Η αγαπη για το βιβλιο ειναι κατι το οποιο οφειλει να καλλιεργηθει απο το σπιτι

Λεύκη Σαραντινού, συγγραφέας

Συνέντευξη  στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη

Η Ελευθερία (Λεύκη) Σαραντινού γεννήθηκε στο Ρέθυμνο το 1984. Αποφοίτησε από το Tμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης το 2005 με βαθμό άριστα και υποτροφία. Έχει πάρει δίπλωμα κλαρινέτου, Αρμονίας και Αντίστιξης, ενώ έχει κάνει σπουδές στο πιάνο, το κλασικό τραγούδι και σε διάφορες ξένες γλώσσες. Δούλεψε στο Μουσικό Σχολείο, σε διάφορα ωδεία και φροντιστήρια, και σήμερα διδάσκει κλαρινέτο, χορωδία, θεωρία, μονωδία, φλογέρα, αρμονία και μουσικοκινητική στο Ωδείο Κόψα στην Κομοτηνή, όπου διαμένει με τον σύζυγο και τον γιο της. Παράλληλα ασχολείται με τη διδασκαλία Δημιουργικής Γραφής και Ιστορίας, καθώς και με τη μελέτη της Ιστορίας και τη συγγραφή.

Έχει γράψει τρία ιστορικά μυθιστορήματα («Χαμσίν, ο άνεμος της ανατολής», 2014, αγγλική μετάφραση “Hamsin, wind of the east”, 2018, εκδόσεις Quest publications• «Λέων και Ημισέληνος», 2015, εκδόσεις Historical Quest• «Οι σταυροί της Ρόδου», 2018, εκδόσεις Historical Quest), ένα παραμύθι για παιδιά («Φρουτοφίλοι», 2018, εκδόσεις Historical Quest), ελληνική μυθολογία για παιδιά («Οι θεοί του Ολύμπου και η γέννησή τους», 2018• «Οι άθλοι του Ηρακλή», 2020, εκδόσεις Γράφημα), βυζαντινή ιστορία για εφήβους («Σε χρόνους βυζαντινούς», 2020, εκδόσεις Historical Quest), ένα βοήθημα για την ιστορία θεωρητικής κατεύθυνσης της γ΄ λυκείου («Θέματα νεοελληνικής ιστορίας», 2020, εκδόσεις Historical Quest) και ένα βιβλίο Ιστορίας («Μύθοι που έγιναν ιστορία», 2020, εκδόσεις Ενάλιος). Συγχρόνως ασχολείται με τη συγγραφή βιβλιοκριτικών και ιστορικών άρθρων σε διάφορα ιστολόγια και σε εβδομαδιαία βάση στον τοπικό τύπο της Κομοτηνής και του Ρεθύμνου.

«Νομίζω πως δεν κυκλοφορεί τίποτε παρόμοιο με το “Μια εικόνα μια ιστορία” σήμερα στην ελληνική αγορά»

[…]

 Ε.Ι.: Ποια ήταν η αφορμή για να γραφεί το βιβλίο «Μια εικόνα, μια ιστορία», εκδόσεις Παρατηρητής Θράκης;

Λ.Σ.: Αφορμή ήταν η ιδέα του εικονογράφου Στάθη Γκεβρέκη που ήθελε να αξιοποιήσει με κάποιον τρόπο ορισμένες από τις εικόνες που είχε φιλοτεχνήσει και στις οποίες βασίστηκε τελικά το συγκεκριμένο βιβλίο. Αρχικά είχαμε συνεργαστεί με τον Στάθη στο βιβλίο μου «Φρουτοφίλοι», μία σειρά παραμυθιών με φρούτα, στο οποίο είχε δώσει μορφή στους φρουτο-ήρωές μου. Στη συνέχεια, λοιπόν, μου πρότεινε αυτός να κάνουμε το ανάποδο δηλαδή να ζωγραφίσω εγώ μία ιστορία για κάθε μία από τις εικόνες του!

Ε.Ι.: Ένδεκα διαφορετικές ιστορίες μεταξύ τους ιστορίες, βασισμένες σε μια εικόνα, που θα ταξιδέψουν μικρούς, αλλά και μεγάλους. Μιλήστε μας για το βιβλίο σας.

Λ.Σ.: Το βιβλίο αυτό αποτελεί ανάγνωσμα κατά κύριο λόγο για μικρούς αναγνώστες, αλλά και για ενήλικους. Είναι μία άσκηση φαντασίας θα λέγαμε, ένδεκα ιστορίες με πολύ διαφορετική μεταξύ τους θεματική, που θέλουν να δείξουν πώς μπορεί μία και μοναδική εικόνα να αποτελέσει το έναυσμα για τη συγγραφή μίας ιστορίας. Από την άποψη αυτή, το βιβλίο αποτελεί και μία έξοχη άσκηση Δημιουργικής Γραφής που απευθύνεται σε κάθε ηλικία.

 Ε.Ι.: Μέσα από τους χαρακτήρες του βιβλίου ποια μηνύματα θέλετε να περάσετε στους αναγνώστες;

Λ.Σ.: Υπάρχουν μηνύματα στις ιστορίες που αφορούν τους προβληματισμούς των παιδιών και των εφήβων στη σύγχρονη εποχή, όπως οι σεξουαλικές προτιμήσεις, τα μοναχοπαίδια, ο εθισμός στις οθόνες των ηλεκτρονικών μέσων, η κακή διατροφή, η αποδοχή της διαφορετικότητας του άλλου κ.α.

Ε.Ι.: Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας ενός εικονογραφημένου βιβλίου;

Λ.Σ.: Πιστεύω πως η εικονογράφηση παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στην αποδοχή που θα έχει το βιβλίο από τους μικρούς αναγνώστες, καθώς αυτή είναι που θα τραβήξει πρώτα το ενδιαφέρον του παιδιού. Έπειτα, μεγάλο ρόλο πιστεύω πως παίζει ο επιτυχημένος συνδυασμός εικόνας και ιστορίας. Από την άποψη αυτή, το βιβλίο αυτό είναι κάτι αρκετά ιδιαίτερο και πρωτότυπο, αφού πρώτα έγινε η εικονογράφηση και μετά το κείμενο! Ακολουθήθηκε, δηλαδή, η αντίστροφη διαδικασία από αυτή που συμβαίνει συνήθως, να αποδίδει με εικόνες ένας εικονογράφος την ιστορία ενός συγγραφέα. Νομίζω πως δεν κυκλοφορεί τίποτε παρόμοιο με το «Μια εικόνα μια ιστορία» σήμερα στην ελληνική αγορά.

 Ε.Ι.: Τη σημερινή εποχή που τα παιδιά βλέπουν τηλεόραση και ασχολούνται με το διαδίκτυο έχουν ελεύθερο χρόνο για να διαβάσουν ένα καλό βιβλίο;

Λ.Σ.: Τα περισσότερα παιδιά η αλήθεια είναι ότι έχουν απομακρυνθεί από το βιβλίο ως μέσο ψυχαγωγίας και χαλάρωσης και φαίνεται να προτιμούν κατά κύριο λόγο τα ηλεκτρονικά. Η αγάπη για το βιβλίο είναι κάτι το οποίο οφείλει να καλλιεργηθεί από το σπίτι. Εννοώ ότι τα μικρά παιδιά θα διαβάσουν εφόσον βλέπουν και κάποιον ενήλικα στο σπίτι να κάνει το ίδιο, ωστόσο η περίοδος ιδιαίτερα της εφηβείας είναι συνήθως πολύ αντιδραστική σε ό,τι αφορά τη μίμηση. Τα παιδιά, αλλά και οι έφηβοι, πιστεύω ότι έχουν ελεύθερο χρόνο αλλά δεν επιλέγουν να τον επενδύσουν, δυστυχώς, στην ανάγνωση ενός βιβλίου. Το σχολείο με τη στείρα απομνημόνευση και την επιλογή αναγνωσμάτων αναχρονιστικών πλέον για τα παιδιά στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας θεωρώ ότι έχει μεγάλη ευθύνη. Γενικά είμαι της άποψης ότι ένα παιδί πρέπει να είναι ελεύθερο να επιλέγει τα αναγνώσματά του, ακόμη κι αν αυτά δεν είναι «ποιοτικά» σύμφωνα με τα δικά μας κριτήρια, προκειμένου να «μείνει» στον χώρο του βιβλίου. Γιατί αν μείνει ως παιδί στον χώρο του βιβλίου, θα το κάνει, πιστεύω και ως ενήλικας, όταν τελειώσει η περίοδος της αντίδρασης κατά την εφηβεία.

«Η δημιουργική γραφή είναι ένα αντικείμενο που διδάσκεται και εννοείται πως υπάρχει βελτίωση με την εξάσκηση σε κάθε ασκούμενο»

Ε.Ι.: Φέτος πέρα από τη συγγραφή του παιδικού βιβλίου εκδώσατε και άλλη μια σειρά βιβλίων για τη δημιουργική γραφή. Είναι εύκολο να μας πείτε λίγα λόγια για αυτή τη σπουδαία σειρά;

Λ.Σ.: Τα τρία βιβλία Δημιουργικής Γραφής από τις εκδόσεις 24 γράμματα, αποτελούν μία πλήρη σειρά εγχειριδίων Δημιουργικής Γραφής που απευθύνεται σε όλους τους αναγνώστες και τους εν δυνάμει, υποψήφιους συγγραφείς. Βασίζεται σε ιδέες που ανέπτυξα μέσω της πολύχρονης διδασκαλίας του εν λόγω αντικειμένου τόσο σε ενήλικες όσο και σε παιδιά και τις οποίες συγκέντρωσα, κατόπιν, και εμπλούτισα, σε τρία διαφορετικά βιβλία. Αυτά προσφέρουν πάνω από εκατό —το καθένα—  ασκήσεις δημιουργικής γραφής που καλλιεργούν τη φαντασία και εξηγούν τη μεθοδολογία της συγγραφής, προσφέροντας και από ένα δείγμα συγγραφής για το κάθε είδος, καθώς και λεπτομερείς οδηγίες για την υλοποίηση της εργασίας, μαζί με πολλές επιπρόσθετες ασκήσεις. Το πρώτο από αυτά απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας άνω των οκτώ ετών, μέχρι και την εφηβεία τους, ενώ το δεύτερο σε ενήλικες και εφήβους που θέλουν να βελτιώσουν τον γραπτό λόγο τους. Το τρίτο βιβλίο αποτελεί μία πρωτότυπη πρόταση για εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων και των εκπαιδευτικών βαθμίδων και προσφέρει ιδέες σχετικά με την υλοποίηση ασκήσεων δημιουργικής γραφής στη σχολική τάξη. Να σημειώσω εδώ ότι η δημιουργική γραφή είναι ένα αντικείμενο που μπορεί να εφαρμοστεί σε κάθε μάθημα και σε όλες τις ηλικίες, από τη στιγμή που τα παιδιά θα κατακτήσουν βέβαια την ικανότητα γραφής και ανάγνωσης και το οποίο διδάσκεται πλέον και σε όλες τις σχολικές βαθμίδες, αφού συμπεριλαμβάνεται στα προγράμματα σπουδών του Υπουργείου Παιδείας.

Ε.Ι.: Μπορούν οι μικροί και οι έφηβοι να εκπαιδευτούν και να γράψουν ιστορίες από τη φαντασία τους που στο μέλλον να γίνουν βιβλία;

Λ.Σ.: Η δημιουργική γραφή είναι ένα αντικείμενο που διδάσκεται και εννοείται πως υπάρχει βελτίωση με την εξάσκηση σε κάθε ασκούμενο, ακόμη και στον πιο αδύναμο. Μόνο που ασχολείται κάποιος με οποιαδήποτε μορφή συγγραφής, βελτιώνεται αυτομάτως, έστω και λίγο, ακόμη κι αν δεν το γνωρίζει. Από εκεί κι έπειτα, βέβαια, παίζει ρόλο και η ύπαρξη του πηγαίου ταλέντου που απαιτείται για τη συγγραφή ενός βιβλίου. Αυτό όμως, εφόσον υπάρχει, καλλιεργείται και εξελίσσεται μέσω της δημιουργικής γραφής.

«Σκέφτομαι σαν κάτι ενιαίο τη συγγραφή, τόσο της παιδικής λογοτεχνίας, όσο και της λογοτεχνίας των ενηλίκων»

Ε.Ι.: Είχατε ποτέ φανταστεί τον εαυτό σας ως συγγραφέα παιδικών βιβλίων;

Λ.Σ.: Για να είμαι ειλικρινής έχω συνηθίσει να σκέφτομαι σαν κάτι ενιαίο τη συγγραφή, τόσο της παιδικής λογοτεχνίας, όσο και της λογοτεχνίας των ενηλίκων. Γενικά είμαι της άποψης ότι ένα καλό βιβλίο πρέπει να μπορεί να διαβαστεί εξίσου και από μεγάλα παιδιά και ενήλικες, αλλά και ότι ένας καλός και επαγγελματίας συγγραφέας οφείλει να είναι σε θέση να προσαρμόζει τη γραφή του και το είδος που συγγράφει ανάλογα με τις περιστάσεις.

Ε.Ι.: Όταν ήσασταν μικρή ποιος ήταν ο αγαπημένος σας συγγραφέας που τον είχατε ως πρότυπο;

Λ.Σ.: Όταν ήμουν παιδί διάβαζα πολύ Άλκη Ζέη και Ζωρζ Σαρή. Αυτές ήταν οι αγαπημένες μου συγγραφείς, όπως και ο Ρόαλντ Νταλ από τους ξένους.

 Ε.Ι.: Ποια είναι τα αγαπημένα παιδικά βιβλία που έχετε στην βιβλιοθήκη σας;

Λ.Σ.: «Ο Μεγάλος Φιλικός Γίγαντας» του Ρόαλντ Νταλ, «Τα γενέθλια» και το «Ενωμένες Πάντα» της Ζωρζ Σαρή και το «Παραμύθι με τα χρώματα» του Αλέξη Κυριτσόπουλου.

Ε.Ι. :Πώς συνδυάζετε το να γράφετε για παιδιά και ενήλικους;

Λ.Σ.: Σίγουρα αυτό είναι κάτι το οποίο απαιτεί διαρκή αναπροσαρμογή του τρόπου γραφής και διαρκή εξάσκηση. Ωστόσο είναι εφικτό, και θα έλεγα ότι αυτή η ταυτόχρονη ενασχόληση αντί να με μπερδεύει, αποτελεί περισσότερο πηγή έμπνευσης για μένα.

Πηγή: Καθημερινή εφημερίδα «Μαχητής της Άρτας», στη διεύθυνση: https://www.maxitisartas.gr/single_page.php?catid=4&id=23211.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.