Ανεφαρμοστη για τη Ροδοπη η Ευρωπαικη Οδηγια που προβλεπει ειδικα φορολογικα καθεστωτα καυσιμων σε διασυνοριακες περιοχες
Η μετάβαση κατοίκων της Θράκης και της Ροδόπης, ειδικότερα, στη γειτονική Βουλγαρία προκειμένου να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων τους με φθηνότερο καύσιμο, είναι ένα φαινόμενο που η τοπική ειδησεογραφία καλύπτει τακτικά. Οι συνέπειές του στην τοπική οικονομία έχουν αναδειχθεί ακροθιγώς και οι τοπικοί οικονομικοί και πολιτικοί φορείς σε κάθε ευκαιρία προβάλλουν το αίτημα για ανάσχεση του φαινομένου.
Τα τελευταία χρόνια η πλέον επικρατούσα λύση που προτείνεται από τους τοπικούς παράγοντες είναι η εφαρμογή ειδικού φορολογικού καθεστώτος στη Θράκη, βασισμένη σε αντίστοιχα παραδείγματα συνοριακών περιοχών χωρών της ΕΕ όπως η Ιταλία και η Γαλλία, στη βάση σχετικής ευρωπαϊκής οδηγίας. Ο λόγος για την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2003/96/ΕΚ, που προσφάτως με σχετική του ερώτηση για το θέμα επανέφερε ο βουλευτής κ. Δημήτρης Χαρίτου.
Όπως όμως προκύπτει από μια εξαιρετικά διαφωτιστική ανάρτηση του κ. Ιωάννη Βεζυργιαννίδη, μέλους της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής της ΝΔ, κατά την ενσωμάτωση της εν λόγω οδηγίας στο εσωτερικό δίκαιο, η Ελλάδα φρόντισε να εισάγει χωρικές παρεκκλίσεις μόνο για τα νησιά του Αιγαίου (πλην της Κρήτης). Κάτι που όπως γίνεται κατανοητό καθιστά αδύνατη την εφαρμογή της για την περιοχή της Θράκης.
«Όσοι ζούμε και επιχειρούμε εδώ, ξέρουμε ότι υπάρχει ένα σοβαρό θέμα διασυνοριακότητας με τη Βουλγαρία»
Μιλώντας στο Ράδιο Παρατηρητής ο κ. Βεζυργιαννίδης διευκρίνισε αρχικά πως «την ανάρτηση την έκανα, γιατί συμφωνώ στην ουσία της κοινοβουλευτικής ερώτησης του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ του κ. Χαρίτου» και εξήγησε πως «η ανάρτησή μου είχε ως σκοπό να δούμε ποια είναι αυτή η ευρωπαϊκή οδηγία, γιατί ακούμε και ζητάμε να εφαρμοστούν στη Ροδόπη οι μειωμένοι συντελεστές, αλλά θεωρώ ότι υπήρχε ένα έλλειμα γνώσης στο τι αναφέρεται σε αυτή».
Ο κ. Βεζυργιαννίδης αναγνώρισε πως «όσοι ζούμε και επιχειρούμε εδώ, ξέρουμε ότι υπάρχει ένα σοβαρό θέμα διασυνοριακότητας με τη Βουλγαρία» όμως έσπευσε να θυμίσει πως «το γεγονός ότι από την Κομοτηνή σε ένα τέταρτο-εικοσάλεπτο μπορείς να πας τη Βουλγαρία, και να γεμίσεις καύσιμα το ρεζερβουάρ σου με πολύ χαμηλότερες τιμές, είναι ένα θέμα που έχει προκύψει τα τελευταία δέκα χρόνια, από τη στιγμή που άνοιξε ο κάθετος άξονας». Επομένως το 2003, οπότε και θεσπίστηκε η εν λόγω Οδηγία, ήταν αδύνατο η χώρα μας να προβλέψει πως θα δημιουργούταν πρόβλημα στην περιοχή, και άρα να εισάγει σχετική εξαίρεση.
Να αξιοποιήσουμε το Πόρισμα της Διακομματικής
Παρόλα αυτά το μέλος της ΚΠΕ της ΝΔ έσπευσε να υπογραμμίσει πως η τοπική κοινωνία δεν θα πρέπει να σταματήσει να πιέζει για τη λύση του εν λόγω προβλήματος, προβάλλοντάς ωστόσο την ανάγκη συντονισμένης και οργανωμένης δράσης φορέων και τοπικής κοινωνίας και όχι αποσπασματικά για επικοινωνιακούς λόγους. Σε αυτή την κατεύθυνση ο ίδιος ισχυρίστηκε πως «ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας μας έδωσε ένα εργαλείο», αναφερόμενος στο πόρισμα της Διακομματικής που καταγράφει ως έναν από τους στόχους του τη μείωση των συντελεστών στα καύσιμα για την περιοχή.
«Αν διεκδικήσουμε με το σωστό τρόπο και αν διεκδικήσουμε συντονισμένα μπορούμε να πετύχουμε πράγματα. Υπάρχουν πολλά ζητήματα τα οποία δυστυχώς όλα αυτά τα χρόνια δεν έχουμε καταφέρει να τα υλοποιήσουμε, να τα πάρουμε από την κεντρική εξουσία. Είναι απαίτηση όλης της κοινωνία στο σημερινό δύσκολο περιβάλλον που ζούμε να βοηθήσουμε όλος ο πολιτικός κόσμος να ξεπεράσει η κοινωνία τις δυσκολίες με το μικρότερο δυνατό κόστος» τόνισε ο κ. Βεζυργιαννίδης κλείνοντας.
Η ανάρτηση του κ. Βεζυργιαννίδη
«Με αφορμή την κοινοβουλευτική ερώτηση του βουλευτή Ροδόπης του ΣΥΡΙΖΑ κ. Δημήτρη Χαρίτου, που επαναφέρει τα θέμα της εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2003/96/ΕΚ, για τη θέσπιση μειωμένων φορολογικών συντελεστών ή απαλλαγών στα καύσιμα στην περιοχή μας:
Στην οδηγία αναφέρονται συγκεκριμένα οι εξαιρέσεις και οι παρεκκλίσεις από τις γενικές διατάξεις:
Ειδικότερα, στο Άρθρο 18.3 αναφέρεται :
-Η Ελληνική Δημοκρατία μπορεί να συνεχίσει να εφαρμόζει επίπεδα φορολογίας μέχρι 22 ευρώ ανά 1000 λίτρα κατώτερα από τα ελάχιστα επίπεδα που καθορίζονται στην παρούσα οδηγία για το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης που χρησιμοποιείται ως προωθητικό και για τη βενζίνη που χρησιμοποιείται στους νομούς Λέσβου, Χίου, Σάμου, Δωδεκανήσων και Κυκλάδων και στα ακόλουθα νησιά του Αιγαίου: Θάσος, Βόρειες Σποράδες, Σαμοθράκη και Σκύρος.
Επίσης, στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ περιγράφονται οι μειωμένοι φορολογικοί συντελεστές και απαλλαγές, από τη φορολογία, για κάθε χώρα – μέλος.
Ειδικότερα για την ΕΛΛΑΔΑ:
– για χρήση από τις εθνικές ένοπλες δυνάμεις,
– για την απαλλαγή από τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης των πετρελαιοειδών, που πρόκειται να χρησιμοποιηθούν ως καύσιμα στα επίσημα οχήματα του Υπουργείου Προεδρίας και της εθνικής αστυνομίας,
– για τα οχήματα που χρησιμοποιούνται στις τοπικές δημόσιες συγκοινωνίες,
– για την εφαρμογή διαφοροποιημένων φορολογικών συντελεστών για την αμόλυβδη βενζίνη ώστε να εμφαίνονται οι διάφορες περιβαλλοντικές κατηγορίες, υπό τον όρο ότι οι διαφοροποιημένοι συντελεστές είναι σύμφωνοι με τις υποχρεώσεις που ορίζει η παρούσα οδηγία, ιδίως με τα ελάχιστα επίπεδα φορολογίας που προβλέπει το άρθρο 7,
– για το υγραέριο (GPL) και το μεθάνιο που χρησιμοποιούνται για βιομηχανικούς σκοπούς.
Για την Ιταλία, μεταξύ άλλων :
– σε ορισμένες ιδιαίτερα μειονεκτικές γεωγραφικές περιοχές, για τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης που επιβάλλεται στα οικιακά καύσιμα και στο υγραέριο (GPL), που χρησιμοποιούνται για θέρμανση και διανέμονται μέσω των τοπικών δικτύων, υπό τον όρο ότι οι συντελεστές αυτοί είναι σύμφωνοι με τις υποχρεώσεις που ορίζονται στην παρούσα οδηγία και ιδίως με τους ελάχιστους συντελεστές του ειδικού φόρου κατανάλωσης,
– για την κατανάλωση στις περιφέρειες Val d’Aosta και Gorizia,
– για τη μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στη βενζίνη που καταναλίσκεται στην περιοχή Friuli-Venezia Giulia, υπό τον όρο ότι οι συντελεστές αυτοί είναι σύμφωνοι με τις υποχρεώσεις που ορίζονται στην παρούσα οδηγία και ιδίως με τους ελάχιστους συντελεστές του ειδικού φόρου κατανάλωσης,
– για τη μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα πετρελαιοειδή που καταναλίσκονται στις περιφέρειες Udine και Trieste, υπό τον όρον ότι οι συντελεστές αυτοί είναι σύμφωνοι με τις υποχρεώσεις που ορίζονται στην παρούσα οδηγία,
– για απαλλαγή από τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στα πετρελαιοειδή που χρησιμοποιούνται ως καύσιμα για την παραγωγή αλουμίνας στη Σαρδηνία,
– για τη μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στο μαζούτ, που προορίζεται για την παραγωγή ατμού, και στο πετρέλαιο εσωτερικής καύσης, που χρησιμοποιείται σε καμίνους ξήρανσης και “ενεργοποίησης” μοριακών κόσκινων στην περιφέρεια της Καλαβρίας, υπό τον όρο ότι οι συντελεστές αυτοί είναι σύμφωνοι με τις υποχρεώσεις που ορίζονται στην παρούσα οδηγία,
Για την Γαλλία, μεταξύ άλλων:
– στο πλαίσιο ορισμένων πολιτικών, οι οποίες σκοπό έχουν να συνδράμουν τις περιοχές που αντιμετωπίζουν πρόβλημα μείωσης του πληθυσμού,
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, προκύπτει πως η διεκδίκηση του αιτήματος για την μείωση των φορολογικών συντελεστών στην Π.Ε. Ροδόπης, μέσω της εφαρμογής της συγκεκριμένης Ευρωπαϊκής Οδηγίας, καθίσταται δύσκολη, καθώς η χώρα μας , σε αντίθεση με άλλες χώρες, δεν είχε προβλέψει να συμπεριληφθεί σχετική εξαίρεση, είτε γενικά (όπως η Γαλλία), είτε συγκεκριμένα (όπως η Ιταλία).
Η ερώτηση του βουλευτή προς τον Υπουργό Οικονομικών κ. Χρήστο Σταϊκούρα, επαναφέρει στο δημόσιο διάλογο, ένα αίτημα σημαντικό και κρίσιμο, όχι μόνο για την Ροδόπη, αλλά γενικότερα για το σύνολο της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης.
Η διεκδίκηση παρόμοιων κορυφαίων ζητημάτων, που απασχολούν την περιοχή και την τοπική κοινωνία, για να έχει ουσιαστικό και άμεσο αποτέλεσμα, θα πρέπει να πραγματοποιείται συλλογικά, μεθοδευμένα, με τη συνέργεια και συμπόρευση όλων των φορέων, παραμερίζοντας τις κομματικές ταυτότητες και τις ιδεολογικές διαφορές».
Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.