Ξενοδοχειο «Ροδοπη», 25 χρονια αδιαλειπτης παρουσιας

Πολύ καλό, αισθητικά προσεγμένο, πρόσφατα ανακαινισμένο το ξενοδοχείο «Ροδόπη, μπορεί να υπερηφανεύεται για την άψογη παροχή υπηρεσιών υψηλού προφίλ σε μία αδιάκοπη συνέχεια 25 χρόνων. Αναβαθμισμένη αισθητική, πληθώρα παροχών, λεπτομέρειες που αναδίδουν προσωπική φροντίδα, συμπλέκονται και συμπλέουν αβίαστα με μοναδικό στόχο την ξεκούραστη και την όσο καλύτερη διαμονή των πελατών του.

Το ξενοδοχείο «Ροδόπη» με ευθύνη της ιστορίας που έχει χαράξει, υποδέχεται κάθε φιλοξενούμενο – πελάτη με τη φρεσκάδα του νέου και την εμπειρία μιας μακράς επιτυχημένης διαδρομής. Για την πρόσφατη ανακαίνιση ο «Παρατηρητής της Θράκης» συνομίλησε με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ξενοδοχείου κ. Νίκο Γιουφτσιάδη. Η συζήτηση βέβαια επεκτάθηκε και στα προβλήματα του κλάδου, αλλά και γενικότερα σε θέματα τουρισμού. Αρχής όμως γενομένης από την ιστορία του ξενοδοχείου, την πορεία του στα είκοσι πέντε λειτουργίας του και την ανακαίνιση…

ΠτΘ: κ. Γιουφτσιάδη, πότε ιδρύθηκε το ξενοδοχείο «Ροδόπη» και ποια ήταν η πορεία του όλα αυτά τα χρόνια λειτουργίας του;
Ν.Γ.:
Το ξενοδοχείο «Ροδόπη» είναι μια οικογενειακή επιχείρηση, η οποία ξεκίνησε να λειτουργεί το 1988, κλείνουμε δηλαδή είκοσι πέντε χρόνια παρουσίας στο χώρο. Ήταν μια προσπάθεια των γονιών μου, που με πολύ προσωπική εργασία και μόχθο κατάφεραν να εντάξουν το ξενοδοχείο στο κομμάτι των τουριστικών επιχειρήσεων της πόλης μας. Μέχρι και σήμερα το «Ροδόπη» διατήρησε τον οικογενειακό του χαρακτήρα και αποτελεί μια από τις πρώτες επιλογές για διαμονή στην Κομοτηνή. Από την περίοδο εκείνη μέχρι σήμερα έχουν αλλάξει αρκετά, τόσο σε επίπεδο υποδομών, όσο και σε επίπεδο αναγκών των πελατών. Από τότε μέχρι σήμερα ο αριθμός των κλινών στην πόλη έχει αυξηθεί περίπου στο 65% με καινούργιες σύγχρονες ξενοδοχειακές μονάδες, ενώ παράλληλα έχει ανακαινιστεί η πλειονότητα των επιχειρήσεων. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο του εκσυγχρονισμού καταφέραμε και εμείς τα τελευταία χρόνια να ολοκληρώσουμε την επένδυση ανακαίνισης του ξενοδοχείου μας, για να μπορέσουμε να ακολουθήσουμε τις επιταγές της αγοράς. Ευτυχώς χρονικά προλάβαμε να ολοκληρώσουμε τις εργασίες πριν την έναρξη της κρίσης, γιατί σήμερα η οποιαδήποτε σκέψη και μόνο για επένδυση θα ήταν απαγορευτική. Οι καιροί για το «επιχειρείν» είναι πολύ δύσκολοι και πλέον όλοι προσπαθούμε να σταθούμε στην αγορά με τις λιγότερες κατά το δυνατόν απώλειες.

ΠτΘ: Τι υποδομές και τι υπηρεσίες παρέχει το ξενοδοχείο «Ροδόπη»;
Ν.Γ.:
Το Ροδόπη ως ξενοδοχείο πόλης, ουσιαστικά επικεντρώνεται στη διαμονή των επισκεπτών, με όλες τις υπηρεσίες που θα την κάνουν άνετη και ευχάριστη. Η υπηρεσία του ξεκούραστου «ύπνου» συμπληρώνεται με την εστίαση στο εστιατόριο και την καφετέρια του ξενοδοχείου. Αν ληφθεί υπόψη ότι ο μέσος όρος διαμονής των πελατών στην πόλη μας είναι περίπου δύο μέρες, καταλαβαίνουμε πως διαφοροποιούνται οι προτεραιότητες των αναγκών σε σχέση με τα ξενοδοχεία διακοπών, που έχουμε ως κλασική εικόνα στο μυαλό μας.

ΠτΘ: Η ανακαίνιση που κάνατε πριν δύο χρόνια τι αφορούσε;
Ν.Γ.:
Επικεντρωθήκαμε στα δωμάτια με πλήρη αντικατάσταση επίπλωσης, δαπέδων, υφασμάτων και γενικότερου διάκοσμου. Προμηθευτήκαμε σύγχρονες τηλεοράσεις, μίνι μπαρ, φωτιστικά, εξοπλισμό δωματίων, αναβαθμίσαμε την παροχή ασύρματου ίντερνετ υψηλών ταχυτήτων vdsl και βελτιώσαμε το site του ξενοδοχείου. Στην προβολή μέσω διαδικτύου δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση, καθώς πλέον ένα μεγάλο ποσοστό πελατών «αγοράζει» δωμάτιο μέσω υπολογιστή ή πληροφορείται και ενημερώνεται για την τελική του επιλογή, πάλι μέσω εξειδικευμένων ιστοσελίδων στο ίντερνετ. Επίσης, στο πλαίσιο της ανακαίνισης έχουν γίνει βελτιώσεις όσον αφορά την κατανάλωση ενέργειας, με στόχο να υπάρξει εξοικονόμηση και μείωση στις καταναλώσεις για ψύξη, θέρμανση και νερών χρήσης, ανάλογα με την ζήτηση κάθε δωματίου. Αυτό πραγματοποιήθηκε με ορισμένα σύγχρονα συστήματα ελέγχου των πηγών ενέργειας και κάποιων τροποποιήσεων στο ήδη υπάρχον δίκτυο.
Παράλληλα με την ανακαίνιση και για να μπορέσουμε να προωθήσουμε τα καινούρια μας δωμάτια, ετοιμάσαμε προσφορές για τους πελάτες, είτε πρόκειται για επαγγελματίες που έχουν επαναλαμβανόμενη επισκεψιμότητα, είτε για φοιτητές που έρχονται κατά την εξεταστική περίοδο για τα μαθήματά τους


ΠτΘ: Το πελατειακό κοινό των ξενοδοχείων της πόλης μας δεν έχει ως στόχο τον τουρισμό;
Ν.Γ.:
Το πελατειακό κοινό στην πλειονότητα των ξενοδοχείων της περιοχής μας είναι επαγγελματίες, άνθρωποι δηλαδή που έρχονται για τη δουλειά τους, εμπορικοί αντιπρόσωποι, ενώ ένα σημαντικό ποσοστό είναι οι φοιτητές με τους γονείς τους, τις περιόδους των εγγραφών, την εξεταστική περίοδο και της ορκωμοσίας τους. Ο αριθμός των ατόμων που έρχονται για διακοπές στην Κομοτηνή είναι αρκετά μικρός. Αυτό βέβαια διαφοροποιείται τα τελευταία χρόνια, με κάποιες επιπλέον αφίξεις από Τουρκία και Βουλγαρία. Οι περισσότεροι αλλοδαποί όμως είναι διερχόμενοι, όπως και κάποια μικρά γκρουπ Ελλήνων που διανυκτερεύουν για μια βραδιά, κατά την επίσκεψή τους στη γείτονα Τουρκία. Ως ξενοδόχοι προσπαθούμε να προσαρμοστούμε στις ανάγκες που επιτάσσει η ζήτηση και η αγορά, και βάσει αυτών τροποποιούμε τις προσφορές και τις υπηρεσίες μας προς το καταναλωτικό κοινό.

Η Εγνατία Οδός, λειτούργησε αμφίδρομα για τα καταλύματα της πόλης μας, με θετικά και αρνητικά αποτελέσματα

ΠτΘ: Υπάρχουν κάποιες χρονικοί περίοδοι που οι καλύψεις είναι περισσότερες;
Ν.Γ.:
Ναι υπάρχουν περίοδοι υψηλής ζήτησης αλλά τα τελευταία χρόνια διαρκώς μειώνονται και ίσως διαφοροποιούνται. Αυξημένες πληρότητες εμφανίζουν τα ξενοδοχεία το φθινόπωρο, κατά την περίοδο εγγραφών και αναζήτησης φοιτητικής στέγης, όπου παράλληλα είναι και η εξεταστική περίοδος. Επίσης το Μάιο, διότι υπήρχαν τρεις εκδηλώσεις πολύ σημαντικές για την πόλη μας, τα «Ελευθέρια Θράκης», το Συνέδριο των ΤΕΦΑΑ και η έκθεση «Θράκη». Διαπιστώνουμε όμως ότι όλες έχουν ατονήσει με αντίστοιχα αποτελέσματα και στη διαμονή. Τα «Ελευθέρια» δυστυχώς δεν αποτελούν πόλο έλξης για επισκέπτες άλλων περιοχών, ώστε να έρθουν για να παρακολουθήσουν τις εκδηλώσεις. Το Συνέδριο των ΤΕΦΑΑ, το οποίο προσέλκυε κόσμο από όλη την Ελλάδα, έχει χάσει την αίγλη που είχε, με αποτέλεσμα να συμμετέχουν όλο και λιγότεροι σύνεδροι. Όσο για την έκθεση «Θράκη», φέτος άλλαξε και ημερομηνία διεξαγωγής. Επίσης το καρναβάλι της Ξάνθης, που έγινε εκδήλωση θεσμός για όλη την Αν.Μακεδονία & Θράκη, έχει περιοριστεί σε ζήτηση για διαμονή το πολύ δύο ημερών.
Τα τελευταία χρόνια εμφανίζεται μια αυξημένη ζήτηση κατά την καλοκαιρινή περίοδο από μεμονωμένους επισκέπτες, κάτι στο οποίο συνέβαλε αρκετά η Εγνατία Οδός, που λειτούργησε αμφίδρομα για τα καταλύματα της πόλης μας, με θετικά και αρνητικά αποτελέσματα για τα ξενοδοχεία. Ο δρόμος έγινε ασφαλής και συντομότερος, μας έχει φέρει πιο κοντά με πολλές περιοχές της Βόρειας Ελλάδας και μας επισκέπτονται πλέον πιο εύκολα οι κάτοικοί τους. Είχε όμως σαν αποτέλεσμα οι εμπορικοί αντιπρόσωποι που ερχόταν περιοδικά από Θεσσαλονίκη και τις γύρω περιοχές, να μπορούν να κάνουν αυθημερόν το ταξίδι τους ή να επιλέγουν να διανυκτερεύσουν λίγο μακρύτερα, στην Αλεξανδρούπολη, ώστε να μοιράσουν χιλιομετρικά τις ημέρες του επαγγελματικού τους ταξιδιού. Αυτό λειτούργησε αρνητικά για εμάς. Μένουμε όμως στο θετικό ότι μας έφερε πιο κοντά σε πόλεις της ηπειρωτικής Ελλάδος, σε άτομα που έρχονταν να εξερευνήσουν την Εγνατία Οδό και να δουν την άγνωστη μέχρι σήμερα για αυτούς Ελλάδα, τη Θράκη. Με τη διάνοιξη δε των συνόρων με τη Βουλγαρία, η Κομοτηνή γίνεται κομβικό οδικό σημείο για πολλούς προορισμούς της ανατολικής Ευρώπης.

Στη Θράκη τα ξενοδοχεία αντιμετωπίζουν και ένα ακόμα αρνητικό παράγοντα, την ενέργεια

ΠτΘ: Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζετε ως κλάδος;
Ν.Γ.:
Γενικά οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις είναι επιχειρήσεις εντάσεως κεφαλαίου. Δηλαδή μιλάμε για ένα υψηλό επενδυτικό ρίσκο του επιχειρηματία, όπου προσβλέπει να έχει κάποια απόσβεση μακροπρόθεσμα, με το μειονέκτημα ότι ανά πενταετία περίπου, επιβάλλεται να γίνουν κάποιες βελτιώσεις και συντηρήσεις στην ξενοδοχειακή επιχείρηση, λόγω της φθοράς που έχει με την καθημερινή χρήση. Δυστυχώς στην περιοχή που βρισκόμαστε, στη Θράκη, όλα τα ξενοδοχεία αντιμετωπίζουν και έναν άλλο αρνητικό παράγοντα, που λέγεται ενέργεια. Τα ξενοδοχεία είναι ενεργοβόρες, επιχειρήσεις και λόγω κλιματικών συνθηκών δαπανώνται μεγάλα ποσά για την ψύξη και θέρμανση των χώρων τους. Αν προσθέσουμε και τη νούμερο ένα δαπάνη των ξενοδοχείων, το προσωπικό, ερχόμαστε να αντιμετωπίσουμε το δυσεπίλυτο πρόβλημα της βιωσιμότητας των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Η ανελαστικότητα των δαπανών σε συνδυασμό με την διατήρηση ή μείωση των τιμών πώλησης δωματίων φέρνουν σε απόγνωση τους ξενοδόχους επιχειρηματίες.

 

Μια προσπάθεια από μόνη της δεν αρκεί στην ανάπτυξη του τουρισμού και δυστυχώς έχουμε γενικότερη έλλειψη συλλογικότητας

 

ΠτΘ: Λέγεται ότι η Ροδόπη έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα όσον αφορά στο τουριστικό της προϊόν. Παρόλα αυτά τα βήματα ανάδειξής τους είναι πολύ λίγα. Ποια είναι η άποψή σας;
Ν.Γ.:
Έχουμε αναφερθεί και όχι μόνο εμείς, αλλά ειδικοί μελετητές που έχουν προσεγγίσει το θέμα της περιοχή μας, ότι πραγματικά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Θράκης είναι αρκετά. Το θέμα είναι κατά πόσο αυτά αναδεικνύονται και μπορούν να συνδυαστούν, ώστε να δημιουργήσουν ένα ενιαίο πακέτο, το οποίο θα είναι θελκτικό, θα αρέσει δηλαδή στον δυνητικό επισκέπτη. Να προσθέσουμε δε ότι όλο αυτό το πακέτο για διακοπές, οφείλει να παρέχεται σε υψηλή ποιότητα υπηρεσιών, που αποτελεί πρωτεύοντα παράγοντα και σε μια δελεαστική τιμή. Το γεγονός ότι υπάρχουν πραγματικά αρκετοί πόροι αξιόλογου τουριστικού ενδιαφέροντος σε κάθε περιοχή, από μόνο του, δεν μπορεί να δημιουργήσει τουριστικό προϊόν για να το «αγοράσει» ο πελάτης-καταναλωτής. Όλη η Ελλάδα είναι γεμάτη από κάλλη και υπέροχες τοποθεσίες, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι από μόνα τους μπορούν να «πουλήσουν». Πλέον ο ανταγωνισμός με τη διάχυση της πληροφόρησης έχει περάσει σε άλλο επίπεδο, σε παγκόσμιο επίπεδο. Έχουμε να ανταγωνιστούμε περιοχές με όνομα και εμπειρία στον τουρισμό, που είναι ήδη γνωστές ή και διάσημες αν θέλετε. Δυστυχώς ως προορισμός διακοπών δεν είμαστε σε αυτό το επίπεδο. Ίσως και να είναι θέμα επιλογών. Σε επίπεδο πολιτείας ο τουρισμός εμφανίζεται ως δεύτερη προτεραιότητα, χωρίς να σημαίνει ότι κατά καιρούς δεν γίνονται προσπάθειες. Μια προσπάθεια από μόνη της δεν αρκεί και δυστυχώς έχουμε γενικότερη έλλειψη συλλογικότητας.
Ο κεντρικός προγραμματισμός σε επίπεδο υπουργείου Τουρισμού ή ΕΟΤ, άφηνε πολύ συχνά τη γεωγραφική περιοχή μας απ΄έξω. Το περιφερειακό γραφείο ΕΟΤ είναι πλήρως αποδυναμωμένο και σύντομα καταργείται.
Σε επίπεδο Περιφέρειας ΑΜ-Θ, που υπάρχει ο σχετικός «τυπικός» προγραμματισμός, παρακολουθούμε τα πράγματα να μην εξελίσσονται όπως θα θέλαμε και να μη φέρνουν ουσιαστικό αποτέλεσμα. Σε επίπεδο Δήμου Κομοτηνής γίνεται μια απέλπιδα προσπάθεια οργάνωσης και καταγραφής προτάσεων από φορείς, μέσω της επιτροπής τουρισμού. Είμαστε στο «και πέντε», και βρισκόμαστε σήμερα να συζητάμε για πράγματα τα οποία θα έπρεπε να έχουν γίνει στο παρελθόν ή που έχουν γίνει και δεν τα έχουμε λάβει υπόψη.
Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα όντως υπάρχουν, οι μελέτες των διαφόρων φορέων τα έχουν καταγράψει και οι προτάσεις των «ειδικών», έχουν αποτυπωθεί ποικιλοτρόπως. Το θέμα είναι ποιος θα τα υλοποιήσει όλα αυτά που αναφέρονται σε μελέτες και προτάσεις. Τουρισμός δεν είναι μόνο η τουριστική προβολή. Αυτό είναι ένα κομμάτι, αλλά ο τουρισμός ως πολυσύνθετο αντικείμενο, επηρεάζεται και εξαρτάται από υποδομές, όπως η σωστή πρόσβαση στους επισκέψιμους χώρους, οι οποίοι θα πρέπει να είναι πραγματικά επισκέψιμοι, που σημαίνει ότι θα υπάρχει κάποιο άτομο για να υποδεχθεί τον επισκέπτη, να υπάρχει σωστή σήμανση για να φθάσει ο επισκέπτης εκεί που επιθυμούμε και να υπάρχει μια αξιόλογη ποιότητα σε κάθε συμπληρωματική υπηρεσία. Η τελική εικόνα που θα αποκομίσει ο επισκέπτης από την παραμονή του σε έναν προορισμό πρέπει να του γίνει μια δυνατή ανάμνηση. Ο τουρίστας αναζητά και αγοράζει πλέον «εμπειρίες», που δεν περιορίζονται μόνο στα τουριστικά αξιοθέατα. Σκοπός είναι η εμπειρία της επίσκεψης να είναι ισχυρή, να τη μεταφέρει πίσω, ως γεύση, ως εικόνα, στο σπίτι του και να τη μεταδώσει σε άλλους, για να επισκεφθούν και αυτοί με τη σειρά τους την περιοχή.

Οι ξενοδοχειακές μονάδες της περιοχής δεν απευθύνονται στον μαζικό τουρισμό, αλλά στον ποιοτικό τουρίστα

ΠτΘ: Υποδομές σε καταλύματα έχουμε, ώστε να προσελκύσουμε τουρισμό;
Ν.Γ.:
Το κομμάτι των υποδομών όσον αφορά τα ξενοδοχεία, είναι σε αρκετά υψηλό επίπεδο παροχών. Άλλωστε η πλειοψηφία των καταλυμάτων έχει ανακαινιστεί. Σε επίπεδο δυναμικότητας κλινών, δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε στην περίπτωση υψηλής ζήτησης, καθώς σε επίπεδο νομού έχουμε τη δυνατότητα να φιλοξενήσουμε περίπου 1500 άτομα. Αυτό αποτελεί ένα πλεονέκτημα και ένα μειονέκτημα μαζί. Μειονέκτημα υπό την έννοια ότι δεν μπορούμε να απευθυνθούμε σε μεγάλα γκρουπ ή tour operators που διακινούν και κατευθύνουν τους τουρίστες σε μια περιοχή. Ούτε είναι εύκολο να διοργανωθεί στην πόλη μας ένα μεγάλο συνέδριο. Από την άλλη όμως, μπορούμε να απευθυνθούμε στον ποιοτικό τουρίστα, ο οποίος έχει τη δυνατότητα να διαμείνει με την οικογένειά του ή την παρέα του στην πόλη μας, να μπορεί να καταναλώσει περισσότερο, τόσο μέσα στο ξενοδοχείο όσο και στην ευρύτερη περιοχή. Δεν μπορούμε δηλαδή να απευθυνθούμε στον μαζικό τουρισμό με την έννοια του επισκέπτη που παίρνει το πακέτο και μένει μέσα στο ξενοδοχείο, με το κλασικό «βραχιολάκι» για να καταναλώνει μέσα στο ξενοδοχείο όλες τις υπηρεσίες. Άλλωστε δεν έχουμε τέτοιες ξενοδοχειακές μονάδες. Διαθέτουμε όμως στην περιοχή μας καταλύματα, τα οποία μπορούν να προσφέρουν υπηρεσίες υψηλών απαιτήσεων, με σαφή περιθώρια βελτίωσης και υπάρχει ανάγκη για στοχευμένη αξιοποίηση των λοιπών τουριστικών πόρων για προσέλκυση επισκεπτών που θα μείνουν ικανοποιημένοι και θα γίνουν οι ίδιοι διαφημιστές του τουριστικού μας προϊόντος. Για να επιτευχθεί ο στόχος χρειάζονται συνέργειες από όλους, τόσο σε επιχειρηματικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο πολιτείας.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.