Σταθης Γιαννακιδης «Ως χωρα εχουμε καταφερει να ανακτησουμε βαθμους ελευθεριας στην χαραξη στρατηγικης και πολιτικης»

«Στόχος μας δεν είναι να επιστρέψουμε στα προ κρίσης χαρακτηριστικά της οικονομίας, αλλά αδυναμίες και προβληματικές που μας οδήγησαν στην κρίση να τα αφήσουμε οριστικά πίσω»

Στην Κομοτηνή βρέθηκε το μεσημέρι της Παρασκευής, 21 Δεκεμβρίου ο Υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης κ.Στάθης Γιαννακίδης, με αφορμή την πρώτη ενημερωτική εκδήλωση για τις δράσεις και τα έργα του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον & Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑΑ)  2014-2020 στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης.
 
Στο πλαίσιο της παρουσίας του στην Κομοτηνή, ο υφυπουργός  παρέθεσε συνέντευξη στον «ΠτΘ» εξηγώντας την κύρια στόχευση του προγράμματος ΥΜΕΠΕΡΑΑ, τη γενικότερη αναπτυξιακή στρατηγική της κυβέρνησης, η οποία όπως επεσήμανε απουσίαζε από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, την προσφάτως ανακοινωθείσα εργαλειοθήκη ανταγωνιστικότητας και επιχειρηματικότητας που αφορά στην ενίσχυση των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων καθώς και την πρώτη πιλοτική  ενίσχυση συνεργατικών σχημάτων μικρομεσαίων επιχειρήσεων από το πρόγραμμα INTERREG Ελλάδα – Βουλγαρία, ενώ κατέθεσε  και τη δική του άποψη για τις αντιδράσεις που έχουν εκφραστεί από την τοπική κοινωνία για την ίδρυση της 4ης Νομικής Σχολής στην Πάτρα.
 
Ο λόγος στον ίδιο…
 
ΠτΘ:  κ. Γιαννακίδη βρεθήκατε στην Κομοτηνή με αφορμή την πρώτη ενημερωτική εκδήλωση για τις δράσεις και τα έργα του ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑΑ  2014-2020 στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης. Σε τι ακριβώς αυτό αφορά;
Σ.Γ.:
Το αναπτυξιακό πρόγραμμα του ΥΜΕΠΕΡΑΑ αποτελεί επί της ουσίας, από άποψη κονδυλίων, το πιο μεγάλο σε σχέση με τα υπόλοιπα. Για κάθε χρηματοδοτικό εργαλείο που έχουμε διαθέσιμο στα χέρια μας, επειδή ακριβώς είναι εργαλεία, εξυπηρετούμε και έναν σκοπό, που δεν είναι άλλος από την υλοποίηση μιας αναπτυξιακής στρατηγικής που έχει αυτή η χώρα. Η αναπτυξιακή στρατηγική είχε διαμορφωθεί και σε επίπεδο διαβουλεύσεων στα Αναπτυξιακά Περιφερειακά Συνέδρια, όπου δόθηκε μία πρώτη τάξεως ευκαιρία για την κεντρική κυβέρνηση να έρθει σε επαφή με την τοπική κοινωνία, την τοπική αυτοδιοίκηση, τους παραγωγικούς φορείς, να συζητήσουμε και να θέσουμε τις βασικές προτεραιότητες, ανά περιφέρεια και επί του συνόλου, για την χώρα. Αυτό το προϊόν διαβούλευσης μας οδήγησε στη δημιουργία μίας αναπτυξιακής στρατηγικής, η οποία έχει κατατεθεί και σε επίπεδο Eurogroup, έχει εγκριθεί και επομένως αποτελεί την κύρια στόχευση για το πού θέλει να πάει η χώρα, σε ποιους τομείς και πού προχωράει από εδώ και πέρα. Είναι σημαντικό να έχουμε το σύνολο της στρατηγικής αυτής, ώστε να μπορούμε να αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και τα εργαλεία, τα οποία έχουμε στα χέρια μας, γιατί ακριβώς εξυπηρετούν μία συγκεκριμένη στόχευση. Η διαφορά με τις προηγούμενες κυβερνήσεις είναι ότι δεν υπήρχε αναπτυξιακή στρατηγική, όχι μόνο στα χρόνια της κρίσης, αλλά, όπως αποδείχτηκε, και στα χρόνια της ανάπτυξης και αυτό δημιούργησε και μία στρεβλή χρήση των όποιων εργαλείων υπήρχαν διαθέσιμα. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2014 η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου, σε επίπεδο Eurogroup, κατέθεσε ένα πρόγραμμα μόλις οκτώ σελίδων. Τρανή απόδειξη ότι δεν υπήρχε στρατηγική.  Άρα με αυτή την έννοια η εκδήλωση της Παρασκευής είχε να κάνει με το να ξαναζωντανέψουμε την συζήτηση που είχε αναπτυχθεί στα αναπτυξιακά συνέδρια και να παρουσιάσουμε στους φορείς και κάθε ενδιαφερόμενο το τι έχει γίνει μέχρι στιγμής και τι δυνατότητες υπάρχουν στο άμεσο μέλλον. Όχι μόνο ως μια μορφή απολογισμού αλλά και για να ακούσουμε τις προβληματικές και να έχουμε μία πιο συστηματική και καλή συνεννόηση, σε επίπεδο συνεργασίας, και με τους δημάρχους και τον Περιφερειάρχη.
 
Αυτό που αναδεικνύεται και κρατάω  είναι ότι ανεξαρτήτως πολιτικών καταβολών του καθενός και ανεξαρτήτως θέσεων, αν καταφέρνουμε να συνεργαζόμαστε, να συνομιλούμε και να χαράσσουμε μία κοινή στρατηγική και από κοινού να την υλοποιούμε, πολλά πράγματα μπορούν να γίνουν. Είναι ενθαρρυντικό ότι σε πολλούς δήμους της Περιφέρειάς μας υπάρχουν και ενταγμένα έργα και έργα που είναι υπό ένταξη και την ίδια ώρα δόθηκε η δυνατότητα να πληροφορήσουμε από πλευρά μας το τι προγράμματα πρόκειται να ανοίξουν το αμέσως επόμενο διάστημα, προκειμένου να υπάρξει μία κάποια ετοιμότητα σε επίπεδο μελετών, ωρίμανσης έργων που αποτελούν αναγκαίες προϋποθέσεις προκειμένου να ενταχθούν και να χρηματοδοτηθούν έργα.  
 
Το δεύτερο σκέλος, και προφανώς το πιο κρίσιμο, είναι και η τάχιστη υλοποίηση των εγκριθέντων και όσων πρόκειται να ενταχθούν. Η συζήτηση αυτή στην Κομοτηνή αποτελεί απόδειξη ότι η χώρα έχει αλλάξει σελίδα συνολικά. Δεν μας απασχολούν συζητήσεις που ενδεχομένως μας απασχολούσαν όλα τα προηγούμενα χρόνια, ότι οι Δήμοι βρίσκονται σε αδιέξοδο, ότι απολύεται προσωπικό από όλες τις υπηρεσίες και δεν μπορούμε ένα ανταπεξέλθουμε σε στοιχειώδη πράγματα. Σήμερα δεν μιλάμε για απολύσεις στα νοσοκομεία αλλά πώς αυτά θα  μπορούσαν να αξιοποιήσουν τα κονδύλια για την ενεργειακή αναβάθμιση, δεν μιλάμε για περικοπές στην παιδεία αλλά το πώς θα μπορέσει και το ΔΠΘ να αξιοποιήσει επίσης τα αντίστοιχα προγράμματα. Δεν μιλάμε για  απολύσεις σε επίπεδο δήμων, αλλά για το πώς οι δήμοι μπορούν να παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Η συζήτηση αυτή είναι μία απόδειξη για το πώς συνολικά έχουμε καταφέρει ως χώρα να τελειώσουμε από την εποχή των μνημονίων, να ανακτήσουμε βαθμούς ελευθερίας στη χάραξη στρατηγικής και πολιτικής και πώς η καλή συνεργασία, ο διάλογος και η ίδια η δημοκρατία εν τέλει μπορούν να  μας  απεγκλωβίσουν από τα αδιέξοδα, τα οποία έχει δημιουργήσει και η οικονομική κρίση και οι εποχές των μνημονίων. 

«Η τοπική αυτοδιοίκηση να αξιοποιήσει τις δυνατότητες που υπάρχουν» 

ΠτΘ: Στο παρελθόν ωστόσο και σε τοπικό επίπεδο οι αρχές δεν έχουν επιδείξει ετοιμότητα ως προς τη μελετητική ωριμότητα έργων που λειτούργησε ως ανασταλτικός παράγοντας στην ένταξή τους σε προγράμματα. Από τη συζήτηση αυτή κατανοήσατε ότι η τοπική αυτοδιοίκηση και οι λοιποί φορείς είναι έτοιμοι να τα διεκδικήσουν;
Σ.Γ.:
Ένα στοιχείο έχει να κάνει με το ότι πολλά από τα προγράμματα εμπεριέχουν κονδύλια και για τεχνικές βοήθειες προκειμένου να υπάρξει ωρίμανση μελετών και να ξεπεράσουμε αυτό το πρόβλημα. Δεύτερον μία από τις στοχεύσεις μας ήταν να αναδείξουμε τι δυνατότητες υπάρχουν και τι πρόκειται να ανοίξει προκειμένου να γίνουν οι κατάλληλες διεργασίες, η κατάλληλη ετοιμότητα για την αξιοποίηση των προγραμμάτων και των κονδυλίων που υπάρχουν. Τέτοιου τύπου ζητήματα  μπορούμε να τα ξεπεράσουμε με καλή συνεργασία. Υπήρχαν δήμοι στην συζήτηση αυτή που είναι ζωντανή απόδειξη αυτής της συνεργασίας. Αυτό που θα θέλαμε ωστόσο θα ήταν το σύνολο της τοπικής αυτοδιοίκησης να μπει σε αυτή τη διαδικασία, το σύνολο των δήμων να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που υπάρχουν, και οι οποίες δημόσια έχουν κατατεθεί και έχουν γίνει πλέον γνωστές και στην ΠΑΜ-Θ. Άρα επειδή ακριβώς και η τοπική αυτοδιοίκηση αποτελεί έναν από τους βασικούς κρίκους επικοινωνίας της κυβέρνησης με την ίδια την τοπική κοινωνία και την τοπική οικονομία, και είναι φορείς υλοποίησης της αναπτυξιακής στρατηγικής είναι κομβικό αυτή η συνεργασία να οξυνθεί ακόμα περισσότερο και αυτό το γεγονός βάζει ως ένα βαθμό και ένα από τα διλήμματα και για τις επερχόμενες εκλογές σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης. 

«Οι νέες προσλήψεις και η απορρόφηση δυναμικού στα βασικά χαρακτηριστικά του ΕΣΠΑ» 

ΠτΘ: Προσφάτως παρουσιάστε δύο νέες δράσεις, συνολικού προϋπολογισμού 460 εκατ. ευρώ, που απευθύνονται σε μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, από το ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-2020. Ο λόγος για τα «Εργαλειοθήκη Ανταγωνιστικότητας» και «Εργαλειοθήκη Επιχειρηματικότητας» οι προσκλήσεις για τα οποία έχουν ανοίξει…
Σ.Γ.:
Αφορά στις  υφιστάμενες επιχειρήσεις. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν ένα από τα θύματα της κρίσης και θέλουν στήριξη. Επομένως ένα μεγάλο μέρος των χρηματοδοτικών εργαλείων, μέσω και του ΕΣΠΑ, κατευθύνονται ακριβώς για την στήριξη ενός κομβικού κρίκου της οικονομίας γενικότερα. Υπάρχει ο αναπτυξιακός νόμος, ο νόμος για τις στρατηγικές επενδύσεις και φυσικά τα προγράμματα ΕΣΠΑ που αφορούν στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ενώ η πολιτική μας συμπληρώνεται και με την στρατηγική του Υπουργείου Οικονομικών, όλα όσα έχουν ψηφιστεί για την ελάφρυνση –  ασφαλιστικά και φορολογικά- γι αυτές τις επιχειρήσεις. Δική μας στόχευση είναι προγράμματα τα οποία ενισχύουν επιχειρήσεις με συγκεκριμένη στόχευση. Στόχευση που αφορά στην προώθηση των συνεργασιών, τον εκσυγχρονισμό, την απορρόφηση επιστημονικού δυναμικού, την  ανάπτυξη συνεργειών και την εκμετάλλευση όλων όσων οφείλουμε να εκμεταλλευτούμε προκειμένου να αλλάξουμε το παραγωγικό μοντέλο. Στόχος μας δεν είναι να επιστρέψουμε στα προ κρίσης χαρακτηριστικά της οικονομίας, αλλά αδυναμίες και προβληματικές που μας οδήγησαν στην κρίση να τα αφήσουμε οριστικά πίσω και να ξεκινήσουμε να ακολουθούμε τον δρόμο σε ένα διεθνές περιβάλλον που γίνεται ανταγωνιστικό αξιοποιώντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχουμε διαθέσιμα, όπως το ανθρώπινο δυναμικό. Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά των προγραμμάτων είναι η απορρόφηση του δυναμικού και οι νέες προσλήψεις, ακριβώς για να επιταχύνουμε και να οξύνουμε την καταπολέμηση της ανεργίας, ιδιαίτερα στη νέα γενιά που παραμένει σε υψηλά επίπεδα παρά την πτωτική στάση.  Γι’ αυτό υπάρχουν στρατηγικές, κίνητρα, και σε επίπεδο αναπτυξιακού νόμου, που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν οι επιχειρήσεις ακριβώς στοχεύοντας στην αντιστροφή αυτής της τάσης. Ιδιαίτερα για την περιοχή της ΑΜ-Θ που έχουμε το ΔΠΘ, που οφείλει με τη σειρά του να αφήσει οριστικά πίσω προβληματικές οι οποίες είχαν ανακύψει σε επίπεδο διοικήσεων τα προηγούμενα χρόνια και να περάσει όντως σε μία νέα εποχή.
 
ΠτΘ: Στην πρόσφατη 5η Επιτροπή Παρακολούθησης του Προγράμματος Συνεργασίας «INTERREG V-A Ελλάδα-Βουλγαρία 2014-2020» παρουσιάσατε την πρόσκληση για την άμεση ενίσχυση συνεργατικών σχημάτων μικρομεσαίων επιχειρήσεων της διασυνοριακής περιοχής, με 10 εκατ. ευρώ…
Σ.Γ.:
Είναι η πρώτη φορά που μέσω του INTERREG δίνεται η δυνατότητα χρηματοδότησης επιχειρήσεων. Μία πιλοτική εφαρμογή ώστε να δούμε πώς μπορούμε να στηρίξουμε και από έναν άλλο «κουμπαρά» την επιχειρηματικότητα, πώς μπορούν να προωθηθούν συνεργασίες σε περιφερειακό επίπεδο, στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και το πώς θα καταφέρουμε από έναν στείρο ανταγωνισμό με την οικονομία να προχωρήσουμε σε μία συνανάπτυξη συνολικά σε βαλκανικό επίπεδο.  Το πρόγραμμα αφορά επί της ουσίας όλο το φάσμα των επιχειρήσεων, αγροτοδιατροφικός τομέας, τουρισμός, μεταποίηση κ.ο.κ.  

«Είναι στο χέρι του ΔΠΘ να καταστεί πιο ανταγωνιστικό και ελκυστικό για τους φοιτητές» 

ΠτΘ: Ποια είναι η άποψή σας για την εξαγγελία ίδρυσης της 4ης Νομικής και τις αντιδράσεις οι οποίες αναπτύσσονται και σε τοπικό επίπεδο;
Σ.Γ.:
Φαντάζομαι ότι αυτές οι αντιδράσεις δεν βρίσκονται στον αντίποδα των νέων σχολών. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι δεν έχουμε να φοβόμαστε την ίδρυση μιας σχολής στην Πάτρα και είναι στο χέρι του ΔΠΘ να καταστεί πιο ανταγωνιστικό, πιο ελκυστικό για τους φοιτητές. Θα πρέπει ως νέα γενιά και άνθρωποι να ξεφύγουμε από την λογική ότι το πανεπιστήμιο υπάρχει για να συντηρεί καφέ – μπαρ και να νοικιάζονται σπίτια. Να προχωρήσουμε προς τα μπροστά και να μην φοβόμαστε ούτε την ίδρυση νέων σχολών, γιατί φανταστείτε για τις νέες σχολές του ΔΠΘ να υπήρχαν αντίστοιχες αντιδράσεις από άλλες σχολές της Ελλάδας. Επομένως καλό θα είναι αυτό που δεν θέλουμε να μας κάνουν να μην το κάνουμε σε άλλες περιφέρειες και άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.