Δεν βλεπει παρανομη κρατικη ενισχυση της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ η Ευρωπαικη Επιτροπη

Μετά από την καταγγελία εταιριών εγκατεστημένων στις ΒΙΠΕ, μία εκ των οποίων από την Κομοτηνή

Δεν ευοδώθηκε η προσφυγή επιχειρήσεων εγκατεστημένων σε ΒΙΠΕ, υπό την αιγίδα του Πανελληνίου Συνδέσμου Επιχειρήσεων Βιομηχανικών Περιοχών (ΠΑΣΕΒΙΠΕ) στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή εναντίον της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, για παράνομη κρατική ενίσχυση της δεύτερης, εις βάρος της λειτουργίας των επιχειρήσεων.

Η προσφυγή αυτή έγινε από το 2019, όταν μια σειρά επιχειρήσεων, μεταξύ των οποίων και η Χαρτοποιία Κομοτηνής ELINA, υπό την αιγίδα της ΠΑΣΕΒΙΠΕ, είχαν προσφύγει στην ΕΕ, με καταγγελία για εφαρμογή ορισμένων όρων λειτουργίας όπως  επιβολή τελών διαχείρισης και αποθεματικών τελών, αλλά και την απόρριψη αιτημάτων διαχείρισης κτιριακού συγκροτήματος από εταιρείες, με την Επιτροπή όμως, στις 10 Αυγούστου 2022, να ανακοινώνει πως τελικά ορισμένα δημόσια μέτρα υπέρ της εταιρείας διαχείρισης βιομηχανικών πάρκων «ΕΤΒΑ Βιομηχανικές Περιοχές Α.Ε.» (ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ) δεν συνιστούν κρατική ενίσχυση κατά την έννοια των κανόνων της ΕΕ.

Πολλά τα παράπονα από τις επιχειρήσεις

Να θυμίσουμε πως η ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. είναι ιδιωτική εταιρεία που διαχειρίζεται Βιομηχανικές Περιοχές ως διάδοχος εταιρείας του δημοσίου, της Ελληνικής Τράπεζας Βιομηχανικής Αναπτύξεως, η οποία ήταν προηγουμένως υπεύθυνη για την ανάπτυξη και τη διαχείριση τους.

Η ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. Α.Ε. ιδρύθηκε το 2002 με την απόσχιση του Κλάδου των Βιομηχανικών Περιοχών από την ΕΤΒΑ bank, κατά την εξαγορά της από τον Όμιλο Πειραιώς. Ανήκει στον Όμιλο Πειραιώς με συμμετοχή κατά 35% του Ελληνικού Δημοσίου και πλέον στο ΕΕΣΥΠ («Υπερταμείο»).

Όμως η ΠΑΣΕΒΙΠΕ θεωρεί πως αντί η απόσχιση αυτή να σημάνει το τέλος του κρατικού παρεμβατισμού, καταλήγει σε ισχυρό μονοπώλιο που απειλεί ΜμΕ της περιφέρειας.

Για αυτό και το 2019 η Επιτροπή έλαβε την καταγγελία από εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις εγκαταστάσεις βιομηχανικών πάρκων στην Ελλάδα.

Αντικείμενο της καταγγελίας ήταν ο ισχυρισμός ότι ορισμένα δημόσια μέτρα που έλαβε η Ελλάδα συνιστούσαν παράνομη κρατική ενίσχυση. Ειδικότερα, οι καταγγέλλουσες εταιρείες αμφισβήτησαν τη συμβατότητα αποφάσεων των ελληνικών αρχών με τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων.

Αυτές ήταν η εφαρμογή ορισμένων όρων λειτουργίας (π.χ. επιβολή τελών διαχείρισης και αποθεματικών τελών) στα βιομηχανικά πάρκα στα οποία είναι εγκατεστημένες οι καταγγέλλουσες εταιρείες, παρόλο που οι όροι αυτοί φέρεται ότι ευνοούν μόνο την ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. και η απόρριψη της αίτησης ορισμένων εταιρειών που επιθυμούσαν να αναλάβουν τη διαχείριση κτιριακού συγκροτήματος το οποίο βρίσκεται σε ένα από τα βιομηχανικά πάρκα.

Η εκτίμηση της Επιτροπής

Η Επιτροπή αξιολόγησε τα ελληνικά μέτρα, βάσει των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις και ιδίως του άρθρου 107 παράγραφος 1 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ).

Σύμφωνα με το άρθρο 107 παράγραφος 1 της ΣΛΕΕ, ένα μέτρο συνιστά κρατική ενίσχυση εάν πληρούνται όλες οι ακόλουθες προϋποθέσεις: i) το μέτρο πρέπει να χορηγείται από κράτη μέλη με κρατικούς πόρους· ii) το μέτρο πρέπει να παρέχει ένα επιλεκτικό οικονομικό πλεονέκτημα σε ορισμένες εταιρείες, iii) το πλεονέκτημα πρέπει να νοθεύει ή να απειλεί να νοθεύσει τον ανταγωνισμό και iv) το μέτρο πρέπει να επηρεάζει τις συναλλαγές μεταξύ κρατών μελών της ΕΕ.

Στην απόφασή της διαπίστωσε πως η δυνατότητα της ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. να επιβάλλει τέλος διαχείρισης και τέλος σύστασης αποθεματικού ανά βιομηχανικό πάρκο σε εταιρείες εγκατεστημένες στα βιομηχανικά πάρκα υπό τη διαχείρισή της, δεν συνιστά κρατική ενίσχυση, δεδομένου ότι τα τέλη δεν ισοδυναμούν με κρατικούς πόρους.

Η δε δυνατότητα της ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. να επιβάλλει κυρώσεις (π.χ. διακοπή πρόσβασης σε υδροδότηση) σε εταιρείες εγκατεστημένες στα βιομηχανικά πάρκα υπό τη διαχείρισή της, οι οποίες δεν τηρούν τις οικονομικές υποχρεώσεις τους έναντι της ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ., επίσης θεωρεί ότι δεν συνεπάγεται μεταβίβαση δημόσιων πόρων και, ως εκ τούτου, δεν συνιστά κρατική ενίσχυση.

Τέλος η δυνατότητα της ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. να επιβάλλει χρεώσεις σε εταιρείες εγκατεστημένες στα βιομηχανικά πάρκα υπό τη διαχείρισή της για κοινές δαπάνες πέραν της πραγματικής τους κατανάλωσης και να υπολογίζει το οικείο τέλος διαχείρισης ως ποσοστό των κοινών δαπανών, και αυτή δεν συνιστά κρατική ενίσχυση, δεδομένου ότι δεν μπορεί να θεωρηθεί πλεονέκτημα χορηγούμενο από το κράτος.

Η Επιτροπή επίσης τονίζει πως η απόρριψη, εκ μέρους των ελληνικών αρχών, της αίτησης ορισμένων εταιρειών να αναλάβουν τη διαχείριση κτιριακού συγκροτήματος το οποίο βρίσκεται σε ένα από τα βιομηχανικά πάρκα που διαχειρίζεται η ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. δεν συνεπάγεται μεταβίβαση δημόσιων πόρων και, ως εκ τούτου, δεν συνιστά κρατική ενίσχυση.

Με βάση όλα τα παραπάνω, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι τα μέτρα δεν συνιστούν κρατική ενίσχυση κατά την έννοια του δικαίου της ΕΕ.

Πληροφορίες πάντως θέλουν να εκκρεμεί ανάλογη καταγγελία στην Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.