Συνολικη ενημερωση για τον Αυτισμο

Στο 4ο Σεμινάριο που διοργάνωσε ο σύλλογος ΔΑΔΑΑ

Μια ολοκληρωμένη ενημέρωση για το σύνολο των ζητημάτων που μπορεί να ανακύψουν σε μια οικογένεια που έχει παιδί με αυτισμό, πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Κυριακής 2 Δεκεμβρίου στο Ίδρυμα Παπανικολάου στην Κομοτηνή, κατά το 4ο Σεμινάριο του συλλόγου ΔΑΔΑΑ, με τίτλο «Αυτισμός: Έγκαιρη διάγνωση – Πρώιμη παρέμβαση. Διαγνωστικές εξετάσεις, θεραπευτικές μέθοδοι, εκπαιδευτικά προγράμματα».
 
Ομιλητές ήταν η κ. Όλγα Κατσιάνη κοινωνική λειτουργός και αναπληρώτρια αντιπρόεδρος του νοσοκομείου Κομοτηνής, η κ. Αικατερίνη Δαλαγδή ψυχολόγος του Κέντρου Ψυχικής Υγείας του Νοσοκομείου Κομοτηνής, ο κ.Παναγιώτης Τσουκαλάς αναπληρωτής προϊστάμενος Διεύθυνσης ΕΟΠΥΥ Ροδόπης, η κ. Κερασούλα Δριάγκα – Αραμπατζή παιδίατρος, η κ. Σοφία Μενεσελίδου εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής, η κ. Γεωργία Σπυριδωνίδου λογοπεδικός και ο κ.Σωτήρης Σιμάκης εργοθεραπευτής.
 
Σκοπός των εκδηλώσεων αυτών, που έφτασαν αισίως τις τέσσερις, είναι να ενημερωθούν περισσότερο οι γονείς των παιδιών με αυτισμό, για αυτό και συγκέντρωσαν όλους αυτούς τους ομιλητές, σημείωσε ο πρόεδρος του συλλόγου ΔΑΔΑΑ κ. Βαγγέλης Λαφτσής, μη παραλείποντας να υπογραμμίσει ότι παρόλο που ο Σύλλογος συνεχίζει και εντείνει τις προσπάθειές του, υπάρχει ακόμα επιφυλακτικότητα.
 
Αυτή τη στιγμή έχουν 70 μέλη, όμως ο αριθμός οικογενειών που έχουν παιδιά με αυτισμό στην περιοχή μας θεωρείται πως είναι πολύ μεγαλύτερος, για αυτό και απεύθυνε κάλεσμα, να έρχονται και να ενημερώνονται τόσο για τα παιδιά όσο και για τους ίδιους. 

Σημαντική η πρώιμη παρέμβαση 

Τη σημασία της πρώιμης παρέμβασης η οποία θα πρέπει να γίνεται όσο το δυνατόν νωρίτερα, τόνισε ο κ. Σωτήρης Σιμάκης, εργοθεραπευτής, ο οποίος επί 18 χρόνια ασχολείται με το ζήτημα σε Κομοτηνή και Αλεξανδρούπολη. Έτσι στάθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη, παιδιά που διατρέχουν τον κίνδυνο ή είναι μέσα στο φάσμα του αυτισμού, να αξιολογούνται, ώστε να παρεμβαίνουν οι ειδικοί θεραπευτές και το οικογενειακό περιβάλλον για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα και την πορεία τους στην μετέπειτα ζωή, με στόχο να μπορούν, όσο το δυνατόν, να αυτονομηθούν.
 
«Όσο πιο γρήγορα γίνει η παρέμβαση αυτή, τόσο καλύτερα θα είναι τα αποτελέσματα» σημείωσε χαρακτηριστικά.
 
Ένας εργοθεραπευτής κάνει την αξιολόγησή του, εξήγησε, αφού ενημερωθεί για το ιστορικό από το σχολείο και την οικογένεια. Στη συνέχεια δίνει κάποια ερωτηματολόγια και στη συνέχεια καταρτίζει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα για το κάθε παιδί. «Κάθε παιδί έχει τη δική του προσωπικότητα, τις δικές του δυνατότητες και τις δικές του δυσκολίες, γι' αυτό και το κάθε πρόγραμμά πρέπει να απευθύνεται συγκεκριμένα για κάθε παιδί» διευκρίνισε ο ίδιος.
 
Άλλωστε στόχος τους είναι να αυτονομηθεί το κάθε άτομο, στην κατεύθυνση της αυτοεξυπηρέτηση, και να κάνει τις δυνατότητες ικανότητες, ώστε να μπορεί να είναι ένα αυτόνομο άτομο στην κοινωνία. 

Η γνώση βοηθά στην έγκαιρη διάγνωση 

Τριάντα χρόνια ασκεί την παιδιατρική η κ. Κερασούλα Δριάγκα- Αραμπατζή, η οποία επικεντρώθηκε στην έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση στις διαταραχές του αυτιστικού φάσματος, αλλά και τις διαγνωστικές μεθόδους για αυτή.
 
Άλλωστε στην πρώτη γραμμή βρίσκονται οι γονείς και οι παιδίατροι, που πρέπει να ξέρουν πως μπορούν να παρέμβουν έγκαιρα, γνωρίζοντας τα συμπτώματα που θα αποτελέσουν αφορμή για να αναζητηθεί η πιθανή διάγνωση του αυτισμού.
 
Μεταξύ αυτών, και ένα από τα πιο πρώιμα συμπτώματα, είναι η έλλειψη του κοινωνικού χαμόγελου, όταν το παιδί δεν χαμογελάει, ή δεν ανταποκρίνεται με χαμόγελο ή με κάποιες κινήσεις. Η υποψία μπορεί να ξεκινά από τον 6ο μήνα, σύμφωνα με την παιδίατρο όμως, πρέπει να φτάσουμε στον 18ο μήνα για να γίνει διάγνωση, μιας και σε αυτή την ηλικία αναφέρονται τα τεστ αυτιστικών διαταραχών.
 
Πάντως θεωρεί πως πλέον οι γονείς είναι πιο συνειδητοποιημένοι για το θέμα, λαμβάνοντας υπόψη τη συχνότητα με την οποία προσέρχονται στο ιατρείο, αλλά και την αντιμετώπιση γενικότερα που δείχνουν στο θέμα. 

Προς τη συμπεριληπτική εκπαίδευση 

Υπό ένα καινούριο πρίσμα έθεσε δύο ειδικές εκπαιδευτικές κατηγορίες η κ. Σοφία Μενεσελίδου, εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής, μέσα από την νέα εκπαιδευτική τάση της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης. Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό μοντέλο που δεν εστιάζει τόσο στη γνωστική ανάπτυξη των παιδιών όσο στην συν-εκπαίδευση μέσα σε μια γενική τάξη, του συνόλου.
 
«Αν δεν συνειδητοποιήσουμε ότι υπάρχει ολοένα αυξανόμενος αριθμός παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες και ακόμη πιο ειδικά παιδιών που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού και δεν συνεκπαιδεύσουμε αυτά τα άτομα με το γενικό σύνολο, τότε το αύριο είναι κοινωνία Καιάδας» σημείωσε, καθώς ένα μεγάλο τμήμα θα είναι περιθωριοποιημένο, δεν θα μετέχει των διαδικασιών της, κάτι που εντέλει θα αποβεί εις βάρος του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου.
 
Το πρόταγμα της συνεκπαίδευσης είναι πολύ μεγάλο, τόνισε, με τον νόμο του 2008 που ισχύει μέχρι σήμερα να είναι ο πρώτος που έβαλε την ειδική αγωγή στα σχολεία, με τη μορφή είτε της τάξης ένταξης, ή της παράλληλης στήριξης, όπως στην περίπτωση του αυτισμού, με ειδική εκπαιδευτικό δίπλα στο παιδί.
 
Δέκα χρόνια μετά όμως η προσέγγιση έχει αλλάξει με την συμπεριληπτική εκπαίδευση να απαιτεί την συνεκπαίδευση μέσα στην γενική τάξη, με τον γενικό εκπαιδευτικό και τον ειδικό εκπαιδευτικό όχι μόνο να συνυπάρχουν, αλλά ταυτόχρονα να συνδιαμορφώνουν το πρόγραμμα, ώστε να εκπαιδευτεί η κοινωνία του αύριο, που θα κληθεί να αντιμετωπίσει αυτά τα θέματα. 

Σημαντικός ο ρόλος του ψυχολόγου 

Για τη διαφορετικότητα του αυτισμού μίλησε η κ. Αικατερίνη Δαλαγδή, ψυχολόγος του Κέντρου Ψυχικής Υγείας του Νοσοκομείου Κομοτηνής, σημειώνοντας πως ο ψυχολόγος, αφού γίνει η πρώτη παρέμβαση, αναλαμβάνει να συμβουλέψει ολόκληρη της οικογένεια.
 
«Υποστηρίζουμε και συμβουλεύουμε την οικογένεια και όλους όσους ασχολούνται με το παιδί που έχει αυτισμό» τόνισε, ενώ βοηθούν με συμπεριφορικές και άλλους είδους τεχνικές. 

Σταθερά δημοφιλές το ΚΕΦΙΑΠ 

Τις δυνατότητες του Νοσοκομείου Κομοτηνής, εξειδικευμένα για τα άτομα με αυτισμό, παρουσίασε σε εκδήλωση η κ. Όλγα Κατσιάνη, κοινωνική λειτουργός και αναπληρώτρια αντιπρόεδρος του νοσοκομείου Κομοτηνής, επικεντρώνοντας στο ρόλο του ΚΕΦΙΑΠ, το οποίο βρίσκεται πίσω από το Μουσικό Σχολείο Κομοτηνής.
 
Στο κέντρο, σημείωσε, υπάρχει μία ολιστική προσέγγιση προς τα άτομα με αυτισμό και γενικά με αναπηρίες, με συμβουλευτική υποστήριξη, παρακολούθηση από παιδοψυχίατρο των παιδιών και μέσω των κοινωνικών λειτουργών και των επιστημόνων λοιπών ειδικοτήτων στο ΚΕΦΙΑΠ, υπάρχει μια συνεργασία με όλους τους φορείς για τα παιδιά που έχουν αυτισμό.
 
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται με ένα τηλέφωνο στο Κέντρο. Την πρώτη προσέγγιση κάνει η κοινωνική λειτουργός, ενώ στη συνέχεια γίνεται η παραπομπή στην παιδοψυχίατρο, που θα κάνει την αρχική γνωμάτευση, και στη συνέχεια εξειδικεύεται ανάλογα με την πάθηση ποιες ειδικότητες επιστημόνων θα ασχοληθούν με το παιδί.
 
Το ΚΕΦΙΑΠ είναι ευρύτερα γνωστό, με κάθε ειδικότητα να βλέπει δέκα περιστατικά την ημέρα, ενώ από αυτό εξυπηρετούνται άνθρωποι από τέσσερις νομούς, Δράμα, Καβάλα, Ξάνθη, Ροδόπη και δύο νησιά, Θάσο και Λήμνο. 

Αλλαγές στις παροχές του ΕΟΠΥΥ 

Τέλος τις παροχές του ΕΟΠΥΥ προς τα άτομα με αναπηρίες, παρουσίασε ο κ. Παναγιώτης Τσουκαλάς αναπληρωτής προϊστάμενος Διεύθυνσης ΕΟΠΥΥ Ροδόπης, επισημαίνοντας πως αυτή τη στιγμή όλος ο οργανισμός είναι σε αναμονή, γιατί μέχρι το τέλος του μήνα, αναμένεται να αλλάξει το καθεστώς των σχέσεων των παρόχων με τον ΕΟΠΥΥ.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.