Επιχειρηματικότητα και πολίτες στην καρδιά της πολιτιστικής διαδρομής της Εγνατίας Οδού

19.03.2019 10:06

Κώστας Μαρκενδούδης

Σταύρος Μπένος «Αυτό το σχέδιο μπορεί να αλλάξει όχι μόνο το αναπτυξιακό μοντέλο της περιφέρειας και της χώρας, αλλά και τη μοίρα της ΑΜΘ»

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

Την ανάγκη να αγκαλιάσουν οι πολίτες της Περιφέρειας ΑΜΘ το εγχείρημα της δημιουργίας πολιτιστικής διαδρομής της Εγνατίας Οδού, μέσω της σύνδεσής της με την τοπική επιχειρηματικότητα και κοινωνία, ώστε αυτή να έχει πραγματικά αποτελέσματα, τόνισε από την Αλεξανδρούπολη ο πρόεδρος του Σωματείου Διαζώματος κ. Σταύρος Μπένος, ο οποίος βρέθηκε αυτή τη φορά στην περιοχή μας, την οποία επισκέπτεται πολύ συχνά, με αφορμή την ομιλία του στο Παγκόσμιο Συνέδριο Θρακών.
 
Ο κ. Μπένος, μαζί με τους συνεργάτες του, τον κ. Γιάννη Λασκαράκη, τον κ. Νίκο Δρακωνάκη και τον κ. Χρήστο Χιώτη, που έχουν αναλάβει διαφορετικές ενέργειες εκ μέρους του σωματείου, αλλά και το μέλος του ΔΣ κ. Άρτεμις Τσολάκη, ανέλυσαν τις δυνατότητες που δίνει η διαδρομή, και πώς αυτή ανοίγει μια σειρά από δυνατότητες, τις οποίες πρέπει να αδράξουν οι πολίτες της περιοχής. 

Σε εξέλιξη το πρόγραμμα 

Να υπενθυμίσουμε πως στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, βρίσκεται σε εξέλιξη ένα νέο και καινοτόμο πρόγραμμα, η «Πολιτιστική Διαδρομή της Εγνατίας Οδού – VIA EGNATIA», που  έχει αρχίσει να σχεδιάζεται από την Περιφέρεια, τους Δήμους, το Υπουργείο Πολιτισμού και το ΔΙΑΖΩΜΑ.
 
Το πρόγραμμα Via Egnatia έχει ενταχθεί στην Ο.Χ.Ε. του επιχειρησιακού προγράμματος «Αν. Μακεδονίας & Θράκης 2014-2020» και έχει συνολικό προϋπολογισμό 55 εκ. ευρώ.
 
Τον περασμένο Ιανουάριο, στο πλαίσιο οικοδόμησης της διαδρομής της Εγνατίας Οδού, υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του Διαζώματος και της Περιφέρειας Α.Μ.Θ..
 
Τον Δεκέμβριο του 2108, το Διοικητικό Συμβούλιο του Διαζώματος, ενέκρινε ομόφωνα την εκπόνηση μελέτης  για την «Οργάνωση της συμμετοχής της τοπικής οικονομίας στην Πολιτιστική Διαδρομή της Εγνατίας Οδού». Αντίστοιχη μελέτη, είχε εκπονηθεί και για την Περιφέρεια της Ηπείρου, και κρίνεται πολύ σημαντική καθώς έχει ως αντικείμενο την πρόβλεψη και τον προσδιορισμό δημιουργίας φορέα που θα έχει την ευθύνη της διαχείρισης και λειτουργίας της πολιτιστικής διαδρομής εν γένει.
 
Για την επιτυχία υλοποίησης της Πολιτιστικής Διαδροµής της Εγνατίας Οδού βέβαια, αναγκαία προϋπόθεση είναι η λειτουργική σύνδεση της τοπικής επιχειρηματικότητας µε τη Διαδροµή και η μελέτη που ανέθεσε το Σωματείο προβλέπει τη λεπτομερή περιγραφή της μεθοδολογίας για την εξασφάλιση της ενεργούς και ποιοτικής συμμετοχής των επιχειρήσεων στη Διαδρομή. 

Παλίμψηστο 5 πολιτισμών 

Όπως ανέφερε ο κ. Λασκαράκης, η αρχαία Εγνατία είναι ένας πανάρχαιος δρόμος, που έχει τη δική του ιστορία, την οποία αφηγούνται τα μνημεία που συναντώνται στο διάβα του.
 
«Αποτελεί ένα παλίμψηστο, γιατί στο διάβα της είναι κρυμμένοι πέντε πολιτισμοί, τους οποίους πρέπει να αναδείξουμε» ανέφερε, και αυτός είναι ο στόχος της συγκεκριμένης επένδυσης, μέσα από την οποία αναπτύσσεται ο πολιτισμός και η αποκατάσταση των μνημείων, αλλά και προωθείται και η σύνδεσή τους με τις επιχειρήσεις του τουρισμού και τη διατροφική γεωργία.
 
Η περιοχή μπορεί να βρίσκεται στην παραμεθόριο, όμως το έργο μπορεί να αποτελέσει το όχημα που θα μειώσει την απόσταση από το κέντρο, ανέφερε η κ. Άρτεμις Τσολάκη, μεταφέροντας τις θετικές εντυπώσεις όσων είχαν βρεθεί στην περιοχή μας κατά την προηγούμενη γενική συνέλευση του Διαζώματος.
 
«Η Ελλάδα πιστεύει σε εμάς, και νομίζω ότι θα πρέπει και εμείς να πιστέψουμε σε αυτό το έργο και να δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό» σημείωσε. 



Δυνητικός χώρος 160 εκ. επισκεπτών 

Τιμητική μνεία σε δύο ανθρώπους που πρωταγωνίστησαν και ήταν μέρος αυτής της προσπάθειας, τον κ. Λασκαράκη, που τον θεωρεί περισσότερο διανοούμενο παρά πολιτικό, και τον αείμνηστο κ. Γιώργο Παυλίδη που πίστεψε σε αυτή, και δημιούργησε αυτή την ΟΧΕ, η οποία είναι η μεγαλύτερη της χώρας, έκανε ο κ. Μπένος, σημειώνοντας πως η ΑΜΘ τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει, από ένα περίκλειστο χώρο σε μια περιοχή μεγάλων δυνατοτήτων.
 
Και παρόλο που υπάρχουν πολλά σχέδια για τις δυνατότητες της, θεωρεί πως δεν υπάρχει τίποτα πιο μεγαλόπνοο από το σχέδιο της Εγνατίας οδού για την Περιφέρεια, που υστερεί σημαντικά στον τομέα του τουριστικού προϊόντος σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα, την ώρα που θα μπορούσε να είναι πολύ ψηλότερα. Αυτό συμβαίνει, σύμφωνα με τον κ. Μπένο, γιατί δεν έγινε ποτέ μια οργανωμένη προσπάθεια στον χώρο του πολιτιστικού τουρισμού. « Η περιοχή έχει υπέροχα μνημεία, της φύσης και του πολιτισμού, έτοιμο το branding του αρχαίου αυτού δρόμου, αλλά και ένα σπουδαίο πρωτογενή τομέα, καθώς και σπουδαίο ανθρώπινο δυναμικό πανεπιστήμιο και υποδομές» σημείωσε, και το μόνο που λείπει είναι κάτι που θα τα συνδυάσει όλα μαζί σε ένα ενιαίο προϊόν, το οποίο θα προκαλέσει το ενδιαφέρον δυνητικών επισκεπτών, σε ένα χώρο 160 εκ. ανθρώπων. 

4 φάσεις για την υλοποίηση 

Όλα αυτά θα γίνουν σε 4 φάσεις, με πρώτη φάση τις υποδομές, δεύτερη φάση το μάρκετινγκ και τις ψηφιακές εφαρμογές, τρίτη φάση την επιχειρηματικότητα και τέταρτη φάση, και πιο δύσκολη κατά τον κ. Μπένο, τη διακυβέρνηση.
 
Αποστολή του Διαζώματος είναι να βοηθήσει να οικοδομηθούν σθεναρά, σωστά και με απόλυτη σιγουριά αυτές οι φάσεις σε συνεργασία με την Περιφέρεια και τη Διαχειριστική Αρχή.
 
Μάλιστα θεωρεί σημαντικό ότι στο πρόγραμμα προβλέπονται όχι απλά οι βασικές υποδομές, αλλά και οι μικρές λειτουργικές υποδομές για την προσβασιμότητα των χώρων, αλλά και τη σήμανση, οπότε η πρώτη φάση, προχωρά σε ικανοποιητικό βαθμό.
 
Όμως η χώρα μας δεν είχε ιδιαίτερο πρόβλημα στην δημιουργία υποδομών αλλά στα άλλα τρία πεδία, κάτι που ο κ. Μπένος θεωρεί πολιτισμικό έλλειμα, μιας και τα έργα και οι υποδομές για να δικαιωθούν θα πρέπει να μπουν στη ζωή των ανθρώπων και να αποδώσουν στην πραγματική οικονομία, διαφορετικά μπορούν να αποτελέσουν άγος και άχθος για τη χώρα.
 
Για αυτό και προχωρούν ως Διάζωμα στη δεύτερη φάση, έχοντας υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με την αυτοδιοίκηση, φέρνοντας νέους πόρους και νέους συμμάχους, με τη συμμετοχή όχι μόνο φυσικών προσώπων, αλλά και εταιρικά μέλη, που συγκροτούν ένα καλάθι χορηγών και δωρητών για το κάθε πρόγραμμα.
 
Ήδη για την περιοχή υπάρχουν δύο χορηγοί, η Εθνική Τράπεζα και το ίδρυμα Κανελλόπουλου του Ομίλου Τιτάν, με τις οποίες δημιουργήθηκε η μελέτη του κ. Χρήστου Χιώτη για την ψηφιακή στρατηγική για τον πολιτισμό, που θα ετοιμάσει και όλες τις προσκλήσεις για τα ψηφιακά στο πρόγραμμα της ΟΧΕ.
 
Ο τρίτος πυλώνας ανατέθηκε σε ένα έμπειρο οικονομολόγο, τον κ. Νίκο Δρακωνάκη, ο οποίος θα προχωρήσει, πέρα από τη δημιουργία του συμφώνου ποιότητας για το οποίο το Διάζωμα έχει ήδη εμπειρία, σε επαφή με εκείνους τους επιχειρηματίες που θα αποτελέσουν το πρώτο cluster επιχειρήσεων, που θα συμμετάσχουν σε αυτό.
 
Όσο για τον τέταρτο πυλώνα, στηρίζουν την περιφέρεια, στην δημιουργία φορέα διαχείρισης προορισμού, ο οποίος θεωρούν πως θα πρέπει να συγκροτηθεί το συντομότερο για να πιάσει δουλειά, ώστε τα μέλη του να εξοικειωθούν με το προϊόν το οποίο σε σύντομο διάστημα θα κληθούν να διοικήσουν και να διαχειριστούν.
 
«Αυτό το σχέδιο μπορεί να αλλάξει όχι μόνο το αναπτυξιακό μοντέλο της περιφέρειας και της χώρας, αλλά και τη μοίρα της ΑΜΘ» ανέφερε, τονίζοντας πως το προϊόν πρέπει πρώτα να το αγαπήσουν οι πολίτες, για να το αγαπήσουν στη συνέχεια οι επισκέπτες του. 

Γόνιμο έδαφος για τις επιχειρήσεις 

Την έκπληξη που του προκάλεσε το γόνιμο έδαφος που εντόπισε για τις επιχειρήσεις περιέγραψε ο κ. Νίκος Δρακωνάκης, σημειώνοντας πως η προσπάθεια που γίνεται είναι περισσότερο ποιοτική, παρά ποσοτική, μιας και δεν επιδιώκουν να εντοπίσουν αριθμό, αλλά είδος και ποιότητα επιχειρήσεων για να συνεργεί προς αυτή την κατεύθυνση.
 
Αυτό που προσπαθούν να κάνουν, ανέφερε, είναι να εντοπίσουν ευκαιρίες και όχι προβλήματα, και αφού εντοπίσουν τις επιχειρήσεις και δημιουργήσουν ένα σχέδιο δράσης, θέλουν να συμφωνήσουν ώστε αν δουλέψουν σοβαρά, μεθοδικά και όλοι μαζί, αυτό θα αποτελέσει το κλειδί της επιτυχίας.
 
Για αυτό και θα προσπαθήσουν με πολύ προσοχή να εντοπίσουν τα στοιχεία της προσπάθειας αυτής που θα πείσουν όλους ότι αξίζει τον κόπο να επενδύσουν χρόνο και χρήμα, αθροίζοντας δυνάμεις. 



Αξιοποίηση του έργου που έχει γίνει μέχρι σήμερα 

Για τις δυνατότητες που θα δώσει η μελέτη για τη δημιουργία Ψηφιακής στρατηγικής για τον Πολιτισμό,  ως οδηγός για τη χρήση των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας στο χώρο του πολιτισμού ανέφερε ο κ. Χρήστος Χιώτης, που έχει αναλάβει και τη δημιουργία ηλεκτρονικής ιστοσελίδας (website) για την πολιτιστική διαδρομή της Εγνατίας οδού, τη σχεδίαση τριών θεμάτων ιστοσελίδων για μικρομεσαίες επιχειρήσεις και για την εκπόνηση τεχνικών προδιαγραφών συγχρηματοδοτούμενου έργου συνολικής και μόνιμης ψηφιακής ανάδειξης της πολιτιστικής διαδρομής.
 
Στην ιστοσελίδα, σημείωσε, θα υπάρχει πρόβλεψη για τους κόμβους και ισότιμη παρουσίαση των χώρων ενδιαφέροντος, των διαφόρων επιχειρήσεων, αλλά και των εκδηλώσεων της τοπικής κοινωνίας.
 
Παράλληλα τα θέματα θα αποτελέσουν εργαλεία για τις επιχειρήσεις που θα ενταχθούν στο σύμφωνο ποιότητας, ενώ οι ψηφιακές εφαρμογές θα είναι επιτόπιες στα μνημεία, και αφορούν εξοπλισμό που θα χρειαστεί σε κάθε ένα και θα βοηθήσουν συνολικά την ιδιαίτερη ξενάγηση των επισκεπτών σε αυτά.
 
Ήδη υπάρχει αρκετό υλικό και έτοιμες δομές, τις οποίες θα προσπαθήσουν να χρησιμοποιήσουν στο σύνολό τους, ώστε να μην πάει χαμένη η δουλειά που έχει γίνει μέχρι τώρα, και να προσαρμόσουν τις προδιαγραφές τους ώστε το σημαντικότερο κομμάτι του έργου, η δημιουργία ενός μεγάλου ψηφιακού αποθετηρίου, να χρησιμοποιήσει όσο το δυνατόν περισσότερο όσα έχουν γίνει μέχρι σήμερα, και όλοι οι οργανισμοί που θα περιέχουν περιεχόμενο να έχουν μια σταθερή πορεία, και να είναι δυναμικό.

ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine