Δ. Λουρικας: Ο νεος νομος για τις δημοσιες συμβασεις ειναι ενας απο τους σημαντικοτερους που περασαν απο τη Βουλη

Στην πράξη θα φανεί αν οι ενστάσεις για το νόμο έχουν βάση ή όχι

Είναι το εργαλείο απορρόφησης των δεκάδων δις των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου ΕΣΠΑ

Την άποψη πως ο νέος νόμος για τις δημόσιες συμβάσεις είναι ένα από τα σημαντικότερα νομοσχέδια που συζήτησε και ψήφισε το Ελληνικό Κοινοβούλιο εξέφρασε ο πρόεδρος του ΤΕΕ Θράκης κ. Δημήτρης Λουρίκας, όσο αφορά την επιτάχυνση των διαδικασιών για την υλοποίηση των έργων.

Σημείωσε δε πως αν θα επιδράσουν θετικά οι αλλαγές, όπως διατείνεται η κυβέρνηση, ή αν θα υπάρξουν προβλήματα στην εφαρμογή του, όπως τόνισε η αντιπολίτευση που το καταψήφισε, θα φανεί στην πράξη.

Εργαλείο απορρόφησης του Ταμείου Ανάκαμψης

ΠτΘ: Ψηφίσθηκε πριν από λίγες μέρες από την ολομέλεια του Ελληνικού Κοινοβουλίου ο νέος νόμος για τις δημόσιες συμβάσεις. Ποια η σημασία του;

Δ.Λ.: Ο νέος νόμος για τις δημόσιες συμβάσεις είναι κατά τη γνώμη μου ένα από τα σημαντικότερα νομοσχέδια που συζήτησε και ψήφισε το Ελληνικό Κοινοβούλιο.

Το νομοσχέδιο και πλέον νόμος του κράτους για τις δημόσιες συμβάσεις, αποτελείται από 228 άρθρα  και περιλαμβάνει διατάξεις, όχι μόνο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων αλλά και διατάξεις για τις συμβάσεις αρμοδιότητας των υπουργείων Μεταφορών και Υποδομών και Εθνικής Άμυνας.

Η προετοιμασία για την αλλαγή του πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων άρχισε πριν από ένα χρόνο με τη συγκρότηση διϋπουργικής επιτροπής, τη σύσταση νομοπαρασκευαστικής επιτροπής, με τη συμμετοχή υπηρεσιακών παραγόντων, μηχανικών και φορέων της αγοράς, η οποία κατέγραψε τα προβλήματα και κατέθεσε τις προτάσεις της.

Στη συνέχεια το νομοσχέδιο βγήκε σε δημόσια διαβούλευση, ενσωμάτωσε κάποιες από τις παρατηρήσεις των διαβουλευόμενων  και ήρθε στην τελική του μορφή προς ψήφιση στη βουλή.

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό γιατί είναι το εργαλείο, η μέθοδος δηλαδή απορρόφησης των δεκάδων δις πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου ΕΣΠΑ. Με δυο λόγια μας δείχνει τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσουμε τόσο κατά την ανάθεση όσο και κατά την εκτέλεση μιας δημόσιας σύμβασης.

ΠτΘ: Ποιος είναι λοιπόν ο στόχος του νέου νόμου;

Δ.Λ.: Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου επιδιώκεται η αναμόρφωση του υφιστάμενου ρυθμιστικού πλαισίου για τις δημόσιες συμβάσεις, του ν. 4412/2016, που ενσωμάτωσε στο ελληνικό δίκαιο τις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ.

Στόχος του νέου νόμου είναι, η διαφάνεια σε συνδυασμό με την ταχύτητα, η ευελιξία, ο περιορισμός της γραφειοκρατίας, η εξάλειψη αγκυλώσεων που καθυστερούν τις δημόσιες συμβάσεις και η διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος.

Επίσης η απλοποίηση και διασαφήνιση πολλών διατάξεων, η μείωση της γραφειοκρατίας, η αύξηση της αποτελεσματικότητας των διαδικασιών ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων, η επέκταση της χρήσης των ηλεκτρονικών εργαλείων (e-procurement), η αύξηση της συμμετοχής των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων στις διαδικασίες ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων και η αντιμετώπιση παθογενειών, όπως το ζήτημα των υπερβολικά χαμηλών προσφορών και η υπερβολική προσκόλληση στην τυπικότητα έναντι της ουσίας των προσφορών όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση.

Ποιες οι αλλαγές από το προηγούμενο καθεστώς

ΠτΘ: Θα μπορούσατε να μας επισημάνετε μερικά χαρακτηριστικά του νέου νόμου που κατά τη γνώμη σας είναι καινοτόμα ή ξεχωρίζουν;

Δ.Λ.: Καταρχήν θεσμοθετείται η ιδιωτική επίβλεψη έργων και μελετών, από πιστοποιημένο ιδιωτικό φορέα επίβλεψης (ΙΦΕ). Ο ΙΦΕ είναι φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή ένωση προσώπων, ο οποίος είναι εγγεγραμμένος στα οικεία μητρώα και διαθέτει τις εξειδικευμένες γνώσεις που είναι αναγκαίες για την παρακολούθηση και επίβλεψη του έργου.

Επίσης μετατρέπεται το σύστημα παρακολούθησης των έργων από ελεγκτικό – που είναι έως σήμερα – σε δηλωτικό. Δηλαδή τα επιμετρητικά στοιχεία υποβάλλονται από τον ανάδοχο στους επιβλέποντες με υπεύθυνη δήλωση περί της αληθείας αυτών.

Γίνεται προσπάθεια αντιμετώπισης του προβλήματος των μεγάλων εκπτώσεων ή καλύτερα των ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών. Καθίσταται δε υποχρεωτική η τήρηση από τον ανάδοχο ηλεκτρονικού ημερολογίου του έργου.

Η διαδικασία δημοπράτησης των έργων, με το σύστημα μελέτη – κατασκευή, θα μπορεί να ξεκινά πριν την έκδοση των περιβαλλοντικών όρων και οι δύο διαδικασίες να προχωρούν παράλληλα. Στόχος μέχρι το πέρας της διαγωνιστικής διαδικασίας να ολοκληρώνονται και οι περιβαλλοντικοί όροι, υπό τον όρο να μην μεταβάλλουν ουσιωδώς το αντικείμενο του έργου, κερδίζοντας έτσι πολύτιμο χρόνο.

Τέλος αυξάνονται τα όρια απευθείας ανάθεσης και γίνονται 30.000 ευρώ για μελέτες και προμήθειες και 60.000 ευρώ για έργα. 

ΠτΘ: Είδαμε όμως ότι η αντιπολίτευση διατύπωσε επιφυλάξεις για τον νέο νόμο.

Δ.Λ.: Πολύ μεγάλες επιφυλάξεις, σοβαρές ενστάσεις, διαφωνίες και αντιρρήσεις διατυπώθηκαν από τα κόμματα της αντιπολίτευσης που, στην πλειονότητά τους, προέβλεψαν καθυστερήσεις και κατήγγειλαν κυρίως την «εκχώρηση σε ιδιώτες της επίβλεψης των έργων, κατά παραγγελία των αναδόχων»  και την μετατροπή του συστήματος παρακολούθησης των έργων από ελεγκτικό – που είναι έως σήμερα – σε δηλωτικό.

Μίλησαν επίσης για έλλειμμα διαφάνειας και επισήμαναν ότι η εφαρμογή των διατάξεων παραπέμπεται σε δεκάδες υπουργικές αποφάσεις, δηλαδή αποφάσεων που δεν θα τεθούν στη “βάσανο” του κοινοβουλευτικού διαλόγου. Όλα αυτά θα φανούν στην πράξη. Αυτή θα δείξει ποιος έχει δίκιο.

Αλλαγές και στη λειτουργία του Τεχνικού Επιμελητηρίου

ΠτΘ: Τι αλλάζει για το Τεχνικό Επιμελητήριο στο νόμο;

Δ.Λ.: Τα άρθρα 188 έως 209, αναφέρονται τόσο σε θέματα οργάνωσης και λειτουργίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας όσο και σε θέματα ρυθμίσεων των πειθαρχικών διαδικασιών αυτού.

Πιο συγκεκριμένα με την απόφαση της αναθέτουσας αρχής περί συγκρότησης του συλλογικού γνωμοδοτικού οργάνου, στο οποίο προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία η συμμετοχή εκπροσώπου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, καθορίζονται εκτός των άλλων το ύψος της αποζημίωσης του εκπροσώπου του Τ.Ε.Ε., η διαδικασία και οι εν γένει προϋποθέσεις καταβολής της.

Επίσης συστήνεται στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας υπηρεσία Γ.Ε.ΜΗ., για τα φυσικά πρόσωπα – επιτηδευματίες που ασκούν τεχνικό έργο. Επιτρέπεται η εξ αποστάσεως αξιολόγηση για τη χορήγηση άδειας άσκησης επαγγέλματος από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας σε διπλωματούχους μηχανικούς.

Τέλος ρυθμίζονται πλήρως οι διαδικασίες που πρέπει να ακολουθηθούν επί πειθαρχικών παραπτωμάτων των μελών του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.