Στην αναμονη οι πρατηριουχοι της Ροδοπης για την καρτα του πολιτη

Στο 30% της συνολικής κατανάλωσης υπολογίζεται η ροή προς τα πρατήρια της Βουλγαρίας

Άλμα 15 λεπτών για το πετρέλαιο θέρμανσης από την 1η Ιανουαρίου

Παρέμβαση στο θέμα των καυσίμων από την κυβέρνηση πριν να είναι πολύ αργά, ώστε να παύσει η διαφυγή εσόδων αλλά και φόρων προς τη Βουλγαρία λόγω της τιμής των καυσίμων, συνεχίζουν να ζητούν οι εκπρόσωποι των βενζινοπωλών της Ροδόπης, μέσα από την πρόταση για κάρτα του πολίτη που έχουν καταθέσει εδώ και μήνες.

Η σημαντική διαφορά της τιμής των καυσίμων σε Ελλάδα και Βουλγαρία, που ανέρχεται σε περίπου 50 λεπτά το λίτρο, είχε αποτέλεσμα από τα πρώτα χρόνια του ανοίγματος της συνοριακής διόδου της Νυμφαίας να ταξιδεύουν πολλοί συμπολίτες μας μέχρι την Βουλγαρία για βενζίνη, όμως η ενεργειακή κρίση φαίνεται να έχει εντείνει το φαινόμενο.

Την ίδια ώρα, με την έλευση του καινούριου χρόνου, οι τιμές και στο πετρέλαιο θέρμανσης «σκαρφάλωσαν» 15 λεπτά προς τα πάνω, δημιουργώντας ανησυχία για την θέρμανση των κατοίκων της περιοχής.

Για τα δύο ζητήματα μίλησαν στο Ράδιο Παρατηρητής και τη Νατάσσα Βαφειάδου ο κ. Γιώργος Τζαμπαζλής, μέλος του ΔΣ της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Υγρών Καυσίμων και ο Πρόεδρος των Πρατηριούχων Υγρών Καυσίμων Ροδόπης, κ. Χρήστος Ταπατζάς, που αναφέρθηκαν και στις προτάσεις που έχουν γίνει προς την κεντρική εξουσία, αλλά και στην κατάσταση που βρίσκονται τα πρατήρια, με πάνω από τα μισά να έχουν κλείσει την προηγούμενη δεκαετία

Γιώργος Τζαμπαζλής: «Πρέπει εμείς οι Ροδοπίτες, όλοι οι παράγοντες, να τρέξουμε για τον τόπο, για το καλό της περιοχής και των πολιτών της»

Στην σημαντική διαρροή κατανάλωσης και φόρων λόγω της εγγύτητας με τη Βουλγαρία στάθηκε ο κ. Γιώργος Τζαμπαζλής, που τόνισε πως σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Ανάπτυξης, η κατανάλωση καυσίμων ενώ σε όλη τη χώρα φτάνει στο μέγιστο το 12%, στην περιοχή μας ανέρχεται στο 42-43%, που συνεπάγεται πως η διαφορά του 30% είναι η αγορά καυσίμων που γίνεται στη γείτονα χώρα.

Η διαφορά στην τιμή είναι γύρω στα 50 λεπτά με την Ελλάδα, σημείωσε, και ενώ πηγαίνουν για το καύσιμο, κάτι που ο κ. Τζαμπαζλής κατανοεί  λόγω των χαμηλών εισοδημάτων και της κρίσης, πιστεύει πως αυτές οι απώλειες είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου, μιας και όσοι μεταβαίνουν στη Βουλγαρία αγοράζουν και άλλα προϊόντα, κάτι που πλήττει όλη την αγορά της Ροδόπης.

Θεωρεί δε πως τα Επιμελητήρια, παρά τις κατά καιρούς αναφορές στο θέμα, δεν έχουν κάνει κάτι ουσιαστικό για το θέμα. Από την άλλοι οι εκπρόσωποι του Συλλόγου Βενζινοπωλών Ροδόπης και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας είχαν υποβάλλει στον Υπουργό Οικονομικών κ. Στουρνάρα, κατά την επίσκεψή του στην περιοχή πριν από μερικούς μήνες, αναφορά στην οποία κατέγραφαν πόσα χάνονται για το γενικό κράτος από τους διαφυγόντες φόρους σε καύσιμα αλλά και προϊόντα.

«Στο 1 εκ. φόρους, δώσε στους Ροδοπίτες 350 χιλιάδες, και κράτα τα υπόλοιπα» σημείωσε, υπενθυμίζοντας πως υπάρχει Ευρωπαϊκή οδηγία από το 2014 για χώρες της ΕΕ που συνορεύουν και έχουν διαφορετικό φορολογικό καθεστώς, και έχουν διαφορετικές τιμές για τους πολίτες της περιοχής που πλήττεται.

Αυτό το έχουν καταθέσει στον Υπουργό Ανάπτυξης κ. Άδωνι Γεωργιάδη, στον κ. Υφυπουργό κ. Στέλιο Πέτσα, στον κ. Στουρνάρα, αλλά όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τζαμπαζλής «φωνή βοώντως εν τη ερήμω».

Ο Σύλλογος Βενζινοπωλών έχει αναδείξει από το 2019 τη δυνατότητα που δίνει η Ευρωπαϊκή νομοθεσία, και το έχει φέρει και ο Βουλευτής Ιλχάν Αχμέτ στη Βουλή, όμως από τότε δεν έχουν δει το παραμικρό.

Από τα 110 πρατήρια που λειτουργούσαν στη Ροδόπη πριν από 10 χρόνια, πλέον έχουν μείνει 50 και αρκετά από αυτά υπολειτουργούν, και οι τζίροι πέφτουν συνέχεια.

Για αυτό και πιστεύει πως πρέπει να ενωθούν όλοι οι φορείς, να γίνουν μια γροθιά για να ζητήσουν τα αυτονόητα για την περιοχή μας. «Πρέπει εμείς οι Ροδοπίτες, όλοι οι παράγοντες, να τρέξουμε για τον τόπο» σημείωσε, «για το καλό της περιοχής και των πολιτών της».

Μειώνονται και κόβονται επιδοτήσεις

Αυτό το μήνα θα δούμε τις πρώτες ανεβασμένες τιμές στο πετρέλαιο θέρμανσης από τα διυλιστήρια, μιας και η κρατική επιδότηση του πετρελαίου θέρμανσης μειώθηκε κατά 10 λεπτά, ενώ κόβεται και η επιδότηση που έδιναν τα ίδια τα διυλιστήρια μέχρι το τέλος του χρόνου.

Έτσι η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης από τα 1,14-1,15 ευρώ, ανέβηκε στο 1,29 ευρώ, μια διαφορά 15 λεπτών, σε μια περιοχή που έχει πολλούς μήνες χειμώνα.

Όσο για το πετρέλαιο κίνησης, επειδή η περιοχή μας είναι μακριά από τα μεγάλα αστικά κέντρα, η αύξησή του σημαίνει πως επιβαρύνεται δυσανάλογα το κόστος μεταφοράς των προϊόντων που παράγονται σε αυτή, μειώνοντας την ανταγωνιστικότητά τους. Αυτός είναι ο λόγος που έχουν ζητήσει, και στο παρελθόν, να υπάρξουν επιδοτήσεις για όλη αυτή τη μεταφορική αλυσίδα, ώστε να μην συνεχίσει να μένει πίσω η περιοχή.

Χρήστος Ταπατζάς: «Η Ροδόπη ήταν η πρώτη που έδωσε μια ολοκληρωμένη λύση στο υπουργείο για το θέμα»

Ο κόσμος συνεχίζει να επισκέπτεται την γειτονική χώρα για να προμηθεύονται τα καύσιμα, και δεν έχει δοθεί κάποια λύση, παρόλο που υπήρχαν δεσμεύσεις από τον Υπουργό Οικονομικών κ. Στουρνάρα ότι θα γίνει προσπάθεια να εφαρμοστεί κάποιο πιλοτικό πρόγραμμα για την πόλη, σημείωσε από την πλευρά του ο κ. Ταπατζάς. Αυτό είναι κάτι που αιτούνται εδώ και πολλά χρόνια, τόσο εγγράφως όσο και δια ζώσης, όμως μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει κάτι.

Το πρόβλημα είναι κοινό για  όλες τις περιοχές της χώρας που γειτνιάζουν με χώρες που έχουν χαμηλότερο φόρο στα καύσιμα, «η Ροδόπη όμως ήταν η πρώτη που έδωσε μια ολοκληρωμένη λύση στο υπουργείο για το θέμα, για αυτό και ζητούμε να ξεκινήσει πιλοτικά και στη συνέχεια να επεκταθεί όπου είναι απαραίτητο».

Όπως θύμισε, έχουν ζητήσει να δημιουργηθεί μια κάρτα πολίτη, με ένα μοναδικό αριθμό για κάθε πολίτη με τον οποίο θα μπορεί να δηλώνει τα καύσιμα που αγοράζει, και αν τους γίνεται αυτόματα επιστροφή του φόρου. Ο κ. Στουρνάρας ήταν γνώστης της κατάστασης, κι φάνηκε θετικός, όμως δυστυχώς από τότε δεν έχει υπάρξει καμία πρόοδος στο θέμα.

Ελπίδες για σταθεροποίηση των τιμών

Όσο για τις αυξημένες τιμολογήσεις του Πετρελαίου Θέρμανσης, η αύξηση γύρω στα 15 λεπτά, είναι η ίδια που εφαρμόστηκε σε όλη τη χώρα, λόγω της αλλαγής της τιμολογιακής πολιτικής, και η άνοδος της διεθνούς τιμής του πετρελαίου έχει φέρει αύξηση των τιμών οριζόντια στα καύσιμα.

Ο κ. Ταπατζάς πιστεύει πως θα υπάρξει μια σταθεροποίηση των τιμών τους επόμενους μήνες, αν και η τιμή εξαρτάται από πολλούς παράγοντες για αυτό υπάρχει σημαντική αβεβαιότητα.

Η τιμή φυσικά επηρεάζει και το κόστος της μεταφοράς αγαθών από και προς την περιοχή μας, και οι πρατηριούχοι ελπίζουν πως θα υπάρξει κάτι ανάλογο με το μεταφορικό ισοδύναμο, παρόλο που άποψη του κ. Ταπατζά είναι πως η όποια επιδότηση θα πρέπει να γίνεται στην αντλία, ώστε να κατευθυνθούν κατευθείαν στην ενέργεια, σε αντίθεση με ό,τι έγινε με το fuel pass.

Την τελευταία δεκαετία έκλεισαν πολλά πρατήρια, για αυτό πιστεύει πως θα πρέπει να βρεθεί μια λύση και να μπορέσουν να προσαρμοστούν.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.