«Κεραυνοι» της Ανεξαρτητης Ενωτικης Πρωτοβουλια για την πεσμενη γεφυρα Κομψατου και τα «Θα» της κατασκευης νεας και συνοδων εργων

«Περιφέρεια και κυβέρνηση εμπαίζουν τους πολίτες της ΑΜΘ»

Σφοδρή κριτική στην κυβέρνηση αλλά και στη διοίκηση της Περιφέρειας ασκεί η Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία. Αφορμή αποτελεί η πεσμένη γέφυρα στον Κομψάτο, τα «θα» στην κατασκευή νέας αλλά και τα συνοδά έργα που σκοπεύει να δημιουργήσει η Διοίκηση. Η περιφερειακή παράταξη αναδεικνύει τις «ασυμφωνίες» μεταξύ Κυβέρνησης, Περιφεριεάρχη και Αντιπεριφερειάρχη στον προϋπολογισμό του έργου «Κατασκευή Αναβαθμού και Συνοδών Έργων στον Ποταμό Κομψάτο», και τις αστοχίες στο έργο «Αποκατάσταση ταμιευτήρα Κομψάτου».

Προς επίρρωση των ισχυρισμών της μάλιστα μεταφέρει χαρακτηριστικά αποσπάσματα του Περιφερειάρχη και του Αντιπεριφερειάρχη Ροδόπης από συνεδριάσεις του περιφερειακού συμβουλίου και απολογισμούς προκειμένου να αναδείξει την ασυνέπεια λόγων και έργων.

Αναλυτικά η ανακοίνωση της Ανεξάρτητης Ενωτικής Πρωτοβουλίας έχει ως εξής:

Το Σεπτέμβριο του 2017 έπεσε η γέφυρα στον ποταμό Κομψάτο μεταξύ Ιάσμου και Πολυάνθου στη Ροδόπη κι ένα χρόνο μετά έπεσε η γέφυρα μέσα στην Καβάλα, στην Οδό Αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού, μπροστά από το  παλιό Νοσοκομείο.

Στην περίπτωση του Κομψάτου, προχώρησε τουλάχιστον η μελέτη και ήδη ανατέθηκε η κατασκευή της γέφυρας κατόπιν διαγωνισμού. Έτσι μπορούμε να αισιοδοξούμε ότι κάποια στιγμή ΘΑ γίνει η καινούργια γέφυρα και ΘΑ παραδοθεί στην κυκλοφορία. Το έργο «ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΓΕΦΥΡΑΣ ΠΟΤΑΜΟΥ ΚΟΜΨΑΤΟΥ (ΠΡΩΤΕΥΟΝ ΕΠΑΡΧΙΑΚΟ ΔΙΚΤΥΟ)» με κωδικό 2017ΕΠ03100002 έχει ολικό προϋπολογισμό 2.883.285,45 € και μέχρι σήμερα έχουν εκτελεστεί εργασίες ύψους μόλις 223.589,52 ευρώ. Από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων έχει δεσμευτεί για το 2023 το ποσό των 600.000 ευρώ. 

Στην περίπτωση της Καβάλας, η μελέτη που ανατέθηκε στην εταιρεία «Εγνατία Οδός ΑΕ» – με τον τρόπο που ανατέθηκε και αποκάλυψε η τότε δήμαρχος Καβάλας – καρκινοβατεί. Για την μελέτη αυτή δεν υπάρχει καμία δέσμευση πιστώσεων μέσα στο 2023 οπότε θα περιμένουμε την ολοκλήρωση της μελέτης μετά το 2024 και την κατασκευή της στο βάθος του …21ου αιώνα! Πέντε χρόνια μετά δεν υπάρχει δηλαδή μελέτη… με ευθύνη της Διοίκησης της Περιφέρειας ΑΜΘ και φυσικά της Κυβέρνησης των …έργων του κου Μητσοτάκη.

Βέβαια, εν γένει, για τις γέφυρες του Κομψάτου, την σιδηροδρομική, την παλιά οδική και αυτή που θα κατασκευαστεί, θα πρέπει να τονιστεί ότι ήδη οι μηχανικοί απεφάνθησαν ότι για να μην έχουμε ξανά φαινόμενα διάβρωσης και πτώσης των γεφυρών θα πρέπει να γίνουν κάποια έργα στο ποτάμι που θα εξασφαλίζουν την σταθερότητα των βάθρων των γεφυρών.

Για το σκοπό αυτό, το 2018, εντάχθηκε στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων (ΠΔΕ) με προϋπολογισμό 2.000.000 ευρώ το έργο «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΑΝΑΒΑΘΜΟΥ ΚΑΙ ΣΥΝΟΔΩΝ ΕΡΓΩΝ ΣΤΟΝ ΠΟΤΑΜΟ ΚΟΜΨΑΤΟ», έργο το οποίο αποσκοπεί – όπως ανακοινώθηκε – στην σταθεροποίηση του υπόβαθρου της υπό ανακατασκευή γέφυρας, (που ήδη είχε πέσει τον Σεπτέμβριο του 2017) “έναντι των διαβρωτικών αποσταθεροποιητικών μηχανισμών που προκαλεί η ίδια η ροή του ποταμού”.

Το έργο μεταφέρονταν από έτος σε έτος με την υπόσχεση της δημοπράτησής του μετά την σύνταξη της μελέτης. Από τον κ. Τσαλικίδη μάθαμε στις 31/1/2022 (βλ. συνεδρίαση απολογισμού 2021 της ΠΑΜΘ) ότι μέσα στο 2021 το έργο «προετοιμάστηκε για δημοπράτηση».

Μια δημοπράτηση που όμως τελικά δεν ήλθε ούτε μέσα στο 2022 παρά τις υποτιθέμενες προετοιμασίες.

Τον Ιανουάριο του 2023 ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε την «Κατασκευή αναβαθμού και συνόδων έργων στον ποταμό Κομψάτο» έργο προϋπολογισμού 4.000.000 ευρώ με εκτιμώμενο χρόνο ολοκλήρωσης το έτος 2027.

Σύμφωνα με το προπαγανδιστικό έντυπο της Κυβέρνησης για τα έργα στην ΠΑΜΘ για το συγκεκριμένο έργο αναγράφονται τα εξής: «Ο ποταμός Κομψάτος αποτελεί την κύρια δίοδο απορροής της ορεινής λεκάνης βορείως του Ιάσμου. Η κοίτη του, είναι σχεδόν ξερή κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου ενώ κατά τη χειμερινή περίοδο διοχετεύει σημαντικές ποσότητες υδάτων. Κρίνεται απαραίτητο να κατασκευαστεί ένας αναβαθμός σε απόσταση 50 μ. περίπου κατάντη της  σιδηροδρομικής γέφυρας, με σκοπό τη σταδιακή επίχωση της επιφάνειας της κοίτης που εκτείνεται μεταξύ των δύο γεφυρών και του αναβαθμού και με απώτερο αποτέλεσμα την εξάλειψη των φαινομένων υποσκαφής των βάθρων των δύο γεφυρών. Προϋπολογισμός: 4 εκατ. ευρώ | Εκτιμώμενος Χρόνος Ολοκλήρωσης: 2027»

Στις 31/1/2023 στο περιφερειακό συμβούλιο και στην απολογιστική συνεδρίαση του 2022 για την Διοίκηση της ΠΑΜΘ ο Περιφερειάρχης κ. Μέτιος αναφερόμενος στον απολογισμό των εργασιών των Τεχνικών Δ/νσεων ανέφερε ότι ανάμεσα στα «Έργα για τα οποία εξασφαλίστηκε η απαιτούμενη πίστωση και είτε βρίσκονται σε φάση δημοπράτησης ή θα εκκινήσουν σύντομα οι διαδικασίες δημοπράτησης, είτε ολοκληρώθηκαν ή συνεχίζονται να εκτελούνται», 2ο στη σειρά είναι το έργο «κατασκευή αναβαθμού και συνοδών έργων στον ποταμό Κομψάτο προϋπολογισμού περίπου 5.000.000 ευρώ το οποίο ολοκληρώνεται ως μελέτη».

Στην ίδια συνεδρίαση λαμβάνοντας το λόγο ο ς Τσαλικίδης αντιπεριφερειάρχης Ροδόπης αναφέρθηκε σε «μερικά σημαντικά έργα για τα οποία είτε εξασφαλίστηκε η απαιτούμενη πίστωση, είτε βρίσκονται σε φάση δημοπράτησης και θα εκκινήσουν σύντομα οι  διαδικασίες δημοπράτησης, είτε ολοκληρώθηκαν είτε συνεχίζονται να εκτελούνται» κατονομάζοντας κι αυτός το έργο (2ο στη σειρά) «κατασκευή αναβαθμού και συνοδών έργων στον ποταμό Κομψάτο προϋπολογισμού περίπου 2.000.000 ευρώ το οποίο ολοκληρώνεται ως μελέτη».

Θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς με βάση όλα όσα προαναφέρθηκαν ότι, τελικά, δεν προετοιμάστηκε το έργο για δημοπράτηση μέσα στο 2021 (όπως είπε ο κ. Τσαλικίδης) αλλά μέσα στο 2022 (όπως Μέτιος και Τσαλικίδης συμφώνησαν στις 31/1/2022).

Θα μπορούσε να πει επίσης κανείς ότι η διαφορά στον προϋπολογισμό, ήταν το αποτέλεσμα της κακής συνεννόησης Μητσοτάκη, Μέτιου και Τσαλικίδη με τον πρώτο να μιλά για 4 εκ. ευρώ, τον δεύτερο για 5 εκ ευρώ και τον τρίτο για 2 εκ. ευρώ. Λεπτομέρειες…

Αυτό όμως που δεν έχει μέχρι σήμερα αποκαλυφθεί, είναι ότι το συγκεκριμένο έργο «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΑΝΑΒΑΘΜΟΥ ΚΑΙ ΣΥΝΟΔΩΝ ΕΡΓΩΝ ΣΤΟΝ ΠΟΤΑΜΟ ΚΟΜΨΑΤΟ» με κωδικό έργου 2018ΕΠ03100010 και προϋπολογισμού 2εκ ευρώ, είναι εκτός οποιασδήποτε χρηματοδότησης για το 2023 και είναι εκτός του εγκεκριμένου Τεχνικού Προγράμματος της ΠΑΜΘ για το 2023.

Προφανώς πρόκειται για ένα ακόμη έργο που έχει απενταχθεί από το εθνικό σκέλος του ΠΔΕ λόγω έλλειψης πόρων και γιατί μέχρι σήμερα δεν έχει προχωρήσει καμία ενέργεια. Απέμειναν μόνο οι ανακοινώσεις και τα …λόγια τα παχιά των διοικούντων. Κι ο εμπαιγμός. Ενόψει των εκλογών…

Όσο για τις γέφυρες, αυτή που δεν έγινε ακόμη δεν μας νοιάζει. Οι άλλες δύο, άντεξαν τόσο καιρό… Δεν έχουν ανάγκη από αναβαθμίδες και έργα συνοδά…

Περαιτέρω, για τον Κομψάτο θα έπρεπε να σημειωθούν και τα παρακάτω τραγελαφικά:

Το 2018 καταστράφηκε ο ταμιευτήρας στον ποταμό Κομψάτο που ήταν πάνω (ανάντη) από την παλιά οδική γέφυρα κι εξυπηρετούσε την άρδευση 3.000 περίπου στρεμμάτων στην εκεί περιοχή. Στις αρχές του 2019 εντάχθηκε στο Τεχνικό Πρόγραμμα της ΠΑΜΘ το έργο «Αποκατάσταση ταμιευτήρα Κομψάτου», προϋπολογισμού 80.000 ευρώ. Πέντε χρόνια μετά ένα έργο που φαντάζει σχετικά μικρό, μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει παρά τις τόσες διαμαρτυρίες των κατοίκων.

Στον απολογισμό του 2021 ο Περιφερειάρχης κ. Μέτιος μας ενημέρωσε ότι «η αποκατάσταση ταμιευτήρα Κομψάτου, είναι υπό δημοπράτηση», ο δε κ. Τσαλικίδης, αντιπεριφερειάρχης Ροδόπης, πιο πονηρά, αναφέρθηκε στην «προετοιμασία για τη δημοπράτηση» του έργου.

Προσωρινή λύση δόθηκε μόλις πέρυσι. Σύμφωνα δε με τον κ. Τσαλικίδη, (βλ. πρακτικά της συνεδρίασης ΠΣ ΠΑΜΘ της 31/1/2023) ήταν «καθοριστικής σημασίας η συνδρομή της Περιφερειακής Ενότητας Ροδόπης στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που είχαν δημιουργηθεί στον αναβαθμό/ταμιευτήρα του ποταμού Κομψάτου. Όπως μας λέει ο ίδιος στο απολογισμό του «Λόγω της βλάβης (συγκεκριμένα θραύση του ταμιευτήρα), ήταν αδύνατη η τροφοδοσία με νερό του τσιμεντένιου αύλακα άρδευσης. Σε πρώτη φάση υλοποιήθηκαν εργασίες αποκλειστικά χωματουργικού χαρακτήρα – οι εργασίες υλοποιήθηκαν χωρίς αμοιβή από μεγάλη Τεχνική/ Κατασκευαστική Εταιρεία της περιοχής μας – και αποσκοπούσαν στην τροφοδοσία με νερό άρδευσης του τσιμεντένιου αύλακα (που βρίσκεται στην δυτική όχθη του ποταμού και σε συνέχεια του ταμιευτήρα) και τη διοχέτευσή του στην περιοχή ευθύνης και διαχείρισης του ΤΟΕΒ Ιάσμου, δίνοντας μια λειτουργική αλλά προσωρινή λύση στο πρόβλημα. Σε δεύτερη φάση η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων ΠΕ Ροδόπης έχει προβεί στη σύνταξη οριστικής μελέτης συντήρησης /αποκατάστασης στην πρότερη μορφή του ταμιευτήρα Κομψάτου, έργο που επίκειται να δημοπρατηθεί άμεσα και είναι προϋπολογισμού 120.000 ευρώ». Η πρώτη φάση, δηλαδή, που ήδη έχει πάει περίπατο ήταν η εκτέλεση κάποιων χωματουργικών εργασιών που χωρίς τον ταμιευτήρα αποτελούν μια «τρύπα στο νερό» και η δεύτερη φάση – όπως περισπούδαστα μάθαμε ήταν ότι ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ μετά από τέσσερα χρόνια συντάχθηκε η οριστική μελέτη για το τεράστιο αυτό έργο που πλέον προϋπολογίστηκε στα 120.000 ευρώ αντί των 80.000 ευρώ. Κι αυτό ονομάστηκε «καθοριστική συνδρομή της ΠΕ Ροδόπης» προφανώς κατά την επιστροφή του κ. Τσαλικίδη στον …πλανήτη ΓΗ.

Το έργο τελικά δημοπρατήθηκε μόλις πριν ένα μήνα και θεωρητικά ΘΑ συμβασιοποιηθεί εντός των προσεχών ημερών.

Αναμένεται προς τούτο και επίσημο δελτίο τύπου με σχετικό φωτογραφικό υλικό που θα επισημοποιεί την  υπογραφή της …σύμβασης. Φωτογραφικό υλικό από τους πανηγυρισμούς που συνόδευσαν την ολοκλήρωση της μελέτης δεν έχει κυκλοφορήσει ακόμη…

Καλώς ήρθατε στην ΑΜΘ κ. Μητσοτάκη!».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.