«Ακουσον, ακουσον» το 2022 με μιαν αναγνωση
Το 2022 έχει λίγες μονάχα ώρες μέχρι να γίνει ανάμνηση και να πάρει τη θέση του στη λίστα των «πέρυσι». Είναι αλήθεια πως μας έκανε την ψυχή «περιβόλι» και τη ζωή «πατίνι». Σίγουρα μας υποχρέωσε και σαφώς θα μείνει χαραγμένο στη μνήμη μας. Για μία ακόμη χρονιά λέμε ευτυχώς που υπάρχει η μουσική και για μία ακόμη χρονιά θα ευχηθούμε να συνεχίσει να «ξεπλένει τη σκόνη της καθημερινότητάς μας»!
Το 2022, πολλά είδανε τα μάτια μας, μα περισσότερα ακούσανε τα αυτιά μας…
Τα πρώτα δώρα του χειμώνα
Στις αρχές του περασμένου χειμώνα μάθαμε πως τα λάθη «θέλουνε κι αυτά το χάδι, τη φροντίδα τους», μέσα από τα «δύο λάθη», τη δεύτερη κατά σειρά συνεργασία του Θοδωρή Γκόνη με τον Φώτη Σιώτα στον δεύτερο κατά σειρά προσωπικό δίσκο του δεύτερου και σε μία συνεργασία που πέτυχε και… ξαναπέτυχε κάνοντάς μας μια ντουζίνα τραγούδια πλουσιότερους, ήδη από την αρχή της νέας χρονιάς.
Κι ενώ το 2022 βρισκόταν εν εξελίξει, ήδη από τα τέλη του 2021 ακούσαμε σε πρώτη μετάδοση από το ραδιόφωνο του Παρατηρητή το κομμάτι – προπομπό του νέου δίσκου της Φωτεινής Βελεσιώτου με τίτλο «Βαδίζω ανάποδα» και την ίδια να μιλά για την επερχόμενη κυκλοφορία αυτού, προετοιμάζοντάς μας μέσα από τη συχνότητα των 94fm για ολάκερο τον δίσκο που έμελλε τελικά να είναι καρπός του 2022. Τα «Άδεια ρούχα» είναι ένας δίσκος με επίκαιρο περιεχόμενο, σε στίχους του Κώστα Φασουλά και μουσική της Σοφίας Νάτσιου, με κέντρο «τη γυναίκα του σήμερα και τον αγώνα που δίνει με τα κοινωνικά στερεότυπα», όπως ακριβώς σημειώνει η ερμηνεύτρια αυτού.
Της άνοιξης καμώματα μ’ όνειρα και με κέφια
Κι εκεί που η καθημερινότητα έμοιαζε να πλησιάζει όλο και πιο κοντά στην πρότερη κανονικότητα και με τη ζωή ν’ ανθίζει πάλι μες στην άνοιξη, ο νέος τραγουδοποιός Θανάσης Μόσχος μας μίλησε για τα όνειρα που σε κάθε περίπτωση κάνουν τους ανθρώπους να νιώθουν ότι είναι και πάλι ζωντανοί. Το «όνειρο» του Θανάση Μόσχου ντύθηκε με τη φωνή της Σεμέλης Παπαβασιλείου και το αποτέλεσμα της συνεργασίας των νέων αυτών καλλιτεχνών μάς εισήγαγε στην άνοιξη με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Λίγο αργότερα μες στη χρονιά έφτασαν στ’ αυτιά μας έξι δημιουργίες του Ορέστη Ντάντου, ερμηνευμένες από τέσσερις αγαπημένες γυναικείες φωνές στον δίσκο «Τακούνια για καρφιά», που «γεννήθηκε» σε μια εποχή που καθημερινά καρτερά «να εκδικηθεί η ομορφιά», ενώ στους μουσικούς καρπούς της άνοιξης ήρθε να προστεθεί και η πρώτη προσωπική δισκογραφική δουλειά του συνθέτη και δεξιοτέχνη του ακορντεόν, Dasho Kurti. Ένας πολυσυμμετοχικός δίσκος που έφερε αέρα φρέσκο και πνοή μελωδική στη δισκογραφία της σεζόν, με μελοποιήσεις ποιητών και στίχους αξιόλογων δημιουργών και μία κατάθεση ψυχής του συνθέτη, που μετράει «30 χρόνια στον αέρα».
Η χρονιά συνεχίστηκε με τον ανεξάντλητο Γιάννη Αγγελάκα, γεμάτο κέφια να ανεβάζει τη θερμοκρασία παρέα με τους 100oC διευρύνοντας την playlist της ελληνικής ροκ μουσικής με την κυκλοφορία έντεκα ολοκαίνουργιων κομματιών που περιλαμβάνονται στον δίσκο «Έχω κέφια», τα οποία με χαρά ακούσαμε ζωντανά στην καλοκαιρινή περιοδεία του πάντοτε ακούραστου Γιάννη Αγγελάκα.
Άνοιξης καρπός ήταν και το όγδοο στουντιακό άλμπουμ του Φοίβου Δεληβοριά με τίτλο “Anime”, που κυκλοφόρησε στις αρχές του Μάη. Με περιεχόμενο που αντλεί από τον έρωτα και την επικαιρότητα, τη βία και το δόσιμο, τον πόλεμο και το παιδί, την κοινωνία και τον εαυτό, ο Φοίβος Δεληβοριάς μάζεψε δημιουργίες που γεννήθηκαν το χρονικό διάστημα μεταξύ 2018 και 2022 «με την ψυχή ταραγμένη, μειλίχια ή σε έκσταση και με την κιθάρα σαν ένα είδος προέκτασής της» σε έναν αναμενόμενο δίσκο που αγαπήθηκε και συνεχίζει να αγαπιέται πολύ.
Και από έαρ – καλοκαίρι
Η –δισκογραφικά– πιο πλούσια άνοιξη των τελευταίων εποχών έκλεισε με τη «Γέννα» της Μαρίνας Σάττι. Η ποικιλόμορφη πρώτη δισκογραφική δουλειά τής νέας δημιουργού ξεκίνησε το ταξίδι της στο τέλος της άνοιξης, αφορμάται από παραδοσιακούς ήχους όλης της Ελλάδας δοσμένους μέσα από τη φρέσκια ματιά της Μαρίνας Σάττι και τα «τέκνα» αυτού ταξιδεύουν και μεγαλώνουν καθημερινά ολοένα και παραπάνω.
Το θέρος του 2022 επέστρεψε δισκογραφικά και ο Γιάννης Χαρούλης με το «Κολιμπρί». Μετά από έξι χρόνια απουσίας ο κρητικός τραγουδοποιός επανέρχεται δίνοντας το δικό του προσωπικό, συνθετικό και στιχουργικό στίγμα, με ανανεωμένη παρέα, πιο ηλεκτρικό ήχο, αλλά και δημιουργίες δια χειρός Παύλου Παυλίδη, Στέλιου Σιγανού, Θανάση Παπακωνσταντίνου, Ελένης Φωτάκη και Κωστή Φραγκούλη.
Με τον ερχομό του φθινοπώρου και τη συμπλήρωση των σαράντα χρόνων από το φευγιό του Μάνου Λοΐζου κυκλοφόρησε ο δίσκος «ΜΑΝΟΣ ΛΟΪΖΟΣ – ΜΕΤΑ», που περιλαμβάνει τριάντα ολόκληρες και ολόφρεσκες διασκευές κομματιών του σπουδαίου τραγουδοποιού από νέους μουσικούς, με τον καθένα να δίνει τη δική του προσωπική πινελιά για τη διαμόρφωση ενός δίσκου που φέρνει το παρελθόν στο παρόν και το σπρώχνει προς το μέλλον, δίχως να χάνει τις αρχικές του ρίζες.
Ένα φθινόπωρο γεμάτο… Παπαγεωργίου
Οι δύο τελευταίοι μήνες του φετινού φθινοπώρου στιγματίστηκαν από την κυκλοφορία δύο νέων δίσκων, δύο συνεπίθετων μουσικών της νέας γενιάς, με τη Μαρία Παπαγεωργίου να προηγείται με τον «Τελευταίο αναλογικό έρωτα». Έξι ολοκαίνουργια τραγούδια και δύο απαγγελίες ποιημάτων από την Τάνια Τσανακλίδου και τον Γιώργο Παλιό και μια παρέα γνώριμων και νέων συνεργατών και συνοδοιπόρων της δημιουργού, που μαζί με την ίδια συνέπραξαν στην πρώτη πλευρά ενός δίσκου που πρόκειται να ολοκληρωθεί το 2023 με τη δεύτερη πλευρά αυτού.
Στον αμέσως επόμενο τόνο και για την ακρίβεια τον αμέσως επόμενο μήνα, ο Γιάννης Παπαγεωργίου παρουσιάζει τον δεύτερο προσωπικό του δίσκο, με τίτλο «Σκορπάω». Μια αγκαλιά τραγούδια που δημιουργήθηκαν και διαμορφώθηκαν από πέντε μέχρι και δέκα χρόνια πριν, συλλέχθηκαν από τον δημιουργό τους και πλέον ντύνουν μουσικά την καθημερινότητά μας από τον περασμένο Νοέμβρη κι έπειτα.
Λίγο πριν την εκπνοή
Στις αρχές του τελευταίου μήνα του 2022, ο βιρτουόζος της λαϊκής κιθάρας, Δημήτρης Μυστακίδης μοιράζεται μαζί μας την πρώτη του δισκογραφική δουλειά, γεμάτη καινούργιες δικές του στιχουργικές και συνθετικές δημιουργίες! Μία συνεργασία με τον Αλέξανδρο Εμμανουηλίδη, τον Θάνο Παπανικολάου και τον Γιάννη Τσιαντή, που εκκινά από τη ρεμπέτικη κληρονομιά και καταλήγει σε «παράδοξα» παντρέματα και με τις Ελένη Βιτάλη, Μάρθα Φριντζήλα και Αυγερινή Γάτση να βάζουν τη γυναικεία πινελιά στο «Μόρσο».
Και λίγο πριν εκπνεύσει η χρονιά, ο Βασίλης Φλώρος πρόσθεσε έναν ακόμα δίσκο στη μουσική μας βιβλιοθήκη, κάνοντάς μας κοινωνούς στη δική του «Αυθαίρεση»! Ένα ταξίδι μέσα από ήχους και στίχους του τραγουδοποιού, ντυμένους με τη φωνή της Μαρίας Ευλαβή, σε ενορχηστρώσεις του Γιώργου Κελεσίδη και ενίοτε χρωματισμένους με το δοξάρι της τσελίστα Πέλλας Παπαβασιλείου, που διαμορφώνουν στο σύνολό τους ένα ιδιότυπο ποιητικό Ambient Folk περιβάλλον, πάντοτε στο πλαίσιο μιας «Αυθαίρεσης», που δεν είναι άλλο από «το φέρον μέσο, από τη δημιουργική αυθαιρεσία στην Ιθάκη της αφαίρεσης, μέσω της αυτοαίρεσης».
Με ανοιχτές τις κεραίες και ορθάνοιχτα αυτιά αποχαιρετούμε το 2022 και είμαστε έτοιμοι να «ακούσουμε» τον διάδοχό του με την ευχή για μια καλή χρονιά σε όλους!
Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.