Επτα χρονια απο την πτωση της γεφυρας Κομψατου

Με τις εργασίες για την καινούρια να βρίσκονται στην τελική τους φάση, μια αναδρομή στα όσα έγιναν (και δεν έγιναν) μέχρι τώρα

Επτά χρόνια κλείνουν σήμερα από την Κυριακή 10 Σεπτεμβρίου 2017, όταν το ανατολικό κομμάτι της γέφυρας του Κομψάτου κατέρρευσε τις πρώτες πρωινές ώρες, ξεκινώντας μια αλληλουχία γεγονότων για την ανακατασκευή της, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί το επόμενο διάστημα.

Η πτώση της γέφυρας άλλωστε ήταν μόνο η αρχή, με το μεγαλύτερο κομμάτι αυτής της περιόδου να αναλώνεται σε αντιπαραθέσεις, καβγάδες, και αντιδικίες, αλλαγές στο σχεδιασμό, με δύο εκλογικές αναμετρήσεις να μεσολαβούν από την πτώση της γέφυρας, μέχρι σήμερα, όταν έχουν κατασκευαστεί τα βάθρα, και περιμένουμε να τοποθετηθεί το κατάστρωμα της γέφυρας.

Επτά χρόνια φαγούρα

Οι αντιπαραθέσεις και οι αλληλοκατηγορίες ξεκίνησαν από την πρώτη στιγμή που έγινε γνωστή η πτώση της γέφυρας, για να εντείνονται στη συνέχεια όσο το ζήτημα της μελέτης για τα αίτια της πτώσης, και την επισκευή της, προχωρούσε μέσω του ΤΕΕ Θράκης, που προσφέρθηκε να την πραγματοποιήσει.

Η απόφαση για πραγματογνωμοσύνη από το ΤΕΕ Θράκης λήφθηκε τον Απρίλιο του 2018, 7 μήνες μετά την πτώση της γέφυρας, μια απόφαση που απέρριψε η Αποκεντρωμένη, επιστρέφοντας στην αρχή.

Η Περιφέρεια υποχρεώθηκε να προχωρήσει σε διαγωνισμό για τη μελέτη, με τη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου που την ενέκρινε να μένει θρυλική τόσο για το αίτημα περιφερειακών Συμβούλων να παραιτηθεί ο Περιφερειάρχης, όσο και για τους ισχυρισμούς του Περιφερειάρχη για σκόπιμο πολιτικό παιχνίδι με στόχο τον ίδιο.

Δεν βοήθησε το γεγονός ότι πλησίαζαν εκλογές, με αποτέλεσμα η αντιπαράθεση να φτάνει στο κόκκινο, κυρίως εσωτερικά της αποσυντιθέμενης παράταξης της Περιφερειακής Αναγέννησης, πολλά στελέχη της οποίας προσχώρησαν στην νεοσύστατη Περιφερειακή Σύνθεση του κ. Χριστόδουλου Τοψίδη, αφήνοντας αιχμές (και) για την γέφυρα Κομψάτου.

Οι εκλογές ήρθαν και παρήλθαν, με την επανεκλογή του κ. Μέτιου (παρόλο που ήρθε δεύτερος στο Δήμο Ιάσμου) και τους κατοίκους του Ιάσμου  να προσπαθούν να πιέσουν με τον δικό τους τρόπο, πραγματοποιώντας τα Γεφύρια, δύο χρόνια μετά την πτώση της γέφυρας, και λίγο μετά να έρχεται η πρώτη κινητικότητα στην περιοχή, με την απομάκρυνση του πεσμένου τμήματος.

Πάνω από δύο χρόνια μετά, έρχεται η πρώτη μελέτη, που προτείνει διάφορες επιλογές, και τελικά συμφωνήθηκε σε μια, για ακόμα μια φορά θυελλώδη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, να κατεδαφιστεί το υπόλοιπο της γέφυρας και να κατασκευαστεί νέα στην ίδια θέση.

Η πανδημία που ακολούθησε έβαλε φρένο στις διεργασίες, αλλά και στις διαμαρτυρίες, με τον διαγωνισμό να εγκρίνεται τον Σεπτέμβριο του 2021 από την Οικονομική Επιτροπή της ΠΑΜΘ, την σύμβαση να υπογράφεται τον Μάιο το 2022 και τις εργασίες να ξεκινούν τον Αύγουστο της ίδιας χρονιάς, σχεδόν 5 χρόνια μετά την πτώση της γέφυρας.

Και πάλι καλά να λέμε;

Οι εργασίες όλο αυτό το διάστημα προχώρησαν, και τώρα φαίνεται επιτέλους, επτά χρόνια μετά την πτώση, πως η γέφυρα είναι σχεδόν έτοιμη, με μόνο την ανωδομή να αναμένεται για να μπορέσει να ολοκληρωθεί.

Να θυμίσουμε πως η νέα γέφυρα θα έχει μήκος 114 μέτρα και πλάτος 15 μέτρα, ενώ για την θεμελίωση των βάθρων της επιλέχθηκε σύστημα βαθιάς θεμελίωσης διά φρεατοπασσάλων η οποία συντίθεται με ισχυρό κεφαλόδεσμο επί του οποίου εδράζονται τα βάθρα.

Η επιλογή αυτή θεωρείται πως αντιμετωπίζει σε ικανοποιητικό βαθμό τόσο τα υδραυλικά όσο και τα σχεδιαστικά προβλήματα που ταλαιπώρησαν κατά καιρούς τη γέφυρα Κομψάτου, αποτρέποντας έτσι μελλοντικές δυσάρεστες καταστάσεις, χωρίς παράλληλα να υπάρχει εμπλοκή άλλων φορέων.

Βέβαια για την προστασία τη γέφυρας είχε σχεδιαστεί και η κατασκευή ενός αναβαθμού, που θα προστάτευε τα βάθρα, που όμως μέχρι τώρα αγνοείται, ενώ υποτίθεται και ο ΟΣΕ θα προχωρήσει σε εργασίες τα επόμενα χρόνια, απομακρύνοντας την σιδηροδρομική γέφυρα από τη σημερινή της θέση και χωροθετώντας τη νέα κοντά στην γέφυρα της Εγνατίας.

Με την ολοκλήρωση της γέφυρας θα ολοκληρωθεί και μια ταλαιπωρία επτά ετών για την περιοχή, ενώ κλείνει και ένα όχι ιδιαίτερα κολακευτικό κεφάλαιο για το πολιτικό προσωπικό της περιοχής, μιας και ουσιαστικά κανένας δεν καλύφθηκε με δόξα από τα όσα έγιναν, ιδιαίτερα την περίοδο μετά την πτώση της.

Τελικά όμως, και τα 7 χρόνια ίσως να μην είναι τόσα πολλά για τα ελληνικά δεδομένα, ή ακόμα και με τα δεδομένα της ΠΑΜΘ, μιας και η γέφυρα στην Καβάλα, η οποία έπεσε ένα χρόνο μετά από αυτή του Ιάσμου, τον Νοέμβριο του 2018, ακόμα βρίσκεται στο στάδιο της μελέτης, η οποία φέρεται να παραδόθηκε στην Περιφέρεια στο τέλη του 2018, και ακόμα δεν έχουμε δει προκήρυξη του έργου, που σημαίνει πως ό,τι και αν γίνει, μάλλον θα καταφέρει να ξεπεράσει και την γέφυρα του Κομψάτου σε καθυστέρηση, παρότι πρόκειται για μικρότερο σε έκταση έργο (όχι όμως, από ό,τι φαίνεται, και σε προϋπολογισμό).

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.