Τι δικαιωματα εχει η Τεχνη;

Θέματα που αφορούν την πνευματική ιδιοκτησία συζητήθηκαν σε εκδήλωση της ELSA Komotini, μεταξύ των οποίων και η συλλογική διαχείριση

Το γενικό νομικό πλαίσιο της πνευματικής ιδιοκτησίας, οι επίκαιρες νομοθετικές πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον τομέα αυτό, καθώς και η νομοθεσία περί συλλογικής διαχείρισης συζητήθηκαν την Παρασκευή 17 Μαρτίου στο Αμφιθέατρο 5 της Νομικής Σχολής, κατά το διάρκεια σεμιναρίου που διοργάνωσε η ELSA Komotini με θέμα «Η τέχνη υπό το πρίσμα του Δικαίου».
 
Σκοπός του σεμιναρίου ήταν η διερεύνηση του νομικού πλαισίου προστασίας κάθε μορφής τέχνης, και αυτό έκαναν οι τέσσερις ομιλητές, ο καθένας από την δική του οπτική γωνία, αντλώντας συμπεράσματα από τη δική του εμπειρία. 

Σύλβια Σταυρίδου «Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να υπάρχει το ποιοτικό στοιχείο της ορθής, της αποτελεσματικής διαχείρισης» 

Ένα θέμα που βρέθηκε πρόσφατα στην επικαιρότητα, την διαχείριση των Πνευματικών Δικαιωμάτων ανέλυσε η κ. Σύλβια Σταυρίδου, Επίκουρη Καθηγήτρια του Εμπορικού Δικαίου με εξειδίκευση στα Πνευματικά Δικαιώματα, η οποία τόνισε πως αυτή έχει πάρα πολλές πλευρές.
 
Όπως ανέφερε, ο πιο αποτελεσματικός και ουσιαστικός τρόπος διαχείρισης δικαιωμάτων από το δημιουργό, είναι μέσα από συλλογικές οργανωμένες δομές, οι οποίες έχουν την τεχνογνωσία, την υποδομή και την οικονομική δυνατότητα να ανταπεξέρθουν σε μια τέτοια μορφή διαχείρισης, που αφορά όλους τους δημιουργούς μιας ομάδας. Για αυτό και ο νομοθέτης θεσμοθέτησε τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης, με αποτέλεσμα οι δημιουργοί να συσπειρωθούν σε τέτοιους οργανισμούς, όπου έχουμε ένα για κάθε κάδο.
 

«Οι δημιουργοί αναθέτουν τα δικαιώματά τους στον οργανισμό συλλογικής διαχείρισης, αυτός τα διαχειρίζεται και η λέξη διαχείριση κρύβει τα πάντα» σημείωσε η κ. Σταυρίδου, τονίζοντας πως όλο το ποιοτικό στοιχείο του τρόπου λειτουργίας κρύβεται πίσω από το θέμα της διαχείρισης. «Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να υπάρχει το ποιοτικό στοιχείο της ορθής, της αποτελεσματικής διαχείρισης» συμπλήρωσε η ίδια.
 
Να σημειωθεί πως σε κάθε χώρο μπορούν να υπάρχουν περισσότεροι από ένας φορείς, όμως σε μια τέτοια περίπτωση γεννάται ζήτημα, σημείωσε η κ. Σταυρίδου, πόσο αποτελεσματικοί είναι, και τι τεχνογνωσία έχουν, μιας και το θέμα της συλλογικής διαχείρισης είναι απολύτως τεχνικό, και απαιτεί γνώση, ειδική διαχείριση, ελεγκτικούς μηχανισμούς, για αυτό και η ύπαρξη πολλαπλών τέτοιων δομών είναι εξαιρετικά σπάνια.
 
Το νομοθετικό πλαίσιο, σημείωσε, είναι υπό διαμόρφωση, με τον νόμο του 1993 να καλύπτει, κατά την άποψή της αρκετά θέματα, μιας και πιστεύει πως υπήρχαν τα νομικά εργαλεία, να εξασφαλιστεί μια αποτελεσματική διαφανής ορθή διαχείριση, παρόλο που οι νέες τεχνολογίες, όπως το ίντερνετ, δημιουργούν θέματα τα οποία θα πρέπει να ρυθμιστούν. Παράλληλα έχει ψηφιστεί κοινοτική οδηγία, σημείωσε, αλλά πάντα η πραγματικότητα ξεπερνάει την νομοθεσία, η οποία είναι συνεχώς υπό εξέλιξη. 

Ευαγγελία Βαγενά «Αυτή τη στιγμή το ελληνικό πλαίσιο είναι επικαιροποιημένο σε μεγάλο βαθμό» 

Για τον ρόλο του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας, τις δράσεις του, τις αρμοδιότητές του, πώς μπορεί να εξυπηρετήσει το κοινό αλλά και για τις επίκαιρες εξελίξεις σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, όπου όλο το δίκαιο τελεί κατά κάποιο τρόπο υπό αναθεώρηση, μίλησε η κ. Ευαγγελία Βαγενά, ΔΝ, DEA, Δικηγόρος – Επιστημονική Συνεργάτιδα του Οργανισμού. Ο Οργανισμός, σημείωσε, ασκεί τη νομοπαρασκευαστική εξουσία για λογαριασμό του υπουργείου, καθώς και εξουσίες που θα μπορούσε να ασκεί το υπουργείο Πολιτισμού. Εποπτεύει τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης, ενημερώνει και ευαισθητοποιεί το κοινό σε ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας, έχει εκ του νόμου διαμεσολαβητικές αρμοδιότητες σε κάποιες περιστάσεις εφόσον το επιλέγουν χρήστες και δικαιούχοι, εκπροσωπεί τη χώρα στους αρμόδιους οργανισμούς και τα κοινοτικά όργανα για ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας. Παράλληλα η ιστοσελίδα του αποτελεί ένα πληροφοριακό κόμβο για κάθε σχετική ενημέρωση, ενώ πραγματοποιεί πολλά σεμινάρια και εισηγήσεις για να γνωρίζουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι τα δικαιώματά τους, απαντώντας μάλιστα καθημερινά σε απορίες τόσο του κοινού, ακόμα και των υπηρεσιών του Δημοσίου.
 
Αυτή τη στιγμή, σημείωσε, το ελληνικό πλαίσιο είναι επικαιροποιημένο σε μεγάλο βαθμό, ο νόμος είναι επαρκέστατος μιας και έχει γίνει από τον αείμνηστο Γιώργο Κουμάντο, δημιουργώντας ένα από τα πιο γερά, κατά την άποψή της, νομοθετικά κείμενα. Ταυτόχρονα, σημείωσε, αναμένονται εξελίξεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι οποίες όμως φαίνεται ότι θα αργήσουν, μιας και στο πλαίσιο της Ψηφιακής της Ατζέντας η ΕΕ προσπαθεί να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη στο ψηφιακό περιβάλλον, για αυτό και έκρινε σκόπιμο να κάνει κάποιες αλλαγές στους κανόνες της πνευματικής ιδιοκτησίας, που έχουν τεθεί υπό συζήτηση.
 
Στο πλαίσιο αυτό έχει κατατεθεί και ήδη είναι αντικείμενο επεξεργασίας μια νομοθετική πρόταση οδηγίας για την πνευματική ιδιοκτησία στην ψηφιακή αγορά, η οποία προτείνει να αναγνωριστούν κάποια δικαιώματα στους ψηφιακούς εκδότες, βάζει τους παρόχους των διαδικτυακών υπηρεσιών λίγο πιο υπόλογους στο παιχνίδι της διαδικτυακής πειρατείας και άλλα τέτοιου είδους λεπτά ζητήματα.
 
Με άλλο κανονισμό και οδηγία ρυθμίζονται θέματα που αφορούν άτομα με δυσκολίες όρασης βάση της συνθήκης του Μαρακές, ενώ επικαιροποιείται το νομοθετικό πλαίσιο όσο αφορά στους ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς, σε σχέση με τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας. Το μόνο που εκκρεμεί, τόνισε, είναι η ενσωμάτωση της οδηγίας για τη συλλογική διαχείριση, που λογικά κάποια στιγμή θα προχωρήσει.
 
Ειδικά για τη συλλογική διαχείριση όπου ο Οργανισμός έχει εισηγητικές δυνατότητες προς το Υπουργείο, το οποίο είναι το μόνο αρμόδιο για να επιβάλλει κυρώσεις, πρόσφατα βγήκε το προεδρικό διάταγμα που καθόρισε τις λεπτομέρειες της επιβολής κυρώσεων, σημείωσε. 

Αριστοφάνης Ασσαριωτάκης «Ειδικά οι λιγότερο γνωστοί καλλιτέχνες, αντιμετωπίζουν μεγαλύτερο πρόβλημα» 

Για την δυσκολία που έχουν οι λιγότερο γνωστοί καλλιτέχνες να κατοχυρώσουν ένα έργο τέχνης και τη δυσκολία αυτό να διατηρηθεί μίλησε ο κ. Αριστοφάνης Ασσαριωτάκης, Πρόεδρος Συλλόγου Καλλιτεχνών ν.Ροδόπης «Αθηνίων», εικαστικός – γλύπτης.
 
Το ζήτημα, σημείωσε, είναι πολύ σημαντικό και λεπτό, για αυτό και ο σύλλογος, που δεν έχει μεγάλες οικονομικές δυνατότητες, πρέπει να παρακολουθεί τις εξελίξεις των πνευματικών δικαιωμάτων.
 
Όπως ανέφερε για τα έργα τέχνης, τα σύγχρονα μέσα επικοινωνίας και κοινωνικής δικτύωσης παίζουν ένα ρόλο διττό, γιατί από τη μια πλευρά μπορούν να προβάλλουν τα έργα τους σε πολύ μεγαλύτερο κοινό και από την άλλη δεν μπορούν να ελέγξουν πού ταξιδεύει και πώς θα αξιοποιηθεί.
 
Ο κ. Ασσαριωτάκης αναφέρθηκε και στα θέματα που μπορεί να προκύψουν κατά την εκθεσιακή τους δράση, και πώς μπορούν να ελέγξουν το ζήτημα της πνευματικής ιδιοκτησίας, ώστε να μην έχουν δυσάρεστες εκπλήξεις, όταν πραγματοποιούν μια έκθεση, ώστε να μην έχουν προβλήματα. «Κάνουμε μια προσπάθεια, και βεβαίως έχουμε μια αγωνία, ειδικά εμείς οι λιγότερο γνωστοί καλλιτέχνες, αντιμετωπίζουμε μεγαλύτερο πρόβλημα μιας και δεν έχουμε την οικονομική δυνατότητα να αντιδράσουμε» σημείωσε χαρακτηριστικά.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.