«Τhe living voice project»: Αυτο το Σαββατοκυριακο η «Θρακη φερνει μουσικες» στη Θεσσαλονικη με την Αννα Παπαγιαννακη Διβανη

Διήμερο σεμινάριο πάνω στον φωνητικό αυτοσχεδιασμό και την παραστατικότητά του - Αλίκη Δουρμάζερ «Μιμούμαστε, ερευνούμε, διασκευάζουμε, εμπλουτίζουμε και αναδημιουργούμε τραγούδια της Θράκης και άλλων περιοχών»

Τις πόρτες του στη Θεσσαλονίκη θα ανοίξει ο δεύτερος κύκλος των σεμιναρίων «The living voice project » μαζί με το Ερευνητικό Σεμινάριο Φωνητικού Αυτοσχεδιασμού «'H Θράκη φέρνει μουσικές: η φωνή στο παραδοσιακό τραγούδι». Το πρότζεκτ αποτελεί μία πρωτοβουλία της κ. Αλίκης Δουρμάζερ, καλλιτεχνικής διευθύντριας του Εργαστηρίου Σωματικού Θεάτρου  Present Being Performer Laboratory, ενώ αναμένεται να πραγματοποιηθεί με τη συμμετοχή της κ. Άννας Παπαγιαννάκη Διβανή, μουσικολόγου, mezzo soprano και εκπαιδεύτριας τραγουδιού από τη Θράκη.
 
Τη δράση θα στεγάσει το θέατρο εΦ (Πτολεμαίων 29Α, 7ος όροφος) στο κέντρο της Θεσσαλονίκης το Σάββατο 3 και την Κυριακή 4 Φεβρουαρίου και ώρες 11.00 έως 17.00 και 10.00 έως 15.00 αντίστοιχα. Η δράση, επιπλέον, ενδέχεται θα εμπλουτιστεί με την προβολή ενός ντοκιμαντέρ γύρω από το παραδοσιακό τραγούδι το Σάββατο στις 18.30, ενώ, όπως υπογράμμισε η κ. Δουρμάζερ, υπάρχει για όσους το επιθυμούν η δυνατότητα παρακολούθησης ενός μόνο σεμιναρίου μεμονωμένα για λόγους διευκόλυνσης.
 
Πρόκειται για ένα project που αποτελείται από τρία διαφορετικά σεμινάρια, όπως εξήγησε η καλλιτεχνική διευθύντρια, κ. Δουρμάζερ, που στοχεύουν στην προσέγγιση της εκπαίδευσης του performer σε οργανική σύνδεση με το σώμα, την φωνή και την ενέργειά του. Περιλαμβάνει αποκλειστικά βιωματικές πρακτικές και εκπαιδευτικούς δρόμους σε μία τελετουργία σωματικού θεάτρου, παραδοσιακού τραγουδιού και φωνητικού αυτοσχεδιασμού, συνέχισε, ενεργοποιώντας με αυτόν τον τρόπο σώμα και φωνή «σαν ένα». 

Τελετουργία, φωνή και σώμα 

Στο πλαίσιο, λοιπόν, του εκπαιδευτικού προγράμματος που, ονομάζεται «Τhe living voice», ήτοι «Ζωντανή φωνή», πραγματοποιήθηκε ήδη τον Δεκέμβριο το πρώτο σεμινάριο από τον κ. Δημήτρη Βάρκα, άρτι αφιχθέντα από την Πολωνία, τόνισε η ίδια, ο οποίος δούλεψε σωματικό θέατρο, αφύπνιση της ενέργειας μέσα από τον ρυθμό και, στη συνέχεια, φωνή μέσα από την αφυπνισμένη ενέργεια.
 
Το δεύτερο σε σειρά σεμινάριο θα έχει αέρα Θράκης, χάρη στην κ. Άννα Παπαγιαννάκη Διβανή. Οι δυο τους, έχοντας ήδη κάνει τα πρώτα τους βήματα συνεργασίας με επιτυχία, επέλεξαν να εξερευνήσουν τη φωνητική δυναμική του κάθε καλλιτέχνη μέσα από την πλούσια θρακιώτικη μουσική παράδοση, είπε αναφερόμενη στην γέννηση της ιδέας του project η κ. Δουρμάζερ, της οποίας οι δυνατότητες έρχονται σε πλήρη ταύτιση με τον στόχο του project. 

Η εξερεύνηση της φώνησης μέσα από το θρακιώτικο τραγούδι 

«Η εξερεύνηση της φώνησης ενυπάρχει μέσα στο παραδοσιακό τραγούδι, αρκεί να το παρατηρήσουμε. Αντλώντας από τα παραδοσιακά τραγούδια της Θράκης, στο εργαστήριο αυτό εξερευνούμε τα όρια και τη δυναμική της φωνής ως μουσικό όργανο μέσα στο σύνολο», τόνισε προσθέτοντας πως «οι τεχνικές της φωνής και του ομαδικού τραγουδιού στο δημοτικό τραγούδι ,το μονοφωνικό, το αντιφωνικό και πολυφωνικό τραγούδι, δοκιμάζονται και εμπλουτίζονται σε σύνδεση με τις τελετουργίες που πλαισιώνουν τα τραγούδια του κύκλου της ζωής και του θανάτου».

«Οι θρύλοι, τα παραμύθια, οι αρχέγονες ιεροπραξίες από την διονυσιακή λατρεία μέχρι τις χριστιανικές τελετές, η μιμητική σχέση φωνής και μουσικών οργάνων στο παραδοσιακό τραγούδι παρέχουν τη βάση πάνω στην οποία δημιουργούμε με πνοή νέα ένα φωνητικό σύνολο αυτοσχεδιασμού», εξήγησε πληροφορώντας γύρω από το σεμινάριο, «μιμούμαστε, ερευνούμε, διασκευάζουμε, εμπλουτίζουμε και αναδημιουργούμε τραγούδια της Θράκης και άλλων περιοχών». 
 

Το σεμινάριο είναι ανοικτό για όλους όσους επιθυμούν να δοκιμάσουν αυτήν την τελετουργία κίνησης και φωνής, ακόμη κι αν δεν έχουν την εμπειρία ενός «ομαδικού τραγουδίσματος», ενημέρωσε η κ. Δουρμάζερ, ενώ προαπαιτείται μία βασική άνεση στην κίνηση. Απευθύνεται, ακόμη, προσέθεσε, σε άτομα τα οποία ασχολούνται με τον χορό και το performing, γενικότερα, αλλά επιθυμούν περαιτέρω ενασχόληση με τη φωνή και το τραγούδι.
 
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο αυτό θα πραγματοποιηθεί επίσης μία σύνδεση με θρύλους, παραμύθια, αρχέγονες ιεροπραξίες της διονυσιακής λατρείας  και χριστιανικών τελετών και τις μιμητικών σχέσεων φωνής και μουσικών οργάνων στο παραδοσιακό τραγούδι, προσεγγίζοντας της τέχνη από διαφορετικές σκοπιές σε μία συνάντηση καλλιτεχνών.
 
Το σωματικό θέατρο, είπε η κ. Δουρμάζερ, αναφερόμενη στον τρόπο με τον οποίο εργάστηκε, είναι ένα ευρύτατο πεδίο, μιας και περιλαμβάνει παραδόσεις  από την Ευρώπη και την Ασία, το δυτικό και το ανατολικό θέατρο. Πολλές μέθοδοι έρχονται «σε πάντρεμα», δήλωσε χαρακτηριστικά, ενώ η ίδια  δέχεται ερεθίσματα και από τα δύο είδη, κάνοντας ορισμένες επιλογές γύρω από τις τεχνικές και τις μεθόδους που ακολουθεί. 

«Το σημαντικό είναι η αφοσίωση του performer στο εδώ και τώρα, στο παρόν» 

«Το σημαντικό είναι η αφοσίωση του performer στο εδώ και τώρα, στο παρόν», διευκρίνισε «με οτιδήποτε τον φέρνει πιο κοντά στον εαυτό του, σε πλήρη εναρμόνιση με την εσωτερική του ενέργεια, με την επικοινωνία με τους άλλους performer και με το έργο».
 
Η μέθοδος της φωνής αποτελεί εργαλείο για να γνωρίσει κανείς το σώμα του, υποστήριξε συνεχίζοντας, αλλά και ένα μέσο έκφρασης. Η φωνή, ο ήχος και η λέξη δεν αποτελούν εννοιολογικά, μόνο, μέσα επικοινωνίας, αλλά και εμπειρικά, μιας και σχετίζονται με το «πώς τα βιώνουμε».
 
Η προφορική ιστορία, ένας νέος τομέας που έχει αναπτυχθεί στην χώρα μας τα τελευταία χρόνια μπορεί διασωθεί μέσα από το «Τhe living voice project», το σωματικό θέατρο και τη σύνδεσή του με την φώνηση, δήλωσε η κ. Δουρμάζερ. Είναι πολύ θετικό το γεγονός ότι συναντιούνται διαφορετικοί δρόμοι, αξιολόγησε, οι οποίοι οδηγούν στον ίδιο στόχο, αλλά έχουν έναν διαφορετικό τρόπο. Επιτυγχάνεται, έτσι, μέσω της επαφής τους μία ολόπλευρη αντίληψη για τα μέσα που έχει στη διάθεσή του ο καθένας και «ανοίγει η σκέψη μας προς το καινούργιο».
 
«Τον Δεκέμβριο γνωρίσαμε πρακτικές από την Πολωνία», είπε καταληκτικά, «τώρα θα μάθουμε κάποιες από την Θράκη, ενώ στον ίδιο χώρο στις 3 και 4 Μαρτίου στο σεμινάριο ‘Voice in the body’ θα παρουσιαστούν πρακτικές από την Αγγλία, σε συνδυασμό με πιο διαλογιστικές μεθόδους από την Ανατολή που θα αφυπνίσουν φωνή και σώμα εντός ενός οργανικού συνόλου».
 
Info
Δηλώσεις συμμετοχής
e- mail: [email protected] 
τηλ. 6941666903 (κ. Αλίκη Δουρμάζερ)
Facebook: Present Being Performer Laboratory 

Η Άννα Παπαγιαννάκη Διβάνη 

Η Άννα Παπαγιαννάκη Διβανή γεννήθηκε στην Κομοτηνή. Απόφοιτος του Μουσικού Σχολείου Κομοτηνής, σπούδασε Πιάνο, Φωνητική και Ανώτερα Θεωρητικά. Ολοκλήρωσε τις ακαδημαϊκές της σπουδές στην Ιστορική Μουσικολογία και τα Μουσικοπαιδαγωγικά με μεταπτυχιακό τίτλο και ειδίκευση στη φωνητική μουσική της Αναγέννησης (Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Σχολή Καλών Τεχνών, Α.Π.Θ.). 

Το 2012 ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό πρόγραμμα στο Πανεπιστήμιο του York (Ην. Βασίλειο) μελετώντας τo τραγούδι του πρώιμου Baroque και το φωνητικό έργο του Claudio Monteverdi. Mαθήτρια των Orsoya Szabo, Emma Kirkby, Richard Jackson, Robert Hollingworth (I Fagiolini), Άρη Χριστοφέλλη, Γιάννη Ιωαννίδη, Peter Erdei, Roger Marsh, Peter Seymour και Γιώργου Χατζηνίκου. Ως mezzo soprano έχει συνεργαστεί με συνθέτες, φεστιβάλ, θέατρα, χορωδιακά σύνολα και ορχήστρες σε Ελλάδα, Ουγγαρία, Ηνωμένο Βασίλειο και Κάτω Χώρες σε ρεπερτόριο του πρώιμου Baroque και στην παραγωγή έργων σύγχρονης μουσικής. Παραστάσεις που έχει επιμεληθεί και σκηνοθετήσει έχουν παρουσιαστεί σε φεστιβάλ σε Ελλάδα, Ουγγαρία, Ηνωμένο Βασίλειο και στις Κάτω Χώρες. Από το 2012 συνεργάζεται με το Εθνολογικό Μουσείο της Θράκης (ΕΜΘ) ως Εκπαιδεύτρια μουσικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων. 

Το 2016 συνίδρυσε στο Άμστερνταμ την ομάδα παραστατικού λόγου και ερμηνείας Alli Mana | Performance, Theatre & Poetry και το Μάρτη του 2017 πραγματοποίησε σε συνεργασία με την Παιδική και Νεανική Χορωδία του Δήμου Ηρακλείου (Γιάννης Ιδομενέως) το Εκπαιδευτικό Εργαστήριο Φωνητικής και Ιστορικής Ερμηνείας Claudio Monteverdi 450 – To Θέατρο των Φωνών. Στην Ολλανδία συνεργάζεται με την Academy of Vocal Arts (AcVa) στη Χάγη στην διδασκαλία εργαστηρίων με θέμα το ελληνικό παραδοσιακό τραγούδι, την Αναγέννηση και το Baroque, ενώ συμπράττει με το φωνητικό σύνολο Cantamare (dir. Silvere van Lieshout). Είναι ενεργό μέλος του Royal Association of Musicology (RAM, UK) και της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας.

Διδάσκει φωνητική σε σύνολα στο Ωδείο Δήμου Ηρακλείου (Τμήμα Φωνητικών Συνόλων) και φωνητική μουσική σε Μεσαίωνα, Αναγέννηση και Μπαρόκ (Α΄ Κύκλος Παλαιάς Μουσικής) σε συνεργασία με το Ωδείο ΑΡ στο Ηράκλειο της Κρήτης. 

Το σεμινάριο της Άννας Παπαγιαννάκη σχεδιάστηκε με την υποστήριξη της εταιρίας παραγωγής παραστατικών τεχνών/θεάτρου Alli Mana | Performance, Theatre & Poetry (Amsterdam, NL) 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.