται σε πρώτη προτεραιότητα και η διαγωνιστική διαδικασία των παραχωρήσεών του θα ξεκινούσε τον Σεπτέμβριο του 2018 και θα ολοκληρωνόταν μέσα στο 2019.
 

Είχε τονίσει μάλιστα ότι το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. θα ενεργήσει με τεχνοκρατικά και όχι πολιτικά κριτήρια. Άραγε μήπως μετά την παραίτησή του δούμε το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. να ενεργεί με πολιτικά και όχι τεχνοκρατικά κριτήρια; Άραγε, γιατί η διαδικασία των συμβάσεων παραχώρησης συνεχώς αναβαλλόταν; Στις 26-9-18 ο κ. Ξενόφος, σε συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθμό “Alpha 9,89”, είχε πει ότι «περιμένουμε να κατατεθεί νομοσχέδιο που θα δίνει το πλαίσιο των παραχωρήσεων και υπο-παραχωρήσεων» και επανέλαβε ότι τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας είχαν προτεραιότητα και μετά θα ακολουθούσαν τα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Κέρκυρας. Τα σχέδια της κυβέρνησης γι’ αυτό το νομοσχέδιο είχε επιβεβαιώσει σε συνέντευξή του, στις 6-10-2018, και ο τότε αρμόδιος υπουργός Ναυτιλίας Φώτης Κουβέλης.

Τον Ιούλιο 2019 είχαμε εθνικές εκλογές και φυσικά προέκυψε νέα κυβέρνηση και νέος υπουργός Ναυτιλίας. Στις 4-2-2020, δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 23 Α) ο Ν. 4660/2020 περί «Κύρωσης του Πρωτοκόλλου Τροποποίησης της Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής». Με τη Συμφωνία αυτή «…χορηγείται στην Κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών καθεστώς προτεραιότητας (ανεμπόδιστη πρόσβαση και χρήση) του λιμένα». Τώρα, το πόσο μπορεί να συμπλέουν σ’ ένα λιμάνι με μια μόνο είσοδο αμυντικές και εμπορικές συμφωνίες-συναλλαγές είναι ένα άλλο θέμα.

Πάντως στις 17-7-2020 το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. ανακοίνωσε διεθνή δημόσιο διαγωνισμό πώλησης πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ ΑΕ) σε ποσοστό τουλάχιστον 67% και στις 16-10-2020 ότι εκδήλωσαν ενδιαφέρον τέσσερα (4) επενδυτικά σχήματα. Δυο αμιγή και δυο κοινοπρακτικά:

1. QUINTANA  INFRASTRUCTURE  &  DEVELOPMENT  LLC
Είναι μια εταιρεία επενδύσεων χαρτοφυλακίου και εκμετάλλευσης που δραστηριοποιείται από το 2011 με έδρα το Χιούστον του Τέξας. Επικεντρώνεται δε στους τομείς ενεργειακών υποδομών και υποδομών δεδομένων και τεχνολογίας, βιομηχανικής αγοράς, διαχείρισης πόρων, τερματικών σταθμών και θαλάσσιων λιμένων.

2. CAMERON SA – GOLDAIR CARGO AE – BOLLORE AFRICA LOGISTICS
Είναι μια κοινοπραξία που απαρτίζεται από τις εξής εταιρείες:

—Η CAMERON SA είναι μια νεοσύστατη εταιρεία του ομίλου επιχειρήσεων Κοπελούζου. Ο «όμιλος Κοπελούζου» είναι μια συνεχώς αναπτυσσόμενη εταιρεία που ιδρύθηκε το 1973. Οι βασικοί επιχειρηματικοί του τομείς είναι: ανάπτυξη και υλοποίηση μεγάλων βιομηχανικών, τεχνολογικών και έργων υποδομής με έμφαση στα ενεργειακά (φυσικό αέριο και ΑΠΕ).

—Η GOLDAIR CARGO AE δραστηριοποιείται στον τομέα των  logistics  με οδικές, αεροπορικές και ναυτιλιακές μεταφορές.

—Η BOLLORE AFRICA LOGISTICS είναι θυγατρική του γαλλικού ομίλου Bolloré και είναι η μεγαλύτερη εταιρεία μεταφορών και εφοδιαστικής αλυσίδας στην Αφρική, με παρουσία σε 42 λιμάνια, και είναι διαχειριστής 16 παραχωρήσεων τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων και 7 τερματικών σταθμών Ro-Ro. 

3. INTERNATIONAL  PORT  INVESTMENTS  ALEXANDROUPOLIS
Είναι μια πρωτοεμφανιζόμενη κοινοπραξία η οποία απαρτίζεται από τις εξής εταιρείες:

—Η  BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP INC είναι επενδυτική εταιρεία με έδρα την πόλη Νικόλαβιλ της Πολιτείας Κεντάκι των ΗΠΑ. Έχει γραφτεί, χωρίς να έχει επιβεβαιωθεί, ότι ο Νο 3 της εταιρείας Ελληνοαμερικανός Τζον Χαραλαμπάκης ήρθε δυο φορές στην Αλεξανδρούπολη (Οκτώβριο 2019 και Ιούνιο 2020) δηλώνοντας «παρών»  στην επικείμενη διαγωνιστική διαδικασία για το λιμάνι. Μάλιστα η επίσκεψή του, τον Οκτώβριο 2019, συνδέθηκε με την τότε επίσκεψη στην Αθήνα και του ΥΠΕΞ των ΗΠΑ, Μάικ Πομπέο. Το Νο 2 της εταιρείας είναι ο Joel Χαραλαμπάκης. Επικεφαλής είναι ο Dale Ahearn, ο οποίος είναι και στο ΔΣ της μεγαλύτερης εμπορικής τράπεζας US Bank στις ΗΠΑ. 

—Η EUROPORTS είναι μια διεθνής εταιρεία διαχείρισης λιμενικών υποδομών και μεταφορών με έδρα τη μικρή πόλη Κάλο του Βελγίου. Διαχειρίζεται 26 τερματικούς σταθμούς σε στρατηγικές θέσεις στην Ευρώπη και την Ασία και διακινεί περισσότερα από 60 εκατ. τόνους φορτία τον χρόνο.

—Η EFA GROUP είναι ελληνικός όμιλος εταιριών που δραστηριοποιείται στην άμυνα, την ασφάλεια και την αεροδιαστημική εδώ και 30 χρόνια. Ασχολείται με την κατασκευή προϊόντων και συστημάτων υψηλής τεχνολογίας καθώς και υπηρεσίες διαχείρισης έργων στους τομείς της αεροδιαστημικής, της άμυνας, της εσωτερικής ασφάλειας και άλλων βιομηχανικών τομέων. Διαθέτει ένα διεθνές δίκτυο συνεργαζόμενων εταιρειών και γραφείων σε όλον τον κόσμο: Αθήνα, Ζουγκ (Ελβετία), Αμπού Ντάμπι (ΗΑΕ), Σιγκαπούρη, Κέμπεν (Γερμανία) και Άρλινγκτον (Βιρτζίνια ΗΠΑ).

—O όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ένας από τους μεγαλύτερους επιχειρηματικούς ομίλους στην Ελλάδα που δραστηριοποιείται στους τομείς των υποδομών, της παραγωγής, προμήθειας και εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας από θερμικές πηγές και ΑΠΕ, των παραχωρήσεων, της διαχείρισης απορριμμάτων και της ανάπτυξης και διαχείρισης ακινήτων. Οι δραστηριότητές του εκτείνονται σε 16 χώρες (Ευρώπη, ΗΠΑ, Μέση Ανατολή), απασχολώντας συνολικά 4.400 εργαζομένους.

4. ΟΛΘ ΑΕ
O ΟΛΘ ΑΕ, από τον Απρίλιο του 2018, υπό τη διοίκηση της κοινοπραξίας Deutsche Invest Equity Partners GmbH (DIEP) – Terminal Link – Belterra, διαχειρίζεται το μεγαλύτερο λιμάνι της Βόρειας Ελλάδας, αυτό της Θεσσαλονίκης, μετά από διεθνή διαγωνισμό για την πώληση του 67% των μετοχών τής εταιρείας ΟΛΘ ΑΕ που είχε ξεκινήσει από το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. τον Μάρτιο του 2014.

Οι σύμβουλοι αξιοποίησης του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ., αφού αξιολογήσουν τις υποβληθείσες εκδηλώσεις ενδιαφέροντος, θα υποβάλουν την εισήγησή τους στο Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου σχετικά με τους υποψηφίους που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής για την επόμενη φάση του διαγωνισμού, τη  φάση των δεσμευτικών προσφορών. Το ένα σίριαλ με τα έργα στο λιμάνι βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και 25 χρόνια. Το άλλο, με το πιο «σχήμα» θα αρχίσει να το λειτουργεί αποδοτικά είναι σε εξέλιξη εδώ και 10 χρόνια. Να δούμε πότε θα τελειώσουν…

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.