Στην αρχη μιας καινουριας σχολικης χρονιας

Ο σημερινός φακός του μειονοτικού τύπου φιλοξενεί μια συνέντευξη με τον Πρόεδρο της Ένωσης Δασκάλων κ. Τζαχήτ Αλή Οσμάν για τα προβλήματα της μειονότητας εκπαίδευσης, καθώς και μια καταγγελία των συλλόγων αποφοίτων της ΕΠΑΘ, στην οποία αποδοκιμάζονται κάποιες πρόσφατες επικριτικές ανακοινώσεις.

Συζητήσαμε με τον Πρόεδρο της Ένωσης Τούρκων Δασκάλων Δυτικής Θράκης κ. Τζαχήτ Αλή Οσμάν τα προβλήματα και τις προτεινόμενες λύσεις στην μειονοτική εκπαίδευση.

Gundem: Κύριε Τζαχήτ Αλή Οσμάν και πέρυσι περίπου την ίδια περίοδο, είχαμε μια συνομιλία μαζί σας σχετικά με την εκπαίδευση. Και τότε είχαμε αναφερθεί στα προβλήματα της μειονοτικής εκπαίδευσης. Τι έχει αλλάξει από πέρυσι στην μειονοτική εκπαίδευση;

Τζ. Αλή Οσμάν:
Δυστυχώς δεν έχουν αλλάξει πολλά πράγματα στην εκπαίδευσή μας. Υπάρχει μία έκφραση «το ίδιο δοχείο και το ίδιο χαμάμι». Πιστεύω ότι ταιριάζει απόλυτα για την εκπαίδευσή μας. Δυστυχώς συνεχίζουν να υφίστανται τα προβλήματα που βιώνουμε και δεν υπάρχει καμία εξέλιξη προς το καλύτερο.

Τα σχολεία μας εδώ και χρόνια είναι χωρίς δασκάλους. Τα προβλήματα είναι αναρίθμητα. Σαν να υπάρχει ένα αδιαπέραστο τείχος του Βερολίνου μπροστά από την τουρκική μειονοτική εκπαίδευση της Δυτικής Θράκης. Είναι μεγάλη ντροπή να βρίσκεται η εκπαίδευση σε αυτήν την κατάσταση τον 21ο αιώνα. Είμαστε μια επίσημα αναγνωρισμένη μειονότητα, η οποία έμεινε εδώ με βάση διεθνείς συμφωνίες. Παρόλα αυτά η Ελλάδα επίμονα δεν θέλει να προσαρμοστεί πλήρως με αυτές τις συμφωνίες σε θέματα εκπαίδευσης. Τα άρθρα 40 και 41 της Συνθήκης της Λωζάνης δυστυχώς δεν ενεργοποιούνται από την Ελλάδα. Το γεγονός αυτό είναι μια μεγάλη απώλεια για μας, αλλά και για το ελληνικό κράτος. Εδώ γαλουχείται μια αμόρφωτη κοινωνία. Μια τέτοια κοινωνία, μια ανεκπαίδευτη κοινωνία είναι επικίνδυνη. Διότι η αρχή των πάντων είναι η εκπαίδευση.

Gundem: Ποια είναι τότε τα προβλήματα, τα οποία όπως λέτε δεν έχουν διαφοροποιηθεί, καθόλου; Μπορείτε να μας τα απαριθμήσετε επιγραμματικά;

Τζ. Αλή Οσμάν:
Είμαστε αντιμέτωποι με ένα κουβάρι προβλημάτων. Το σημαντικότερο πρόβλημα μας αδιαμφισβήτητα είναι το πρόβλημα των δασκάλων. Είναι επιτακτική ανάγκη να αναλάβουν καθήκοντα στα μειονοτικά σχολεία δάσκαλοι απόφοιτοι των παιδαγωγικών σχολών της Τουρκίας. Δεν μπορώ να κατανοήσω το εξής σημείο: Σε γιατρούς, μηχανικούς, δικηγόρους, αποφοίτους σχολών διοίκησης και σε άλλους επαγγελματίες νέους που έχουν σπουδάσει στην Τουρκία, δίνεται η άδεια εξασκήσεως επαγγέλματος, γιατί όμως υπάρχει ένας τέτοιος αποκλεισμός στους δασκάλους. Το ίδιο το κράτος έχει ιδρύσει μια σχολή στην Θεσσαλονίκη, η οποία παρέχει διετή εκπαίδευση. Εκεί εκπαιδεύονται δάσκαλοι για να υπηρετήσουν στα σχολεία μας. Κατ’ αρχήν δεν υπάρχει παρόμοιο σχολείο ανά τον κόσμο. Οι παιδαγωγικές σχολές στην Τουρκία, αλλά και της Ελλάδας παρέχουν 4ετής φοίτηση. Αλλά γιατί άραγε η δήθεν ακαδημία που θα αναλάβει την εκπαίδευση των παιδιών της μειονότητας είναι 2ετής. Έτσι κι αλλιώς η λειτουργία ένας τέτοιου ιδρύματος είναι αντίθετη με το καθεστώς της μειονότητας. Είναι αντίθετη με διεθνείς συμφωνίες, με την Συνθήκη της Λωζάνης. Δεν υπάρχει ούτε ένας Τούρκος εκπαιδευτικός σε ένα ίδρυμα που εκπαιδεύει δασκάλους, οι οποίοι θα διδάξουν στην Τουρκική. Εξάλλου είναι ελλιπή τα μαθήματα κοινωνικών δραστηριοτήτων και δεξιοτήτων σε αυτή την ακαδημία.

Απεναντίας είναι τα βασικά μαθήματα που πρέπει να παρακολουθήσει ένας εκπαιδευτικός. Πρέπει να τονίσω ότι η Ειδική Παιδαγωγική Ακαδημία Θεσσαλονίκης οφείλει να κλείσει. Ειδάλλως κάνουμε το λάθος και δεν τηρούμε κάποιες συμφωνίες. Επιπλέον υποθάλπουμε κρυφά τη μειονότητα. Μπορεί κάποιοι φίλοι απόφοιτοι της ΕΠΑΘ να θέλουν να κάνουν κάποια πράγματα με δική τους προσπάθεια. Υπάρχουν και τέτοια άτομα. Αλλά αυτά περιορίζονται στον προσωπικό μόχθο του καθενός, Αντιθέτως αυτό είναι ένα γενικότερο κοινωνικό φαινόμενο.

(Η συνέχεια στο επόμενο τεύχος).

Του Οζάν Αχμέτογλου από την εφημερίδα Gundem στις 25 Σεπτεμβρίου 2001

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.