25η Μαρτιου 1821

25η Μαρτίου 1821-25η Μαρτίου 2015. Εκατόν ενενήντα τέσσερα χρόνια μετά την Εθνικοαπελευθερωτική Επανάσταση και εκατόν ογδόντα πέντε χρόνια μετά τη δημιουργία του ελληνικού κράτους. Χρόνος πολύς πέρασε δηλαδή από τότε, και οι συνθήκες είναι τέτοιες σήμερα στη χώρα που όντως τα μηνύματα του τότε, της επανάστασης του 1821, είναι πιο επίκαιρα από ποτέ. Όπως επισημαίνει και ο υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς, σε επιστολή για την 25η Μαρτίου που απέστειλε στα σχολεία της χώρας για τους μαθητές. Μια επιστολή που χαιρετίζει τις «ανοίξεις» των λαών, μια εκ των οποίων και η ελληνική επανάσταση. Επανάσταση με όλα της, γέννημα του διαφωτισμού.

 

Αυτήν την επανάσταση σήμερα τιμά και η εφημερίδα με ρεπορτάζ και δυο κείμενα που προέκυψαν από τον τόπο μας. Το ένα είναι του Ιωάννη Σιδηρά και συγκεφαλαιώνει την προσφορά της Εκκλησίας στην υπόθεση της ελληνικής επανάστασης. Και με τη στράτευση του κλήρου στην υπόθεση της Φιλικής Εταιρείας, και με τα αντίποινα που υπέστησαν δεκάδες κληρικοί υπό τη σκιά και τη μάχαιρα της υψηλής πύλης, μεταξύ των οποίων και ο Πατριάρχης Γρηγόριος ο Ε’, ολοκληρωμένη αναφορά στη θυσία του οποίου φιλοξενούμε, δια των σελίδων του ιστορικού, βραβευμένου από την Ακαδημία Αθηνών, Διονυσίου Κόκκινου, που μας προσπόρισε, με αφορμή απόψεις που διατυπώθηκαν σε εκδήλωση στον τόπο μας, και ως αφορμή διαλόγου, ο πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Βασιλειάδης.

 

Και του χρόνου… «ΠτΘ»

 

Υ.γ.: Υπενθυμίζουμε επίσης το αφιέρωμα στη δίκη του Κολοκοτρώνη και Πλαπούτα στα Ειδικά Ένθετα της ηλεκτρονικής έκδοσης της εφημερίδας μας στη διεύθυνση www.paratiritis-news.gr

 

Η επιστολή του υπουργού Παιδείας Αριστείδη Μπαλτά προς τους μαθητές για τη σημασία και την οικουμενικότητα της 25ης Μαρτίου «Το ελληνικόν έθνος κηρύττει σήμερον δια των νόμιμων παραστατών του, εις Εθνικήν, συνηγμένων Συνέλευσιν, ενώπιον του Θεού και ανθρώπων, την πολιτικήν αυτού ύπαρξιν και ανεξαρτησίαν»

 

«Η ελληνική επανάσταση υπήρξε «τέκνο» του Διαφωτισμού, του κινήματος που συνεπήρε τους ανθρώπους όπου Γης, καθώς συνειδητοποιούσαν ότι η καθεστηκυία τάξη δεν είναι γραμμένη στην πέτρα, δια άπαντος καθαγιασμένη και ακλόνητη. Ο κόσμος μπορούσε πλέον να γίνει μέσα από τους αγώνες των ανθρώπων, κόσμος ισότητας, αδελφότητας και ελευθερίας», αναφέρει μεταξύ άλλων και συνεχίζει:

 

«Η ελληνική επανάσταση υπήρξε μια έξοχη στιγμή εκείνης της άνοιξης των λαών. Όλες οι επαναστάσεις, όπως και η ελληνική, δημιούργησαν σε μεγάλο βαθμό τους λαούς που τις έκαναν. Ήταν οι λαοί που έφτιαξαν τους εαυτούς τους και την επανάστασή τους σε μια εποχή όπου στην Ευρώπη και στον κόσμο κυριαρχούσαν οι απολυταρχικές μοναρχίες ή οι αυτοκρατορίες όπως η οθωμανική».

«Ο λαός λοιπόν, όλοι εμείς, φτιάχνεται από ελεύθερους και ίσους πολίτες, που αποφασίζουν για την κοινή μοίρα τους, ξεπερνώντας διακρίσεις όπως η φυλή, το γένος, η θρησκεία και η γλώσσα. Όταν ο Ρήγας σχεδίαζε την “Νέα Πολιτική Διοίκηση’, δηλαδή το σύνταγμα του κράτους που θα γεννιόταν με την επανάσταση έλεγε ότι: “Ο αυτοκράτωρ λαός είναι όλοι οι κάτοικοι του βασιλείου τούτου, χωρίς εξαίρεσιν θρησκείας και διαλέκτου, Έλληνες, Βούλγαροι, Αλβανοί, Βλάχοι, Αρμένηδες και Τούρκοι και κάθε άλλο είδος γενεάς”.

 

Λίγα χρόνια πριν, το επαναστατικό σύνταγμα των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής ξεκινούσε με μια συγκλονιστική φράση: “Εμείς ο λαός…”. Αυτό που όχι μόνο λένε αλλά και κάνουν αυτές οι τρεις λεξούλες είναι το μυστικό των επαναστάσεων του Διαφωτισμού: Όταν οι άνθρωποι παίρνουν την τύχη τους στα χέρια τους και θεσπίζουν την πολιτική ενότητά τους παύουν να είναι απλώς άτομα, γίνονται ο “λαός”. Και στην προμετωπίδα του “Προσωρινού Πολιτεύματος της Ελλάδας” που συντάχθηκε στην Πρώτη Εθνοσυνέλευση της Επιδαύρου, το 1822, διαβάζουμε: “Το Ελληνικό Έθνος, το υπό την φρικώδη Οθωμανική Δυναστείαν μη δυνάμενον να φέρη το βαρύτατον και απαραδειγμάτιστον ζυγόν της τυραννίας και αποσείσαν αυτόν με μεγάλας θυσίας, κηρύττει σήμερον δια των νόμιμων παραστατών του, εις Εθνικήν, συνηγμένων Συνέλευσιν, ενώπιον του Θεού και ανθρώπων, την πολιτικήν αυτού ύπαρξιν και ανεξαρτησίαν”.

 

Όπως και με το πρώτο σύνταγμα της Αμερικής, έτσι και τώρα, με το πρώτο σύνταγμα της επαναστατημένης Ελλάδας, ένας λαός ή ένα έθνος εγκαινιάζει την ύπαρξή του. “Την πολιτικήν αυτού ύπαρξιν”, αφού κάποιοι άνθρωποι αποφασίζουν πολιτικά να γίνουν λαός και το διακηρύττουν “ενώπιον Θεού και ανθρώπων”, αποτινάσσοντας κάθε λογής τυραννία που θα τους ήθελε υποταγμένους, απλούς υπηκόους

 

Και με ανάλογη αφορμή αξίζει να θυμόμαστε εκείνο που εξακολουθούν να μας λένε οι επαναστάτες του παρελθόντος. Γιατί ένας λαός ίσως χρειαστεί ξανά και ξανά να επιβεβαιώσει τον εαυτό του: Κάθε φορά που θα είναι αναγκασμένος να υπερασπιστεί την ανεξαρτησία του, την κυριαρχία του, την αξιοπρέπειά του και την περηφάνια του, τη δημοκρατία του, την πολιτική του ύπαρξη, κάθε φορά που θα χρειαστεί να ξαναπούμε όλοι μαζί: “Εμείς, ο λαός”».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.