«Απο το Φαναρι στην αυλη του Αγιου Βλασιου»

Την Παρασκευή στην Ξάνθη

Το Φανάρι ως λίκνο της ρωμιοσύνης και της εκκλησιαστικής ζωής αποτέλεσε τον κατ’ εξοχήν χώρο στον οποίο αναπτύχθηκε η βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική ως κομμάτι της λειτουργικής ζωής του πατριαρχικού ναού. Ονομαστοί είναι οι Πρωτοψάλτες, Λαμπαδάριοι, Δομέστιχοι και Κανονάρχες που πέραν της σημαντικής προσφοράς στη βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική ασχολήθηκαν και με την λεγόμενη «Εξωτερική Μουσική» (κοσμική) και διακρίθηκαν είτε ως εκτελεστές: τραγουδιστές (Χανεντέδες, Γκαζέλχαν), οργανοπαίκτες, συνθέτες, είτε συνδυάζοντας όλα τα παραπάνω.
 
Ο σύλλογος ιεροψαλτών Ν. Ξάνθης «Γρηγόριος ο Πρωτοψάλτης» σε συνεργασία με την ορχήστρα Λόγιας Ανατολικής Μουσικής της ΦΕΞ παρουσιάζουν την Παρασκευή 19 Αυγούστου και ώρα 21.00, σε μια ξεχωριστή συναυλία, μουσικό υλικό και από τις δυο μουσικές παραδόσεις μέσα στην φιλόξενη και γεμάτη θύμησες αυλή του Ιερού Ναού Αγίου Βλασίου (απέναντι από το Σπίτι του Χατζιδάκι, πρώην Φρουραρχείο) στην Ξάνθη. 

Ο ναός του Αγίου Βλασίου 

Ο ναός του Αγίου Βλασίου εγκαινιάσθηκε στις 11 Απριλίου 1838. Από το απλό ξύλινο τέμπλο του ναού ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι εικόνες του Χριστού Παντοκράτορα, έργο του «εκ Τρικάλλων» αγιορείτη αγιογράφου Νικηφόρου, που φέρει χρονολογία 1812.
 
Στον ίδιο καλλιτέχνη θα πρέπει να αποδοθούν και οι άλλες εικόνες του τέμπλου, δηλαδή του Τιμίου Προδρόμου, του Αγίου Βλασίου, της Θεοτόκου και του Αγίου Δημητρίου. Πέρα από την καλλιτεχνική τους σημασία, οι εικόνες αυτές παρουσιάζουν ενδιαφέρον και για την τοπική ιστορία, αφού στις περιγραφές τους διασώζονται ονόματα Ξανθιωτών χορηγών. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι δύο ανάγλυφοι μαρμάρινοι κηροστάτες, ο ένας από τους οποίους φέρει αφιερωματική επιγραφή και χρονολογία 1757.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.