Νεος Αγωγος για την Κομοτηνη
Ένας νέος αγωγός, αυτή τη φορά υδρογόνου, θα κατασκευαστεί μεταξύ της Κομοτηνής και της Καρπερής Δ. Ηρακλείας Σερρών, μήκους περίπου 221 χιλιομέτρων, ο οποίος αναμένεται να ενισχύσει την προσπάθεια εναρμόνισης της Ελλάδας με τις Ευρωπαϊκές οδηγίες για αύξηση της χρήσης ανανεώσιμων αερίων με ακόμα χαμηλότερο του φυσικού αερίου περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Αυτό προβλέπεται στη Μελέτη Περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου, για τον αγωγό Υψηλής Πίεσης ονομαστικής διαμέτρου 30 ιντσών που θα εκκινήσει από το νέο σταθμό ξέστρου αποστολής, εντός οικοπέδου υφιστάμενου Σταθμού του ΔΕΣΦΑ, στην Καρπερή Δ. Ηρακλείας, ΠΕ Σερρών και θα καταλήξει στο νέο βαλβιδοστάσιο και σταθμό ξέστρου Κομοτηνής στο Πάμφορο, που βρίσκεται περίπου 1,5 χλμ νοτιοανατολικά της ΒΙΠΕ Κομοτηνής, στο Δήμο Μαρώνειας-Σαπών.
Το έργο θα είναι έτοιμο για να μεταφέρει υδρογόνο (100% Υδρογόνο ή μείγμα Υδρογόνου – Φυσικού Αερίου). Αρχικά, θα χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά Φυσικού Αερίου ενισχύοντας τη δυναμικότητα του Εθνικού Σύστηματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ). Λόγω του τεχνικού σχεδιασμού και των προδιαγραφών το έργο είναι απολύτως έτοιμο, χωρίς μελλοντικές παρεμβάσεις, να δεχτεί και μεταφέρει υδρογόνο, συμβάλλοντας άμεσα στην προσπάθεια εναρμόνισης της Ελλάδας με τις Ευρωπαϊκές οδηγίες για αύξηση της χρήσης ανανεώσιμων αερίων με ακόμα χαμηλότερο του φυσικού αερίου περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Στόχος είναι η πλεονάζουσα ηλεκτρική ενέργειας σε περιόδους χαμηλής ζήτησης, κυρίως από ΑΠΕ, να μην απορρίπτεται, αλλά να χρησιμοποιείται για την δημιουργία υδρογόνου, το οποίο μπορεί να αποθηκευτεί για χρόνια και είναι ουδέτερο για το περιβάλλον (η καύση του καθαρού υδρογόνου παράγει νερό).
Το έργο αποτελεί έργο προτεραιότητας για τον ΔΕΣΦΑ, καθώς θα επιτρέψει τη δυνατότητα του ΕΣΦΑ να μεταφέρει υδρογόνο αλλά και τις πρόσθετες ροές φυσικού αερίου μεταξύ του Βόρειου και του Νότιου τμήματος του Συστήματος. Διευκρινίζεται ότι οι πρόσθετες ροές φυσικού αερίου σχετίζονται με τα άλλα ενεργειακά έργα στην ευρύτερη περιοχή (ήτοι IGB, FSRU στην Αλεξανδρούπολη).
Το έργο θα εξασφαλίσει και την παροχή αδιάλειπτης δυναμικότητας από το Εικονικό Σημείο Συναλλαγών (ΕΣΣ) σε όλα τα Σημεία Εξόδου του συγκεκριμένου κλάδου και από όλα τα Βορειοανατολικά Σημεία Εισόδου σε όλα τα Σημεία Εξόδου του κλάδου.
Πού θα κατασκευαστεί ο αγωγός
Να σημειωθεί πως αγωγός θα περάσει από τους Δήμους Ιάσμου, Κομοτηνής και Μαρωνείας- Σαπών, όπου καταλήγει, με την διαδρομή του, στο μεγαλύτερο βαθμό, να ακολουθεί αυτή του υφιστάμενου αγωγού της ΔΕΣΦΑ.
Ειδικά στη Ροδόπη, ο αγωγός εισέρχεται από το Δήμο Αβδήρων και για 18 χιλιόμετρα η όδευση διατρέχει τον Δήμο Ιάσμου, έχοντας ανατολική-νοτιοανατολική κατεύθυνση, διασχίζοντας πεδινές καλλιεργούμενες εκτάσεις με λιμναίες αποθέσεις, μεταξύ του βόρειου άκρου της λίμνης Βιστωνίδας και νότια της Εγνατίας οδού.
Διασταυρώνεται με τον ποταμό Κομψάτο και τον Ασπροπόταμο, όπου διέρχεται με οριζόντια διάτρηση, ενώ αμέσως μετά διασχίζει μια ήπια λοφώδη, καλλιεργούμενη έκταση μήκους 2 χλμ πριν εισέλθει στον Δήμο Κομοτηνής.
Στο τελευταίο τμήμα η όδευση διασχίζει για μήκος 23 χλμ τους Δήμους Κομοτηνής και Μαρώνειας-Σαπών, ακολουθώντας ανατολική κατεύθυνση και διασχίζοντας καλλιεργούμενες εκτάσεις με ήπιο ανάγλυφο. Στο τμήμα αυτό η όδευση διέρχεται ανάμεσα σε μικρούς οικισμούς και διασταυρώνεται με την Εγνατία οδό, πριν τερματίσει στο βαλβιδοστάσιο και σταθμό παραλαβής ξέστρου Μαρώνειας-Σαπών, νοτιοανατολικά της ΒΙΠΕ Κομοτηνής και βορειοδυτικά του οικισμού Πάμφορο.
Τρία χρόνια θα διαρκέσει η κατασκευή
Το έργο προβλέπεται να υλοποιηθεί σε ένα χρονικό διάστημα 3 ετών από την λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης.
Η κατασκευή του αγωγού θα γίνεται τμηματικά, και σε μέτωπα εργασίας που θα καθοριστούν στην επόμενη φάση του έργου από τον ανάδοχο κατασκευής του έργου.
Η κατασκευή των Σταθμών (βαλβιδοστάσια, σταθμοί ξέστρων) θα είναι μια συνεχόμενη δραστηριότητα για κάθε μία από τις προτεινόμενες θέσεις.
Το τελικό χρονοδιάγραμμα κατασκευής σχετίζεται τόσο με τεχνικά θέματα, αδειοδοτήσεις, διαδικασία ανάθεσης σε εργολάβο κλπ., όσο και με περιβαλλοντικούς και κοινωνικο-οικονομικούς παράγοντες, όπως ευαίσθητες περίοδοι για τη βιοποικιλότητα (περιόδους φωλιάσματος και αναπαραγωγής).
Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.