Odin Teatret – Θεατρο Οντιν: Το θεατρο με τ’ ονομα ενος Θεου!

Με αφορμή τη διπλή παρουσία της ηθοποιού του Θεάτρου Οντίν Roberta Carreri στην Κομοτηνή

Την Τετάρτη 18 Μαΐου η πόλη της Κομοτηνής και συγκεκριμένα το ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής θα έχει τη μεγάλη χαρά να υποδεχθεί την, μεταξύ πολλών άλλων ιδιοτήτων, ηθοποιό του θεάτρου Οντίν Roberta Carreri. Η Roberta Carreri μέλος του Θεάτρου Odin, από το 1974 και διευθύντρια του ετήσιου διεθνούς σεμιναρίου Odin Week Festival στο Χόλστεμπρο της Δανίας θα παρουσιάσει ως work demonstration, την επαγγελματική της αυτοβιογραφία, με τίτλο «Ίχνη στο χιόνι» (Traces in the snow), ενώ στις 19 Μαΐου επίσης στην σκηνή του ΔΗΠΕΘΕ θα παρουσιάσει το θεατρικό σεμινάριο «Ο χορός των προθέσεων» που εστιάζει στην ικανότητα κατανόησης της προσωπικής παρουσίας του ηθοποιού σε σχέση με τον χώρο και με τους άλλους ηθοποιούς πάνω στην σκηνή.
 
Με αφορμή την παρουσία της καταξιωμένης σε παγκόσμιο επίπεδο ηθοποιού, η σκηνοθέτης και υπεύθυνη των ερασιτεχνικών εργαστηρίων του ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής κ. Άννυ Μαχαιροπούλου, η οποία έχει μαθητεύσει δίπλα στην προσκεκλημένη του ΔΗΠΕΘΕ, μοιράζεται μαζί μας την ιστορία του Θεάτρου Οντίν.

 
******

Kάπου στην δεκαετία του ‘60, ένας νεαρός Ιταλός από τα ελληνόφωνα χωριά της Κάτω Ιταλίας, παρατάει το στρατιωτικό κολλέγιο στο οποίο φοιτούσε, για να μπαρκάρει και να καταλήξει μετανάστης στην Νορβηγία. Εκεί, κάνοντας όλες τις δουλειές που θα μπορούσε να βρει ως μετανάστης , γράφεται ταυτόχρονα στο Πανεπιστήμιο του Όσλο και σπουδάζει γαλλική και νορβηγική λογοτεχνία και Ιστορία των Θρησκειών.
 
Όμως αυτό που ενδιέφερε αυτόν νεαρό, που ονομαζόταν Eugenio Barba (Eουτζένιο Μπάρμπα,) ήταν το θέατρο. Έτσι κατάφερε και πήρε υποτροφία για την Πολωνία , στην Εθνική Σχολή Θεάτρου της Βαρσοβίας από την οποία έφυγε μετά από ένα χρόνο, έχοντας μάθει για έναν νέο σκηνοθέτη με πρωτοποριακή και τρομερά ενδιαφέρουσα δουλειά στο ‘Οπολε της Πολωνίας, τον Jerzy Grotowski (Γιέρζυ Γκροτόφσκι). Έμεινε τρία χρόνια κοντά στον Grotowski που τότε είχε το «Θέατρο των 13 σειρών». Ταξίδεψε στην Ινδία και αφού μελέτησε το παραδοσιακό θέατρο Κατακάλι, τελείως άγνωστο τότε στην Δύση, έγραψε ένα βιβλίο για το Κατακάλι κι ένα βιβλίο για τον Grotowski. 

Η επιστροφή στη Νορβηγία

Όταν ο Eugenio Barba επέστρεψε τελικά το 1964 στην Νορβηγία, ήθελε να δουλέψει ως επαγγελματίας θεατρικός σκηνοθέτης, όμως του ήταν αδύνατο να βρει δουλειά γιατί ήταν ξένος. Έτσι έδρασε με τον ιδιόμορφο και πρωτοποριακό τρόπο που χαρακτηρίζει όλο του το έργο. Συγκέντρωσε ένα μικρό γκρουπ από όσους είχαν αποτύχει στις εξετάσεις της Εθνικής Σχολής Θεάτρου του Όσλο και ξεκίνησε να δουλεύει μαζί τους. Η ομάδα δούλευε και ταυτόχρονα εκπαιδευόταν. Βρισκόντουσαν για τις συναντήσεις τους, σε αποθήκες , αντιαεροπορικά καταφύγια και όπου μπορούσαν να διασφαλίσουν έναν χώρο. Έτσι τον Οκτώβριο του 1965, κάτω από αυτές τις συνθήκες, το Θέατρο Οντίν, γεννιέται, παίρνοντας το όνομα του από τον μεγαλύτερο, ίσως, θεό της σκανδιναβικής μυθολογίας. 

Η πρόσκληση από τον δήμο Χόλστεμπρο της Δανίας και η καθιέρωση του Odin Teatret

Η πρώτη τους παράσταση, «Ορνιθοφιλία», ενός Νορβηγού συγγραφέα, πήγε αρκετά καλά ώστε να κάνουν μια μικρή περιοδεία στις σκανδιναβικές χώρες. Τότε ήρθε η πρόσκληση από τον δήμο μιας μικρής πόλη της Δανίας, του Χόλστεμπρο, να εγκαταστήσουν εκεί το θεατρικό τους εργαστήριο. Από τους πρώτους ηθοποιούς της ομάδας που δημιουργήθηκε στο Όσλο, μόνο δύο δέχτηκαν να τον ακολουθήσουν στην Δανία.
 
Ο δήμος του Χόλστεμπρο τους παραχώρησε έναν ανακαινισμένο πρώην σταύλο και ένα μικρό ποσό χρημάτων για να συντηρηθούν τον πρώτο χρόνο. Το Odin Teatret/Nordisk Teaterlaboratorium , η νέα του πια ονομασία, αποκτά επίσημα έδρα στο Χόλστεμπρο της Δανίας κι ο θρύλος του Odin…. αρχίζει!
 
Ο Barba με το ακατάπαυστο μυαλό του, βρήκε τους τρόπους μέσα στα πρώτα τρία χρόνια όχι μόνο να αυτοσυντηρείται το θεατρικό εργαστήριο του Odin αλλά να δίνει και κέρδη στο δήμο της πόλης. Σεμινάρια, εκδόσεις, φεστιβάλ, φιλμ και βαριά ονόματα του παγκόσμιου θεατρικού χώρου, πλέκονται μέσα στις πρώτες δραστηριότητες του Odin, μαζί με τις παραστάσεις του. 

Η πρακτική του Barter

Το 1973 οι ηθοποιοί του Odin αποσύρονται στην ύπαιθρο της Κάτω Ιταλίας, σ’ ένα είδος θεατρικού μοναχισμού, ώστε να δουλέψουν και να εξερευνήσουν την θεατρική τους τέχνη. Εκεί γεννιέται η πρακτική του Barter, ήτοι της Aνταλλαγής. Το πλαίσιο είναι απλό: Θα σου δείξω κομμάτια της κουλτούρας μου κι εσύ σε αντάλλαγμα θα μου δείξεις κομμάτια της δικιά σου.
 
Οι χωρικοί περίεργοι για το τι έκανα αυτοί οι ξένοι νεαροί, απαίτησαν εξηγήσεις. Όταν έμαθαν ότι ήταν ηθοποιοί , θέλησαν να δουν μια παράσταση τους αλλά ήταν πολύ φτωχοί για να πληρώσουν ακόμα κι ένα εισιτήριο. Ο Barba πρότεινε, λοιπόν, να τους δείξουν την δουλειά τους κι ως εισιτήριο, εκείνοι να τους δείξουν με την σειρά τους τα τραγούδια και τους χορούς τους. Έτσι το Barter γεννήθηκε και μέσα στα χρόνια που ακολούθησαν δημιούργησε μια δική του κουλτούρα στο Odin, την οποία τροφοδοτεί ως σήμερα. Το Barter είναι μια πολιτισμική ανταλλαγή που δίνει την ευκαιρία να ρίξεις μια ματιά σε άλλες μορφές έκφρασης, διαφορετικές από τις δικές σου. Παράλληλα είναι μια κοινωνική ανταλλαγή που αψηφά την προκατάληψη, τις γλωσσικές διαφορές, την διαφορά στην νοοτροπία και την συμπεριφορά. 

Η ίδρυση της ISTA και της Θεατρικής Ανθρωπολογίας

Ιδιοφυής και πρωτοποριακός όπως πάντα ο Barba, ιδρύει το 1979 την ISTA (International School of Theatre Anthropology ) ανοίγοντας ένα τελείως καινούργιο πεδίο, αυτό της Θεατρικής Ανθρωπολογίας, αρχίζοντας από το βασικό ερώτημα «Γιατί κάνει θέατρο ο άνθρωπος;». Ηθοποιοί, χορευτές, περφόρμερ έχουν πια ένα πεδίο όπου συναντιούνται με ακαδημαϊκούς για να ερευνήσουν και να συγκρίνουν τα τεχνικά θεμέλια της σκηνικής τους παρουσίας.
 
Στις αρχές της δεκαετίας του ’80 το Theatrum Mundi Ensemble, παίρνει σάρκα και οστά παρουσιάζοντας παραστάσεις μ’ ένα πυρήνα ηθοποιών που προέρχονται από πολλές και διαφορετικές θεατρικές παραδόσεις.
 
 Μέσα στα 50 χρόνια λειτουργίας του το Odin παρουσίασε πάνω από 76 παραστάσεις σε 64 διαφορετικές χώρες και διαφορετικά κοινωνικά πλαίσια. Παραστάσεις και δράσεις που άλλαξαν το θεατρικό γίγνεσθαι, που έφεραν νέα κατεύθυνση στο θέατρο του 20 αιώνα και δημιούργησαν ένα παγκόσμιο ρεύμα αλλαγής αφήνοντας ανεξίτηλα την σφραγίδα του και δημιουργώντας τον δικό του θρύλο. 

Η παρουσία της Roberta Carreri στο ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής

Αποτελεί ένα μοναδικό γεγονός για την πόλη μας ότι το ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής θα μας δώσει την ευκαιρία να πάρουμε μια διπλή γεύση από την «σχολή» του Odin Teatret, με την παράσταση «Ίχνη στο Χιόνι» (Traces in the snow) και το θεατρικό σεμινάριο «Ο Χορός των Προθέσεων» (The dance of intentions) με την ηθοποιό του Odin , Roberta Carreri.
 
Η Roberta Carreri, ηθοποιός και δασκάλα θα μας ξετυλίξει τον τρόπο που έχτισε τη δικιά της τεχνική μέσα στο Odin σε μια παράσταση /work demonstration την Τετάρτη 18 Μαΐου και θα δουλέψει από κοντά με όσους πάρουν μέρος στο θεατρικό σεμινάριο την Πέμπτη 19 Μαΐου.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.