Οι αριθμοι ειναι αμειλικτοι για την αγορα της Κομοτηνης

8 στις 10 επιχειρήσεις του κέντρου κατέγραψαν μείωση του κύκλου εργασιών το 2020

Αυξάνει το ποσοστό των επιχειρήσεων που δημιουργούν e-shop

Κική Κωνσταντινίδου: «Το λιανεμπόριο βιώνει πρωτόγνωρα δύσκολες στιγμές»

 
Τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας του για την αποτύπωση του οικονομικού περιβάλλοντος για το παρελθόν έτος έδωσε στη δημοσιότητα ο Εμπορικός Σύλλογος Κομοτηνής. Για τη διεξαγωγή της έρευνας πραγματοποιήθηκε γεωγραφική κατηγοριοποίηση των επιχειρήσεων σε δύο μεγάλες κατηγορίες ενώ προσδιορίστηκε και η επιμέρους κλαδική υποκατηγοριοποίηση ανάλογα με την επαγγελματική δραστηριότητα  των εγγεγραμμένων μελών του Συλλόγου, διαμορφώνοντας έτσι την κατηγορία των καταστημάτων της Περιφέρειας της Κομοτηνής με 16 κλάδους και την κατηγορία του Κέντρου με 14 επιμέρους κλάδους, ώστε να υπάρξει μία σαφής και ολοκληρωμένη εικόνα της οικονομικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας του 2020.
 
Το 2020 ήταν μια δύσκολη χρονιά καθώς ο πλανήτης βρέθηκε αντιμέτωπος με την πανδημία του covid 19. Η πρωτόγνωρη αυτή συνθήκη δημιούργησε μεγάλα προβλήματα σε όλο των εμπορικό κόσμο καθώς κλήθηκε να αναστείλει την λειτουργιά των καταστημάτων τους για μεγάλο χρονικό διάστημα με τη επιβολή δυο γενικευμένων lockdown, από τις 14 Μαρτίου 2020 έως τις 4 Μαΐου 2020 και από τις 7 Νοεμβρίου 2020 έως τις 18 Ιανουαρίου 2021, ως  μέτρο προστασίας για την εξάπλωση  της πανδημίας, γεγονός που αποτυπώνεται και στα ευρήματα της έρευνας. Επίσης οι επιχειρήσεις κλήθηκαν να λειτουργήσουν με τη μέθοδο το click away άλλα και με τη χρήση του e-shop.
 
Ως εκ τούτου το ερωτηματολόγιο  για το κέντρο της πόλης της Κομοτηνής απαρτίζεται από τις εξής ερωτήσεις:
 

  • Σύγκριση του ετήσιου τζίρου 2020 με 2019
  • Σύγκριση του τζίρου για το χρονικό  διάστημα  λειτουργιάς των καταστημάτων ανάμεσα στα lock down με το αντίστοιχο  του 2019
  • Πώς κινήθηκαν οι πωλήσεις των εμπορικών επιχειρήσεων με τη μέθοδο click away κατά την εορταστική περίοδο, συγκριτικά με την αντίστοιχη  περσινή πωλήσεις των εμπορικών επιχειρήσεων με τη
  • Ποιο είναι το ποσοστό διατήρησης e-shop σε τοπικό  επίπεδο

 

Ετήσια Μεταβολή του Κύκλου Εργασιών στο Κέντρο

 
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αποτελέσματα που εξάγονται από τις απαντήσεις της κεντρικής ερώτησης της έρευνας για τις ετήσιες οικονομικές επιδόσεις των επιχειρήσεων της Κομοτηνής, καθώς όπως παρατηρείται ο κλάδος της εστίασης δέχτηκε το μεγαλύτερο πλήγμα με το 100% των ερωτηθέντων να απαντούν ότι η μείωση του τζίρου τους ήταν πάνω από 50% συγκριτικά με το 2019, ακολουθεί  ο τομέας του ανδρικού ενδύματος με το 33,33% να έχει μείωση πάνω από 50%, ο τομέας των υποδημάτων να παρουσιάζει μείωση πάνω από 50% για το 20% των ερωτηθέντων και το γυναίκειο ένδυμα μείωση 30-40%  για το 37,50%. Αξιοσημείωτο είναι ότι ο τομέας τρόφιμα –ποτά φαίνεται να μην επηρεάστηκε από τη συνθήκη της πανδημίας καθώς δεν τέθηκε σε αναστολή εργασίας  και ο κόσμος στράφηκε περισσότερο στη κατανάλωση αγαθών πρώτης ανάγκης με αποτέλεσμα ένα ποσοστό της τάξεως  37,50% να έχει παρατηρήσει αύξηση τζίρου 10-20% .
 
Όπως γίνεται φανερό από τα παραπάνω αλλά και αποτυπώνεται στα αποτελέσματα της έρευνας, η συντριπτική πλειοψηφία (80,27%) των επιχειρήσεων της Κομοτηνής κατέγραψε μείωση του ετήσιου κύκλου εργασιών, ένα ελάχιστο ποσοστό της τάξεως 10,52% σημείωσε αύξηση και το 9,21% δεν παρουσίασε καμιά μεταβολή. (Πίνακας 2)

 

Η μεταβολή του Κύκλου Εργασιών για το διάστημα ανάμεσα στα lock down

 
Όσο για το ερώτημα κατά πόσο μπόρεσαν τα καταστήματα να  βελτιώσουν  τις πωλήσεις  τους στο διάστημα μεταξύ των δύο lock down, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αποτελέσματα καθώς όπως αποτυπώνεται το συγκεκριμένο  χρονικό διάστημα δεν στάθηκε ικανό, ώστε οι επιχειρήσεις να αυξήσουν τον τζίρους τους. Ο  κλάδος της εστίασης παρέμεινε σε πολύ  χαμηλά επίπεδα καθώς το 62,50% κατέγραψε μείωση της τάξεως 30-40%, ακολουθούν τα ανδρικό ενδύματα με το 50,00% των καταστηματαρχών να σημειώνουν μείωση 30-40%. Για τους  κλάδους  Κοσμήματα–Χρυσός, Παιδικά ενδύματα και τα Λεύκα είδη  η πλειοψηφία των ερωτηθέντων σε  ποσοστά 75,00%, 50,00% και 60,00% αντίστοιχα,  δε παρατήρησαν καμία μεταβολή του τζίρου τους το συγκριμένο χρονικό διάστημα λειτουργιάς τους συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό.

Συνοψίζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας για το συγκεκριμένο ερώτημα διαπιστώνεται ότι η ύπαρξη της πανδημίας ο φόβος και το κλίμα ανασφάλειας  των καταναλωτών επηρέασε αρνητικά τις πωλήσεις ακόμα και στο διάστημα που τα καταστήματα ήταν ανοικτά. Οι πωλήσεις των επιχειρήσεων παρέμεινα σε πολύ χαμηλά επίπεδα καθώς το 71,06% των ερωτηθέντων σημείωσαν μείωση τζίρου στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα λειτουργιάς συγκριτικά με αντίστοιχο περσινό, ένα ποσοστό της τάξεως 18,42% δεν παρατήρησε καμία μεταβολή και μόλις το 10,52% κατέγραψε αύξηση του τζίρου.
 

Πώς κινήθηκαν οι πωλήσεις των εμπορικών επιχειρήσεων με τη μέθοδο click away

 
Κατά την περίοδο των Χριστουγέννων τα καταστήματα λειτούργησαν  με τη μέθοδο του click away ως μέτρο προστασίας από τον covid 19.  Σκοπός του click away ήταν να μπορέσουν οι καταστηματάρχες να ανοίξουν τα καταστήματα τους κατά την περίοδο των εορτών, ωστόσο τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι η μέθοδος δε στάθηκε αντάξια των προσδοκιών, καθώς στην ερώτηση πώς κινήθηκαν οι πωλήσεις των εμπορικών επιχειρήσεων με τη μέθοδο click away κατά την εορταστική περίοδο, συγκριτικά με την αντίστοιχη  περσινή, το 81,40% των ερωτηθέντων  απάντησε χειρότερα από την περσινή ένα ποσοστό 9,30% απάντησε πως παρέμεινε στα ίδια επίπεδα και μόλις το  2.33% παρατήρησε αύξηση του τζίρου συγκριτικά  με την περσινή εορταστική περίοδο. Επίσης ένα ποσοστό της τάξεως του 6,98% δεν ανταποκρίθηκα στη μέθοδο του click away. (πίνακας 5)
 

 
Από τα ευρήματα της έρευνας προκύπτει ότι η μείωση του τζίρου για τα καταστήματα του κέντρου ήταν πολύ μεγάλη κατά τη εορταστική περίοδο  καθώς το 23,53% των ερωτηθέντων κατέγραψε μείωση πάνω από 50,00%,  το 20,59% κατέγραψε μείωση 41%-50% ένα ποσοστό τη τάξεως 11,76% παρουσίασε μείωση 31%-40% καθώς επίσης ένα ποσοστό 23,53% είδε  τον τζίρο του να μειώνετε κατά 21%-30%.
 

Ποιο είναι το ποσοστό διατήρησης e-shop σε τοπικό  επίπεδο;

 
Η συνθήκη της πανδημίας δημιούργησε νέες ανάγκες στη λειτουργιά της αγοράς η επιβολή των lock down και το παρατεταμένο κλείσιμο των καταστημάτων  οδήγησε στη λύση του  ηλεκτρονικού εμπορίου (e-shop).  Η μέθοδος αυτή φαίνεται να είναι κάτι πρωτόγνωρο για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις τουλάχιστον  σε τοπικό επίπεδο, καθώς μέχρι τώρα εξυπηρετούσε περισσότερο τις μεγάλες αλυσίδες λιανικού εμπορίου.
 
Ο Εμπορικός Σύλλογος σε προηγουμένη έρευνα που είχε πραγματοποιήσει και   αφορούσε την επαναλειτουργία των καταστημάτων μετά το πρώτο lock down είχε διαπιστώσει ότι το ποσοστό των επιχειρήσεων  της πόλης μας που   διατηρεί  ηλεκτρονικό κατάστημα αφορά το 20.00%.  Σκοπός στη προκειμένη έρευνα ήταν να διαπιστωθεί αν αυξήθηκε το συγκεκριμένο ποσοστό και κατά ποσό, τα τοπικά καταστήματα ενεργοποιήθηκαν, έτσι ώστε να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν και να λειτουργήσουν στις νέες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία. Το αποτέλεσμα της έρευνας έδειξε ότι  στο βραχύ χρονικό διάστημα που μεσολάβησε μεταξύ των δύο ολικών περιορισμών («lockdown) το ποσοστό  των καταστημάτων που διαθέτουν e-shop  έφτασε στo  33.33%. Επίσης ένα μέρος των ερωτηθέντων ενημέρωσε ότι βρίσκονται στη διαδικασία και στη προσπάθεια εφαρμογής, καθώς τονίζουν ότι είναι μια δύσκολη διαδικασίας που απαιτεί οικονομικούς πόρους  αλλά και κατάλληλες γνώσεις στο συγκεκριμένο αντικείμενο.
 

Ετήσια Μεταβολή του Κύκλου Εργασιών στα καταστήματα εκτός κέντρου

 
Στο κομμάτι αυτό της ερευνάς εξετάζεται η κίνηση που καταγράφηκε και ειδικότερα η μεταβολή του Κύκλου Εργασιών των καταστημάτων της Περιφέρειας για το έτος 2020 συγκριτικά με το 2019.
 
Οι επιχειρήσεις που απαρτίζουν την κλαδική κατηγοριοποίηση της Περιφέρειας στην πλειοψηφία δεν σταμάτησαν εντελώς την λειτουργιά τους στο πλαίσιο του γενικευμένου lockdown, καθώς αφορούν την χονδρική πώληση άλλα και τα  είδη πρώτης ανάγκης και διατροφής, τα ποια εξαιρούνταν του μέτρου.
 
Από τα ευρήματα της έρευνας αποδεικνύεται η αλυσιδωτή λειτουργιά της αγοράς καθώς  παρατηρείται ότι οι επιχειρήσεις ειδών διατροφής που έχουν άμεση συνάρτηση με την τροφοδοσία των καταστημάτων της εστίασης σημείωσαν μεγάλη πτώση. Συγκεκριμένα τα κρεοπωλεία – ιχθυοπωλεία  σε ποσοστό 42,86%  κατέγραψαν μείωση  του τζίρου της τάξεως 10%-20%,  τα αρτοποιία, ένας από τους βασικότερους κλάδους ειδών πρώτης ανάγκης , στη  πλειοψηφία 40,00% σημείωσαν  πτώση 20%-30%.
 
Επίσης το κλείσιμο των καταστημάτων και η απαγόρευση της κυκλοφορίας έφερε αρνητικά αποτελέσματα στο κλάδο των ψιλικών, με αναφορά περισσότερο στα περιπτερά, τα οποία ενώ τους δινόταν η δυνατότητα να λειτουργούν ολόκληρο το 24ωρο ωστόσο το 50,00% κατέγραψε μείωση 20,00%-30,00%. Ανάλογη αρνητική εικόνα παρατηρείται και στα πρατήρια υγρών καυσίμων καθώς το 42,86% σημείωσε μείωση του τζίρου συγκριτικά με την  προηγουμένη χρονιά σε ποσοστό 20,00%-30,00% . Αξιοσημείωτο βέβαια είναι το γεγονός ότι η συνθήκη της πανδημίας ευνόησε κατά πολύ το κλάδο των ταχυμεταφορών . Ο περιορισμός της μετακίνησης των πωλητών επηρέασε αρχικά θετικά την επισκεψιμότητα των ηλεκτρονικών καταστημάτων στους περισσότερους κλάδους του ηλεκτρονικού εμπορίου, και  κατ' επέκταση,  το  δίκτυο διανομής των ηλεκτρονικών παραγγελιών με ένα μεγάλο ποσοστό να καταγράφει αύξηση 30,00% και άνω. 
 
Συνοψίζοντας διαπιστώνεται ότι και οι επιχειρήσεις εκτός κέντρου κατέγραψαν σημαντική πτώση  το 2020 συγκριτικά με την περσινή χρονιά, καθώς ένα μεγάλο ποσοστό  το 72,29% σημείωσε μείωση του τζίρου, το 10,84% δε παρατήρησε καμία μεταβολή και ένα μικρό ποσοστό 16,87% παρουσίασε αύξηση.  (πίνακας 9)
 

 

Κική Κωνσταντινίδου: «Tο επιχειρηματικό μοντέλο αλλάζει και κατευθύνεται  στην ανάπτυξη της διαδικτυακής δραστηριότητας»

 
Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Κομοτηνής κ. Κική Κωνσταντινίδου υπογράμμισε πως «η έλευση της πανδημίας του Covid-19 και η επιβολή των περιοριστικών μέτρων  που ακολούθησε, επέφερε ισχυρό πλήγμα στον κλάδο του λιανικού εμπορίου.  Ο δείκτης ετήσιου κύκλου εργασιών για τα καταστήματα του κέντρου της Κομοτηνής παρουσίασε μείωση της τάξεως – 80,27% και- 72,29% για τη   περιφέρεια ,σε σχέση με τον αντίστοιχο  του 2019. Επίσης είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι και για το διάστημα που τα καταστήματα ήταν ανοικτά, υπό το φόβο και την ανασφάλεια  οι καταναλωτές εξακολουθούσαν να μη επισκέπτονται τα καταστήματα και να ψωνίζουν online. Όλη αυτή η συνθήκη ενεργοποίησε  τους τοπικούς επιχειρηματίες προσπαθώντας να κάνουν στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο και να επενδύσουν στο  e-shops».
 
Παράλληλα η ίδια υπογράμμισε πως «το λιανεμπόριο βιώνει πρωτόγνωρα δύσκολες στιγμές, καθώς οι επιχειρήσεις βλέπουν τους τζίρους τους να μειώνονται σημαντικά  και από την άλλη τα λειτουργικά έξοδα, όπως ενοίκιο, προσωπικό και ρεύμα να  παραμένουν ως έχουν. Η πανδημία του κορωνοϊού δεν θα  πρέπει να  επιφέρει το τέλος του παραδοσιακού λιανεμπορίου, ωστόσο διαπιστώνουμε ότι το επιχειρηματικό μοντέλο αλλάζει και κατευθύνεται  στην ανάπτυξη της διαδικτυακής δραστηριότητας, καλώντας τους επιχειρηματίες να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, για να μπορέσουν να επιβιώσουν και να ανταπεξέλθουν στις νέες συνθήκες, που δημιούργησε η κρίση του COVID-19».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.