Στις 7 Ιουνιου θα κατατεθουν προσφορες για την παραχωρηση της Εγνατιας Οδου

Σύμφωνα με το επικαιροποιημένο επιχειρησιακό πρόγραμμα αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ - Προχωρά και η δημιουργία της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου στην Καβάλα

Ο καθορισμός της ημερομηνίας κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού για τα επόμενα 35 χρόνια, που θα είναι η 7η Ιουνίου 2019, ξεχωρίζει στο επικαιροποιημένο επιχειρησιακό πρόγραμμα αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα της Κυβέρνησης.
 
Το επικαιροποιημένο επιχειρησιακό περιλαμβάνει προβλέψεις για όλες τις ιδιωτικοποιήσεις που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ, μεταξύ των οποίων προβλέψεις για 10 περιφερειακούς Οργανισμούς Λιμένων, μεταξύ των οποίων τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας, την Εγνατία Οδό αλλά και την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου στην Καβάλα.
 
Να σημειωθεί πως οι προβλέψεις στο επιχειρησιακό για τα λιμάνια είναι ο ίδιος σχεδιασμός για υποπαραχωρήσεις κομματιών τους, ο οποίος προωθείται αυτές τις ημέρες στην Βουλή, χωρίς την πλήρη παραχώρηση του Λιμένα. 

Πολλαπλές εκκρεμότητες για την Εγνατία 

Όπως αναφέρθηκε, η διαδικασία Μακροχρόνιας (35ετής) παραχώρησης του δικαιώματος λειτουργίας, συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου Εγνατία Οδός και τριών Κάθετων Αξόνων της, έχει σαν ημερομηνία κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών την 7η Ιουνίου, παρόλο που μέχρι τότε θα πρέπει να λυθούν πολλές εκκρεμότητες, που θέτουν εν αμφιβόλω και αυτή την ημερομηνία.
 
Άλλωστε αυτός είναι και ο λόγος που στο σχεδιασμό η ημερομηνία κατάθεσης των προσφορών μετατέθηκε από τις 22 Φεβρουαρίου του 2019, όπως προβλεπόταν στον αρχικό σχεδιασμό.
 
Να υπενθυμίσουμε πως η πρώτη προκήρυξη πρόσκλησης ενδιαφέροντος έγινε στις 16 Νοεμβρίου 2017, ενώ το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ στη συνεδρίαση της 16 Μαΐου 2018, επέλεξε τα επενδυτικά σχήματα που θα συμμετάσχουν στην Β' Φάση του διαγωνισμού, με το ΤΑΙΠΕΔ και τους Συμβούλους του να συντάσσουν το πρώτο σχέδιο της Σύμβασης Παραχώρησης, το οποίο εγκρίθηκε και διανεμήθηκε στους Προεπιλεγέντες Επενδυτές στις 15 Ιουνίου 2018.
 
Όμως η Ημερομηνία Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών, με απόφαση του ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ, μετατέθηκε από την 22.02.2019 στην 07.06.2019, εξαιτίας σημαντικών προβλημάτων που πρέπει πρώτα να επιλυθούν εκ μέρους της Εγνατίας Οδού ΑΕ και του Υπουργείου Υποδομών.
 
Συνολικά έχουν εντοπιστεί 13 εκκρεμότητες που πρέπει να επιλυθούν, 10 από το υπουργείο Υποδομών και 3 από την Εγνατία Οδό, με τις σημαντικότερες να ανήκουν στο Υπουργείο, που θα πρέπει να ασχοληθεί με τη μετάταξη του προσωπικού της Εγνατίας Οδού, να ολοκληρώσει τις απαλλοτριώσεις σε τμήματα που θα αναβαθμιστούν μέσω της παραχώρησης, την εφαρμογή της νέας, υψηλότερης τιμολογιακής πολιτικής που περικόπτει και το ελευθέρας των κατοίκων των περιοχών κοντά στα διόδια, αλλά και την έκδοση αδειών για να ξεκινήσει η κατασκευή του περίφημου Σταθμού Διοδίων Καβάλας.
 
Οι εκκρεμότητες που υπάρχουν είναι οι εξής:
 
1.Η τροποποίηση από το Υπ.ΥΠΟΜΕ της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη μετάταξη του προσωπικού της Εγνατίας Οδού.
 
2.Η έγκριση από το Υπ.ΥΠΟΜΕ του εγκεκριμένου από την Εγνατία οδό προϋπολογισμού για το 2019.
 
4.Η υποβολή από το Υπ.ΥΠΟΜΕ στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής του προτεινόμενου υποψήφιου για της θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου της Εγνατίας Οδού.
 
5.Το ίδιο και για τη θέση του Προέδρου της Εγνατίας Οδού.
 
6.Η έκδοση ΚΥΑ για να τεθούν σε λειτουργία οι σταθμοί διοδίων Ωραιοκάστρου και Ασπροβάλτας
 
7.Αποφάσεις έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για ορισμένα σημεία του Αυτοκινητόδρομου που είτε λήγουν είτε σύντομα λήγουν.
 
8.Η έγκριση των μελετών από τη Διοικητική Αρχή Σηράγγων για την αδειοδότηση των 33 σηράγγων του αυτοκινητόδρομου.
 
8.Να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις από το Ελληνικό Δημόσιο και την Εγνατία Οδό για τις επικείμενες εργασίες σε τμήματα που μέσω της παραχώρησης θα αναβαθμιστούν. Η συγκεκριμένη εκκρεμότητα είναι και η πιο περίπλοκη καθώς η διαδικασία είναι δαιδαλώδης, από την εύρεση των ιδιοκτητών, μέχρι τον καθορισμό τιμών και την τελική απαλλοτρίωση των ακινήτων.
 
9.Εφαρμογή νέας πολιτικής με έγκριση από τη DG Move.
 
10.Η έκδοση των απαιτούμενων από το Υπουργείο Περιβάλλοντος αδειών για να ξεκινήσει η κατασκευή του Σταθμού Διοδίων Καβάλας.
 
11.Έναρξη κατασκευών νέων μετωπικών και πλευρικών σταθμών διοδίων.
 
12.Υποβολή φακέλων για την αδειοδότηση των Σηράγγων.
 
13.Απελευθέρωση εσόδων της Εγνατίας Οδού από το ενέχυρο της Τράπεζας Πειραιώς πριν την ολοκλήρωση του διαγωνισμού από το ΤΑΙΠΕΔ. 

Στα πρώτα στάδια η δημιουργία της Υπόγειας Αποθήκης Αερίου στην Καβάλα

Σε αντίθεση με την Εγνατία, το θέμα της παραχώρησης δικαιώματος κατασκευής, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης του εξαντλημένου κοιτάσματος ως την πρώτη Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου (ΥΑΦΑ) της χώρας στην Καβάλα βρίσκεται ακόμα στα πρώτα στάδια.
 
Το έργο έγκειται στη μετατροπή του εξαντλημένου κοιτάσματος φυσικού αερίου της Ν. Καβάλας, το οποίο βρίσκεται στη θαλάσσια περιοχή περί τα 30 χλμ. νότια της Καβάλας σε ΥΑΦΑ, το οποίο ο προκαταρκτικός σχεδιασμός εκτιμά πως θα έχει χωρητικότητα ύψους 360 εκατ. κυβ. μέτρων.
 
Το ΤΑΙΠΕΔ μέχρι τώρα έχει προχωρήσει στην πρόσληψη Χρηματοοικονομικών και Νομικών Συμβούλων για το έργο και βρίσκεται στη διαδικασία αξιολόγησης εναλλακτικών σεναρίων για τη δομή της συναλλαγής και της διαγωνιστικής διαδικασίας.
 
Ανάμεσα στα επόμενα βήματα είναι η Πρόσληψη Τεχνικών Συμβούλων, η υποβολή προς το Υπουργείο Ενέργειας συμπερασμάτων αναφορικά με το ρόλο του έργου και τη σύνδεση αυτού με τον ευρύτερο εθνικό σχεδιασμό για την αγορά φυσικού αερίου.
 
Τα εν λόγω συμπεράσματα θα αξιολογηθούν προ της έκδοσης Κοινής Υπουργικής Απόφασης σύμφωνα με τη κείμενη νομοθεσία (ν. 4001/11) αναφορικά με τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις παραχώρησης της χρήσης, ανάπτυξης και εκμετάλλευσης του έργου, με την εκκίνηση της διαγωνιστικής διαδικασίας να εντοπίζεται στο δεύτερο εξάμηνο του 2019.
 

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.