Του Αγιου Ελευθεριου

Κατάνυξη, εσωτερικότητα και ηρεμία ήταν το κλίμα που επικρατούσε στον Εσπερινό που τελέστηκε το βράδυ της Παρασκευής στην Εκκλησία του Αγίου Ελευθερίου στις Δικαστικές Φυλακές Κομοτηνής. Ένας χώρος που φιλοξενεί τον προστάτη Άγιό του για να δίνει την ελπίδα στους «φιλοξενούμενους» του πως η Ελευθερία ψυχής και πνεύματος είναι η πραγματική και πρέπει να ξεπερνάει τον εγκλεισμό του σώματος.

Ο θεολόγος Ιωάννης Σιδηράς βρέθηκε στον Εσπερινό και μίλησε για τον Άγιο Ελευθέριο. «Είναι από τους πιο δημοφιλείς και λαοπρόβλητους αγίους της Ορθοδόξου Εκκλησίας ο σήμερα και αύριο τιμώμενος Άγιος Ελευθέριος, ο ιερομάρτυρας. Δεν πρέπει να μας διαφεύγει της προσοχής ότι ο Άγιος Ελευθέριος είναι Επίσκοπος της Εκκλησίας και μάλιστα υπήρξε ο νεότερος Επίσκοπος της Εκκλησίας μέσα σε όλους τους αιώνες. Μόλις σε ηλικία 20 ετών έλαβε τον τρίτο βαθμό της ιεροσύνης, δηλαδή την αρχιεροσύνη κι έγινε Επίσκοπος της Εκκλησίας του Χριστού. Αυτό λέει πολλά για το λόγο ότι ο βίος του ήταν ενάρετος. Ήταν ένας ασκητικός νέος ο οποίος αποφάσισε να αρνηθεί τα εγκόσμια, τον εκοσμικευμένο και φαύλο τρόπο ζωής της εποχής του και μέσα από αυτή τη διαδικασία η Εκκλησία του Χριστού έκρινε ότι ήταν άξιος να λάβει τον τρίτο βαθμό της ιεροσύνης.

Είναι μάρτυρας της Εκκλησίας του Χριστού, Ιερομάρτυρας, ανήκει επομένως στην ιδιαίτερη κατηγορία των αγίων που ονομάζονται ιερομάρτυρες όταν έχουν το σχήμα του κληρικού και ταυτοχρόνως μαρτυρούν για τον Χριστό».

Ευχή και τάμα

Ο κ. Σιδηράς εξήγησε το λόγο που ο Άγιος Ελευθέριος θεωρείται προστάτης των εγκύων γυναικών, όπως και των φυλακισμένων. «Όσο ζούσε, πολλές από τις γυναίκες που δυσκολεύονταν να φέρουν στον κόσμο τα παιδιά, επικαλούνταν το όνομά του και πολύ πιο εύκολα γεννούσαν. Γι’ αυτό και ο Άγιος Ελευθέριος έχει ταυτιστεί με τις εγκύους γυναίκες που αντιμετωπίζουν κάποια σοβαρά προβλήματα κι επιπλοκές κατά την εγκυμοσύνη και τη γέννα, οι οποίες επικαλούμενες το όνομα του αγίου «ελευθερώνονται», όπως λέει κι ο λαός.

Δεν είναι τυχαίο που ο Άγιος Ελευθέριος ταυτίζεται λόγω του ονόματός του με την έννοια της Ελευθερίας, κυρίως της εν Χριστώ Ελευθερίας που απελευθερώνει το πνεύμα κι όταν το πνεύμα είναι ελεύθερο, ανεξάρτητα αν το σώμα είναι φυλακισμένο, ο άνθρωπος μέσα στα δεσμά ζει την ψυχική και την εσωτερική του Ελευθερία.

Το όνομα του Αγίου Ελευθερίου συμβολίζει την Ελευθερία που ποθούν να γευτούν όλοι οι φυλακισμένοι και οι κρατούμενοι μια και είναι το μεγαλύτερο και το σημαντικότερο αγαθό του ανθρώπου.

Ο Άγιος Ελευθέριος περνάει ακόμη ένα μήνυμα: Ακόμη κι αν είμαστε δεσμευμένοι στο σώμα όταν το πνεύμα και η ψυχή μας γνωρίσει το Χριστό και ζει την εν Χριστώ Ελευθερία αισθανόμαστε όντως Ελεύθεροι, ίσως Ελεύθεροι πολιορκημένοι» κατέληξε.

Ο βίος

Ό Άγιος Ελευθέριος γεννήθηκε στην Ελλάδα και έζησε το 2ο αιώνα μ.Χ. Τότε αυτοκράτορας ήταν ο Κόμμοδος και ο Σεπτίμιος Σεβήρος. Ορφανός από πατέρα, ανατράφηκε σύμφωνα με τις επιταγές του Ευαγγελίου από την ευσεβέστατη και φιλάνθρωπη μητέρα του, Άνθια. Διακαής πόθος της Άνθιας ήταν να επισκεφθεί τη Ρώμη, πού τα χώματα της είχαν βαφεί με το αίμα των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου. Κάποτε, λοιπόν, αποφάσισε και πήγε. Μαζί πήρε και το νεαρό γιο της Ελευθέριο. Ο Επίσκοπος Ρώμης, όταν είδε τον Ελευθέριο, εκτιμώντας την πολύ νοημοσύνη του, τη θερμή πίστη και το αγνό ήθος του, τον έλαβε υπό την προστασία του. Μετά από λίγα χρόνια τον χειροτόνησε διάκονο και έπειτα ιερέα. Από τη θέση αυτή ο Ελευθέριος αγωνίστηκε με ζήλο για τη διδαχή του ποιμνίου, και σε έργα φιλανθρωπίας. Γι’ αυτό και το έτος 182 μ.Χ., με κοινή ψήφο κλήρου και λαού, ανήλθε στον επισκοπικό θρόνο της Ρώμης. Η φήμη της αρετής του έφθασε μέχρι τη Βρετανία. Έτσι, ο βασιλιάς Λούκιος έγραψε επιστολή στον Ελευθέριο και του δήλωνε ότι αυτός και ο λαός του επιθυμούσαν να γίνουν χριστιανοί.

Ο Ελευθέριος αμέσως ανταποκρίθηκε, στέλνοντας δύο εκπαιδευμένους στην πίστη άνδρες, πού κατήχησαν και βάπτισαν χριστιανούς το Λούκιο με το λαό του. Όταν ο Σεπτίμιος Σεβήρος εξήγειρε διωγμό κατά των χριστιανών, ο Ελευθέριος τον ήλεγξε θαρραλέα. Τότε διατάχθηκε ό μαρτυρικός θάνατος του, μαζί με τη μητέρα του Άνθια. Έτσι ό Ελευθέριος πέρασε «εις την ελευθερίαν της δόξης των τέκνων του Θεού» (1. προς Ρωμαίους, η΄ 21).

9Μαρία Αμπατζή

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.