Πανελληνιο Συνεδριο του Δικτυου Εκλεγμενων Γυναικων στην Τοπικη Αυτοδιοικηση α΄ και β΄ βαθμου «Η ΑΘΗΝΑ»

Ολοκληρώθηκαν την Κυριακή στο Βόλο οι εργασίες του 11ου «Πανελλήνιου Συνεδρίου του Δικτύου Εκλεγμένων Γυναικών στην Τοπική Αυτοδιοίκηση α΄ και β΄ βαθμού «Η ΑΘΗΝΑ» με θέμα «Πρωτοβουλία για μία νέα Τοπική Αυτοδιοίκηση αυξημένων δυνατοτήτων». Το φετινό συνέδριο είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον, δεδομένου ότι το ερχόμενο φθινόπωρο θα διεξαχθούν οι εκλογές για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Οι τρεις θεματικοί τομείς του Συνεδρίου ήταν, Τοπική Αυτοδιοίκηση και Ανταγωνιστικότητα, Τοπική Αυτοδιοίκηση και Βιώσιμη Ανάπτυξη και Κοινωνική Συνοχή και ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

385 γυναίκες συμμετείχαν στη συνάντηση, της οποίας συνδιοργανωτές ήταν η Νομαρχία και η ΤΕΔΚ Μαγνησίας, ενώ τις εργασίες της άνοιξε ο υφυπουργός Εσωτερικών Αθανάσιος Νάκος. Το επόμενο συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στην Ηλεία.

«Ήταν ένα από τα καλύτερα συνέδρια, κύριο χαρακτηριστικό του οποίου ήταν η μη ανάλωση σε θέματα όπως αυτά της γυναικείας συμμετοχής στις εκλογές, αν και στα θέματα που κουβεντιάστηκαν υπήρξε η διάσταση του θέματος της ισότητος. Τα θέμα που συζητήθηκαν ήταν ενδιαφέροντα και επίκαιρα ενόψει μάλιστα ότι τον Οκτώβρη θα πραγματοποιηθούν οι εκλογές της αυτοδιοίκησης», τονίζει η νομαρχιακή σύμβουλος που παρακολούθησε το συνέδριο Μαρία Τρυφωνίδου.

Νέος Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων

Την έναρξη των εργασιών του συνεδρίου κήρυξε ο Υφυπουργός Εσωτερικών κ. Νάκος ο οποίος στην εισήγησή του αναφέρθηκε στο νέο Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων. «Με το νέο Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων συντελούνται πολλές αλλαγές στην αυτοδιοίκηση. Το θετικό κατά την άποψή μου είναι ότι ξεφεύγουμε από την άποψη ότι η τοπική αυτοδιοίκηση είναι ένα πολιτικό παραμάγαζο ή ένα βήμα για να προωθούνται για να προωθούνται μικροκομματικά συμφέροντα. Σήμερα με τις αλλαγές που έχουν συντελεσθεί είναι ανάγκη η δημιουργία ενός νέου θεσμικού πλαισίου και περιβάλλοντος ώστε να μπορέσουν να αξιοποιηθούν όλες οι παραγωγικές και δημιουργικές δυνατότητες της αυτοδιοίκησης. Με το νόμο 3463/2006 που επεκύρωσε το νέο θεσμικό πλαίσιο προκύπτουν πολλά θετικά. Κατ’ αρχήν καθιερώνεται ένα Σύνταγμα για την τοπική αυτοδιοίκηση, καταγράφονται οι αρμοδιότητες και πάνω απ’ όλα προσδιορίζονται και συστηματοποιούνται οι αρμοδιότητες των δήμων και κοινοτήτων. Με το νέο κώδικα ενισχύονται θεσμοί ανάπτυξης της τοπικής δημοκρατίας με τη θέσπιση του τοπικού δημοψηφίσματος, το οποίο θα μπορούσε να προκληθεί με πρωτοβουλία του δημοτικού ή του κοινοτικού συμβουλίου ή με λαϊκή πρωτοβουλία για ζωτικό θέμα. Με το νέο κώδικα θεσμοθετείται η απαίτηση να διαβουλεύονται τα όργανα λήψης αποφάσεων με συλλογικούς φορείς. Γίνονται επίσης σημαντικές αλλαγές στο σύστημα διακυβέρνησης και αποκέντρωσης. Το Δημοτικό Συμβούλιο πλέον αναβαθμίζεται σε πολιτικό, προγραμματικό και ελεγκτικό όργανο. Με το νέο κώδικα εισάγεται η εκλογή χωρίς σταυρό δημοτικών συμβούλων οι οποίοι διετέλεσαν δήμαρχοι τουλάχιστον για δύο φορές. Θεσμοθετούνται και αναγνωρίζονται οι δημοτικές ομάδες και περιορίζεται η πειθαρχική δικαιοδοσία της κρατικής εξουσίας επί των αιρετών με την κατάργηση της πειθαρχικής ποινής της έκπτωσης εφόσον κρίνεται ως επαρκής ποινή αυτή της αργίας, η οποία σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ξεπερνά τους έξι μήνες. Σημαντικές αλλαγές γίνονται στην κρατική εποπτεία στον έλεγχο της νομιμότητας με την κατάργηση του άρθρου 18 και το δικαίωμα της προσφυγής επί ορισμένων θεμάτων. Επανακαθορίζεται το θεσμικό πλαίσιο που αφορά στις συνεργασίες δήμων και κοινοτήτων και φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης σε επίπεδο συμβάσεων διαδημοτικής συνεργασίας σε επίπεδο θεμάτων υγείας και πρόνοιας. Πέρα απ’ όλα αυτά δίνεται η δυνατότητα στους δήμους και στις κοινότητες να συμπράττουν με τον ιδιωτικό τομέα. Αυτό κατά την άποψή μου είναι πρωτοποριακό, γιατί θα υπάρξει πλέον μία απεξάρτηση του δήμου από την κεντρική εξουσία».

Αρνητικό κατά την άποψη της κ. Τρυφωνίδου του νέου κώδικα είναι η μείωση του αριθμού του ετέρου φύλου. «Ο αριθμός του ετέρου φύλου που θα συμμετέχει στο ψηφοδέλτιο θα αποτελεί το 1/3 των εκλεγμένων. Για παράδειγμα σε ένα εικοσαμελές συμβούλιο ο αριθμός των γυναικών για να καταρτισθεί ένα ψηφοδέλτιο θα είναι το 1/3, δηλαδή 7 γυναίκες ενώ με τον προηγούμενο νόμο ήταν το 30%. Αυτό σύμφωνα με τα λεγόμενα ήταν αίτημα της ΚΕΔΚΕ γιατί στην κατάρτιση των ψηφοδελτίων υπήρχαν προβλήματα συμμετοχής».

Οι παράγοντες που επηρεάζουν και οι πολιτικές που πρέπει να ακολουθηθούν για να είναι περισσότερο αποτελεσματική και υπεύθυνη η λειτουργία των δήμων και κοινοτήτων ώστε να γίνουν περισσότερο ανταγωνιστικά απασχόλησαν τις εργασίες του συνεδρίου. «Ο δήμος ή η κοινότητα πρέπει να δει τα προβλήματά του και να προσπαθήσει να τα λύσει. Του δίνονται διέξοδοι. Το θέμα είναι να έχουμε όραμα και να ξεφύγουμε από το όνειρο. Γιατί κάθε φορά που ξυπνάμε από το όνειρο μένουμε στα ίδια. Όταν οραματιζόμαστε σημαίνει ότι είμαστε σε εγρήγορση ακόμα και κοιμώμενοι. Μη νομίζετε ότι όλα αυτά είναι πανάκεια. Όλα τα προβλήματα δεν θα λυθούν μέσα από το νέο κώδικα. Όσοι προλάβουν και ενεργήσουν και έχουν όραμα θα προχωρήσουν. Ούτε οι μεταρρυθμίσεις στα χαρτιά είναι ικανές να φέρουν το ποθητό αποτέλεσμα».

Τοπική αυτοδιοίκηση και βιώσιμη ανάπτυξη

Ένα θέμα που απασχόλησε το συνέδριο ήταν αυτό που αφορούσε στην τοπική αυτοδιοίκηση και την βιώσιμη ανάπτυξη μέσα από την τουριστική πολιτική και διατήρηση της τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς. Εισηγήτρια επί του θέματος ήταν η πρώην υφυπουργός κ. Ροδούλα Ζήση. «Οι εποχές είναι δύσκολες. Οι οικονομικοί πόροι είναι απαραίτητοι και απόλυτα αναγκαίοι. Οι μέχρι σήμερα πρακτικές απέδειξαν ότι δεν προάγαμε όλους τους τομείς στο βαθμό που χρειαζόταν. Η κάθε χώρα έπρεπε να επενδύσει στα συγκριτικά πλεονεκτήματά της. Η Ελλάδα είχε τον τουρισμό, τον πολιτισμό, την παραδοσιακή της αρχιτεκτονική τα οποία αποτελούν ένα πλούτο που δεν αξιοποιήθηκε στο βαθμό που έπρεπε και όχι μόνο. Κάποια στιγμή επειδή λειτουργήσαμε άναρχα ή χωρίς μέτρο και αντί να διατηρήσουμε κάτι το καταστρέψαμε με αποτελέσματα μη αναστρέψιμα. Εκεί επικεντρώθηκε η κ. Ζήση, στο πόσο αναγκαίο είναι να στραφούμε στα συγκεκριμένα πλεονεκτήματα τα οποία αποτελούν και επιταγές του Δ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, γιατί η νέα πολιτική για το περιβάλλον επιλέγει τον τουρισμό σαν ένα από τους τομείς που από τη φύση του θα παίξει ένα σημαντικό ρόλο στην αειφόρο ανάπτυξη, που διασφαλίζει και ανανεώνει τα φυσικά θεμέλια της ζωής. Ανάπτυξη όπου το παρόν δεν υποθηκεύει το μέλλον. Αργήσαμε πάρα πολύ στον τομέα αυτό. Είναι γεγονός ότι πολλές φορές ξεπεράσθηκαν τα όρια της τουριστικής ανάπτυξης εκεί που εκδηλώνεται η ανθρώπινη δραστηριότητα και αρχίζουν να δημιουργούνται προβλήματα πολυσύνθετα ιδιαίτερα δυσχερή. Τα προβλήματα εμφανίζονται σε τόπους με ιδιαίτερο φυσικό κάλλος και σε οργανισμούς ζώντες με παραδοσιακό χαρακτήρα. Και έτσι ενώ ο πολιτισμός θα μπορούσε να δώσει πολλά πολλές φορές από ευλογία τον βλέπουμε σαν κατάρα. Είναι σε όλους γνωστό ότι η συνεισφορά του τουρισμού σε μια εποχή που οι οικονομικοί πόροι είναι σπάνιοι αλλά αναγκαίοι και τεράστιοι».

Κατά την άποψη της κ. Τρυφωνίδου ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι σημαντικός στον τομέα αυτό. «Όλοι μας ζούμε σε μία περιοχή απείρου κάλλους, γιατί συνδυάζουμε τον ορεινό όγκο με τη θάλασσα το βιότοπό μας, τους αρχαιολογικούς χώρους και τα αιολικά πάρκα. Η τοπική αυτοδιοίκηση μπορούσε να συμβάλλει μέσω της συνθήκης Ραμσάρ καταθέτοντας εισηγήσεις. Δυστυχώς κρίνοντας από την μέχρι τώρα εμπειρία μου στο νομαρχιακό συμβούλιο εκτός από μία φορά δεν ασχοληθήκαμε με αυτή. Αφήσαμε μία περιοχή να εξελίσσεται μόνη της, να μην παρεμβαίνουμε καθόλου και στο τέλος να χάσουμε το βιότοπο και τη γεωργία σε εκείνο το σημείο. Αν τους αρχαιολογικούς μας χώρους τους δέναμε μεταξύ τους με δρόμο θα διευκολύναμε τον εσωτερικό τουρισμό αλλά και γενικότερα τους επισκέπτες. Προς αυτή την κατεύθυνση σαφώς και η κεντρική διοίκηση δεν θα σχεδιάσει για εμάς αλλά η τοπική αυτοδιοίκηση παίρνοντας πρωτοβουλίες».

Το συνέδριο απασχόλησαν οι πολιτικές διατήρησης της τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς, της δυνατότητας ενίσχυσης περιοχών λιγότερων ανεπτυγμένων καθώς και το θέμα των υποχρεώσεων όχι μόνο της πολιτείας αλλά και των πολιτών και επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται μέσα από θετικές και σύμμετρες πρωτοβουλίες ώστε να υπάρχουν αποτελέσματα.

Κοινωνική συνοχή και ρόλος τοπικής αυτοδιοίκησης

Το τρίτο θέμα που απασχόλησε το συνέδριο αφορούσε στην κοινωνική συνοχή και στο ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης. Μέσα από αυτό αναζητήθηκαν οι βέλτιστες πρακτικές ένταξης ομάδων κινδύνου, ανέργων, παλλινοστούντων, μεταναστών, ξένου εργατικού δυναμικού, τοξικομανών. «Η ΕΕ έχει κεντρικό στόχο της την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού και της φτώχειας. Στη σύνοδο της Νίκαιας η προώθηση της κοινωνικής ένταξης κατέστη ένας ουσιαστικός άξονας της ΕΕ για την επίτευξη του στρατηγικού στόχου ώστε το 2010 να έχουμε μία Ευρώπη περισσότερο ανταγωνιστική με δυνατή οικονομία στον τομέα της γνώσης και με δυνατότητες επίτευξης μιας διαρκούς οικονομικής ανάπτυξης που θα συνοδευόταν πάντα από την ποιοτική και ποσοτική βελτίωση της απασχόλησης και τη μεγαλύτερη κοινωνική συνοχή». Το συνέδριο απασχόλησε ο κοινωνικός αποκλεισμός όσον αφορά στον τομέα της αγοράς εργασίας στη χώρα μας, «γιατί είναι γεγονός ότι υπολοιπόμεθα στον τομέα αυτό. Στην Ευρώπη παρατηρείται ένας δείκτης εργασίας της τάξης 8,2% ενώ σε μας ο δεδηλωμένος είναι 11,1. Αναζητήσαμε τους χώρους που η ανεργία μαστίζει περισσότερο και αυτό που διεπιστώθη είναι ότι στους νέους υπάρχει πολύ μεγάλο πρόβλημα στις γυναίκες, στους ανθρώπους τους απασχολούμενους με ελλιπή εκπαίδευση γιατί πρέπει να υπάρχει μία διαρκής εκπαίδευση. Όλα αυτά τα θέματα τέθηκαν σε σχέση με την τοπική αυτοδιοίκηση γιατί αυτή γνωρίζει καλύτερα τα προβλήματά της. Σταθήκαμε στο πώς ένα μέρος της διοίκησης στον τομέα της πρόνοιας μπορεί να πάρει κονδύλια να ιδρύσει τις ομάδες της και να αρχίσει να κλείνει τις πληγές της».

Α.Π.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.