Διαπολιτισμικο Παιδικο Φεστιβαλ Θεατρου Σκιων και Δρασεις σε παραμεθοριες περιοχες στη Θρακη

Από τον Μικρό Διάκοσμο με επιχορήγηση του Τμήματος Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομίας του ΥΠΠΟΑ

Γιάννης Βουλτσίδης: «Είναι μια γιορτή του πνεύματος που τόσο διώκεται και απουσιάζει συνήθως από την εποχή μας»

Το «πράσινο φως» έλαβε από το Τμήμα Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού, ο Μικρός Διάκοσμος για την υλοποίηση ενός προγράμματος που όχι μόνο μυεί τα παιδιά στον κόσμο του θεάτρου σκιών, αλλά τους δίνει την ευκαιρία να ξετυλίξουν με την ενεργό συμμετοχή τους σε όλη τη διαδικασία τη φαντασία και τη δημιουργικότητα τους μέσα από τη καθοδήγηση των «μετρ» του είδους, Γιάννη Βουλτσίδη και Γεωργίας Γιαννοπούλου. Το πρόγραμμα, περιλαμβάνει δύο δράσεις. Στην πρώτη θα πραγματοποιηθούν σε τέσσερα σχολεία οικισμών της Ροδόπης εργαστήρια, στα οποία τα παιδιά θα ανακυλύψουν όλα τα στάδια δημιουργίας μιας παράστασης καραγκιόζη, παρουσιάζοντας στο τέλος ενώπιον των συμμαθητών τους το αποτέλεσμα της δουλειάς τους. Στην δεύτερη δράση θα δοθούν παραστάσεις θεάτρου σκιών σε τέσσερα ακόμη σχολεία της Ροδόπης και της Ξάνθης.

Τις αναλυτικές λεπτομέρειες για το περιεχόμενο του προγράμματος, αλλά και τη φιλοσοφία και τους εκπαιδευτικού του στόχους παρέθεσε, μιλώντας στον «Παρατηρητή της Θράκης» ο κ. Βουλτσίδης.

Ο λόγος στον ίδιο λοιπόν…

ΠτΘ: κ. Βουλτσίδη  τι είναι το πρόγραμμα «Διακοπολιτισμικό Παιδικό Φεστιβάλ Θεάτρου Σκιών και Δράσεις σε Παραμεθόρειες Περιοχές στη Θράκη»; 

Γ. Β.: Πριν  πω οτιδήποτε  οφείλω να ομολογήσω, ότι προϋπήρξε σωστή ώσμωση του Πολιτιστικού κλίματος εδώ της Θράκης, από το τμήμα Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού και  μάλιστα άμεσης έρευνας συνεχόμενης από αξιόλογα στελέχη του. Αυτό εμείς το ζητάμε και το επιδιώκουμε διότι επενδύσαμε σαν Μικρός Διάκοσμος στην περιοχή μας, σπέρνουμε σε βάθος με το πολιτιστικό μας έργο και κάθε καλοπροαίρετη έρευνα ανθρώπων που γνωρίζουν τα ζητήματα του Πολιτισμού δεν μπορεί παρά να μας είναι ευπρόσδεκτη. Μακάρι η αξιοκρατία σιγά σιγά να μας επισκέπτεται συχνότερα διότι έχει γεμίσει η Ελλάδα από σουβλακιάδες και φολκλορισμό «απερίγραπτου κάλλους».    

Ό,τι  περιγράφεται στον τίτλο θα γίνει στην πράξη και με το παραπάνω.

Και εξηγούμαι.  Δύο είναι οι άξονες που κινείται το πρόγραμμα. Ο πρώτος είναι δημιουργία τεσσάρων εργαστηρίων θεάτρου σκιών για παιδιά, όπου μετά από ένα σύνολο εργαστηρίων σε τέσσερα σχολεία ξεχωριστά: Βέννας, Νέου Σιδηροχωρίου, Φαναρίου και Νέας Καλλίστης  από τα ίδια τα παιδιά, στο τέλος θα δοθεί μια παράσταση που θα την παρακολουθήσει όλο το σχολείο τους  και επίσης θα επαναληφθεί η παράσταση σε μια μεγάλη συνάντηση που θα γίνει, όλων των σχολείων στο χώρο του Μικρού Διάκοσμου στις 16 Δεκεμβρίου.

Στο εργαστήριο θα διδάξουν ο σκηνοθέτης – καραγκιοζοπαίχτης Γιάννη Βουλτσίδης και  η ζωγράφος – σκηνογράφος Γεωργία Γιαννοπούλου. Εννοείται σε συνεργασία με τους δασκάλους των αντίστοιχων σχολείων και βασικά θα διδαχθούν σενάριο, τεχνικές παιξίματος, τραγούδι, κατασκευή φιγούρας. Εννοείται  ότι τα εργαστήρια ήδη έχουν πάρει φωτιά. Κάθε σχολείο θα δουλέψει μια σκηνή από τις τέσσερις που αποτελούν  το «Θυμωμένο δεντρί»  οπότε στο τέλος θα έχουν την ευχάριστη έκπληξη της συμπλήρωσης. Το ένα σχολείο θα συνεχίσει την παράσταση από εκεί που την άφησε το άλλο. 

Μια αναμφίβολα πρωτοποριακή ιδέα του Μικρού  Διάκοσμου που οφείλω να πω και να ευλογήσω τα γένια μας, δεν έχει ελληνικό προηγούμενο. Γι’ αυτό δεν είναι τυχαίο ότι αυτή η ιδέα αγκαλιάστηκε με θέρμη από την διεύθυνση και τους δασκάλους αυτών των σχολείων.

Το ότι δε η δράση αυτή επιλέχθηκε να διεξαχθεί στα απόκεντρα της Περιφέρειας, στα χωριά δηλαδή κι όχι στην πόλη, είναι μια δικιά μας πολιτιστική πολιτική. Αν σκεφτείτε ότι αυτή δράση εμπλουτίζεται με εκατό «Βαλίτσες Καραγκιόζη» που η κάθε μια εμπεριέχει σενάρια, ιστορία, φιγούρες έγχρωμες χαρτονένιες και ασπρόμαυρες υπό κατασκευή.  Όλος αυτός ο πρωτόγνωρος πλούτος διατίθεται σε κάθε παιδί.

Στη δεύτερη δράση που τώρα θα μιλήσω γίνονται άλλες οκτώ παραστάσεις σε επιλεγμένα σχολεία διαπολιτισμικής κατεύθυνσης όπως το 12ο  και 7ο Κομοτηνής, το δημοτικό σχολείο Δροσερού Ξάνθης και το σχολείο του Ηφαίστου.

Σε αυτά τα σχολεία απλοποιείται η δράση αλλά δίνονται από δύο παραστάσεις σύνολο οκτώ από το Θρακικό Θέατρο σκιών με ζωντανή μουσική και φυσικά αφήνεται στο σχολείο πλούσιο εποπτικό υλικό.

Εν ολίγοις είναι μια γιορτή του πνεύματος που τόσο διώκεται και απουσιάζει συνήθως από την εποχή μας. Σημειωτέον το τέλος της δράσεως θα γιορταστεί όπως προαναφέραμε  με τις παραστάσεις των σχολείων στον Μικρό Διάκοσμο  και έκθεση των έργων (φιγούρες –σκηνικά Καραγκιόζη) που παρήχθησαν στα εργαστήρια, από τα ίδια τα παιδιά.

 Θα ακολουθήσει μια σύντομη αλλά ουσιαστική ημερίδα για την ανάγκη συνέχισης τέτοιων κινήσεων και φυσικά πλούσιο καλλιτεχνικό πρόγραμμα για να χορέψουν τα παιδιά και να τραγουδήσουν και φυσικά να φάνε να πιούνε και να μην κοιμηθούνε νηστικοί γιατί θα υπάρχει πλούσιος μπουφές.

«Δημιουργικότητα κι όχι φιέστες»

ΠτΘ: Έχει ξαναγίνει κάτι αντίστοιχο όλα αυτά τα χρόνια;

Γ.Β.: Σε μας στον Μικρό Διάκοσμο είναι μόνιμη πολιτική η αποκέντρωση της αποκέντρωσης!

Θυμάμαι πριν μερικά χρόνια με κάτι φωτισμένους δασκάλους που ανάμεσά τους θυμάμαι τον Βαγγέλλη Δωρόπουλο και γνωστό γκαϊτατζή, στο Δυμάρι που ήταν δάσκαλος στα Πομακοχώρια στήσαμε ένα εργαστήρι Καραγκιόζη με τα παιδιά του δημοτικού όπου τα ίδια μετά παίξανε την παράστασή που γράψαμε όλοι μαζί « Ο Καραγκιόζης μυλωνάς» βασιζόμενη σε ένα νερόμυλο και στην ιστορία του που λειτουργεί ακόμα στο  χωριό. Η παράσταση δε έγινε μέρα στο σχολείο και το βράδυ στο  καφενείο για όλους τους κατοίκους. Μεγάλο κορυφαίο γεγονός για την ζωή του χωριού. Κάτι που από την μνήμη τους  δεν πρόκειται να σβηστεί και θα ‘ναι  στοιχείο γόνιμης αναφοράς.

Να θυμηθώ και τη συνεργασία με το Εθνολογικό Μουσείο της φίλης μου Αγγέλας Γιαννακίδου όπου τα ίδια τα παιδιά μετά από ένα τρίμηνο εργαστήριο ανέβασαν σε θέατρο σκιών τον Τρομάρα του Γεωργίου Βιζυηνού; Τι να πρωτοθυμηθώ!  Και για αυτό επιμένω μόνιμα να παρακινώ τους υπευθύνους Πολιτισμού της Περιφέρειας, των Δήμων και των συλλόγων να έχουνε δημιουργικά πρότυπα κι όχι ευρείας κατανάλωσης. Δημιουργικότητα κι όχι φιέστες. Εργαστήρια κι όχι ευκαιριακές φωτοβολίδες με πανάκριβους σταρ!

«Πολιτική αποκέντρωσης με αποκεντρωμένους πολίτες κι ακόμα χειρότερα με αποκεντρωμένους δασκάλους δεν γίνεται»

ΠτΘ: Θα σας έλεγα κ. Βουλτσίδη τι μένει μετά από όλα αυτά; Αλλά ήδη με το τρόπο σας απαντήσατε.

Γ.Β.: Κοιτάς να είσαι σωστός όχι τόσο για τους άλλους αλλά για σένα τον ίδιον. Για να μπορέσεις να κοιμάσαι ήσυχος. Το αν είναι ζωντανός κάποιος δεν το αποδεικνύει με τα λόγια του, αλλά μιλάνε οι πράξεις του. Εκείνο που θέλω να πω εν κατακλείδι ότι πολιτική αποκέντρωσης με αποκεντρωμένους πολίτες κι ακόμα χειρότερα με αποκεντρωμένους δασκάλους δεν γίνεται. Να σκεφτείτε ότι υπάρχει σχολείο στην Κομοτηνή που φιλοξένησε διαδικτυακά σε απευθείας σύνδεσης την τηλεπερσόνα του Βουτσινά του σκουπιδικάναλου απ’ τα πρωινάδικα. Αυτοί οι δάσκαλοι και μάλιστα καλλιτεχνικών μαθημάτων αρνούνται σε συνέχεια να δουν τα παιδιά παράσταση από το Θρακικό Θέατρο Σκιών το οποίο εντελώς τυχαία  θεωρείται απ’ τα καλλίτερα της Ευρώπης με λαμπρό δικό του θέατρο, πάρα πολλές εκδόσεις βιβλίων και καλλιτεχνικών δράσεων. Αυτοί οι δάσκαλοι ρωτάω την κοινωνία τώρα και τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων αρνούνται σε μας ή κρατάνε τα ίδια τους τα παιδιά στο ζόφο της ευτέλειας;

Αυτά για να τελειώσουμε …επαναστατικά! 

Και κλείνοντας την σούμα, ξαναεπισημαίνω ότι μέσα απ’ αυτό το πρόγραμμα που πρότεινε ο Μικρός Διάκοσμος στο τμήμα Άυλης Πολιτιστικής κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού και το αποδέχθηκε, ωφελούνται άμεσα και πρώτα εκατό παιδιά από τέσσερα σχολεία της περιοχής μας συμμετέχοντας βιωματικά και διαδραστικά σε εργαστήρι θεάτρου σκιών όπου κατασκευάζουν και παίζουν οι ίδιοι τις φιγούρες του Καραγκιόζη -σε ποικίλες ζωντανές παραστάσεις και για άλλα παιδιά.  Όσο  για τις φιγούρες είναι επαγγελματικής υφής από υλικά αξιόλογα και φυσικά τα έργα μένουν εσαεί κτήμα των δημοτικών σχολείων πραγματικά έργα τέχνης, που στηρίζονται σε πρωτότυπα σχέδια της Γεωργίας Γιαννοπούλου.

Π.χ. στο δημοτικό σχολείο Καλλίστης στο εργαστήρι συμμετέχουν 20 παιδιά περίπου αλλά την παράσταση που θα φτιάξουν  θα την παρακολουθήσουν και όλες οι υπόλοιπες τάξεις του σχολείου τους συν το νηπιαγωγείο. Στην Βέννα, δε ήδη το καλλιτεχνικό τους εργαστήριο για την παράσταση που θα δώσουν τα παιδιά στο σχολείο έχει προσκαλέσει τρία μειονοτικά δημοτικά σχολεία από διπλανά χωριά.

Εν ολίγοις παρατηρείται μια ποικίλη δημιουργική εξωστρέφεια και να σκεφτείτε και πως όλοι αυτοί οι θίασοι ανταμώνουν από κοινού στον Μικρό Διάκοσμο και παρουσιάζουν ο ένας στον άλλο τη δουλειά του. Κι αν σκεφτείτε επίσης ότι αυτά τα τέσσερα σχολεία παρακολουθούν τέσσερις μεγάλες παραστάσεις από το Θρακικό Θέατρο Σκιών αλλά κι άλλες οκτώ που γίνονται σε μεγάλα σχολεία και τις απολαμβάνουν εκατοντάδες παιδιά φανταστείτε την αποτελεσματικότητα του θέματος.

ΠτΘ: Πραγματική γιορτή.

Γ.Β.: Ναι γιατί τα πράγματα ενώνονται.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.