«Τειρεσια» για οσους χρωστουν σε παροχος ηλ. ενεργειας προτεινει η ΡΑΕ

Προτείνει το διαχωρισμό σε κόκκινους και πράσινους οφειλέτες

Στις τελικές της προτάσεις για το νομοθετικό πλαίσιο αλλαγής προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας κατέληξε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας τις οποίες και θέτει σε δημόσια διαβούλευση με την αγορά.

Είναι η τρίτη διαβούλευση που κάνει η ΡΑΕ τους τελευταίους μήνες για την τροποποίηση των διατάξεων του κανονισμού προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας που διέπουν τους κανόνες και τους όρους αλλαγής παρόχου.

Η ανάγκη θέσπισης νέου πλαισίου προέκυψε αφενός με τη διατήρηση των απλήρωτων λογαριασμών ρεύματος στα δυσθεώρητα επίπεδα των 3 δις. ευρώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, και αφετέρου μετά από την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ που ακύρωνε υπουργική απόφαση του 2016 για τους όρους αλλαγής προμηθευτή σε υπερήμερους πελάτες καθώς δεν τηρούσε την αρχή της αναλογικότητας.

Πιο συγκεκριμένα οι προτάσεις της ΡΑΕ αφορούν στην άσκηση του δικαιώματος του πελάτη να αλλάξει προμηθευτή ρεύματος καθώς και στη δυνατότητα του παλαιού προμηθευτή να δώσει εντολή απενεργοποίησης του μετρητή λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Ως προς το πρώτο σκέλος των παρεμβάσεων η Αρχή προτείνει την καθιέρωση ενός συστήματος στα πλαίσια του «Τειρεσία». Εφαρμόζεται και σε άλλα κράτη της Ε.Ε. και λέγεται «debt flagging». Θα τηρείται από τον ΔΕΔΔΗΕ στο πληροφοριακό του σύστημα και για όσους οι προμηθευτές δίνουν εντολή απενεργοποίησης του μετρητή (διακοπή ρεύματος) πελατών τους εξαιτίας οφειλών θα επισημαίνονται με «κόκκινη» ένδειξη. Όσοι τις τακτοποιούν θα επισημαίνονται με «πράσινη» ένδειξη.

Ως προς το δεύτερο σκέλος των παρεμβάσεων ο παλαιός προμηθευτής διατηρεί το δικαίωμα να εκδίδει εντολές διακοπής ρεύματος για τον πελάτη που μπορεί μεν να έχει αλλάξει πάροχο συνεχίζοντας ωστόσο να μην τηρεί τους διακανονισμούς για απλήρωτους λογαριασμούς που άφησε στον προηγούμενο. Το δικαίωμα της απενεργοποίησης του μετρητή διατηρείται για 12 μήνες από την αθέτηση της ρύθμισης χρεών και αν δεν τηρείται ούτε η νέα το 12μηνο αρχίζει και πάλι να μετρά από τότε που την αθέτησε.

Παράλληλα, με τις αλλαγές που εισηγείται η ΡΑΕ καθιστά υποχρεωτική την πρόταση διακανονισμού χρεών σε όσους χρωστούν λογαριασμούς ρεύματος και αντιμετωπίζουν δυσχέρεια ή οικονομική αδυναμία στην εξόφληση τους.

«Κόκκινοι» και «πράσινοι» οφειλέτες

Σύμφωνα με όσα προτείνει η ΡΑΕ για το δικαίωμα του πελάτη να αλλάξει προμηθευτή:

«Σε περίπτωση που παρέλθει άπρακτη η προθεσμία εξόφλησης του δεύτερου κατά σειρά Λογαριασμού, ο Προμηθευτής δύναται, να υποβάλει στον αρμόδιο Διαχειριστή εντολή απενεργοποίησης μετρητή φορτίου λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών του Πελάτη. Η υποβολή εντολής απενεργοποίησης συνεπάγεται σε κάθε περίπτωση την επισήμανση του Πελάτη – οφειλέτη ως υπερήμερου στο πληροφοριακό σύστημα του Διαχειριστή (debt flagging)», αναφέρει η Αρχή αναγγέλλοντας την καθιέρωση του debt flagging.

«Η επισήμανση του Πελάτη ως υπερήμερου οφειλέτη (ενδεικτικά με κόκκινη ένδειξη) στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή αίρεται σε περίπτωση ολοσχερούς εξόφλησης της οφειλής», προτείνει ο Ρυθμιστής σηματοδοτώντας την αλλαγή της επισήμανσης: «Σε περίπτωση σύναψης διακανονισμού, η επισήμανση του Πελάτη μεταβάλλεται (ενδεικτικά με πράσινη ένδειξη), προκειμένου να αποτυπώνει την αλλαγή στην κατάσταση του Πελάτη. Ο Προμηθευτής φέρει την ευθύνη έγκαιρης και με ακρίβεια ενημέρωσης του Διαχειριστή σχετικά με τα ανωτέρω».

Μπλόκο στην αλλαγή προμηθευτή

Στην πρόταση της η ΡΑΕ υπογραμμίζεται το πότε ο πελάτης χάνει το δικαίωμα να αλλάξει εταιρία ρεύματος: «Η υποβολή εντολής απενεργοποίησης συνεπάγεται την αναστολή άσκησης από τον Πελάτη με ληξιπρόθεσμες οφειλές του δικαιώματός του περί αλλαγής Προμηθευτή (debt blocking)».

Το «μπλόκο» αίρεται, σύμφωνα με την Αρχή, ως εξής: «Ο Πελάτης θα δύναται να καταγγείλει τη σύμβαση προμήθειας, προκειμένου να ασκήσει το δικαίωμα αλλαγής Προμηθευτή, μόνον εάν εξοφλήσει ή διακανονίσει το χρέος του με τον Προμηθευτή». Και ο Ρυθμιστής με την πρόταση του εξειδικεύει για τη διευθέτηση των οφειλών: «Εισάγεται συναφώς υποχρέωση από πλευράς του Προμηθευτή να προτείνει στον Πελάτη διακανονισμό της οφειλής με εύλογους όρους, λαμβάνοντας υπόψη το προφίλ του Πελάτη (ιδίως την κατηγορία Πελάτη, το ύψος της οφειλής, την ιστορικότητα των καταναλώσεων και τη συνέπεια του Πελάτη ως προς την εκπλήρωση των οικονομικών του υποχρεώσεων κατά τη διάρκεια της σύμβασης)».

Πότε χάνει ο πάροχος

Υπάρχει, όμως, κι ένα «παράθυρο» που επιτρέπει στον πελάτη εταιρίας παροχής ρεύματος να μπορέσει να αλλάξει προμηθευτή και ας έχει απλήρωτους λογαριασμούς.

Σύμφωνα με τη ΡΑΕ: «Εάν ο Προμηθευτής δεν ασκήσει το δικαίωμα υποβολής εντολής απενεργοποίησης του μετρητή του κατά τα ανωτέρω υπερήμερου Πελάτη του, ο Πελάτης δύναται να καταγγείλει τη σύμβαση προμήθειας, προκειμένου να αλλάξει Προμηθευτή, παρά την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών και ανεξαρτήτως του ύψους αυτών. Σε συνέχεια της αλλαγής Προμηθευτή, ο παλαιός Προμηθευτής που αμέλησε να υποβάλει εντολή απενεργοποίησης στερείται πλέον του δικαιώματος να αιτηθεί την αποκοπή του Πελάτη». 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.