Μειωμενοι οι τζιροι των καταστηματων της Κομοτηνης το 2024
Κική Κωνσταντινίδου: «Η αβεβαιότητα στο λιανικό εμπόριο παραμένει»
Ο Εμπορικός Σύλλογος Κομοτηνής διεξήγαγε την καθιερωμένη έρευνα του με σκοπό την αποτύπωση του Οικονομικού Περιβάλλοντος του έτους 2024 στην περιοχή δράσης του και την αποτίμηση του έτους που παρήλθε, επιδιώκοντας να καταγράψει τις οικονομικές επιδόσεις των επιχειρήσεων μελών του και τις εξελίξεις του περιβάλλοντος στο οποίο λειτουργεί το τοπικό εμπόριο και η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα.
Η ταυτότητα της έρευνας
Η έρευνα διεξήχθη με στρωματοποιημένη δειγματοληψία σε 150 ιδιοκτήτες καταστημάτων με δειγματοληπτικό πλαίσιο το μητρώο του Εμπορικού Συλλόγου Κομοτηνής, καλύπτοντας όλο το γεωγραφικό εύρος της πόλης της Κομοτηνής , μέσω επιτόπιας αλλά και τηλεφωνικής συνέντευξης, με την χρήση δομημένου ερωτηματολογίου.
Πραγματοποιήθηκε γεωγραφική κατηγοριοποίηση των επιχειρήσεων σε δύο μεγάλες κατηγορίες ενώ προσδιορίστηκε και η επιμέρους κλαδική υποκατηγοριοποίηση ανάλογα με την επαγγελματική δραστηριότητα-ομοιογένεια των εγγεγραμμένων μελών του σωματείου, διαμορφώνοντας έτσι την κατηγορία των καταστημάτων της Περιφέρειας της Κομοτηνής με 16 κλάδους και την κατηγορία του Κέντρου με 14 επιμέρους κλάδους, ώστε να υπάρξει στρωματοποίηση του στατιστικού πληθυσμού και εν τέλει μία σαφής και ολοκληρωμένη εικόνα της οικονομικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας του 2024.
Διευκρινίζεται ότι υπήρξαν δύο ερωτηματολόγια ανάλογα με την γεωγραφική κατηγοριοποίηση με τρεις κοινές ερωτήσεις, ενώ μόνον στο ερωτηματολόγιο του Κέντρου οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να απαντήσουν σε επιπλέον ερωτήσεις σχετικά με την εορταστική περίοδο και το μείγμα των πελατών τους.
Επισκεψιμότητα Δεκεμβρίου 2024
Στην κατηγορία της επισκεψιμότητας εξετάστηκε η κίνηση που υπήρξε σε μία καθορισμένη χρονική περίοδο σε σχέση με μία αντίστοιχη προηγούμενη, επιδιώκοντας ουσιαστικά να διερευνηθεί πόσοι καταναλωτές εισήλθαν εντός των καταστημάτων, ανεξάρτητα εάν πραγματοποίησαν αγορές.
Στην σύγκριση λοιπόν της επισκεψιμότητας του Δεκεμβρίου 2024 με τον Δεκέμβριο του 2023, όπως την εξέλαβαν οι συμμετέχοντες επιχειρηματίες στην έρευνα, για το 39,79 % του επιχειρηματικού κλάδου η κίνηση υπήρξε χειρότερη, το 38,32% δεν παρατήρησε καμία μεταβολή στο καταστήματα του, ενώ για το 21,89% του επιχειρηματικού κλάδου η κίνηση υπήρξε καλύτερη.
H επισκεψιμότητα του Δεκεμβρίου 2024 σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2023 για τα καταστήματα του Κέντρου κινήθηκε καλύτερα για το 22,20%, χειρότερα για το 39.38% και χωρίς μεταβολή για το 38.42%.
Αντίστοιχα η επισκεψιμότητα του Δεκεμβρίου 2024 σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2023 για τα καταστήματα της Περιφέρειας κινήθηκε καλύτερα για το 21,59%, χειρότερα για 40,20% και χωρίς μεταβολή για το 38,21 %.
Τζίρος Δεκεμβρίου 2024
Ο τζίρος του Δεκεμβρίου 2024 συγκριτικά με τον Νοέμβριο 2024 του ίδιου έτους κινήθηκε στα ίδια επίπεδα για τις 4 στις δέκα επιχειρήσεις (42,20%), περίπου 3 στις δέκα επιχειρήσεις (41,00%) παρατήρησαν αύξηση ενώ το 16,80% των συμμετεχόντων στην έρευνα είδαν τον τζίρο του μήνα να μειώνεται.
Τα στοιχεία για την περιφέρεια καταδεικνύουν βελτίωση του τζίρου Δεκ-Νοεμβρίου 2024 για το 41,84% των επιχειρήσεων με μέση αύξηση 18,05%, καμία μεταβολή για το 40,56% και χειροτέρα στο 17,60% με μέση μείωση 20,00%.
Για το Κέντρο ο τζίρος παρουσιάζεται βελτιωμένος στο 40,16% των καταστημάτων με μέση αύξηση 17,12%, καμία μεταβολή στο 43,84% του δείγματος και χειρότερα στο 16,00% με μέση μείωση 19.75%.
Τζίρος εορταστικής περιόδου 2024
Παράλληλα με τις βασικές ερωτήσεις οι συμμετέχοντες στην έρευνα της κατηγορίας του Κέντρου, δηλαδή της παραδοσιακής αγοράς της Κομοτηνής, κλήθηκαν να δώσουν στοιχεία σχετικά με τον τζίρο της εορταστικής περιόδου του 2024.
Από τα ευρήματα της έρευνας προκύπτει ότι οι πωλήσεις του κέντρου κατά την περίοδο των εορτών του 2024 συγκριτικά με αυτές του 2023 διαφοροποιούνται στις τρεις κατηγορίες απαντήσεων με το μεγαλύτερο ποσοστό 37,27% να καταγράφει μείωση του τζίρου της εορταστικής περιόδου το 36,16% να μην παρατηρεί κάποια μεταβολή ενώ το 26,57 % να καταγράφει αυξημένο τζίρο στην ίδια περίοδο.
Η εορταστική περίοδος είναι αυτή που τονώνει την αγοραστική δύναμη, για το 2024 η τοπική αγορά παρουσιάζει μια εικόνα σταθερότητας με πτωτική τάση συγκριτικά με το 2023, αφού οι αρνητικές αποκρίσεις υπερβαίνουν τις θετικές .
Τα συμπεράσματα για την εορταστική περίοδο
Παραδοσιακά, η καλύτερη περίοδος για την αγοραστική κίνηση ήταν πριν από τα Χριστούγεννα εξαιτίας και της καταβολής του δώρου. Ωστόσο φέτος για 4 στις 10 επιχειρήσεις (38%), η αγοραστική κίνηση κορυφώθηκε μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.

Το αυξημένο κόστος ζωής σε συνδυασμό με την ανάγκη για ανταλλαγή συμβολικών δώρων εξηγεί το γεγονός ότι περίπου στις μισές επιχειρήσεις (48%) τα πιο φθηνά εμπορεύματα είναι αυτά που προτιμήθηκαν από τους καταναλωτές.
Η μείωση του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος, σε συνδυασμό με το αυξημένο λειτουργικό κόστος, ανάγκασε σχεδόν τις μισές επιχειρήσεις (49%) να πραγματοποιήσουν προσφορές/εκπτώσεις ακόμα και κατά την εορταστική περίοδο. Ειδικότερα, το 49% των επιχειρήσεων που προχώρησαν σε εκπτώσεις, μειώνοντας τις τιμές των προϊόντων τους από 11% έως 20%.

Σύγκριση ετήσιου τζίρου 2023-2024
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αποτελέσματα που εξάγονται από τις απαντήσεις της κεντρικής ερώτησης της έρευνας για τις ετήσιες οικονομικές επιδόσεις των επιχειρήσεων της Κομοτηνής καθώς μέσω της έρευνας ο Εμπορικός Σύλλογος θέλησε να συγκρίνει την ίδια περίοδο με την αντίστοιχη του 2023.
Συγκεκριμένα αύξηση για το έτος 2024 συγκριτικά με το 2023 κατέγραψαν το 20,02%, καμία μεταβολή παρατήρησε το 38,66% ενώ μείωση είχε το 41,32%.
Στα επιμέρους και την Περιφέρεια, το 19,67% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα είδε τον τζίρο τους να αυξάνεται το 2024 σε σχέση με το 2023, το 39,15% δήλωσε πως δεν είχε καμία μεταβολή στα ετήσια οικονομικά του αποτελέσματα και το 41,65% είχε μειωμένο τζίρο συγκριτικά με το περασμένο έτος.
Τα καταστήματα του Κέντρου φαίνεται πως πραγματοποίησαν περίπου τις ίδιες επιδόσεις συγκριτικά με εκείνα της Περιφέρειας με το 20,88% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα να βλέπει τον τζίρο του να αυξάνεται το 2024 σε σχέση με το 2023, το 38,17% δήλωσε πως δεν είχε καμία μεταβολή στα ετήσια οικονομικά του αποτελέσματα και το 40,98% είχε μειωμένο τζίρο συγκριτικά με το περασμένο έτος.

Μείγμα τουριστών-καταναλωτών
Σύμφωνα με τις απαντήσεις των συμμετεχόντων στην έρευνα επιχειρηματιών τέσσερις (4) στις δέκα (10) επιχειρήσεις της Κομοτηνής (45,00%) πραγματοποίησαν πωλήσεις σε αλλοδαπούς καταναλωτές εντός του 2024 με το μέσο ποσοστό συμμετοχής των αλλοδαπών στους ετήσιους τζίρους των πρώτων να ανέρχεται από 5% έως 10%, ενώ το 65,85% δεν έκανε καμία πώληση σε πελάτη με καταγωγή από άλλη χώρα.
Την πλειοψηφία των αλλοδαπών καταναλωτών της Κομοτηνής καταλαμβάνουν οι επισκέπτες από τη Γερμανία με ποσοστό που ανέρχεται στο 40%, (πρόκειται ως επί το πλείστον για μουσουλμάνους που ζουν και εργάζονται στη Γερμανία και επισκέπτονται κατά την άδειά τους τα συγγενικά τους πρόσωπα). Ακολουθούν οι γειτονικές χώρες, οι Τούρκοι με το ποσοστό συμμετοχής 20% και οι Βούλγαροι στο μείγμα των επισκεπτών – καταναλωτών να ανέρχεται στο 37% ενώ οι άλλες χώρες καταλαμβάνουν ποσοστό 3%.

Λειτουργία e-shop σε τοπικό επίπεδο
Στo πλαίσιο της ερώτησης εάν οι επιχειρηματίες τη Κομοτηνής διατηρούν ηλεκτρονικό κατάστημα , διαπιστώνεται ότι το ποσοστό των καταστημάτων που διαθέτουν eShops από το 33% που βρισκόταν το 2020 ανέβηκε στο 45% και έφτασε στο 62,50 το 2023 . Η αυξήσει συνδέεται με το επιδοτούμενο πρόγραμμα ΕΣΠΑ e-λιανικό που ανακοινώθηκε το 2021 και είχε στόχο στην επιχορήγηση ΜμΕ επιχειρήσεων του κλάδου του λιανεμπορίου για την ανάπτυξη/αναβάθμιση και διαχείριση ηλεκτρονικού καταστήματος (e-shop) προκειμένου να στηριχθεί η λειτουργία τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ωστόσο οι περισσότεροι επιχειρηματίες δηλώνουν ότι ναι μεν επωφελήθηκαν από το πρόγραμμα και δημιούργησαν e-Shop, άλλα δεν μπορούν να το λειτουργήσουν γιατί απαιτεί μεγάλο κόστος για φωτογραφίες, μάρκετινγκ, διαφήμιση κ.α.
To ποσοστό των επιχειρήσεων με δυνατότητα απομακρυσμένων πωλήσεων παραμένει στα ίδια επίπεδα, εξέλιξη που σηματοδοτεί πως η ψηφιακή μετάβαση βρίσκεται σε στασιμότητα, αντανακλώντας, σε έναν βαθμό, την αβεβαιότητα αλλά και το κόστος της ψηφιακής αναβάθμισης.
Τα προβλήματα
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την έρευνα, στις κυριότερες παραμέτρους της αβεβαιότητας που αντιμετωπίζει το λιανικό εμπόριο συγκαταλέγονται κατά σειρά σημαντικότητας, για ακόμα ένα έτος, οι οικονομικές υποχρεώσεις της επιχείρησης, το υψηλό λειτουργικό της κόστος και τα φορολογικά της βάρη.

Κική Κωνσταντινίδου: «Η εικόνα της σταθερότητας δείχνει να έχει πτωτική πορεία»
Καταθέτοντας τα δικά της συμπεράσματα για τα ευρήματα της έρευνας η Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Κομοτηνής κ. Κική Κωνσταντινίδου σημείωσε πως «τα αποτελέσματα της Έρευνα για την εικόνα που παρουσιάζει η αγορά της Κομοτηνής για το 2024 δεν είναι ενθαρρυντικά».
Όπως εξήγησε «συνολικά αυτό που καταθέτουν οι καταστηματάρχες της πόλης μας είναι ότι κατέβαλαν μεγάλη προσπάθεια προκειμένου να κρατήσουν τον τζίρο τους τουλάχιστον στα ίδια επίπεδα με το 2023, ωστόσο η εικόνα της σταθερότητας δείχνει να έχει πτωτική πορεία, αφού οι αρνητικές αποκρίσεις υπερβαίνουν τις θετικές με την πλειοψηφία (41,32%) να καταγράφει μείωση τζίρου ενώ αύξηση τζίρου σημείωσε το (20,02% ).»
Παράλληλα η κ. Κωνσταντινίδου επεσήμανε πως «τα ευρήματα της έρευνας καταδεικνύουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η τοπική αγορά, μετά από μια σειρά κρίσεων (οικονομική, υγειονομική, ενεργειακή, πληθωριστική) και συνδέονται μπορούμε να πούμε σε ένα βαθμό με το δυσάρεστο φαινόμενο που παρατηρείται τον τελευταίο καιρό στη πόλη μας το κλείσιμο πολλών εμπορικών καταστημάτων. Η αβεβαιότητα στο λιανικό εμπόριο παραμένει, με σημαντικότερες προκλήσεις το αυξημένο λειτουργικό κόστος, τον πληθωρισμό, την διαχείριση των ανατιμήσεων και τη φορολόγηση».
Τέλος όσο αφόρα στην εορταστική περίοδο, η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου έκανε λόγο για επισκεψιμότητα κατώτερη των προσδοκιών, «καθώς η πλειοψηφία των επιχειρήσεων, δεν παρατήρησε καμιά μεταβολή συγκριτικά με τη αντίστοιχη περσινή».
Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.