Το Μουσικο Σχολειο Κομοτηνης παει στην Κερκυρα για την Κυριακη των Βαιων
Στο Μουσικό Σχολείο Κομοτηνής βρέθηκε την Κυριακή 26 Μαρτίου ο Δρ. Μουσικολογίας του Ιονίου Πανεπιστημίου κ. Κωνσταντίνος Ζερβόπουλος, ο οποίος πραγματοποίησε πρόβες με τους μαθητές της ορχήστρας του σχολείου που θα συμμετάσχουν στην λιτάνευση του Ιερού Σκηνώματος του Αγίου Σπυρίδωνος την Κυριακή των Βαΐων, μια λιτανεία που τελείται από το 1630 σε ανάμνηση της απαλλαγής του νησιού από τη θανατηφόρο επιδημία της πανώλης.
Στη λιτανεία συμμετέχουν και οι 18 Φιλαρμονικές του νησιού για να τιμήσουν τον Πολιούχο Άγιο της Κέρκυρας, και φέτος, μετά από πρόσκληση του κ. Ζερβόπουλου, θα βρεθούν εκεί και μαθητές του Σχολείου.
Με αφορμή την παρουσία του στην Κομοτηνή, και την συμπλήρωση 200 χρόνων από τη συγγραφή του «Ύμνου εις την Ελευθερία» και στο πλαίσιο των εκδηλώσεων των 30 χρόνων λειτουργίας του, το Μουσικό Μουσικού Σχολείου Κομοτηνής πραγματοποίησε διάλεξη με ομιλητή τον κ. Ζερβόπουλο, με θέμα «Οι μελοποιήσεις του σολωμικού Ύμνου εις την Ελευθερία από τον Νικόλαο Χαλικιόπουλο – Μάντζαρο και η καθιέρωση του ελληνικού εθνικού ύμνου» το βράδυ της ίδιας ημέρας.
Σημαντική η παρουσία των μαθητών του Μουσικού στην Κέρκυρα
Ο κ. Ζερβόπουλος βρέθηκε στην Κομοτηνή με πρωτοβουλία του καθηγητή κ. Σπύρου Ρέγγη, ώστε να συμπράξει η μπάντα που διευθύνει στην Κέρκυρα με το Μουσικό Σχολείο Κομοτηνής, και να συμπράξουν τα μέλη της Μπάντας του σχολείου και να συμμετέχουν στην λιτάνευση του Ιερού Σκηνώματος του Αγίου Σπυρίδωνος.
Πρόκειται για μια πολύ μεγάλη γιορτή στην Κέρκυρα, και τα παιδιά θα έχουν την δυνατότητα όχι μόνο να συμμετάσχουν σε αυτό το σημαντικό γεγονός, αλλά και να επισκεφτούν την ιστορική παλιά Φιλαρμονική της Κέρκυρας, όπου θα παρακολουθήσουν μια πρόβα, καθώς και το Μουσείο της.
Ειδικά για την μελοποίηση του Ύμνου, σημείωσε πως πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό και άγνωστο κεφάλαιο στην ελληνική μουσική, μιας και υπάρχουν τρεις ολοκληρωμένες μελοποιήσεις από τον Μάντζαρο.
Η πρώτη, από την οποία προέρχεται ο σημερινός Εθνικός Ύμνος, εκδόθηκε στο σύνολό της ένα χρόνο μετά το θάνατο του συνθέτη στο Λονδίνο το 1873 σε μια σπανιότατη έκδοση, της οποίας το χειρόγραφο φαίνεται να έχει χαθεί, χάρις στην οποία σώθηκε αυτή η πρώτη μελοποίηση.
Ο Μάντζαρος έκανε αυτή τη μελοποίηση, που ολοκληρώθηκε γύρω στο 1830, με σκοπό να διαδοθεί το ποίημα σε ευρύτερα πληθυσμιακά στρώματα τραγουδώντας το, μιας και είναι ευκολότερο να γίνει γνωστό, με αποτέλεσμα να γίνει ένα δημοφιλές πατριωτικό τραγούδι στα Επτάνησα.
Όταν επισκέφτηκε ο Βασιλέας Γεώργιος το 1865, ένα χρόνο μετά την ενσωμάτωση των Ιονίων Νήσων στην Ελλάδα, την Κέρκυρα, ο λαός τον υποδέχθηκε με αυτό το πατριωτικό τραγούδι, και μετά από πρόταση του Υπουργού των Ναυτικών, δόθηκε εντολή να καθιερωθεί ως επίσημο Εθνικό Άσμα.
Προϊόν δουλειάς 35 ετών η πολυφωνική σύνθεση του ύμνου
Ο Μάντζαρος όμως δεν θεωρούσε τόσο σημαντική την πρώτη μελοποίηση, απλά την έκανε ώστε να γίνει γνωστότερος ο ύμνος στο ευρύ κοινό. Για αυτό και ξεκίνησε να δουλεύει στην σύνθεση της πολυφωνικής μελοποίησης, κάτι που του πήρε πάνω από 35 χρόνια.
Η εργασία πάνω σε αυτή έγινε σε διάφορες φάσεις, και γύρω στο 1844, αφιερώνει μια ενδιάμεση μελοποίηση στον βασιλιά Όθωνα, που αποτελεί μια μείξη της πρώτης με την πολυφωνική, και κάποιες ενδιάμεσες δικές του συνθέσεις.
Η τρίτη πολυφωνική ολοκληρώθηκε μετά από πολλά χρόνια, και αποτελεί την τελική μορφή, αν και ελάχιστα γνωστή στο ευρύ κοινό. Στην επέτειο των 200 ετών από την επανάσταση αυτή παίχθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών από το ΜΕΙΖΟΝ Ensemble, ενώ έχει ηχογραφηθεί μόνο μια φορά από τη Χορωδία Κέρκυρας, πριν από λίγα χρόνια.
Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.