Ποιος ειπε οτι η ερμηνεια της λογοτεχνιας ειναι προνομιο μονο των ακαδημαικων;

«Η λογοτεχνία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: Ερμηνευτική, κριτική και δημιουργική προσέγγιση των λογοτεχνικών κειμένων», των Σπύρου Κιοσσέ και Ελένης Χατζημαυρουδή, σε λίγες ημέρες στα βιβλιοπωλεία

Σε λίγες μόνον ημέρες θα είναι διαθέσιμο στα βιβλιοπωλεία της χώρας το νέο διδακτικό εγχειρίδιο του μέλους Ε.ΔΙ.Π. του ΔΠΘ και συγγραφέα Σπύρου Κιοσσέ και της φιλολόγου-συγγραφέα Ελένης Χατζημαυρούδη, που τιτλοφορείται: «Η λογοτεχνία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: Ερμηνευτική, κριτική και δημιουργική προσέγγιση των λογοτεχνικών κειμένων». Τη νέα αυτή έκδοση, που απαριθμεί 432 σελίδες και κυκλοφορεί σε έναν καλαίσθητο και ιδιαίτερα επιμελημένο τόμο από τις εκδόσεις «Κριτική», προλογίζει η Καθηγήτρια Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και Διδακτικής της Λογοτεχνίας κ. Μαρίτα Παπαρούση. Το σύγγραμμα αυτό εκτείνεται σε 12 κεφάλαια, διαθέτει 2 παραρτήματα, με ιδιαίτερα καθοδηγητικά παραδείγματα και αναφορές στα σχολικά εγχειρίδια, καθώς και μία πλούσια βιβλιογραφία, που συμπυκνώνει σύγχρονη αλλά και παλαιότερη ελληνική και ξενόγλωσση βιβλιογραφία. Αποτελεί επομένως ένα εγχειρίδιο που κάθε εκπαιδευτικός, ανεξαρτήτως των συνθηκών διδασκαλίας και του μαθητικού του προσωπικού, μπορεί να συμβουλευθεί σε κάθε του βήμα, αλλά και κάθε μαθητής και όσοι ενδιαφέρονται ευρύτερα για τη λογοτεχνία θα βρουν στο παρόν βιβλίο ένα πλούσιο θεωρητικό υπόβαθρο και πλήθος παραδειγμάτων, λαμβάνοντας πλούσιο απαντητικό υλικό σε κομβικά ερωτήματα του τύπου:

Πώς προσδιορίζεται η «λογοτεχνικότητα» ενός κειμένου; Τι σημαίνει ερμηνεύω, αποστασιοποιούμαι και μετασχηματίζω δημιουργικά τμήματα ενός κειμένου ή γράφω ένα νέο, δικό μου, κείμενο;

Σκοπός του παρόντος εγχειριδίου, εκτός των άλλων, είναι να καλλιεργήσει την κριτική ικανότητα των μαθητών, στο πλαίσιο του κριτικού γραμματισμού, ώστε όχι απλώς να αναπαράγουν ιδέες και απόψεις των εκπαιδευτικών και των σχολικών βιβλίων, περί λογοτεχνίας, αλλά να αφορμώνται από τα σχολικά ερεθίσματα και να «εξυψώνονται». Στο σύγγραμμα αυτό, θίγεται ακόμη ευρύτερα η λογοτεχνία και η διδακτική της, με σημαντική παράμετρο τη βιωματική προσέγγιση, αναλύονται και ερμηνεύονται οι κειμενικοί τύποι καθώς και τα δομικά και τα γλωσσικά τους χαρακτηριστικά, ώστε να γίνονται όσο το δυνατόν ευδιάκριτα τα όριά τους –όσο βέβαια είναι αυτό εφικτό με τα ρευστά ειδολογικά κατώφλια.

Επίσης, εξετάζεται με εύληπτο και κατανοητό τρόπο η λογοτεχνία υπό τη διακειμενική της όψη, η συνδήλωση και η μεταφορική χρήση της γλώσσας και η λειτουργία τους στο αφηγηματικό οικοδόμημα. Φυσικά, δεν θα μπορούσαν να λησμονηθούν αναφορές στα συστατικά του σκηνικού, ήτοι στον τόπο, τον χρόνο, την ψυχική διάθεση, αλλά και τη δομή της πλοκής και τα βασικά σχήματα εξέλιξης, και πολλά πολλά ακόμη που θα προσφέρουν στους μαθητές τα κατάλληλα εχέγγυα για να καλλιεργήσουν εκείνες τις δεξιότητες με τις οποίες θα μπορούν να κατανοήσουν και να ερμηνεύσουν τα λογοτεχνικά κείμενα.

Σχετικά με τη νέα αυτή έκδοση, ο ένας εκ των δύο συγγραφέων, ο κ. Κιοσσές, επισημαίνει στον προσωπικό του λογαριασμό στο facebook:
«Κρατάω στα χέρια μου τον καρπό μιας αγαστής συνεργασίας με τη φίλη και συνάδελφο Ελένη Χατζημαυρουδή. Αποτέλεσμα μακρόχρονης έρευνας στη σύγχρονη βιβλιογραφία και εφαρμογής στη διδακτική πράξη, ευελπιστούμε το εγχειρίδιο αυτό να στηρίξει τους συναδέλφους της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και τους υποψήφιους εκπαιδευτικούς. Προγράμματα σπουδών, θεωρία της λογοτεχνίας, αξιολόγηση, κειμενικοί τύποι και είδη, ύφος, συνδήλωση, μεταφορά, συσχέτιση, θέματα μέτρου και ποιητικής, στοιχεία αφηγηματικής τεχνικής και δημιουργικής γραφής, φιλαναγνωσία, κειμενικοί δείκτες και ερμηνεία των λογοτεχνικών κειμένων είναι κάποια από τα ζητήματα που μας απασχόλησαν και παρουσιάζουμε με τρόπο σαφή και εύληπτο, μέσα από ενδεικτικά παραδείγματα από τα σχολικά εγχειρίδια λογοτεχνίας. Η καθηγήτρια Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και Διδακτικής της Λογοτεχνίας Μαρίτα Παπαρούση υπογράφει τον Πρόλογο. Στους ανθρώπους των εκδόσεων “Κριτική”, οι οποίοι φρόντισαν για την άψογη μορφή και αυτού του βιβλίου, το ευχαριστώ είναι πολύ λίγο αλλά εκφέρεται από καρδιάς».

Ευχόμαστε ολόψυχα στους συγγραφείς
να είναι καλοτάξιδο και να «πλέει με ούριους ανέμους»…

*Ο Νεκτάριος Μουρδικούδης είναι φιλόλογος και μεταπτυχιακός φοιτητής στο ΤΕΦ/ΔΠΘ.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.