Ελπιδοφορος Ιντζεμπελης, συγγραφεας: «Για τον Καραθεοδωρη εγραψα ενα μυθιστορημα, μια μυθιστορηματικη βιογραφια και τωρα ενα graphicnovel»

Ο Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης κατάγεται από τη Λέσβο και γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε τις επιστήμες της Παιδαγωγικής και της Θεολογίας. Πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στο Μπέρμιγχαμ και μετεκπαιδεύτηκε στο Μόναχο. Είναι συγγραφέας πολλών βιβλίων και έχει δημοσιεύσει αρκετά διηγήματα, δοκίμια, ποιήματα, κριτικές βιβλίων και συνεντεύξεις με συγγραφείς σε διάφορα βιβλία, εφημερίδες και περιοδικά. Διηγήματά του έχουν μεταφραστεί στα Αλβανικά, στα Γερμανικά και στα Ισπανικά. Από το 2002 ζει στο Μενίδι Αιτωλοακαρνανίας.

Αλήθεια, πώς ξεκινήσατε να γράφετε;

Ξεκίνησα να γράφω επειδή ήθελα να δώσω εξηγήσεις στον εαυτό μου και να απαντήσω σε όλα αυτά που μου συνέβαιναν καθημερινά και δεν μπορούσα να τα πω προφορικά. Έγραψα ποιήματα, έπειτα συνέχισα με τα διηγήματα και αργότερα έγραψα νουβέλες και μυθιστορήματα. Όλα αυτά τα ανέκδοτα, τα έκλεισα ερμητικά στο συρτάρι μου και δεν βιάστηκα να τα εκδώσω. Πολλά είναι ακόμη ανέκδοτα. Έδωσα μεγάλη σημασία στο να διαβάσω και να μάθω πράγματα για τους συγγραφείς, για τα έργα τους, για τον χώρο της λογοτεχνίας που δεν ήξερα καθόλου. Μετά από μια δεκαετία περιπλάνησης, εξέδωσα την πρώτη μου νουβέλα με τον τίτλο: «Η παράσταση». Από εκεί ξεκινάει το ταξίδι μου.

Με ποια ιδιότητά σας ταυτίζεστε περισσότερο;

Πλέον ταυτίζομαι με την ιδιότητα του συγγραφέα, γιατί αφιερώνω μεγάλος μέρος του χρόνου μου στη συγγραφή και την ενασχόληση με τα βιβλία. Έχω εκδώσει βιβλία με διηγήματα, νουβέλες και μυθιστορήματα. Όλα τα άλλα τα κάνω ανάλογα με τις εσωτερικές ανάγκες και τα κίνητρα που έχω για να συμμετέχω σε μία όμορφη πνευματική δουλειά ή να γνωρίσω και να συναντήσω τους ανθρώπους της τέχνης και της δημιουργίας.

Από πού αντλείτε τα θέματά σας; Ποια είναι η πηγή της έμπνευσής σας;

Από την ιστορία και από την ίδια τη ζωή. Οι εμπειρίες, τα βιώματα μας δίνουν τον τρόπο να γνωρίζουμε βαθύτερα τη ζωή. Όταν έρθει η αφορμή, η έμπνευση, τότε με πειθαρχία κάθομαι στο γραφείο και ανοίγω τον υπολογιστή. Οι πρώτες λέξεις γράφονται και θα ακολουθήσουν και οι υπόλοιπες.

Κατά τη διάρκεια της συγγραφής τηρείτε κάποιους κανόνες;

Η συγγραφή έχει κάποιους κανόνες. Αν και είμαι αυτοδίδακτος, ακολουθώ την πορεία ενός σχεδιαγράμματος με τα ονόματα και τα πρόσωπα που θα αποτελέσουν τους χαρακτήρες του βιβλίου. Ονομάζω τα κεφάλαια και έπειτα δημιουργώ τις προσεγγίσεις και τις αντιθέσεις. Σημαντικό είναι να υπάρχει η ανατροπή και το σασπένς. Στη διάρκεια της συγγραφής, ζούμε τις ζωές των άλλων. Είμαστε ηθοποιοί, σκηνοθέτες, ζωγράφοι που με τις πινελιές μας φτιάχνουμε το κάδρο με τις μορφές του βιβλίου.

Πριν από μήνες κυκλοφόρησε το νέο σας βιβλίο «Κωνσταντίνος Καραθεοδωρή, ο σπουδαίος Έλληνας μαθηματικός», ένα graphi cnovel από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος. Μιλήστε μας για αυτό.

Είναι ένα βιβλίο που το περιμέναμε και δουλέψαμε πολύ για αυτό. Σκοπός του είναι να μάθει στους νέους, αλλά και στους ενήλικες, για τον σπουδαίο μαθηματικό Κωνσταντίνο Καραθεοδωρή. Μία προσωπικότητα που διακρίθηκε και διέπρεψε στον κόσμο της επιστήμης.

Αν δεν με απατά η μνήμη μου αυτή είναι η τρίτη σας προσπάθεια με κεντρικό ήρωα τον σπουδαίο μαθηματικό. Ποια είναι εκείνα τα στοιχεία που σας έκαναν να ασχοληθείτε με το συγκεκριμένο πρόσωπο;

Ο Καραθεοδωρή αγαπούσε την Ελλάδα και συνεισέφερε στην εκπαίδευση, ακολουθώντας το όραμα του Ελευθερίου Βενιζέλου για μια μεταρρύθμιση στην ελληνική εκπαίδευση που θα εκσυγχρόνιζε την πατρίδα. Ρίσκαρε την καριέρα του και αφοσιώθηκε στο να βοηθήσει να αλλάξει η Ελλάδα, στο να ιδρύσει το Πανεπιστήμιο της Σμύρνης και να οργανώσει το Πανεπιστήμιο Αθηνών. Συνεπώς, για τους λόγους αυτούς, ανέπτυξα έναν ιδιαίτερο θαυμασμό για το πρόσωπό του που με ώθησαν στο να συγγράψω για τη ζωή και το έργο αυτού του σπουδαίου Έλληνα επιστήμονα.

Τον τελευταίο καιρό, αρκετοί συγγραφείς δοκιμάζουν τις συγγραφικές τους φόρμες υπό το πρίσμα του graphic novel. Για ποιο λόγο γίνεται αυτή η στροφή;

Το graphicnovel είναι μια τεχνική που έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια και που είναι αγαπητή στους νέους ανθρώπους. Διαβάζοντας πολλά τέτοια βιβλία σκέφτηκα ότι αν έγραφα για τον Καραθεοδωρή και το μετέτρεπα σε graphicnovel θα τον μάθαιναν και οι νεότεροι. Έτσι μου ήρθε η αρχική ιδέα να κάνω graphicnovel τον Καραθεοδωρή και να περάσω τα μηνύματά μου στους μικρούς, στους νέους και στους ενήλικες.

Νομίζω ότι δεν είναι εύκολο να κάνει ο συγγραφέας μια τέτοια στροφή. Δεν έχουμε μάθει να γράφουμε σενάριο και προχωράμε με το φανάρι μέσα στο σκοτάδι. Η επιμονή μου να ολοκληρωθεί το σχέδιο με οδήγησε στο να δουλέψω σε βάθος και να γράψω το κείμενο της υπόθεσης. Συνοδοιπόρος στο έργο είναι βέβαια ο εικονογράφος, βασικός παράγοντας για να στηρίξει το graphicnovel. Είμαι τυχερός που στο graphicnovel για τον Καραθεοδωρή συνεργάστηκα με τον εξαίρετο εικονογράφο Παναγιώτη Πανταζή.

Ποια πιστεύετε ότι είναι η δυναμική του graphicnovel, στο αναγνωστικό κοινό;

Το graphicnovel περνά τα δικά του μηνύματα . Μέσα σε λιγότερο χρόνο ανάγνωσης μαθαίνουμε νέα πράγματα και περνούμε ευχάριστα. Από εκεί και πέρα, αν θέλουμε να μάθουμε περισσότερα, μπορούμε να συνεχίσουμε σε μια βιβλιοθήκη ή να αγοράσουμε κάποια βιβλία από όπου θα αντλήσουμε και άλλες γνώσεις.

Επανέρχομαι στο ιστορικό πρόσωπο Κωνσταντίνος Καραθεοδωρή. Θα επιθυμούσατε, αν υπήρχε ασφαλώς η δυνατότητα του ταξιδιού στον χωροχρόνο, να τον συναντήσετε; Κι αν ναι, τι θα τον ρωτούσατε;

Αν τον συναντούσα θα τον ρωτούσα πώς ένιωθε όταν ξεκίνησε τις προσπάθειες για το Πανεπιστήμιο της Σμύρνης. Ποια ήταν η εμπειρία του από τις συναντήσεις με τον Ελευθέριο Βενιζέλο, τον Χρυσόστομο Σμύρνης και τον Αριστείδη Στεργιάδη. Και το σημαντικότερο, γιατί αρνήθηκε να πάει στην Αμερική και να μείνει εκεί μόνιμα, αφού του πρότειναν να διδάξει σε διακεκριμένα πανεπιστήμια.

Όταν ξεκινήσατε την έρευνά σας για τον Κωνσταντίνο Καραθεοδωρή και εκδώσατε το πρώτο βιβλίο σας, θεωρούσατε πιθανό να φτάσετε μέχρι την έκδοση του graphicnovel;

Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το μέλλον. Γράφουμε και έπειτα περιμένουμε να δούμε την απήχηση του έργου μας. Όταν επισκεπτόμουν σχολεία ή έκανα εκδηλώσεις, όλοι μου έλεγαν πρέπει να ξανάρθεις γιατί θέλουμε να ξανακούσουμε και άλλα πράγματα για τον διάσημο μαθηματικό. Ένιωθαν περήφανοι για την προσωπικότητα του Καραθεοδωρή, που έγινε διάσημος σε όλο τον κόσμο. Αυτό μου έδωσε το κίνητρο να κάνω κάτι καινούργιο και όχι να επαναλαμβάνω τα ίδια πράγματα. Έψαξα σε αρχεία, βρήκα επιστολές του Καραθεοδωρή, βρήκα νέες πηγές, άκουσα προφορικές μαρτυρίες και ένιωσα ότι είμαι έτοιμος και κάνω κάτι καινούργιο. Έγραψα λοιπόν για τον Καραθεοδωρή ένα μυθιστόρημα, μια μυθιστορηματική βιογραφία και τώρα ένα graphicnovel. Τρία διαφορετικά πράγματα που αναφέρονται στο ίδιο πρόσωπο.

Αλήθεια, πότε ξεκινήσατε να κάνετε επιμέλειες και συνεντεύξεις;

Οι επιμέλειες έγιναν τα τελευταία χρόνια πιο συστηματικά, και είναι αποτέλεσμα της πείρας που έχω αποκτήσει με την ενασχόλησή μου στα γράμματα.

Το 2002 έκανα τις πρώτες συνεντεύξεις, προσεγγίζοντας συγγραφείς, και κοντεύω να φτάσω στα είκοσι χρόνια που συνεργάζομαι με εφημερίδες και ηλεκτρονικά περιοδικά. Καρπός αυτών των συνεντεύξεων είναι ο τόμος που κυκλοφορεί με τον τίτλο 100+1 συνεντεύξεις για την ποίηση και την πεζογραφία, από τις εκδόσεις Κυριακίδη. Περιέχει συνεντεύξεις από εβδομήντα πεζογράφους και τριάντα έναν ποιητές.

Ο συγγραφέας πρέπει να περνάει κάποια μηνύματα μέσω της γραφής του στα βιβλία του;

Μπορεί να το κάνει μέσα από τα λόγια των ηρώων του, με ιδιαίτερη προσοχή, γιατί μπορεί να χάσει την πλοκή του κειμένου. Ο συγγραφέας είναι ένας σημαντικός σκεπτόμενος που αποτυπώνει τα απόκρυφα της κοινωνίας και τα εκθέτει στους αναγνώστες του. Η τεχνική και ο τρόπος προσέγγισης εξαρτώνται από την ικανότητά του να αντιλαμβάνεται τον ρυθμό της γραφής και τα προβλήματα της κοινωνίας. Και θυμηθείτε πως πρέπει να αποφύγει τον διδακτισμό.

 *Δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο ηλεκτρονικό περιοδικό  Fractal.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.