Ζητουμενο η σωστη ψυχοσεξουαλικη ωριμανση του παιδιου

Ενημερωτικό σεμινάριο στο 8ο Δημοτικό Σχολείο για γονείς και δασκάλους

Θέματα που άπτονται της ψυχοσεξουαλικής ωρίμανσης των παιδιών, που εν πολλοίς αποτελούν ακόμη ταμπού και με ζητήματα που αγγίζουν τόσο τους εκπαιδευτικούς όσο και τους γονείς, συζητήθηκαν το βράδυ της Τετάρτης 13 Δεκεμβρίου στο επιμορφωτικό σεμινάριο που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του 8ου Δημοτικού Σχολείου Κομοτηνής και της σχολικής συμβούλου κ. Ραλλούς Μάκρα.
 
Άλλωστε η σεξουαλικότητα αναπτύσσεται από νωρίς, χωρίς όμως τα χαρακτηριστικά που έχει στην ενήλικη ζωή, για αυτό η γνώση αυτών των θεμάτων από δασκάλους και γονείς είναι σημαντική για τη σωστή τους αντιμετώπιση, χωρίς υπερβολές αλλά και προβλήματα.
 
Βέβαια το σεμινάριο δεν ήταν μόνο προς ενημέρωση, μιας και, με την ευκαιρία των Χριστουγέννων, παιδιά του σχολείου πραγματοποίησαν, πριν την έναρξη του σεμιναρίου, μια μικρή γιορτή με χριστουγεννιάτικο χρώμα για όλους τους παρευρισκόμενους.
 
 

Σημαντικό για την πρόοδο της διαπαιδαγώγησης

 
Το θέμα της ψυχοσεξουαλικής ωρίμανσης του παιδιού διαπραγματεύεται εδώ και αρκετά χρόνια και στην σχολική κοινότητα, σημείωσε ο Επιστημονικός Υπεύθυνος του Κέντρου πρόληψης Ορφέας κ. Γκάρο Εσαγιάν, σημειώνοντας πως αυτό είναι πολύ σημαντικό για την πρόοδο της διαπαιδαγώγησης τόσο του παιδιού όσο και του δασκάλου.
 
«Ξέρουμε ότι η σεξουαλικότητα ξεκινά πολύ νωρίς στην παιδική ηλικία, δεν έχει όμως τα χαρακτηριστικά που αποκτά στην ενήλικη ζωή και πρέπει και ο εκπαιδευτικός και οι γονείς να έχουν τα εφόδια εκείνα για να διαχειριστούν την πρώιμη αφύπνιση της σεξουαλικότητας στην παιδική ηλικία» ανέφερε, τονίζοντας πως παρόλη την πρόοδο που έχει γίνει, το θέμα της σεξουαλικότητας στην παιδική ηλικία παραμένει ταμπού.
 
Αυτό όμως έχει να κάνει κυρίως με τις ενοχές που έχουν οι ενήλικες απέναντι στην σεξουαλικότητα τους, την οποία μεταθέτουν στην παιδική ηλικία, που τη θεωρούν αγγελική περίοδο χωρίς συγκρούσεις.
 
Για αυτό πρέπει να υπάρχει προσοχή στους τρόπους διαχείρισης σε περιπτώσεις πρόωρης εκδήλωσης της σεξουαλικότητας, μιας και είναι πολύ κακό να γίνει μια εκδραμάτιση μέσω του bullying στην σχολική κοινότητα.
 
Δυστυχώς μέχρι σήμερα, εκτίμησε ο κ. Εσαγιάν, η σχολική κοινότητα δεν είναι επαρκώς εκπαιδευμένη για να αντιμετωπίσει όλα αυτά τα ζητήματα, για αυτό βρίσκονται σε μια διαδικασία συνεχούς και συνεχιζόμενης εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης επάνω σε αυτό το ζήτημα.
 
 

Απαραίτητη η συνεργασία δασκάλων και γονέων

 
Την ανάγκη οι δάσκαλοι και οι γονείς να συνεργάζονται σε θέματα όπως αυτό που συζητήθηκε την Τετάρτη τόνισε από την πλευρά της η Σχολική Σύμβουλος κ. Ραλλού Μάκρα, γιατί είναι ένα λεπτό θέμα που αντιμετωπίζουν και οι δύο μεριές.
 
Στην ομιλία της η κ. Μάκρα αναφέρθηκε στα στάδια της ψυχοσεξουαλικής ανάπτυξης του παιδιού κατά τον Φρόιντ, με έμφαση στο στάδιο που βρίσκεται στο σχολείο, το οποίο θεωρείται σχετικά ήρεμο στάδιο, από τα 6 μέχρι τα 11, όταν αρχίζει η προεφηβεία και μπαίνουν σε άλλα, δυσκολότερα μονοπάτια.
 
Η ίδια θεωρεί πως τα στάδια αυτά είναι γνωστά στους δασκάλους, όμως όπως εκτίμησε «τυχαίνει πολλές φορές να ξεχνάμε να ερμηνεύουμε συμπεριφορές βάση αυτών, εξαιτίας και του γεγονότος ότι είναι ακόμα ένα θέμα ταμπού».
 
Όμως παραμένουν πολύ σημαντικά, για αυτό και πραγματοποίησαν αυτή την ομιλία, που ελπίζουν πως θα γίνει κύκλος ομιλιών μιας και η διαπαιδαγώγηση δεν έχει μπει ακόμη στα σχολεία, ενώ θα έπρεπε να μπει.
 
Άλλωστε η πρωτοβουλία της να διοργανώσει αυτή την εκδήλωση οφείλεται και σε περιστατικά που υπήρξαν σε σχολεία της περιοχής, που ξεκινούν αρκετές φορές από μεγαλύτερα παιδιά, θεωρώντας σημαντικό να υπάρξει ενημέρωση για τα στάδια αυτά, ώστε να μην υπάρχουν άλλα προβλήματα αργότερα.
 
 

Γνωρίζουν περισσότερα από όσα νομίζουμε τα παιδιά 

Τέλος στα στάδια ψυχοσεξουαλικής ανάπτυξης ενός παιδιού από τη βρεφική ηλικία στην νηπιακή, την προεφηβική και την εφηβική αναφέρθηκε ο ψυχολόγος του Κέντρου Πρόληψης Ορφέας κ. Σπύρος Βόλτσης, σημειώνοντας πως υπάρχουν συμπεριφορές που, αν παρατηρούνται στο παιδιά, δείχνουν ότι όλα πάνε καλά.
 
Για παράδειγμα, ένα παιδιά μπορεί να κυκλοφορεί γυμνό χωρίς να το νοιάζει, κάτι που δεν είναι πρόβλημα στα δυόμιση έτη, όμως αν το κάνει αυτό στα 5, τότε σημαίνει πως δεν έχει τη συστολή.
 
Από την άλλη, ένα παιδιά στα 12-13 είναι φυσιολογικό να έχει ένα φλέρτ με ένα συνομήλικό του, δεν είναι φυσιολογικό όμως να έχει σχέσεις με κάποιον πέντε ή έξι χρόνια μεγαλύτερό του.
 
Για αυτό το Κέντρο Πρόληψης κάνουν προγράμματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στην Στ΄ τάξη αρκετών δημοτικών της Ροδόπης, μιας και η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση δεν είναι υποχρεωτική. Σε αυτά τα προγράμματα όπως αποκάλυψε ο κ. Βόλτσης έχουν δεχτεί κάποιες ερωτήσεις από τα ίδια τα παιδιά, οι οποίες είναι αρκετά προχωρημένες, για θέματα αντισύλληψης, για θέματα σεξουαλικών επαφών, προφυλακτικών, που δεν περίμεναν από παιδιά 12 ετών να γνωρίζουν και να ρωτούν.
 
Όμως στις μέρες μας με το ίντερνετ, την τηλεόραση και την γενικότερα έκθεση τους σε διάφορα ερεθίσματα τα παιδιά πολλές φορές δεν μπορούν να τα διαχειριστούν, για αυτό και θεωρεί πως θα πρέπει η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση να είναι υποχρεωτική στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, όπως γίνεται στις χώρες της Δυτικής και Βόρειας Ευρώπης.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.